Jump to content

Steyr 256 starter ikke etter filterskift

Jacop

Recommended Posts

Hadde nylig en fast rusta startmotor, som jeg plokka ut og gjorde ren, på sammetid fant jeg ut at det var en god ide og bytte forfilter og vaske å rengjøre selve koppen!

Starteren ble montert med et lettgående innslag og litt overivrig , vridde om tenninga i 1 sekund bare for å høre om han gikk.  På samme tid som forfilterkoppen sto tom for filter og diesel. Så nå fyrer ikke båten noe mer.

Har en common rail motor steyr 256, og begynner å bli smått bekymra for at det nærmer seg en stor operasjon. 

Noen som har god peiling angående dette ? 

Hvis dette er en standard Steyr motor har du en elektrisk forpumpe som lufter systemet for deg.

Husker ikke lengre detaljene, men var det:  Slå på tenning, vent i 10-(15?) sekunder, slå av tenning, gjenta og så var det å vri videre til start??

Noe sånt tatt i farten, men nå er det vel 6-7 år siden sist jeg var borti en sånn.

Står beskrevet i instruksjonsboken. 

bellen skrev 19 minutter siden:

Helt sikkert bare å få ut luften av dieselsystemet, så går den som normalt igjen. Lite sansynlig at du har ødelagt noe som helst.

Har gjort et forsøk på å få ut lufta på forskjellige plasser. 

så også ut som at det kom fin diesel uten luft i seg på returslangen når jeg skrudde av den og dieselen ble tømt i bøtte. 

Kan virke som om suppa ikke går til injektorerne. 

Skal jeg bare prøve å kjøre startmotor til den kommer altså ? 

Ida Marie III skrev 1 minutt siden:

Er riktig som sagt tidligere her. Tenning på noen sekunder, da fyller den dieselfilter etter det skal den starte lett. Se institusjonen. Over 10 år siden jeg hadde Styer..  

Og hvis den da ikke starter lett, hva kan da problemet eventuelt være ? 

Da kan det stå luft i selve høytrykksiden, altså i "commn rail" , altså det tykke røret som holder trykket oppe til injektorene. Har aldrig sett en

Steyr, så ta det med en klype salt, men har hatt tilsvarende trøbbel med en Cummins som ble kjørt tom for diesel. Fødepumpen, som pumper diesel frem til høytrykkspumpen går kun i ti sekund etter at tenning er slått på. Så tenning må av før en prøver på nytt.....

Men luft er det, og sikkert ingenting som er ødelagt.

Ruby skrev 1 minutt siden:

Jeg hadde Steyr 256 i forrige båt. Fulgte prosedyren i manualen etter hvert filterskift og det funket alltid.....

Skal prøve å kjøre tenninga til diesel pumpa gir seg en 6-7ganger og spøle på startmotoren til det skjer noe! 

Når du har skiftet filter må du forsikre deg at du har ny og tett pakning på filteret. Oftest er årsaken til luft at det settes inn ny pakning mens den gamle fortsatt ligger i sporet der.

Lufter du ihht til boken vil motoren normalt starte. Har brukt div arbeidsbåter med både 4 og 6 syl av den typen og de var alltid startvillig etter filterskift.

Sjekk med instruksjonsboken.

Du har vel den?

Motoren har en del elektronikk med givere og alarmer som styrer div på motoren så å ferdes på fjorden uten instruksjonsbok vil jeg personlig se på som et sjansespill. Men nå er jeg en avskiltet dieselmekaniker.... 

Så vidt jeg erindrer har noen av motorene et lys på dashbordet som blinker i en viss takt ved feil, uten bok står/sitter du der.

Men nå er vi minst 7 år tilbake i tid, så...

Lagt til: Når jeg leser i ditt første innlegg at startmotoren var fastrustet går tankene mot hvordan resten av det elektriske på motoren er?  Ville da så smått begynt å vurdere "mann med diagnoseverktøy" hvis den ikke starter. Tenker da på evt. giverfeil og/eller dårlig kontakter på elektronikken.

Edited by Gudrun (see edit history)

Har nylig kjøpt båten, av en såkalt steyr guru selv. fikk ikke med noen instruksjonsbok desverre!  Men prøvde nå å kjøre tenninga 6-7ganger og startmotor i ca 20-30sekunder uten hell. 

Da er det vel sikkert luft i commonrail'n som nevnt tidligere her da? Hvordan tapper man ut det ?

Sjekk pakninga på filteret som nevnt.  Motoren har elektrisk sirkulasjonspume som starter å gå hver gang tenninga blir slått på. Skru på tenninga og gå bak til motoren, da vil du høre at dieselen sirkulerer i systemet (surkler)

Denne sirkulasjonen stopper etter en liten stund da motorstyringa skjønner at du ikke skal starte.

Dette må du gjenta som nevnt en 6-7 ganger , kanskje flere. Du vil høre når lufta er ute av systemet.

Steyr er forøvrig en pumpedysemotor og ikke en commonrail motor.

Lykke til.    ( har hatt båt med steyr 256 i sju problemfrie år)

Eneste måten å lufte på er slik du beskriver. Men forsikre deg om at alt du har skrudd løst er fast. Har du f.eks feil på en giver kan du i verste fall risikere den ikke vil starte. Samme hvis du har klart å ufrivillig løsne en kontakt/ledning mens du har vært rundt motoren.

Instruksjonsbok finner du på nettet.

Klikk her:

http://univa.no/files/Operation-Manual-Steyr-MO.pdf

Edited by Gudrun (see edit history)

Prøv å kjenne på forpumpa,  mens en annen setter på tenninga. Du skal kjenne at den går, hvis ikke den går kan du prøve å slå til den og prøve igjen. 

Jeg har skiftet forpumpa på 2 slike motorer (ikke noe kosejobb i trange motorrom).