Solseng Startet 9.Februar.2018 Del på Facebook Startet 9.Februar.2018 Jeg skal i gang med montasje av manuell motorheis (jackplate), og i den forbindelse må utenbordsmotoren løses fra, og nye bolter/skiver/brakett må festes til akterspeilet. I den forbindelse lurte jeg på om noen har god erfaring med forskjellige tette/fuge-produkter. Gjorde et hurtig søk på Sikas produkter, og fikk opp Sikaflex 291i. Noen som har god erfaring med dette eller evt. ekvivalenter? Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 9.Februar.2018 Del på Facebook Svart 9.Februar.2018 Sika 291 er den jeg har brukt mest. Har hatt trebåt i mange år... Har også prøvd forskjellige Tech7 produkter som og er veldig bra. Bortsett fra Clear utgaven, den tåler ikke sollys, da smuldrer den opp. Nå har jeg en tube med Samson sin tetningsmasse, den er også god. Men de baserer seg stort sett på samme teknologi alle sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 10.Februar.2018 Del på Facebook Svart 10.Februar.2018 (redigert) Sika 291 er dokumentert for bruk under vannlinjen. Etterspurte dokumentasjon fra en Tec-7 forhandler for en tid tilbake, men det visste de ikke noe om. Sikkert ikke noe problem med Tec-7 under vannlinja, men safer selv med Sika e.l. Edit: Ser på Relekta sine sider at Tec-7 har god motstand mot saltvann men det står ikke i klartekst at det er til bruk under vannlinja. VannTro har nok større kunnskap om dette emnet. Redigert 10.Februar.2018 av Scand Baltic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 10.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2018 Takker for innspill. Ja, det finnes nok lignende produkter fra andre produsenter også, men Sika er lett å få tak i og virker som et trygt valg. Regner med at jeg går for 291 når braketten skal monteres. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 10.Februar.2018 Del på Facebook Svart 10.Februar.2018 Der de selger Sika selger de startsett tec7... coop bygg, alle båtbutikker etc. Sjøl har jeg tec7 som tettning på skroggjennomføringer... og sover godt Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.Februar.2018 Del på Facebook Svart 10.Februar.2018 Før var det sikaflex sin polyurethanbaserte tetningsmasse som var enerådende til dette. Så kom tec-7 og andre MS-polymerer, og nå bruker vel de fleste produsenter denne teknologien. Polyurethan er vel ikke tillatt i salg lenger ettersom jeg forstår. Simpsons er en annen populær produsent som brukes mye av båtbyggere. Jeg pleier å kjøpe Bostik, som har det samme i tubene sine som Simpsons (Bostik eier Sipmsons...). Ellers er det som nevnt over @VannTro som er guruen på dette feltet her inne på Baatplassen. Her har du en nyttig tråd med litt info: https://baatplassen.no/i/topic/38333-liming-og-fuging-generelt/ Hvis du søker opp flere av innleggene til VannTro finner du mer nyttig informasjon. Og da er det snakk om informasjon og kunnskap du bare kan glemme å få hos en forhandler! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Solseng Svart 10.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2018 (redigert) Takk for erfaringer og tips. Mye nyttig i linken jeg kan lese meg opp på også. Greit å ha en klar slagplan og alle deler/verktøy på plass før man begynner arbeidet med demontering/nymontering. Jeg tenkte å lage en egen tråd om jackplate-monteringen, men siden dette med fuging inngår i prosessen drister jeg meg med et lite tilleggsspørsmål: Hva tenker dere er god praksis med tanke på underlag. Selve boltgjennomføringen er rett på gelcoaten, men det er bunnsmurt rundt og inntil motorfestet. Malingen er ujevn og flassete, og anlegget til motorheisen bygger mer enn motorfestet. Jeg ser for meg å pusse ned bunnsmøringen slik at anlegget ble mest mulig jevnt. Ville dere epoxyprimet i tillegg, eller blir det dårligere heft? Fugen/tettingen vil selvsagt gjøre jobben uansett siden anlegget aldri blir 100%, men fint med innspill på dette også. :) Redigert 10.Februar.2018 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.