Jump to content

To liv reddet ved hjelp av vanntett bærbar VHF


Jo_Eirik

Recommended Posts

Fra artikkelen:

 

Skipper Mats Ove Vaagø opplyser om at båten har en stor flenge på omtrent 75 centimeter på tvers under den ene siden av skroget. Vaagø tror derimot ikke at flengen skyldes en påkjøring, men materialtretthet.

- Slike ting har skjedd på lignende båter tidligere, opplyser Vaagø.

 

Noen som vet hvilken båttype det var?

Link to post
Share on other sites

Jammen flott at det gikk så bra gitt!!

En vanntett VHF gjorde jobben sin.

--------------------------------------------

 

Kom til å tenke litt tilbake fra min tid som sportsdykker (i åpen båt) hadde vi som standard at alle ombord skulle ha drakten på seg med oppstigningsvesten på plass rundt halsen. Brukte tørrdrakter med glidelåsene igjen under transitt. Ble jo litt varmt når solen steikte, men det var såpass langt ut mot havet at det var ikke mange dager i året det var et stort problem.

Vi hadde regelmessig øvelser hvor en av oss veltet seg overbord i fart og spilte deretter bevisstløs.

Lærte et og annet triks da for å få folkene opp igjen. Var så heldig at vi hadde "alltid" med oss en eller flere ex marinedykkere og yrkesdykkere, de kunne det med orden på tauverk etc.! De lærte oss at det ikke bare var å kveile det opp i neven med knute tilslutt, det kan jeg love dere.

Link to post
Share on other sites

Det er en plastbåt på ca 17 fot. ser ingen fabrikkmerker på den. Det har sprukket på babord side fra vannlinjen og nesten ned til kjølen. sprekken er ca 60 - 70 cm lang. Sprekken er rett, ser rett og slett ut som et tretthetsbrudd. desverre har jeg ikke digital kamera, da kunne jeg tatt et bilde.

Etter opplysninger som jeg har fått er båten kjøpt brukt fra hitra. Der har den vært brukt som utleiebåt.Det står en 40 hk 2 takter yamaha på den. Umidelbart kan den ligne på "type ryds" med

innerskrog og konsoll.

Link to post
Share on other sites

I vårt område (Fosen, Hitra og Frøya) ble det for en tid tilbake solgt mange Selfa båter, etter flere ulykker med disse båtene viset det seg at de hadde en svakhet at de sprakk.

 

Det død to ungdommer i en slik båt her i området for 2 år siden, båten sprakk i dårlig vær og ungdommene druknet.

 

Om det var en slik båt i denne ulykken har jeg ikke noe informasjon om.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Materialtretthet eller ikke - hendelsen understreker med all mulig tydelighet hvor viktig det er å ha VHF ombord; og i dette tilfellet var det avgjørende at den var vanntett.

 

Altså: VHF er noe av det viktigste sikkerhetsutstyret for oss som ferdes langs kysten i båt!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Greier ikke å styre meg lenger :sad: :

 

Verken Sneeggen eller Berge rakk å bruke noe av båtens redningsutstyr, som inkluderte overlevingsdrakter og en nymontert GPS-nødsender. Båten ble liggende og flyte med baugen opp i vannet. Mennene holdt seg fast i båten med og fløt grunnet redningsvestene:

 

- Uten redningsvestene ville vi vært døde, konstaterer Sneeggen.

 

De unngikk panikk, og diskuterte seg frem til hva de burde gjøre. Sneeggen takker kameraten - Norges yngste hvalskipper - for at han er så vant til sjøen.

Når man leser enkelte innlegg her så får man inntrykket at en kan tillate seg hva som helst på sjøen så lenge man bare har et vanntett VHF i underboksa.

 

Les sitatet oppe en gang til: - Uten redningsvestene ville vi vært døde.

Antagelig hadde de ikke engang hatt tid og anledning til å diskutere seg frem til noe som helst - f eks til å dykke etter VHF'en.

 

Og se - du trenger hverken sertifikat eller konsesjon til å bruke redningsvest eller medlemskap i en eller annen forening. :smash::smash:

 

 

Andreas - med redningsvest, vhf, sertifikat og konsesjon - og som mener at denne rekkefølgen er den riktige

Link to post
Share on other sites

Saken er den at dersom de ikke hadde fått varslet så raskt ville de nok vært døde i redningsvestene sine pga. nedkjøling, var selv på jobb på Florø Radio ved den aktuelle hendelsen, og det tok 8 minutter fra vi mottok første meldingen fra dem, til helikopteret var i luften, Som følge av at de hadde VHF ble de også raskt lokalisert da sea-kingen kunne starte peileinger av kommunikasjonen som foregikk på kanal 16.

Hendelsen var nok en kombinasjon av flaks mhht. til området de befant seg i, at de hadde VHF ombord og selvsagt at de hadde redningsvester.

Muligheter for varsling er punkt nr. 1 for å få en vellykket redningsoperasjon, dersom ingen vet at du har problemer er det ofte ikke noe hjelp i hverken det ene eller andre utstyret.

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

Saken er den at dersom de ikke hadde fått varslet så raskt ville de nok vært døde i redningsvestene sine pga. nedkjøling, var selv på jobb på Florø Radio ved den aktuelle hendelsen, og det tok 8 minutter fra vi mottok første meldingen fra dem, til helikopteret var i luften, Som følge av at de hadde VHF ble de også raskt lokalisert da sea-kingen kunne starte peileinger av kommunikasjonen som foregikk på kanal 16.

Hendelsen var nok en kombinasjon av flaks mhht. til området de befant seg i, at de hadde VHF ombord og selvsagt at de hadde redningsvester.

Muligheter for varsling er punkt nr. 1 for å få en vellykket redningsoperasjon, dersom ingen vet at du har problemer er det ofte ikke noe hjelp i hverken det ene eller andre utstyret.

<{POST_SNAPBACK}>

Forutsetning for en vellykket redning er at det er noe(n) igjen som kan reddes.

 

Og hadde de hatt nødraketter, bluss, horn - you name it - så hadde de kanskje, kanskje, dykket etter det, brukt det og også blitt reddet. Men ikke uten redningsvester :smash:

Link to post
Share on other sites

Alt må klaffe her. Redningsvest, vhf, og ikke minst hodet til de som var i båten. At vhf'en var vanntett var jo kanskje litt flaks, hadde den ikke vært det så ville de vært ute å kjøre.. Alle VHF'er beregnet til bruk i båt burde jo egentlig være sprut/vanntette, men det er de kanskje?

 

Hvis en bil har en feil så tilbakalles de og feilen utbedres i stor stil, nærmest uansett alder. Hvis en båt kan synke pga materialtretthet så håper jeg båtfabrikanten tar ansvar og gjør det samme!? Forøvrig vannvittig dårlig reklame, kan være interessant å se hva slags båt dette er så folk vet hva de IKKE skal kjøpe! :smash:

Link to post
Share on other sites

Diskuterer vi ikke i feil ende her?

Det viktigste sikkerhets utstyret er vel en intakt flytende båt?

Er det virkelig slik at det finnes et fabrikat båt ute og går som er kjent for ikke å kunne brukes under normale omstendigheter uten å falle fra verandre?

Dersom det er slik, må jo noen ta grep for å hindre at den produsenten aldri bygger en båt noe mer.

Ref. tråden hvor kjølen falt av. Der ser det heller ikke ut til at noen tar ansvar.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Dersom det er slik, må jo noen ta grep for å hindre at den produsenten aldri bygger en båt noe mer.

Nei men huff & fy da Krapyl. Det du indikerer, er jo krav til byggerne av båter ? Og CE kravene, som i alle fall skal påse at "hjemmesnekkerne" som mekker ting & tang for salg, veit forskjell på glassfibervev, og glassfibertapet, og ikke tramper på matta med for skitne støvler før den rulles fast, og at arbeiderne ikke heller for mye kaffe i polyesterbøtta, er jo av de fleste ærklært døde og idiotiske..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Og så til 1000 kr spørsmålet. Er det noen som hvet hvilket fabrikat og modell har VHF-apparatet har? Et VHF-appart som har vært flere meter under havets overflate og fortsatt virker borger for kvalitet.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Her er "i knipe" VHF'en.

http://www.jotron.no/maritime/products/tron_vhf.htm

Har slike i båten.

Vanntett, flyter, kan betjenes med vælne fingre eller med tjukke hansker.

 

Men det er uvesentlig i forhold til 10000 kroners spørsmålet.

Hvem produserer båter som er så dårlige at de faller fra hverandre under normal bruk?

Hvis Alzheimer tillater, så sa gamle NSBS at en slik båt skal flyte på rett kjøl hvis den vannfylles.

Ikkenoen duppeditt kan erstatte en velbygd båt.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Here we go again!! :cryin:

Se DENNE linken om samme båttype! (Og visning til under-linker).

 

Siste oppdaterte info:

17-fots skjærgårdsjeeper fra Matrix (tidl. Selfa SMÅBÅTER, (ingen forbindelse med Selfa-fabrikken!!!)) eller plagiat-støp fra Uthaug og muligens Frøya, SKULLE støpes under veilledning osv. Dette sviktet og det ble fjernet langsgående avstivninger i ytterskroget (for å gjøre båten letter / gå fortere). For å stive av båtene, ble det støpt inn en tversgående "vegg" mellom ytter- og innerskrog midt i båten :eek: Dette virket som en kniv mot ytterskroget, og når båten kjøres hardt i bølger, oppstår det tretthetsbrudd. MULIG at dette er årsaken til denne ulykken også... Det ble i hvert fall meget stille etter ulykken i Stjørnfjorden (2 døde ungdommer) som vår venn på Ørlandet refererer. Det er antydet at DEN båten ble plagiatstøpt på Frøya....

 

Flott at karene i siste ulykke berget livet! :flag:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Here we go again!! :cryin:

Se DENNE linken om samme båttype! (Og visning til under-linker).

 

Siste oppdaterte info:

17-fots skjærgårdsjeeper fra Matrix (tidl. Selfa SMÅBÅTER, (ingen forbindelse med Selfa-fabrikken!!!)) eller plagiat-støp fra Uthaug og muligens Frøya, SKULLE støpes under veilledning osv. Dette sviktet og det ble fjernet langsgående avstivninger i ytterskroget (for å gjøre båten letter / gå fortere). For å stive av båtene, ble det støpt inn en tversgående "vegg" mellom ytter- og innerskrog midt i båten :eek:  Dette virket som en kniv mot ytterskroget, og når båten kjøres hardt i bølger, oppstår det tretthetsbrudd.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er jo elementer teori om båtkonstruksjon.

 

Takk for oppklaringen Marwin, piratbygget båt og ikke fulgt byggebeskrivelse kan gå ille, er også som du skjeptisk til papirtynne skrog bygget i lavkostland.

Link to post
Share on other sites

...... er også som du skjeptisk til papirtynne skrog bygget i lavkostland.......

I dag har vi EU direktivet med tilhørende ISO-standarder for beregning av skrog med avstivninger. Det gjeleder ikke minst for import fra lavkostland.

 

Er ellers i gang med mitt prosjekt i et typisk lavkostland. Dere kan følge med å avgjøre selv. Alle viktige detaljer vil bli vist etter hvert. Dette blir en meget solid båt som vil overgå det meste av det vi lager i Norge hva angår skrog og avstivninger, alt i henhold til ISO 12215.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...