Jump to content

Farligere med innebords VS Utenbords bensinmotor

Subsea79

Recommended Posts

Ida Marie III skrev 23 minutter siden:

Fakta fra You Tube.. :rolleyes:

Det meste der er oppkonstruert underholdning...

Det forutsetter naturligvis at man evner å skille vås fra brukbar informasjon. Det greier jeg. Må si at jeg har hentet mye verdifull teknisk informasjon og triks der ute. Alt fra verktøy og snekring til eksempelvis instruktive videoer fra Bavaria USA. Men som skrevet, det forutsetter naturligvis at man er såpass oppegående at man ikke tror på interplanetariske delfiner.

Shore skrev for 4 timer siden:

Er det ikke en forskjell på en motor som henger luftig utenpå en båt kontra en motor som ligger innkapslet i selve båten? Klart vedlikeholdet har alt å si, men forskjellen på de to vil vel uansett være til stede? Hvis vi ser bort fra selve tanken og bensintilførselen fra denne, vil en motor ha forskjellige komponenter som kan gi en potensiell lekkasje. Ligger denne motoren inne i båten, vil lekkasjen være inne i båten, dvs en drenering eller utlufting av bensindamp må fungere. Henger motoren utenfor båten, ja så vil lekkasjen også være på utsiden av båten. Eller?

All sunn fornuft tilsier jo det. 

Vi hadde en båt med innenbords bensin i dykkerklubben som gikk i lufta med et smell. Karen som forsøkte å få start ble i henhold til vitner slynget langt opp i lufta og fikk seg en alvorlig trøkk. Flammene stod ut av motorrommet. Nå er dette mange år siden, og jeg husker ikke detaljene i saken, men han hadde fylt bensin, og fikk ikke start etterpå. Det som antagelig skjedde var at gasseren svømte over, slik at det ble bensindamp i motorrommet. Når han fortsatte å kinne har antagelig denne dampen blitt antent av børstegnister fra starteren. Så vidt jeg husker ble motorromsvifta brukt uten at det var nok. Heldigvis var dette en åpen båt, og det gikk bra. Med dieselmotor hadde dette rett og slett ikke skjedd! Med påhenger ville i et slikt tilfelle eksplosjonen ikke skje under beina på stakkaren.

Napoli skrev for 2 timer siden:

På YouTube kan man også finne delfiner som flyr i verdensrommet og bevis på at jorden er flat. På internett finner man det svaret man ønsker... 

:lol:   Som Hulda påpeker så må man jo være litt kildekritisk til det man tar inn av informasjon. Men å være kildekritisk fordrer jo ofte at man har en viss grunnkompetanse for å vurdere informasjonen da...

Chiefengineer skrev 26 minutter siden:

Et drivstoff med flammepunkt lavere enn -40 grader representerer en større brannrisiko ombord i en båt enn et drivstoff med flammepunkt på over 60 grader gitt de noe tilfeldige rutinene båtfolk har til vedlikehold av drivstoffslanger, koplinger osv. Fylles kjølen med 200 liter diesel vil jeg si at man i første rekke har et framtidig potensielt luktproblem. Fylles kjølen med 200 liter bensin skal du tenke deg om to ganger for hvordan du angriper saken.

:yesnod:

At de fleste småbåter i verden har bensinmotor har økonomisk årsak.

Hvor mange båter som brenner hvert år med diesel, eller bensin installasjon, har ingenting å si. Man må også kjenne til hvor mange båter som finnes med de ulike installasjoner før dette har noen verdi i forhold til risiko for ulike installasjoner

Så til spørsmålet:

Installasjon med bensin utenbordsmotor vil være sikrere enn innabords bensin.

Risikoen med innabords bensininstallasjon blir i hovedsak redusert ved hjelp av vifte som suger ut eventuell gass før oppstart.

En liten bensinlekkasje i en utenbordsmotor dreneres ut gjennom dreneringer plassert lavt på motoren.

At de fleste potensielle lekkasjepunkten er på utsida av ripa gir en klar fordel, du slipper å stole på en vifte.

I alle bensin installasjoner er det særdeles viktig at gass fra eventuelle lekkasjer ikke kan nå en tennkilde.

Slik flere har vert inne på.

Risikoen i forbindelse med en bensininstallasjon vil i betydelig grad påvirkes av installasjon.

• Motorinstallasjon
  • Tank, filtre, rør og slanger
  • Lufting og vifter
  • Tennkilder der det potensielt kan lekke ut bensin

Først - @Hulda, beklager at jeg var litt spiss der, de fleste på forumet vet at du er oppegående nok til fornuftig kildekritikk :yesnod:

Så, for å ta dette tilbake til topic. Spørsmålet er om innenbords bensin er farligere enn utenbords bensin. Svaret på det spørsmålet er et helt klart nei, så lenge riktig prosedyre er fulgt på installasjon, bruk og vedlikehold. 

Forsikringsbransjen sier at de fleste båtbranner i forbindelse med motor, kommer i forbindelse med fylling. De skiller heller ikke på innenbords, utenbords eller drivstofftype. Et enkelt Googlesøk viser at utenbords brenner vel så ofte/sjeldent som alt annet. Fjorårets vel mest omtalte brann, var en Ibiza 26tc med utenbordsmotor. 

Hele poenget mitt her er vel enkelt og greit at brann i båt er alvorlig. Alle båter kan brenne, helt uavhengig av motorinstallasjon, og man skal alltid følge fornuftige sikkerhetsregler når man beveger seg på vannet i en flytende drivstofftank ;) Ergo - velg båt utifra behov og økonomi. Sørg deretter for å vedlikeholde den ordentlig - så har du en trygg båt, helt uavhengig av om du har diesel, bensin, innenbords eller utenbords.  

Værspesielt forsiktig med kokeapparater, stearinlys, varmeovner, overbelastning av ledningsnettet og røyking ombord. Disse utgjør en vel så stor risiko for brann som drivverket.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

boble65 skrev 20 minutter siden:

Konklusjon blir vel at jo det er farligere med bensin en diesel. Og jo det er farligere med innenbords bensin en utenbords. Og det tryggeste er og være på land hjemme i godstolen. ?

Helt klart. Dog om du kun betrakttar risiko som den ledende beslutningsorgan i absolutt alt du gjør.

Jeg er ikke akkurat der. Jeg tar med en del ting som kalkulert risiko og kompenserer med barrierer det jeg mener at dette er nødvendig for å holde risikoen nede.

Se litt på video'en under.

Se på brannforløpet fra bensinen tar fyr til det er overtent!  -  Ikke blunk, da går dere glipp av det!

Det er fra en brannøvelse i lystbåt. Båten blir dynket med bensin før det settes fyr på den. (Har sett kommentarer til videoen om dette)

Ikke heng dere opp i hva brannmannen gjør, det er total mangel på fornuft og flaks at det går bra.

Dessverre finnes det ikke tilsvarende video der det benyttes diesel! Ikke at det gjør noe, det ville ikke vært like spektakulært!

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

boble65 skrev for 10 timer siden:

For en teit video. Alle vet jo at en ikke skal dynke sin egen båt i bensin og tenne fyr på den..

Se på forløpet i brannen. Ikke på brannmannens oppførsel. Prøv å ta tiden fra bensinen tar fyr til det er full overtenning!

Det tar ikke pent og forsiktig fyr som bål i en peis. Det eksploderer.

I det øyeblikket det tar fyr så rekker du ikke å gjøre noe som helst! 

Det er det store faremomentet med bensin og propan i lukkede rom!

Og du kan lufte og sjekke så mye du vil før start, alt det er bra. Men det forhindrer ikke at bensinlekkasje kan oppstå mens du er underveis.

Jeg har ennå til gode å høre om en båtbrann som starter med en eksplosjon der det kun er diesel eller parafin involvert.

Til trådstarter: Jeg hadde ikke hatt problemer med å sove i en båt med 200 liter bensin under dørken. Konsekvensene av drivstofflekkasje og potensielt påfølgende brann er vesentlig mindre ved utenbordsmotor. 

Hulda skrev 45 minutter siden:

Mente du dette med 'ufarlig invortes'?

:lol:

Har såpass erfaring med etanol at jeg kjenner til både risiko og konsekvens. :wink:

Skal ikke hause opp mye mer, det meste i livet går bra!

Det er grei å ha fokus på at det er risiko ved mye av det vi mennesker foretar oss og at det er tiltak som kan gjøres for å redusere risiko. Uten at man nødvendigvis behøver å  være paranoid.

Redigert av Jens_P (see edit history)

>>Det er da tull å si at alt er farlig >> 

En må begynne å fokusere på at en får folk til lese og følger manualen og følger opp alle rutiner og tar en titt og ser over maskinrom , kabler og annet utstyr, bli kjent med båten er det,   det handler om , for et lykkelig båtliv, med diesel, bensin og gass.  

Hvis det allikevel skulle komme en bli bensin lekkasje så vil viftene som skal kjøres før start,  reddet  situasjonen.

Men før det hadde kommet så langt ville en bensinalarm sagt i fra,.

Men moralen er ettersyn, så får sikkerhetsinstallasjoner ta det som en ikke kan forutse.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Er det ikke en rimelig antakelse at eldre cabincruisere med innenbords bensinmotor generelt har høyere brannrisiko enn tilsvarende med diesel, under ellers like forhold? Tenker da typisk på båter fra 70-80-tallet, som Draco, windy, Fjord osv.

Selvsagt avgjørende med vedlikehold men man kommer da ikke bort fra at den grunnleggende risikoen er ulik, eller?

Hulda skrev for 2 timer siden:

Vi kan jo ikke bare være seriøse heller. Nå sitter jeg i godstolen, levende lys og rødvin. Nå kommer Kebalviken, der Hulda ligger, til å bånntæle. Norwegian redder oss ut av uføret om noen dager. Påsken blir i brygga.

Det er livsfarlig og sitte i godstolen og drikke.. jeg gjorde det.. og når jeg skulle røyse meg opp så endte det med at jeg datt ut av stolen.. så nå drikker jeg bare stående..med hjelm:drink:

Tryggest med seilbåt, uten motorkraft i det hele tatt.......men det er så kjedelig.

Har hatt flere båter med bensin innenbords uten tegn til problemer av noen slag.

Aldri hatt lekkasje, bensinlukt eller noe annet trøbbel.

Ikke ofte bensinbiler brenner, er det vel? Jeg har mere respekt får spritblusset i båten.

Det sitter jo også flammeresistor på forgasser for å forhindre tilbakeslag ved feiltenning.

Sover godt oppå 300 bensin.

Det blir feil å sammenligne bil med båt. I ungdommen hadde jeg flere biler som det stinket bensin av. To ganger har jeg hatt hull i bensintanken. Nei, tre ganger. Generelt renner bensindampen vekk fra bil og tennkilder, rett og slett fordi dampen er tyngre enn luft. Der har du forskjellen. Og det er også grunnen til marinemotorens flammedemper, spesielt fordelerlokk, kapslet generator/dynamo kapslet selvstarter, etc.... Og disse delene er skitdyre, men passer målmessig overens med samme deler for bilmotoren, som ikke har samme behovet. 

Taremakken skrev for 1 time siden:

Da ville jeg byttet hvis jeg var deg... 

Jeg har lukket fordelerlokk (ligner standard GM, men er produsert spesielt for marine av Delco, er godkjent av USCG og koster en liten formue ekstra), starter som er gnistfri, dynamoen vet jeg jammen ikke - men den ser mer lukket ut enn de som er i bilen (uten at det behøver å bety noe). Trykkregulatoren på TBIen sender overskuddsbensin ned i motoren (i motsetning til tilsvarende på bil som sender det med en slange ned under bilen). Jeg har to bensinpumper som er montert på motoren - og hvis en av dem suger luft (tom tank eller lekkasje i ledningssystemet) stopper motoren og bensinen renner tilbake til nærmeste depot (i motsetning til bil, hvor pumpen er montert i/rett ved tanken og dytter bensin uavhengig av om ledningssystemet er åpent eller ikke). Jeg har syrefast tank med overløp/tilluft ut av båten godt på nedsiden av ripa (i motsetning til bil hvor det ikke er noen overløpsventil). Alle rør fra tank er syrefaste og slangen mellom skrog og maskin er stålarmert. Jeg har egen lukket batterikasse med lufting ut av båten for å hindre innsig av knallgass i motorrommet (i motsetning til bil hvor batteriet gjerne står rett ved motoren fordi det er helt åpent under bilen).

Jeg kunne fortsatt med forskjeller på bensinsystemet/tenning/strøm i bil og i båt lenge - poenget er at det er gjort betydelig arbeid fra motorprodusent og båtbygger for å sikre at dette skal være trygt. Dersom man skal bytte del på en bensinmotor i båt bør man være trygg på at man følger den standarden som settes av produsent og at delen er beregnet på marint bruk.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...