Ibiza24 Startet 3.Februar.2018 Del på Facebook Startet 3.Februar.2018 (redigert) Jeg oppdaget litt forskrekket her i forrige uke at en stuss på septiken var helt løs. Jeg kunne lett dra av hele septikslangen m/stuss og gjengene har slik sett ingen funksjon. Jeg ser at de som installerte tanken i sin tid har brukt noe festemasse av noen sort som nå har sluppet helt. Jeg må med andre ord lime stussen fast til tanken igjen slik at denne sitter til evig tid og ikke blir ristet løs eller noe. Hva bruker man til å få limt denne? TEC7 eller Expoxy? Redigert 3.Februar.2018 av Ibiza24 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.Februar.2018 Del på Facebook Svart 3.Februar.2018 Aiaiai.. er gjengene heile i tanken? då ville eg isåfall førs sjekka om det er mulig å finna ein stuss med betre tilpassa/riktige gjenger. Til tetting trur eg du kan du bruka nær sagt kva som helst av silikon eller fugemasse så lenge gjengane vert hald i. Vist du må lime det saman med lim som hovedforbindelse pga kranglete gjenger, så må det betre fagkunnskap en eg har, på banen. Men eg trur den plasttypen er for feit til å kunna limast. Kanskje det finnes primer som kan hjelpe. Ellers hadde det kanskje frista meg å fram med loddebolten å sveise/smelte delane saman.. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Ibiza24 Svart 3.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Februar.2018 Tja, det er gjenger på tanken med om jeg kan stole på dem er jeg usikker på. Stussen har nok ikke passet perfekt da en ble påmontert ettersom jeg ser spor av fugemasse også på selve gjengene. De har vel tatt det nærmeste de hadde på lager og satset på at det skulle holde. Godt poeng det der med at plasttypen er for feit. Det hadde jeg ikke tenkt på. Hva vil evt. feste best av TEC7 og Epoxy? Maritim anbefalte Epoxy men det ble aldri nevnt noe om at plasten kunne være for feit. Kanskje den kan slipes ned litt før timing? Da forsvinner gjengene men de har jo liten funksjon med nåværende stuss...... Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 3.Februar.2018 Del på Facebook Svart 3.Februar.2018 (redigert) Er ikke det der en tank som er hyllevare/ katalogvare hos mange båtbutikker? Da burde riktig stuss være mulig å oppdrive? Skal tro om det der er en stuss som er ment for ulike dimensjoner, hvilken slangedimensjon er det? Er det stussen inn på tank, fra toalett? Renser du gjengene godt, på tank og stuss så kan det godt hende at tec7 holder godt nok om du sauser inn gjengene. Må nesten kjenne om det er noe hold i det hele tatt i gjengene, uten tettemiddel først. Tec7 har jo en rensespray som jeg lurer på om også funker som primer(?) har brukt den til rengjøring av flater før fuging/tetting. Varsomt bruk av stålbørste må vel ordne den mekaniske rengjøringen av gjenger. Det er nok ikke mange middel som limer denne type plast. Men noe hefte blir det. Redigert 3.Februar.2018 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza24 Svart 4.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Februar.2018 Joda, ser at tanken er hyllevare og tilhørende stuss ser veldig lik ut som den jeg allerede har. Tror det er gjengene på tanken som har "gitt" seg litt. Slangedimensjon er 38mm og det er inntak fra toalett. Det vil si at det ikke er noe trykk å snakke om her så det skal ikke så mye til for å holde dette tett. Men jeg må være sikker på at det holder ettersom tanken ligger under dørken uten inspeksjonsluke. Jeg tror kanskje jeg går for følgende løsning: 1. Rengjøring av stuss og gjenger på tank, avfetting 2. Smøre godt med TEC7 på både stuss og tank slik at dette limes så godt som mulig 3. Feste stussen til tanken med patentbånd slik at stussen ikke kan "dras av" (litt kreativ tenking må til her) Da burde vel dette holde til evig tid vil jeg tro........ :) Takker for alle gode innspill! Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.Februar.2018 Del på Facebook Svart 4.Februar.2018 Du bør bestrebe å avslaste og supportere slangen slik at stussen ikkje får belastning. Då kan det halda. Eg ville vurdert nokre cm pel vannslange som tilsats og ein time med gos loddebolt og sveist det saman. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Komodo Svart 4.Februar.2018 Del på Facebook Svart 4.Februar.2018 Hvis det er PE i den tanken er den vanskelig å lime, men lett å sveise. Som Sjeldenutpå nevner kan det f.eks. gjøres med en stor loddebolt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ibiza24 Svart 4.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Februar.2018 Gode innspill. Jeg har ikke noe erfaring med sveising av plast men merker at lysten er tilstede for å prøve ut dette. Jeg har en varmepistol liggende som bør kunne gjøre jobben. Vet dere hvor man får kjøpt sveisetråd som kan brukes i mitt tilfelle? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.Februar.2018 Del på Facebook Svart 4.Februar.2018 Hvis du skal bruke varmluft må du ha en litt spesiell pistol som konsentrerer varmen mot smeltebadet, hvis ikke blir det bare tull. Som tilsatsmateriale kan du skjære strimler av en plastkanne i samme materiale. Ps: De aller fleste termoplastprodukter har et lite stempel som sier hvilken plast de er laget av. Eks, PE, PP, ABS, PVC osv. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bitteliten Svart 4.Februar.2018 Del på Facebook Svart 4.Februar.2018 Den tanken hadde jeg nok byttet. Å få limt noe på feit plast er ikke lett. Og septiktanken er det veldig greit helt tett ? Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza24 Svart 4.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Februar.2018 Ja, her skjer ting fort. Nå tror jeg nesten jeg går for å sette inn en ny rustfri tank med 38mm inn/ut slik at dette blir potte tett og jeg slipper å bekymre meg for dritten. Hva tenker folket om følgende tank: https://www.seasea.no/septitank-24l-rf Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 4.Februar.2018 Del på Facebook Svart 4.Februar.2018 Hva med å lime med tec7 og Bore inn en tre fire skruer igjennom slangestuss og inn i tuten på tanken. Syrefaste selvtrekkende som akkurat går igjennom Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Knude Svart 4.Februar.2018 Del på Facebook Svart 4.Februar.2018 Bytt heller til ny om den går rett inn. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Ibiza24 Svart 4.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Februar.2018 Ja, det ligger nok an til det. Har god plass selv om jeg må tilpasse noe. Bytter dessuten alle septikslangene så da kan jeg tilpasse disse til ny tank. Spørsmål, holder det å feste slangene med 2 stk. klemmer eller bør man også ha på noe fugemasse i overgang slange/nippel? Grunnen til at jeg spør er at skroggjennomføringen til utløpet ligger under vannlinjen og jeg må være 100% sikker på at det blir tett. Gammel tank i båt: Septiktank fjernet: Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.Februar.2018 Del på Facebook Svart 4.Februar.2018 Dersom du går for ny tank, har du plass til en større tank? En septiktank blir aldri for stor!! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Knude Svart 4.Februar.2018 Del på Facebook Svart 4.Februar.2018 (redigert) Ikke vanlig å bruke noe mellom slange og slangestuss. To slangeklemmer er et krav under vann. Også lurt at slange legges opp over vann før eventuelt tømmepumpe. Redigert 4.Februar.2018 av Knude (see edit history) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Ibiza24 Svart 4.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Februar.2018 (redigert) Ok, takker. Det høres bra ut. Det var slik det også var montert før jeg tok av de gamle slangene. Jeg må lage meg en "vannlås" slik at deler av slangen som fører dritten ut av båten ligger over vannflaten før den igjen stuper ned i bunn av båten. Tenker å bruke patentbånd og feste den skikkelig. Dette tror jeg nok blir den endelige løsningen. Når det gjelder størrelse på tanken så vil jeg helst ha så liten tank som mulig (plass/vekt). Dette fordi tanken tømmes så fort båten går i plan og slik sett trenger jeg egentlig ikke så mange literne med septik. Ser de har 24L tank men jeg får også plass til både 40L og større. Noen grunn til å velge større enn 24L egentlig? Da bør vel både svigermor og ungene kunne gjøre sitt uten at det blir fullt............ Toalettet i båten brukes stort sett bare 1-2 ganger maks før båten har vært i plan igjen. Redigert 4.Februar.2018 av Ibiza24 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.Februar.2018 Del på Facebook Svart 4.Februar.2018 Du/dere overnatter altså ikke i båten og blir liggende i en havn/uthavn med behov for dobesøk i båten? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ibiza24 Svart 4.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Februar.2018 Nei, det blir stort sett bare dagsturer og kanskje 1-2 overnattinger i løpet av sesongen om ungane maser. Vi overnatter aldri i gjestehavn men finner ei bukt eller lignende hvor vi kan ligge for oss selv. Toalettet ombord er stort sett siste løsningen dersom ingen andre alternativer finnes. Men veldig kjekt med toalett når det virkelig gjelder....... Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 4.Februar.2018 Del på Facebook Svart 4.Februar.2018 Med det du beskriver oppfatter jeg det som du ikke har pumpe av noe slag ? Jeg antar at du har stengeventil på skroggjennomføringen? Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza24 Svart 4.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Februar.2018 Det har stått en pumpe der tidligere men den har egentlig aldri blitt brukt ettersom vakuum'et sørger for at tømmejobben allerede er unnagjort når båten kommer til kai. Når det gjelder stengeventil på skroggjennomføringen så har jeg det. MEN, ettersom Ibiza nok har gjort en liten designtabbe i sin tid så må denne være åpen når båten er i bevegelse. Dette for å unngå ulyd fra skroget i fart. I praksis står derfor denne åpen hele tiden selv om jeg selvfølgelig burde ha stengt denne etter hver tur. Derfor veldig opptatt av at systemet må være tett og solid som du sikkert forstår... :) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 4.Februar.2018 Del på Facebook Svart 4.Februar.2018 ? Sitér dette innlegget Link to post
tombok Svart 4.Februar.2018 Del på Facebook Svart 4.Februar.2018 Du kan helt sikkert lime på stussen til tanken. Utfordringen er at når man skal lime plast skikkelig så må det brukes lim som passer plasttypen så det blir egentlig en kjemisk sveis, men da må begge stykkene som skal sammenføyes være av samme plasttype hvis det skal være håp om et bra resultat siden limet som virker med en type plast er ubrukelig med andre typer. Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza24 Svart 5.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2018 Ja, jeg skulle nok ha fått det til på et vis men det hadde nok blitt litt Reodor-løsning til slutt. Interessant å se hvordan fugemassen/limen har festet svært godt på stussen men overhodet ikke på tanken. Det er faktisk ikke mulig å se at noen har vært prøvd å lime fast noe i tanken i det hele tatt. Har jo lært litt om liming av plast i prosessen og det kan jo komme godt med senere en gang..... Nei, akkurat nå ligger det an til at jeg bytter hele tanken med en i rustfritt stål så tenker jeg det skal bli bra. Da kan jeg stramme godt til på slangeklemmene slik at slangen sitter som den skal. Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza24 Svart 5.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2018 Da var ny septiktank på plass. Den skal skrus fast med 4 skruer. Finnes det noe gummigreier man kan legge mellom skrog og tank som en pakning? Jeg kan jo selvfølgelig lage noen pakninger av sika men dersom det finnes ferdige "matter" hadde det kanskje vært det beste? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.