Jump to content

LifePo4 batterier igjen. Har jeg tenkt riktig?


BØstrøm

Recommended Posts

136BA2B6-FB6A-456A-BE83-9EDA92FB452A.jpeg.3475b9418675e66ec9d66ff652385f0c.jpeg+

Da var batteriene på plass. Jeg har ladet enkeltcellene med laboratorielader eller alle kunstens regler før jeg koplet i serie. Alikevel en liten fotskjell på cellene, ser jeg. At 4 batterier ved siden av hverandre, uten strøm inn eller ut, kan variere så mye på temperatur, er jo også mystisk. Jeg velger å tro at måleinstrumentet i BMSn er litt unøyaktig.

 

A7D8C8FE-5D61-4F63-8180-862638CF1509.jpeg.4f38271f7fada95dcc0b0bb0251dc520.jpeg+

 

Slik ser-det ut på battetriene. Sae disse i maskintrommect, da de passet rett inn ved å fjerne ett blysyre batteri. Altså, ett blysyre tilsalgs 100AH. Stått med vedlikeholdslading  fra Victron, og kjøpt i Mai.

 

Ved utvidelse av Lithiumbanken, skal jeg vurdere å lage plass under dørken utenfor maskinrommet, pga temperatur. Fordelen nå, var korte kabler. Som dere ser, bør dette helst bygges inn i en kasse. Jeg kommer til å dekke til med plexiglass. Alle parametere må prøves nå. Ladetid, temp, osv, under forskjellige forhold. 

 

Dessverre fikk jeg ikke startet, og prøvd balmardynamoen idag. En kabel for sense batterispenning fra MC 614 regulator, samt strrømforsyningen til regulatoren, var feilberegnet, og for korte. Jørg tipset meg om å hente strøm fra blysyrebank, i tilfelle lithiumbatteriene kutter ut strømmen. Man må tanke på alt....

 

Trodde jeg hadde kjøpt BMS, med sikkerhetsfunksjon, som kuttet strøm inn eller ut ved høye/lave spenninger. Viser seg at det bare er releer, som må styre dette. Overspenning vil vel MC regulator sørge for, men jeg må finne noe som isolerer batteriene for dyputlading.

 

Imorgen blir det prøvekjøring med lading, og dynamotest.

 

 

 

 

1CD78926-DCEA-4E9C-A6ED-3A52F65ECEA7.jpeg

6053C4E4-4A94-4359-9BEA-AF6850A8515C.jpeg

Link to post
Share on other sites

6 hours ago, BØstrøm said:

Trodde jeg hadde kjøpt BMS, med sikkerhetsfunksjon, som kuttet strøm inn eller ut ved høye/lave spenninger. Viser seg at det bare er releer, som må styre dette. Overspenning vil vel MC regulator sørge for, men jeg må finne noe som isolerer batteriene for dyputlading.

 

Told you so :smiley:

 

On 2/13/2018 at 10:16 PM, Vestkystseiler said:

BMS har to utganger for å styre hvert sitt rele. Ett rele for ladestrøm, et annet for forbruksstrøm.  Disse relene er ikke inkludert i pakken (tror jeg), så de må du kjøpe separat.  De må dimensjoneres slik at de tåler max ladestrøm, hhv max forbruk.

 

Link to post
Share on other sites

Maika skrev 9 minutter siden:

Hva slags lader brukte du/hvor fikk du tak i den?

 

Jeg, og jeg vet flere andre her på BP bruker En slik power sypply. Jeg lader alt mulig med den og skjønner ikke hvordan jeg klarte meg uten en slik tidligere. Ikke av de dyreste du får, men heller ikke den dårligste. For meg så holder det i massevis. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Laboratorielader lånte jeg av en kompis, som tidligere jobbet med elektronikk. Dette tok tid, da den kun ladet med rundt 6A, og en celle av gangen. Neste gang tror jeg jeg lader i paralell, med vanlig lader, som bare holder volten på f.eks 14,5v. Min BMS balanserer uansett cellene, hver gang de er toppladet. 

Jeg har forstått at informasjonen om Wilsonbatteriene som ligger på nett er av forskjellig årgang, og veldig forvirrende. Du kan lade til 4x3;65, eller 3;55volt første gang. Før sa de 4x4;2; Så 4;0 osv. Ladespenning og konsumprisindeks er med andre ord ikke det samme, når det gjelder LifePo4.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...