Jump to content

Batterilader og skilledioder


index

Recommended Posts

Jeg lurer på å utvide forbruksbanken min, da jeg nå kun har ett batteri på 120ah (som i tillegg er i dårlig form). Ser for meg å doble kapasiteten sånn cirka. Men dette vil nok føre til at jeg fra tid til annen nok bør kople meg til landstrøm for å få toppet opp batteriene, da dynamoen (45A?) nok trenger lang tid for å toppe opp disse. Jeg har ikke fast strømuttak på brygga, så jeg ser ikke noe stort poeng i å legge opp fullt landstrømsystem bare for å få ladet opp batteriene en gang i blant. Men det er et par stikkontakter på brygga som kan brukes nå og da ved behov.

 

Jeg ser for meg følgende: Jeg monterer en stikkontakt for 12V i en av benkene over batteriene, og kopler denne direkte til forbruksbanken ETTER skilledioden. Eventuelt kan jeg montere en kontakt ved siden av til startbatteriet også. Så kjøper jeg en elektronisk vedlikeholdslader, for eksempel den Biltema varianten som Ingar testet ut tidligere, og skifter ut batteriklemmene med en plugg som passer i de nevnte kontaktene. Nå er det enkelt å plugge laderen i uttaket, dra en skjøteledning i land og få piffet opp batteriene litt.

 

Noen som har en formening om dette vil fungere greit? Vil for eksempel skilledioden tåle dette? Vi snakker vel om en max 5-6A på en slik liten lader, men jeg aner ikke hva slike dioder tåler og ikke tåler... Men hvis dette fungerer slik som jeg ser for meg langt inni hodet et sted :crazy: så er jo dette en enkel og rimelig måte å skaffe seg lading på. Det enkle er jo ofte det beste i følge Rema :rolleyes: .

 

Er det forresten noen som har et forslag til type kontakter som kan brukes til dette? De vil bli stående ute på et selvlensende akterdekk, som spyles med vannslange nå og da. Så de bør tåle litt vær og vann, selv om jeg stort sett har kalesje på...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg ser for meg følgende: Jeg monterer en stikkontakt for 12V i en av benkene over batteriene, og kopler denne direkte til forbruksbanken ETTER skilledioden.

<{POST_SNAPBACK}>

Kobler du den etter skilledioden så går det jo ikke strøm gjennom den ved lading ifra land...

Når det er sagt så hadde diodene tålt masse strøm, de tåler jo det som dynamoen leverer :-)

Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tenker på det samme, men jeg har brytere for batteriene; Det betyr at de må stå PÅ, og dermed lader jeg alle batteriene. Vurderer en 12 volts "sigarett-tennerkontakt" for "veggmontasje"....

HVIS jeg trenger noe 230 volt AC, har jeg en inverter som takler dette. Dermed slipper jeg landstrømsinstallasjon (med skilletrafo og hele sulamitten) ombord! :yesnod: (Laderen har trafo!)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Kobler du den etter skilledioden så går det jo ikke strøm gjennom den ved lading ifra land...

Når det er sagt så hadde diodene tålt masse strøm, de tåler jo det som dynamoen leverer :-)

<{POST_SNAPBACK}>

Problemet er vel at hvis jeg kobler den før skillediodene så vil ikke batteriene få korrekt spenning under ladingen, da disse billige laderene ikke har mulighet for kompensering av de 0,6 volt som man mister i skillediodene. Så hvis ikke skillediodene tar skade av å få lading inn "bakveien" så burde dette være et enkelt og ukomplisert opplegg etter mitt syn.

 

Tror nok at slike sigarettennerkontaker kan være egnet, disse leveres jo også med gummideksel og burde vel kunne tåle en ladestrøm på 5-6 Ampere?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

... og burde vel kunne tåle en ladestrøm på 5-6 Ampere?

<{POST_SNAPBACK}>

 

Tjaaa, det er flere typer av slike kontakter... Vil tro at det går greit, men sørg for GOD kontakt; Det er ofte +-polen som KAN være litt dårlig m.h.p. anleggsflate OG press... Dårlig kontakt KAN føre til varmgang hvis strømmen blir for høy. Skal innom Biltema og Torshov nå i formiddag for å se på kontakt for egen del. Kommer tilbake.

mvh

Marwin

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Så hvis ikke skillediodene tar skade av å få lading inn "bakveien" så burde dette være et enkelt og ukomplisert opplegg etter mitt syn.

<{POST_SNAPBACK}>

Hele poenget med en diode er at strømmen kun går en vei, du får ett spenningstap på 0,6 volt i lederetningen (anode-katode) og helt brudd andre retningen.

 

Det dumme her er at du ikke får ladet startbatteriet ditt da.

Link to post
Share on other sites

Det dumme her er at du ikke får ladet startbatteriet ditt da.

<{POST_SNAPBACK}>

Enig i det, men startbatteriet greier seg vel stort sett selv da det normalt sett tappes mye mindre fra dette enn fra forbruksbanken. Men jeg kan jo legge opp en egen kontakt for startbatteriet, og lade dem hver for seg. Eventuelt to ladere...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det opprinnelige forslaget fungerer bra dersom du har god kontakt. ingen problemer med diodene. Fordelen med å lade hvert bateri individuelt er at du får bedre toplading.

Det er forøvrig et problem du bør være klar over. Ved å paralellkoble et gammelt dårlig og et nytt bra bateri vil det gamle bateriet tappe det nye for støm så du alldri får full uttelling for det nye bateriet. I praksis får du efekt en av to gamle baterier. Paralellkobler man 2 baterier er det viktig at de er så like som mulig.

Link to post
Share on other sites

Ved å paralellkoble et gammelt dårlig og et nytt bra bateri vil det gamle bateriet tappe det nye for støm så du alldri får full uttelling for det nye bateriet. I praksis får du efekt en av to gamle baterier. Paralellkobler man 2 baterier er det viktig at de er så like som mulig.

<{POST_SNAPBACK}>

Er vel ikke direkte parallellkoblet i dette tilfelle da, så jeg ville ikke tenkt så veldig mye på det igrunn.

 

Men husk sikring mellom batteriet og kontakten, den må dimesjonerest etter hva kabel og kontakten tåler. Uten kan det fort bli karameller ;-)

Link to post
Share on other sites

Det er forøvrig et problem du bør være klar over. Ved å paralellkoble et gammelt dårlig og et nytt bra bateri vil det gamle bateriet tappe det nye for støm så du alldri får full uttelling for det nye bateriet. I praksis får du efekt en av to gamle baterier. Paralellkobler man 2 baterier er det viktig at de er så like som mulig.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er i så fall snakk om å erstatte det gamle dårlige med to nye, like batterier. Så dette burde ikke være noe problem. Men spørsmålet er vel hva jeg klarer å få plass til. Batteriene står i motorrommet sammen med en stor motor, vanntank, dieseltank og diverse annet. Så plassen er litt begrenset kan man si... Men ladeopplegget kan jo brukes uavhengig av hvor stor batteribank jeg velger, så den siden avsaken burde være grei.

 

 

Men husk sikring mellom batteriet og kontakten, den må dimesjonerest etter hva kabel og kontakten tåler. Uten kan det fort bli karameller ;-)

<{POST_SNAPBACK}>

Takk for den, det hadde jeg faktisk ikke tenkt på! Men Det virker jo logisk at også denne kursen bør sikres, selv om det bare er snakk om en kontakt og en halvmeter med ledning. Smeltede ledninger er ikke noe særlig... :sad:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det er i så fall snakk om å erstatte det gamle dårlige med to nye, like batterier.

<{POST_SNAPBACK}>

Har jeg forstått det rett om du skal bruke en skillediode til hvert batteri fra regulatoren?

Isåfall vil jo begge bli ladet like mye, og det batteriet med minst strøm på være det som trekker mest under ladingingen fra regulatoren. Du vil med andre ord ikke ha ett fullt oppladet startbatteri når du tapper forbruksbattereiet ned, da vil det være forbruksbatteriet som stjeler mesteparten av ladingen.

 

Smeltede ledninger er ikke noe særlig... :sad:

<{POST_SNAPBACK}>

For å ikke snakke om faren for å kortslutte batteripolene via denne ledningen, strømmen kan jo bli stor iom. at det er direkte fra batteriet (ikke bare fra laderen ved kortslutning).

 

Skal ikke være lett, sitter her og planlegger hvordan det skal bli ombord hos meg, men dette med jording er en utfordring :-P

Link to post
Share on other sites

Har jeg forstått det rett om du skal bruke en skillediode til hvert batteri fra regulatoren?

<{POST_SNAPBACK}>

Nei, skilledioden skiller nå mellom et forbruksbatteri og et startbatteri. Planene er å erstatte forbruksbatteriet med to nye, som blir paralellkoplet. Så jeg planlegger i utgangspunktet kun lading på forbruksbanken, og ikke gjennom skilledioden. Eventuelt så legger jeg opp en egen plugg for lading av startbatteriet. Men de vil altså bli ladet hver for seg.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvorfor gjør du det ikke enkelt. Monter skillerele, som du kan bla. kjøpe av Maritim Arendal for kr 500-600. Du har da ikke noe spenningstap ved lading. Begge batteribanker koples sammen når motoren starter og ladingen begynner. Når startbatteriet er fulladet (total ladestrøm under 3 Amp) blir startbatteriet frakoplet og forbruksbatteriet står konstant koplet til generatoren. Det er en billig og MEGET BRA løsning som funker. Glem skilledioder.

 

Arne

Link to post
Share on other sites

Hvorfor gjør du det ikke enkelt.  Monter skillerele, som du kan bla. kjøpe av Maritim Arendal for kr 500-600.  Du har da ikke noe spenningstap ved lading.  Begge batteribanker koples sammen når motoren starter og ladingen begynner. Når startbatteriet er fulladet (total ladestrøm under 3 Amp) blir startbatteriet frakoplet og forbruksbatteriet står konstant koplet til generatoren.  Det er en billig og MEGET BRA løsning som funker.  Glem skilledioder.

 

Arne

<{POST_SNAPBACK}>

Men skillediodene er der allerede, og har vært montert siden båten var ny!. Det det er snakk om her er en forenklet løsning for lading ved hjelp av landstrøm, da jeg uansett ikke kan forvente å fylle opp en 240ah batteribank på et par timers hjemtur etter to døgn i uthavn!

 

Jeg har riktignok lurt på å skifte ut skillediodene med et slikt voltsensitivt rele, for å forbedre ladingen. Men når jeg først gjør det, så hadde det vel også vært en fordel med en større dynamo.. Og så begynner ballen å rulle... Jeg tror jeg begynner med å kartlegge det systemet jeg har, før jeg setter i gang med å skifte ut vitale komponeneter. Men uansett så er det greit å ha muligheten til å lade fra land på en enkel måte da :yesnod: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

:flag: Hei index!

 

Jeg har denne enkle løsningen på ladebehovet i havn:

 

Fra fortøynings-/dreggluka foran i baugen har jeg lagt en gummikabel bakover til et egnet sted i nærheten av batteribankene.

Der har jeg fastmontert den tidligere omtalte (Testet/vurdert av Ingar) elektroniske vedlikeholdsladeren fra Biltema på 6 A.

Den koster ca. kr. 299,- og har modellnummer 37-710

 

Klippet av krokodilleklemmene og fastmonterte ladeledningene med øyekontakter rett på batteriene.

 

Bruker hovedbryter for all strøm ombord (bortsett fra lensepumpa!).

Hovedbryteren slår jeg ALLTID i posisjon OFF, før jeg forlater båten, og derfor koblet jeg laderne direkte på batteripolene på respektive batteribanker.

 

På denne måten er det mindre muligheter for misforståelser for bruken av de etterhvert mange event. spesielle uttak her og der og forskjellige kontakter event. med og uten sikringer o.l.

 

Min løsning i det praktiske fungerer veldig bra i min båt, og batteriene får maksimal lading og automatikken i laderne får de beste arbeidsbetingelser når de er direktekoblet på den batteribanken de skal overvåke.

 

Jeg har tre slike batteribanker ombord- med hver sin lader fast tilkoblet - og det eneste jeg gjør når jeg fortøyer i båsen eller i en gjestehavn er å koble til strømmen fremme i dreggluka! :wink::smiley::sailing::seeya:

 

NB!

Har nok strøm bestandig, og batteriene ser så langt ut til å storkose seg med denne faste "prosedyre".

De gir ihvertfall god valuta for pengene som er investert i dette enkle opplegg!

 

Lykke til med valget av tekniske metoder - og ikke minst ladeLØSNING!

 

Ship'O'Hoi! :sailing::seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser ut til at rett løsning er hintet til et par steder her.

Generator, fastmontert lader og eventuell slepegenerator eller solpanel koblet rett til husholdningsbatteri.

BEP releet tar seg av resten.

Ingen brytere, vendere eller andre ting å huske på.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Min løsning i det praktiske fungerer veldig bra i min båt, og batteriene får maksimal lading og automatikken i laderne får de beste arbeidsbetingelser når de er direktekoblet på den batteribanken de skal overvåke.

<{POST_SNAPBACK}>

Denne løsningen var jo så genial i sin enkelhet at jeg ikke har tenkt på det en gang! Tror jeg går for en slik løsning jeg også, så slipper jeg å ha lader og ledninger liggende løst på akterdekket. Enkelt, ryddig og greit.

 

Ser ut til at rett løsning er hintet til et par steder her.

Generator, fastmontert lader og eventuell slepegenerator eller solpanel koblet rett til husholdningsbatteri.

BEP releet tar seg av resten.

Ingen brytere, vendere eller andre ting å huske på.

<{POST_SNAPBACK}>

Tror jeg tar ett steg av gangen, og monterer fastmontert lader som skissert av Seastar. Så får jeg heller vurdere å skifte ut diodene med et BEP rele etterpå for å øke ladespenningen fra dynamoen.

Men disse tingene kan jo uansett gjøres uavhengig av hverandre, så det burde ikke være noe problem.

 

Føler i alle fall at jeg har fått en bedre oversikt over ladesituasjonen nå, slik at jeg kan foreta de nødvendige tiltak for å forbedre strømsituasjonen ombord.

 

Takk for alle gode innspill folkens!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Så får jeg heller vurdere å skifte ut diodene med et BEP rele etterpå for å øke ladespenningen fra dynamoen.

<{POST_SNAPBACK}>

Regulatoren skal normalt lade med 0,7 volt mer for å kompensere for diodene. Dette har du mest sannsynlig allerede. Ved bruk av rele må dette tas hensyn til.

Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Løsningen er enkel: To stk Ctek Multi XS 3600, en til forbruk og en til start, koblet direkte til polene (hvor ellers??). Enkelt landstrømsopplegg med sikring, uttaket montert i skapet/åpningen der varmeren står (der er det best beskyttet og mest ute av veien). Overhodet intet hokus-pokus. Ring hvis du vil ha alle detaljer; dette er planlagt for lengst ... nok et fragått fem-års prosjekt ... :blush:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Løsningen er enkel:  To stk Ctek Multi XS 3600, en til forbruk og en til start, koblet direkte til polene (hvor ellers??).  Enkelt landstrømsopplegg med sikring, uttaket montert i skapet/åpningen der varmeren står (der er det best beskyttet og mest ute av veien).  Overhodet intet hokus-pokus.  Ring hvis du vil ha alle detaljer; dette er planlagt for lengst ... nok et fragått fem-års prosjekt ...  :blush:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Høres ganske ryddig og greit ut ja. Om enn noe dyrere enn Seastar sin løsning. Og etter å ha montert ny luke over varmeren så er dette rommet ganske greit tilgjengelig også. Får tenke litt over de forskjellige forslagene og så ta aksjon på det utpå høstparten en gang. Men nå er i alla fall tankeprosessen i gang, ikke dårlig bare det :lol::lol: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...