Jump to content

Turtallsregulering på viftemotor


spk

Recommended Posts

Jeg vil gjerne flytte varmluft fra Dickinson varmeren jeg har installert ved kartbordet i seilbåten framover i salongen og til lugaren i baugen.  I sofabenkene ligger varmluftslanger klar til bruk og luftdyser er montert i salong/lugar.  Rundt eksosrøret (på toppen av Dickinson varmeren) har jeg montert et stålrør som har 2 cm større diameter enn eksosrøret, og som har en påsveist "tut" for å koble på en 75 mm varmluftslange.  

Så må jeg ha en vifte for å suge luft fra den varme spalten mellom rørene og blåse framover i båten.  Vifter er det ikke vanskelig å finne (Maritim har flere greie varianter), men de flytter gjerne 2-3 kubikk luft i minuttet.  Det er i overkant stor lufthastighet og forholdsvis mye støy.

 

Hvordan kan jeg enkelt regulere hastigheten på en 12 v motor som trekker ca 3,1 -3,2 A?  

 

Et potentiometer kanskje? - hvor kan jeg kjøpe et som takler effekten?  (dimensjonert for 40-50 W)

En mer energieffektiv motorkontroller - hvis det finnes?  

Noen som kjenner til denne her, eller tilsvarende varianter?  http://no.farnell.com/united-automation/dcm-24-40/controller-dc-motor-8-24v-40a/dp/1213113?MER=bn_para_1TP_LastViewed_2

 

Blir glad for alle tips, dette er ikke min hjemmebane.. :)

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Traale skrev 1 minutt siden:

Jeg har brukt PC vifter i forskjellige størrelser, de bruker lite strøm og koster nesten ingenting.

Hadde en i forrige båt som var 75mm i diameter, 12 v, 0.5 ah, det var nok til å flytte mye luft.

 

Hvordan festet du PC viften inne i / til røret?

Link to post
Share on other sites

spk skrev for 4 timer siden:

 

Hvordan festet du PC viften inne i / til røret?

Festet en plastplate på hver side av viften med hull i, og skrudde på slange/rør stusser i hver ende.

Kommer til å gjøre noe liknende i den nye båten; rommet bak kjøleskapet må ventileres, da blir det mer effektivt.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Fikk kjøpt en PWM controller på Amazon, men brukte ideen til Traale med en 80 mm pc vifte som jeg skrudde fast på/mellom to finerplatebiter:

20180311_122558.jpg.41728a342f99e180d2318a27d0e9980a.jpg

20180311_132114.jpg.435a86ec1ae40a9d048bc51d7b962a81.jpg

 

Ikke spesielt vakkert, men fungerer fint.  Rørstussene har jeg festet med sikaflex.  Strømforbruk ca 140 mAh, altså nesten ingenting.  

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...