Jump to content

Saltvannbestandig tette/fugemasse - anbefalte produkter.

Solseng

Recommended Posts

Jeg skal i gang med montasje av manuell motorheis (jackplate), og i den forbindelse må utenbordsmotoren løses fra, og nye bolter/skiver/brakett må festes til akterspeilet. I den forbindelse lurte jeg på om noen har god erfaring med forskjellige tette/fuge-produkter. Gjorde et hurtig søk på Sikas produkter, og fikk opp Sikaflex 291i. Noen som har god erfaring med dette eller evt. ekvivalenter?:smiley:

Sika 291 er den jeg har brukt mest.

Har hatt trebåt i mange år...

Har også prøvd forskjellige Tech7 produkter som og er veldig bra.

Bortsett fra Clear utgaven, den tåler ikke sollys, da smuldrer den opp.

Nå har jeg en tube med Samson sin tetningsmasse, den er også god.

Men de baserer seg stort sett på samme teknologi alle sammen.

Sika 291 er dokumentert for bruk under vannlinjen. 

Etterspurte dokumentasjon fra en Tec-7 forhandler for en tid tilbake, men det visste de ikke noe om. 

Sikkert ikke noe problem med Tec-7 under vannlinja, men safer selv med Sika e.l. 

Edit: 

Ser på Relekta sine sider at Tec-7 har god motstand mot saltvann men det står ikke i klartekst at det er til bruk under vannlinja. 

VannTro har nok større kunnskap om dette emnet. 

Redigert av Scand Baltic (see edit history)

Før var det sikaflex sin polyurethanbaserte tetningsmasse som var enerådende til dette. Så kom tec-7 og andre MS-polymerer, og nå bruker vel de fleste produsenter denne teknologien. Polyurethan er vel ikke tillatt i salg lenger ettersom jeg forstår.

Simpsons er en annen populær produsent som brukes mye av båtbyggere. Jeg pleier å kjøpe Bostik, som har det samme i tubene sine som Simpsons (Bostik eier Sipmsons...).

Ellers er det som nevnt over @VannTro som er guruen på dette feltet her inne på Baatplassen. Her har du en nyttig tråd med litt info: https://baatplassen.no/i/topic/38333-liming-og-fuging-generelt/ 

Hvis du søker opp flere av innleggene til VannTro finner du mer nyttig informasjon. Og da er det snakk om informasjon og kunnskap du bare kan glemme å få hos en forhandler!

Takk for erfaringer og tips. Mye nyttig i linken jeg kan lese meg opp på også.

Greit å ha en klar slagplan og alle deler/verktøy på plass før man begynner arbeidet med demontering/nymontering. Jeg tenkte å lage en egen tråd om jackplate-monteringen, men siden dette med fuging inngår i prosessen drister jeg meg med et lite tilleggsspørsmål:

Hva tenker dere er god praksis med tanke på underlag. Selve boltgjennomføringen er rett på gelcoaten, men det er bunnsmurt rundt og inntil motorfestet. Malingen er ujevn og flassete, og anlegget til motorheisen bygger mer enn motorfestet.

20180210_141740.jpg.774defe51fd6ebe74b6cfcf7b8ca336d.jpg

20180210_143725.jpg.98e61410c9ad5858175bf1625248606c.jpg

Jeg ser for meg å pusse ned bunnsmøringen slik at anlegget ble mest mulig jevnt. Ville dere epoxyprimet i tillegg, eller blir det dårligere heft? Fugen/tettingen vil selvsagt gjøre jobben uansett siden anlegget aldri blir 100%, men fint med innspill på dette også. :)

Redigert av Solseng (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...