Elise Svart 25.Februar.2018 Del på Facebook Svart 25.Februar.2018 Nå er de så godt som hjemme, dette hadde ikke vært noe tur for gamle folk...tøffe etapper dere har gjennomført. Velkommen til Gressvik, er nok godt å få tampane i land nå :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 25.Februar.2018 Del på Facebook Svart 25.Februar.2018 Imponert. Må jo være rekord for Bergen-Fredrikstad. Sitér dette innlegget Link to post
Anders Bastholm Svart 25.Februar.2018 Del på Facebook Svart 25.Februar.2018 Jakob T skrev On 19.2.2018 at 22.47: Gratulerer med ein flott båt.Greit å fylle i Kopervik, har alltid vert rimelig. Om du skal fylle i Kopervik, er Shell stasjonen i Fina svingen plassen! Det ligger i bukta før Kopervik sentrum. Ta inn styrbord etter Hydro, så ser du Gassco kontorbygning. Innkjøringen er like til babord for dette bygget :-) Tankanlegget til Storesund (Statoil) i Karmsundet har også god og rimelig diesel. De har en kai for mindre båter helt i sørste enden av anlegget. Sparer deg for litt tid :-) God tur :-) Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 26.Februar.2018 Del på Facebook Svart 26.Februar.2018 Jeg fylte i Nordalsvågen ved Kopervik forrige uke. Veldig greit lagt opp, men trang innseiling som likevel er godt merket. Måtte spasere 50 meter til stasjonen for å betale, og det hadde jeg bare godt av. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 26.Februar.2018 Del på Facebook Svart 26.Februar.2018 Flot kørt! Tipper at I må være trætte og sove længe i dag... En tanke: Kan vandet i dieselen være kommet fra en utæt O-ring i tanklåget? Der er jo kommet en del vand ind over båden i forbindelse med passagen af Jæren/Lista? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 26.Februar.2018 Del på Facebook Svart 26.Februar.2018 (redigert) Ja de kjenner nok kjøret i dag ...... Hadde vannet kommet inn der hadde nok problemene kommet der også ..... Men de hadde jo litt hosting før de gikk inn til Sirevåg også ......... Vi får la de komme på banen selv og tegne og forklare Men over 10 liter vann det er MYE ....... Redigert 26.Februar.2018 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Logg inn Svart 26.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2018 Vi kom oss til land i går kveld etter en litt kjedelig avslutting på en på en kjempe fin tur. litt utfordringer underveis, men ikke noe vi ikke klarte å ordne. Som Laluna ll har nevnt så slet vi med vann i diesel på sjarmøretappen. jeg lå nede i varmt maskinrom å tappet vann mens det rulla rimelig ut på der. en liten mating av krabbene så var det ned igjen. Anbefaler virkelig å ligge i maskinrommet med diesellukt og varme i rullebølger over en time. Den nye slankekuren? Hehe Det var såpass sjø nedover så vi valgte å kjøre blindleia samt Arendal og Kragerø. var ingen båter innaskjærs så kunne kjøre på litt der inne. ved Færder så begynte det merkbart å bli kaldere. Dieselvarmeren hadde også stoppet da den og fikk seg en slurk vann så det begynte å bli rimelig kaldt inne. vannet som sprutet opp rant ikke av rutene lenger men frøys til is i det det traff rutene. fra Færder og inn til Gressvik var det 100% null sikt så gikk kunn på plotter og radar. Litt vanskelig å se hvor tykk isen er men det ligger over hele båten og vi kom ikke ut av kalesje ved hjemme havn pga kalesjen var en eneste stor iglo. ble tatt i mot på brygga og la til uten å kunne se ut. Var en ny opplevelse det og. Alt i alt så har turen gått veldig bra. Kunn litt småtteri underveis men det må man regne med. takker alle for følge og alle tips som har kommet. Jeg har lest alle underveis men har ikke hatt tid til å svare dessverre. Hadde tenkt til å ta masse bilder men er så mye å følge med på og plutselig var vi i hjemme havn. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 26.Februar.2018 Del på Facebook Svart 26.Februar.2018 Gratulerar till fin båt! Men uj för en bister hentetur.... Måste ha varit riktigt tufft, en verklig prestation både av besättningen och båten! Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 26.Februar.2018 Del på Facebook Svart 26.Februar.2018 Det var jammen en frisk avslutning på turen! Vel blåst Sitér dette innlegget Link to post
OC393 Svart 26.Februar.2018 Del på Facebook Svart 26.Februar.2018 Gratulerer med fin båt og "takk for turen" Sitér dette innlegget Yachtmaster 1989, SRC 1999, D5L 2012, D5LA 2013 Link to post
brs Svart 26.Februar.2018 Del på Facebook Svart 26.Februar.2018 Bra at turen gikk fint. :) Med de utfordringene dere hadde. Ser at dere fikk litt hoste utenfor Jæren både på motor og dieselvarmer, kan det være vanninntrenging på dollbord? Siden begge deler hostet ved Sirevåg? Vannet ligger jo på bunn av tanken inntil det blir for mye bevegelse. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 26.Februar.2018 Del på Facebook Svart 26.Februar.2018 Wao ikke for lite is nei ...kipt når varmen forsvinner godt kjempet og takk for turen ...alltid litt mere spennende når noe skjer men surt for de som sitter midt oppe i det og misunner ingen å ligge i kjelleren i dårlig vær Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Logg inn Svart 26.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2018 brs skrev for 1 time siden: Bra at turen gikk fint. :) Med de utfordringene dere hadde. Ser at dere fikk litt hoste utenfor Jæren både på motor og dieselvarmer, kan det være vanninntrenging på dollbord? Siden begge deler hostet ved Sirevåg? Vannet ligger jo på bunn av tanken inntil det blir for mye bevegelse. Problemet utenfor sirevåg var bare «sand» i filter. ikke en dråpe vann. det var såpass mye vann så trur ikke det har vært på tankene før for da hadde jeg sett det mye tidligere. Men er ikke så mye å spekulere i. Vi kom til havn så det gikk bra. Har vært i kontakt med bunkringsanlegget så alt ordner seg ?? Sitér dette innlegget Link to post
Logg inn Svart 26.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2018 LALUNA II skrev for 4 timer siden: Wao ikke for lite is nei ...kipt når varmen forsvinner godt kjempet og takk for turen ...alltid litt mere spennende når noe skjer men surt for de som sitter midt oppe i det og misunner ingen å ligge i kjelleren i dårlig vær Var spennende for oss også dette. Hehe. Vi ble overrasket selv når vi kom oss ut av kalesjen til slutt at det var så mye is. Tar turen igjen med en gang muligheten byr seg for dette var morro selv med litt hinder underveis. Men ting som lar seg ordne er intet problem bare litt utfordrende ? Totaltsett veldig fornøyd med både båten og «mannskapet» og angrer ikke ett sekund på at jeg kjørte den selv kontra å frakte den på dekket på et skip. Veldig glad Ulvan Rederi ikke hadde plass ? Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 26.Februar.2018 Del på Facebook Svart 26.Februar.2018 (redigert) Takker for turen og en interessant hentetråd! Dette må jo ha vært en "flying start" i forhold til å bli kjent med den nye båten både på godt og vondt :-) Redigert 26.Februar.2018 av nie (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 26.Februar.2018 Del på Facebook Svart 26.Februar.2018 (redigert) Skal en hente på denne tiden så bør det meste klaffe .. Mannskapet MÅ KUNNE SKRU litt selv og her var dere heldigvis godt oppegående selv ser vi Dere fikk ikke været helt på deres side men valgte å gå da dere stolte på båten om det hoppet litt og gå ikke opp for det ,mange hadde nok lagt seg til ro til bedre vær kom .... Båten må kunne stoles på ....ikke noe er så surt som å bli liggende å skru og rense drivstoffsystemet pga.manglende vedlikehold Her var båten i god stand men ikke en fyllestasjon noe som en bør forvente at er i orden og at de drenerer tankene sine året rundt. Nå må dere bare få tint båten igjen Redigert 26.Februar.2018 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
VannTro Svart 26.Februar.2018 Del på Facebook Svart 26.Februar.2018 Det var en nediset båt ! Husk varme/frostvæske med den kulden som er meldt fremover nå. Artig å følge med i tråden, det er mye som skiller dette fra en "sommertur". Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
LALUNA II Svart 27.Februar.2018 Del på Facebook Svart 27.Februar.2018 Snakket med båteier på telefonen ..injektor havari etc.. ikke bra ....... Regner med han kommer innpå selv og forklarer etterhvert . Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
MajorAndy Svart 27.Februar.2018 Del på Facebook Svart 27.Februar.2018 ? Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 27.Februar.2018 Del på Facebook Svart 27.Februar.2018 Huff. Får flashback til vår hentetur i mai i fjor. Jeg fikk også testet å ligge å drive i Oslofjorden og tappe vann fra filter i mørket, men det var vindstille og varmegrader. Vi slapp heldigvis med skrekken og har en annen båt i dag. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Eureka Svart 27.Februar.2018 Del på Facebook Svart 27.Februar.2018 Blir kostbart dieselvann det der... Det der var ikke noe hyggelig avslutning på turen. Fascinerende ising på båten, men ikke oppbyggende når slikt skjer. Men håper seff at alt ordner seg! Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 27.Februar.2018 Del på Facebook Svart 27.Februar.2018 Injektor i en VP 63 motor? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 27.Februar.2018 Del på Facebook Svart 27.Februar.2018 Dyse, tænker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 27.Februar.2018 Del på Facebook Svart 27.Februar.2018 Kjært barn har mange navn: Innsprøytingsdyse ,dyse ,injektor blir brukt om hverandre Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
VannTro Svart 27.Februar.2018 Del på Facebook Svart 27.Februar.2018 (redigert) I dag har vi enhetsinjektor med enten en eller to magnetventiler som drives av kamakselen eller via støtstenger. Så har vi enhetspumper(hvor insprøytningsdysen sitter adskilt fra pumpeenheten). Enhetspumpa drives også av kamakselen(denne kalles vel pumpedyse også). Begge disse systemene har gjerne trykk over 2000 bar. Så har vi den tradisjonelle dysa som drives av ekstern pumpe og stenges med fjær-belastning(63P=) Er sikker på at vi forsto hva som hadde røket Redigert 27.Februar.2018 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.