Jump to content

Hentetur Princess 38, Bergen - Fredrikstad


Logg inn

Recommended Posts

Jakob T skrev On 19.2.2018 at 22.47:

Gratulerer med ein flott båt.Greit å fylle i Kopervik, har alltid vert rimelig. 

Om du skal fylle i Kopervik, er Shell stasjonen i Fina svingen plassen! Det ligger i bukta før Kopervik sentrum. Ta inn styrbord etter Hydro, så ser du Gassco kontorbygning. Innkjøringen er like til babord for dette bygget :-)

 

Tankanlegget til Storesund (Statoil) i Karmsundet har også god og rimelig diesel. De har en kai for mindre båter helt i sørste enden av anlegget. Sparer deg for litt tid :-)

 

God tur :-)

Link to post
Share on other sites

Ja de kjenner nok kjøret i dag ......
Hadde vannet kommet inn der hadde nok problemene kommet der også .....
Men de hadde jo litt hosting før de gikk inn til Sirevåg også .........
Vi får la de komme på banen selv og tegne og forklare :rolleyes:
Men over 10 liter vann det er MYE  .......:thumbsdown:

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Vi kom oss til land i går kveld etter en litt kjedelig avslutting på en på en kjempe fin tur.

litt utfordringer underveis, men ikke noe vi ikke klarte å ordne.

Som Laluna ll har nevnt så slet vi med vann i diesel på sjarmøretappen.

jeg lå nede i varmt maskinrom å tappet vann mens det rulla rimelig ut på der.

en liten mating av krabbene så var det ned igjen. Anbefaler virkelig å ligge i maskinrommet med diesellukt og varme i rullebølger over en time. Den nye slankekuren? Hehe

 

Det var såpass sjø nedover så vi valgte å kjøre blindleia samt Arendal og Kragerø.

var ingen båter innaskjærs så kunne kjøre på litt der inne.

 

ved Færder så begynte det merkbart å bli kaldere.

Dieselvarmeren hadde også stoppet da den og fikk seg en slurk vann så det begynte å bli rimelig kaldt inne.

 

vannet som sprutet opp rant ikke av rutene lenger men frøys til is i det det traff rutene.

fra Færder og inn til Gressvik var det 100% null sikt så gikk kunn på plotter og radar.

 

Litt vanskelig å se hvor tykk isen er men det ligger over hele båten og vi kom ikke ut av kalesje ved hjemme havn pga kalesjen var en eneste stor iglo.

 

ble tatt i mot på brygga og la til uten å kunne se ut. Var en ny opplevelse det og.

 

Alt i alt så har turen gått veldig bra. Kunn litt småtteri underveis men det må man regne med.

 

takker alle for følge og alle tips som har kommet. Jeg har lest alle underveis men har ikke hatt tid til å svare dessverre.

Hadde tenkt til å ta masse bilder men er så mye å følge med på og plutselig var vi i hjemme havn.

 

 

 

 

33AD4F6D-977B-48D2-BA95-DA77D2C61C89.jpeg

1A5625A3-7CB0-48D4-9736-22092C92E775.jpeg

0B65F64E-E3E9-4E0A-90C1-CA82EE52F925.jpeg

816AAF9F-58A7-4015-B886-AE529226ED0C.jpeg

BA8FFE8F-99CA-45DC-BFC6-C495630DA895.jpeg

1B329AE5-429E-4725-BDCD-12EBC2C4B31A.jpeg

35A6F867-3735-47CA-A0F1-831663EF9C1B.jpeg

2CBAED7E-7E50-4B94-B424-CC4DA5C67FED.jpeg

Link to post
Share on other sites

Bra at turen gikk fint. :) Med de utfordringene dere hadde.

Ser at dere fikk litt hoste utenfor Jæren både på motor og dieselvarmer, kan det være vanninntrenging på dollbord?

Siden begge deler hostet ved Sirevåg?

Vannet ligger jo på bunn av tanken inntil det blir for mye bevegelse.

 

 

Link to post
Share on other sites

brs skrev for 1 time siden:

Bra at turen gikk fint. :) Med de utfordringene dere hadde.

Ser at dere fikk litt hoste utenfor Jæren både på motor og dieselvarmer, kan det være vanninntrenging på dollbord?

Siden begge deler hostet ved Sirevåg?

Vannet ligger jo på bunn av tanken inntil det blir for mye bevegelse.

 

 

Problemet utenfor sirevåg var bare «sand» i filter.

ikke en dråpe vann.

det var såpass mye vann så trur ikke det har vært på tankene før for da hadde jeg sett det mye tidligere.

Men er ikke så mye å spekulere i. Vi kom til havn så det gikk bra. Har vært i kontakt med bunkringsanlegget så alt ordner seg ??

Link to post
Share on other sites

LALUNA II skrev for 4 timer siden:

Wao ikke for lite is nei
...kipt når varmen forsvinner godt kjempet og takk for turen:flag_bp: ...alltid litt mere spennende når noe skjer men surt for de som sitter midt oppe i det og misunner ingen å ligge i kjelleren i dårlig vær :puke:

Var spennende for oss også dette. Hehe.

Vi ble overrasket selv når vi kom oss ut av kalesjen til slutt at det var så mye is.

Tar turen igjen med en gang muligheten byr seg for dette var morro selv med litt hinder underveis.

Men ting som lar seg ordne er intet problem bare litt utfordrende ? 

Totaltsett veldig fornøyd med både båten og «mannskapet» og angrer ikke ett sekund på at jeg kjørte den selv kontra å frakte den på dekket på et skip.

Veldig glad Ulvan Rederi ikke hadde plass ?

Link to post
Share on other sites

Skal en hente på denne tiden så bør det meste klaffe ..
Mannskapet MÅ KUNNE SKRU litt selv og her var dere heldigvis godt oppegående selv ser vi :thumbsup:
Dere fikk ikke været helt på deres side men valgte å gå da dere stolte på båten om det hoppet litt og gå ikke opp for det ,mange hadde nok lagt seg til ro til bedre vær kom ....
Båten må kunne stoles på ....ikke noe er så surt som å bli liggende å skru og rense drivstoffsystemet pga.manglende vedlikehold
Her var båten i god stand men ikke en fyllestasjon noe som en bør forvente at er i orden og at de drenerer tankene sine året rundt.

 

Nå må dere bare få tint båten igjen :giggle:
 

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Det var en nediset båt ! Husk varme/frostvæske med den kulden som er meldt fremover nå.

Artig å følge med i tråden, det er mye som skiller dette fra en "sommertur".

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

I dag har vi enhetsinjektor med enten en eller to magnetventiler som drives av kamakselen eller via støtstenger. Så har vi enhetspumper(hvor insprøytningsdysen sitter adskilt fra pumpeenheten). Enhetspumpa drives også av kamakselen(denne kalles vel pumpedyse også). Begge disse systemene har gjerne trykk over 2000 bar.

Så har vi den tradisjonelle dysa som drives av ekstern pumpe og stenges med fjær-belastning(63P=)

Er sikker på at vi forsto hva som hadde røket :yesnod:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...