Ida Marie III Svart 21.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2018 Bitteliten skrev for 5 timer siden: Jeg har 3x3 kgs svenske campingflasker ombord der regulatoren skrus ned i flasken. Er det samme som på norske 2 kgs flasker? Ja, de blå 2 kg flaskene i Norge skrues regulatoren rett ned i flasken, om det er samme dimensjon vet jeg ikke... Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 21.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2018 (redigert) Vi har brukt Campingaz R907 (2,75 kg) i mye av Europa, den passer i vårt gassrom, men de er forholdsvis dyre å bytte mange steder. For vår langtur i 2019 kommer vi til å ha med 2x10kg. kompositt flasker + 2xR907 samt en del adaptere. Kompositten står ute med trekk over. En 10 kg holder i ca. 4-6 mnd med daglig bruk avhengig av type mat vi har tilgjengelig. Adapter http://www.lpgadapter.com/autogas-travel-lpg-adapter-propane-filling-adapters-gas-adaptor-for-abroad Redigert 21.Januar.2018 av Barbaria (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Roger jo Svart 22.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2018 (redigert) Mye synsing om gass, Gassflasker inne skal oppbevares i gasstettbeholder med 16mm drenering (norge) med fall til friluft, EU regler sier 19mm drenering. Ute må de stå i "skap" plassert slik at gassen ikke renner ned inn i båten ved lekkasje. Etter det jeg har sett rundt i utlandet så er industrikopling det sikre. Hadde satset på 10/11kg flasker og mulig en 3kg i reserve. Vi har 11kg gass i ca.40-45 dager to bluss /komfy og Eber på dekk. Med alle tenkelige overganger så er du godt rustet . Redigert 22.Januar.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 22.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2018 Bitteliten skrev for 22 timer siden: Vi har en autorisert gassinstallatør i havna. Han gikk over gassanlegget på båten min i fjor. Gasslangene var best før 2006om jeg husker rett... En autorisert gassinstallatør som følger forskriften.. Han er tydeligvis ikke medlem Her. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
gregor Svart 23.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2018 Euklid: Jeg får til fall.. har et sted den kan stå helt oppunder dekk og en gjennomføring rett under ved sida.. Men når jeg ser på bildet av bøtta så ser det ut som at gjennomføringa ikke er i bunn.. mulig bunn er litt lenger opp da.. Men på den andre jeg la ved i første posten her som er til 3kg flasker så er det drenering ut under. Hadde jo vært kjekt med 10-11 kg.. men jeg har ikke noe bra sted ute jeg vil ha dem.. Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
Barbaria Svart 23.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2018 Ser nå at AGA har 11 kg. aluminiumflaske med industrikobling. Vet ikke om de er bedre/tryggere enn kompositt i varmen, men de skal vistnok være bedre i kulda. http://my.aga.no/propan/flasketyper/#slide=2 Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Careka Svart 24.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2018 Vi har brukt de Blå camping gass flaskene på hele vår langtur, en flaske holdt ca 4 uker. Man kan fylle eller bytte flasker over alt, Men man får ikke samme gass på de over alt. her hjemme blander de Propan med litt butuan, mens i carib var det 50/50 blanding. man fikk. Og dette påvirker brenneren inne i ovn, men ikke så mye på komfyren. Noen plasser får man grå (italienske) flasker, i stenden for de grå. Vi hadde med oss 4 stk 2.75kg flasker på vår tur. Noen ganger hadde de ikke gass på de mindre øyene, mens de mer siviliserte fikk man altid flytt eller byttet. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Bitteliten Svart 16.April.2018 Link til dette innlegget Svart 16.April.2018 Barbaria skrev On 21.1.2018 at 21.38: Vi har brukt Campingaz R907 (2,75 kg) i mye av Europa, den passer i vårt gassrom, men de er forholdsvis dyre å bytte mange steder. For vår langtur i 2019 kommer vi til å ha med 2x10kg. kompositt flasker + 2xR907 samt en del adaptere. Kompositten står ute med trekk over. En 10 kg holder i ca. 4-6 mnd med daglig bruk avhengig av type mat vi har tilgjengelig. Adapter http://www.lpgadapter.com/autogas-travel-lpg-adapter-propane-filling-adapters-gas-adaptor-for-abroad Jeg har et par slike R907 flasker (svenske med skrukobling på toppen) som jeg trenger å bytte/fylle. Noen som vet hvor man kan gjøre det på Østlandet? Er koblingene her de samme som på de norske 2kgs gassflaskene? Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 16.April.2018 Link til dette innlegget Svart 16.April.2018 Bitteliten skrev 40 minutter siden: Jeg har et par slike R907 flasker (svenske med skrukobling på toppen) som jeg trenger å bytte/fylle. Noen som vet hvor man kan gjøre det på Østlandet? Er koblingene her de samme som på de norske 2kgs gassflaskene? Fikk byttet i Strømstad. Båtbutikken midt i gjestehavna. Var veldig dyrt, men de gjorde det som en service. Har ikke sett mulighet i Norge. Var 3 år siden, har byttet til norsk system nå. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.April.2018 Link til dette innlegget Svart 16.April.2018 Takk er de svenske flaskene kurante i andre land? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 16.April.2018 Link til dette innlegget Svart 16.April.2018 Bitteliten skrev for 2 timer siden: Er koblingene her de samme som på de norske 2kgs gassflaskene? Den "norske" 2 kg flaska heter Sievert 2012. Sieverts Alumini flaske har Europeisk butankobling. Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 16.April.2018 Link til dette innlegget Svart 16.April.2018 (redigert) Eg sleit også med plassering da eg kun hadde plass til slike små 2kg flasker. Min løysing på problemet var å sette 10kg flaske akter på "badeplattformen". Kjøpte meg eit stort putetrekk til hagemøbler som blei godt impregnert før eg tredde det over heile flaska. Ikkje så godt å sjå, men det er den gule saken. Var kun gult trekk igjen på ebay :/ Redigert 16.April.2018 av Steini (see edit history) Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Euklid Svart 16.April.2018 Link til dette innlegget Svart 16.April.2018 9 hours ago, Bitteliten said: Takk er de svenske flaskene kurante i andre land? Denne R907-flaska får du fylt i de fleste deler av verden. New Zealand, Australia og noen andre holder seg rett nok med sitt eget system, men det finnes nok bakgårder også der med sjeler som er villige til å helle over litt gass. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.April.2018 Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 Får se om jeg bytter regulator og bygger om til norsk variant i løpet av sesongen. Må måle og se hva det er plass til av flasker i rommet der. Med tanke på seiling der det også er kaldt - er det OK med komposittflasker eller er det stål/alu som anbefales? Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 17.April.2018 Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 Mi kompositt har blitt brukt i heile vinter. På det kaldeste var det minus 12. Det eineste som skjer er vel at gassen sliter litt med å brenne skikkelig når det blir kaldt nok. Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Hulda Svart 17.April.2018 Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 Propan blir vel flytende ved atmosfæretrykk ved litt under 10 kalde. Husker vi måtte varme propanflaskene når det var kaldt. Så det er bare å ta med seg et par sylindere acetylen/oksygen til bruk som forvarming. Enkelt og greit. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 17.April.2018 Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 Gass er vanskelig i Norge på vinterstid, da de trenger energi fra omgivelsene, for å gjøre LPG til gass. Jeg er lei propan, og går nå for helelektrisk. Slipper dyr installasjon, og oppgraderer samtidig batterier, inverter, dynamo, osv. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.April.2018 Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 Er så enig herr BØstrøm. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 17.April.2018 Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 Dessuten må ihvertfall stekeovn justeres for å brenne rent med gass kjøpt utenfor Norge...(Scandinavia) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.April.2018 Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 Hvordan er det med mikrobølgen, funker den uansett? Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 17.April.2018 Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 Ett annet forhold, forsterket av at jeg bor ombord. Jeg koker 99% av maten i havn, med tilgang til landstrøm. Med min nye Multiplus lader/inverter, kan jeg bruke f.eks 6A 230 volt fra land, og supplere med 3000 watt på inverteren. Straks matlaging er ferdig, lades batteriene med de samme til gjéngelige A. Sømløst..... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.April.2018 Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 (redigert) BØstrøm skrev 9 minutter siden: Dessuten må ihvertfall stekeovn justeres for å brenne rent med gass kjøpt utenfor Norge...(Scandinavia) hvordan gjør man det? vi har svensk gass og svensk oven - og opplever innimellom at stekeovnen slukker når gassmengden skrus ned. Mat via elektrisk har jeg testet i NordWest. 2000w inverter 670Ah AGM. Byttet batterier omtrent hvert 3. år. Dyrt... Og Lithium er jeg usikker på pga ombygging av alt annet elektrisk. Blir mye styr - særlig for dynamo Redigert 17.April.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 17.April.2018 Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 Ang microbølger, så jeg lite av dem....Spesielt i Engelske kanal. I Nordsjøen funkerr nok Macrobølger best Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 17.April.2018 Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 Løsne skrue på brennerøret, of justere til mer eller mindre luft. Lett når man har gjort det en gang Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.April.2018 Link til dette innlegget Svart 17.April.2018 BØstrøm skrev Just now: Løsne skrue på brennerøret, of justere til mer eller mindre luft. Lett når man har gjort det en gang om den slukker så trengs mer gass mindre luft? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.