Jump to content

Farligere med innebords VS Utenbords bensinmotor


Subsea79

Recommended Posts

Hei. 

Har lest meg gjennom en del tråder her nå i forbindelse med kjøp av båt. 

Når det gjelder drivstoff, så blir det ofte skrevet at man skal være forsiktig med innenbords bensinmotor pga. Brannfare. 

Blant annet at det ikke er kjekt og ligge å sove på/ved 200 liters bensintanker. 

 

Hva med utenbordsmotorer (som jeg vurderer)? Det er jo samme prinsipp der mtp. At man sover på/ved tanken, men få som skriver noe om dette. 

Er det pga. Motoren henger utenpå, som reduserer faren? 

 

 

 

Det er i motbakke det går oppover, men kanskje ikke på sjøen

Link to post

Akkurat det med hva som er oppi tanken,  tror jeg du skal ta helt med ro,  spesielt når motoren ikke er i drift.

Liten fare forbundet med dette 

 

At en gammel/dårlig vedlikeholdt innenbords bensinmotor kan utgjøre en risiko,  er mer sannsynlig. 

 

Hadde bensin motor i båt vært en "risikosport" som noen antyder, hadde det neppe blitt solgt slike båter. Se f.eks på USA , er vel ikke mye annet en bensinmotor å finne ombord fritidsbåtene der.

 

Igjen, er bensinanlegg som er godt vedlikeholdt, og fagmessing montert er ikke spesielt  farlig.

 

Man kan snu litt på det.

Diesel blir av mange anaett som ufarlig, kanskje det dermed slurves ekstra med vedlikeholdet av den grunn.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Dette er bare tull. Jeg beklager på vegne av dem som har kommet med påstander som gjør at du tenker i den retningen.  

 

Riktig vedlikeholdt og installert er innenbords bensinmotorer helt sikre. Husk at nesten 70% av fritidsflåten i verden bruker innenbords bensinmotorer. Argumentet med å ligge å sove på tankene kommer man ikke utenom på noen båt over en viss størrelse. 

 

For at bensinen skal antenne kreves det en lekkasje av drivstoff, enten inn i maskinrommet eller mot noe som gnistrer. Ingen av delene er veldig sannsynlig - og dersom det skjer kan det like gjerne skje på en utenbordsinstallasjon med intern tank, som på en innenbords installasjon, og det skal veldig mye til at noe sånt skjer i stilleligge mens man sover.

 

Legg tanken fra deg - og finn den båten som du har mest lyst på utifra ditt bruksområde og økonomi.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Er det ikke en forskjell på en motor som henger luftig utenpå en båt kontra en motor som ligger innkapslet i selve båten? Klart vedlikeholdet har alt å si, men forskjellen på de to vil vel uansett være til stede? Hvis vi ser bort fra selve tanken og bensintilførselen fra denne, vil en motor ha forskjellige komponenter som kan gi en potensiell lekkasje. Ligger denne motoren inne i båten, vil lekkasjen være inne i båten, dvs en drenering eller utlufting av bensindamp må fungere. Henger motoren utenfor båten, ja så vil lekkasjen også være på utsiden av båten. Eller?

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post

Takker for svar ?

 

Er det noe som vet om det er regler rundt dette med plassering av varmeapparat, ankervinsj, ladere, etc. I samme rom som rommer bensintank? 

 

Vil dette løse ut ex-regler eller lignende som fordyrer alt av utstyr? Og er det i såfall forskjell om det er en bensintank eller dieseltank? 

Det er i motbakke det går oppover, men kanskje ikke på sjøen

Link to post
Shore skrev 4 minutter siden:

Er det ikke en forskjell på en motor som henger luftig utenpå en båt kontra en motor som ligger innkapslet i selve båten? Klart vedlikeholdet har alt å si, men forskjellen på de to vil vel uansett være til stede? Hvis vi ser bort fra selve tanken og bensintilførselen fra denne, vil en motor ha forskjellige komponenter som kan gi en potensiell lekkasje. Ligger denne motoren inne i båten, vil lekkasjen være inne i båten, dvs en drenering eller utlufting av bensindamp må fungere. Henger motoren utenfor båten, ja så vil lekkasjen også være på utsiden av båten. Eller?

 

Det var dette jeg spekulerte litt på jeg også. 

Men om «det først smeller» pga. En lekkasje, så vil vel dette like gjerne skje under dekselet på en utenbords som en innebords. 

Det er vel ikke noe vifte som tvangslufter den heller, som det jo er krav om på innenbords. 

 

Men som det skrives over her av @Napoli, så må jo dette være vurdert som trygt, i og med det selges i bøtter og spann av bensinmotorer, og vel økende salg Også?  

 

Kan lite om dette jeg da, så er veldig åpen for at jeg kan ta feil. Har ikke lyst og ta med ungene på overnattingsturer uten og være trygg på dette. 

 

Det er liksom når man sover man føler seg(og er) mest sårbar

Det er i motbakke det går oppover, men kanskje ikke på sjøen

Link to post
Shore skrev 8 minutter siden:

Er det ikke en forskjell på en motor som henger luftig utenpå en båt kontra en motor som ligger innkapslet i selve båten? Klart vedlikeholdet har alt å si, men forskjellen på de to vil vel uansett være til stede? Hvis vi ser bort fra selve tanken og bensintilførselen fra denne, vil en motor ha forskjellige komponenter som kan gi en potensiell lekkasje. Ligger denne motoren inne i båten, vil lekkasjen være inne i båten, dvs en drenering eller utlufting av bensindamp må fungere. Henger motoren utenfor båten, ja så vil lekkasjen også være på utsiden av båten. Eller?

Eller inne under motorlokket. Hvor det ikke er noen luftgjennomstrømning. 

Brann i båt ser man gjerne ved dårlig vedlikehold, eller helt uforutsette hendelser. I alle tilfeller brenner bensin innenbords, bensin utenbords og dieselmotorer omtrent like ofte. 

 

Det ligger endel regler på hvordan ting skal monteres i CE reglementet, og noen av disse er helt klart fordyrende. I tillegg følger gjerne produsentene USCG reglene, disse er også fordyrende. Men her kommer nettopp dette med en god natts søvn inn.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Napoli skrev 1 minutt siden:

Eller inne under motorlokket. Hvor det ikke er noen luftgjennomstrømning. 

Brann i båt ser man gjerne ved dårlig vedlikehold, eller helt uforutsette hendelser. I alle tilfeller brenner bensin innenbords, bensin utenbords og dieselmotorer omtrent like ofte. 

 

Det ligger endel regler på hvordan ting skal monteres i CE reglementet, og noen av disse er helt klart fordyrende. I tillegg følger gjerne produsentene USCG reglene, disse er også fordyrende. Men her kommer nettopp dette med en god natts søvn inn.

 

I Norge er det vel diesel motor båter som brenne oftest vil jeg tro...

Det samme gjelder vist i trafikken, trailere er av en eller annen grunn utsatt for brann...

Link to post
Ida Marie III skrev 1 minutt siden:

 

I Norge er det vel diesel motor båter som brenne oftest vil jeg tro...

Det samme gjelder vist i trafikken, trailere er av en eller annen grunn utsatt for brann...

Tenkte jeg ikke skulle dra igang den diskusjonen, var derfor jeg sa omtrent like ofte ?

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Napoli skrev Just now:

Tenkte jeg ikke skulle dra igang den diskusjonen, var derfor jeg sa omtrent like ofte ?

 

Men det er nok en realitet, muligens pga mer slurv og gamle installasjoner på diesel siden...

Samt at de muligens utgjør majoriteten i båtene i Norge ..

Har selv dobbel diesel installasjon, og ville aldri byttet, så er det sagt...

Link to post
Ida Marie III skrev Just now:

Det samme gjelder vist i trafikken, trailere er av en eller annen grunn utsatt for brann...

 

Kan det ha noe med at trailere ofte går 24/7, ofte med 50 tonn last som skyver på bremser som kanskje ligger på og er rødglødende? Tror det sjelden er motor som er synderen. Uansett vil jeg mene trailer og båt er feil sammenligning. Ta heller vanlig bil mot båt. 

 

 

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Shore skrev 3 minutter siden:

 

Kan det ha noe med at trailere ofte går 24/7, ofte med 50 tonn last som skyver på bremser som kanskje ligger på og er rødglødende? Tror det sjelden er motor som er synderen. Uansett vil jeg mene trailer og båt er feil sammenligning. Ta heller vanlig bil mot båt. 

 

 

 

Vel de er yrkessjåfører, og har en del  alternative bremser å bruke i forhold til personbil...

Nei, vet ikke ..men har hørt at det er motorene som tar fyr... særlig på nye trailere...

 

Diesel søl er ikke så ufarlig som mange tror... har selv sett det eksplodere..

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post

Man kan uansett ikke sammenligne bil/trailer og båt. Til det er forskjellene for store. 

Når det gjelder sammenligning av drivstoff, så er det vel ikke noe særlig tvil om at bensin har en mer eksplosiv flamme en diesel. Derfor er det større grunn til å gjøre ting ordentlig når man har bensinmotor. 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Som innehaver av BE, CE, DE og kjørt tunge kjøretøyer, slutt å tulle med å sammenligne tungtransport med båt. Tunge kjøretøyer har side 60-tallet hatt magnetbremser (eks Telma) som tilleggsutstyr, eksempelvis, eksosbrems, etc. Men de vanlige brannårsakene er bremser som går varme. Enten ved at de legger seg på, eller helst at de blir for heftig brukt i nedoverbakke. Noen branner har også oppstått ved at sjåføren drar avgårde med full brems på hengeren, uten å oppdage fadesen. Når du sitter der med 400++ hester og 16 gir forover, så ruller det avgårde uansett. 

 

Når det gjelder USA og innenbords bensininstallasjoer, så kan man søke informasjon på nettet. Der er en del på YouTube der inspektører går over anlegg. Og det blir avdekket forhold og installasjoner utført av proffesjonelle foretak som blir underkjent tvert. Det er et visst regime som skal gjelde 'over there'. Jeg vet ikke om vi har samme regime med sakkyndige i Norge.

 

Leste forresten noe om elektro og  båtkorrosjon i en svensk publikasjon. Det var nokså mange hull i kunnskapen til 'spesialisten' som var siv.ing. innen båtelektronikk. Vedkommende burde tatt seg et kurs hos Hulda. Det er mange rare oppfatninger og sammenligninger der ute i cyber.

Link to post

Dårlig vedlikehold

Andre årsaker til brann i vogntog, er ifølge Børli, feil i dieselleder i motoren eller i det elektriske anlegget.

– Det hender også at selve motoren tar fyr, men det er langt sjeldnere enn hjulbrann. Fyr i motor skyldes stort sett dårlig vedlikehold. Dersom slangen som leder diesel gjennom motoren morkner, kan diesel sprute ut i motoren og føre til brann. Ledninger med gammel eller manglende isolasjon kan også skape gnister som fører til brann, sier han.

Børli legger til at dette er noe som skjer svært sjeldent, og at det som oftest kan forhindres ved greit vedlikehold.

Link to post
Ida Marie III skrev 1 minutt siden:

Dårlig vedlikehold

Andre årsaker til brann i vogntog, er ifølge Børli, feil i dieselleder i motoren eller i det elektriske anlegget.

– Det hender også at selve motoren tar fyr, men det er langt sjeldnere enn hjulbrann. Fyr i motor skyldes stort sett dårlig vedlikehold. Dersom slangen som leder diesel gjennom motoren morkner, kan diesel sprute ut i motoren og føre til brann. Ledninger med gammel eller manglende isolasjon kan også skape gnister som fører til brann, sier han.

Børli legger til at dette er noe som skjer svært sjeldent, og at det som oftest kan forhindres ved greit vedlikehold.

 

 

Sakset fra Teknisk Ukeblad... 

Link to post

På YouTube kan man også finne delfiner som flyr i verdensrommet og bevis på at jorden er flat. På internett finner man det svaret man ønsker... 

Laoss holde oss til det som er relevante fakta.

Fakta er at det ikke er noen store forskjeller på hvor ofte båter brenner når man snakker om motorinstallasjon.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Jeg har haft to benzinbåde - en med indenbords (Mercury 5.0 V8) og en anden med udenbords (Yamaha 220 V6).

 

På den første, en Bayliner, var der en motorrumsventilator, der skulle køre et par minutter inden jeg startede for at lufte rummet ud inden start. På den anden, med udenbords, var der bare noget passiv ventilation i rummet hvor tanken stod.

 

Jeg ville heller ikke være nervøs for at købe og sejle i en benzinbåd så længe den er godt vedligeholdt og man anvender sund fornuft. Statistikken taler nok for at det er sjældne begivenheder. 

 

Men jeg hælder til den (helt amatørmæssige) betragtning, at en udenbords er mere sikker end en indenbords. Alene det faktum, at man har meget, meget bedre adgang til alle tjekpunkter når man løfter kåben mens en indenbords er gemt væk og kan være svær at komme til, gør mig tryggere. 

 

 

Link to post
Napoli skrev 30 minutter siden:

På YouTube kan man også finne delfiner som flyr i verdensrommet og bevis på at jorden er flat. På internett finner man det svaret man ønsker... 

Laoss holde oss til det som er relevante fakta.

Fakta er at det ikke er noen store forskjeller på hvor ofte båter brenner når man snakker om motorinstallasjon.

 

Er så enig, Napoli. Når en inspektør presenterer seg med ID, går gjennom en båt og finner kabling inn i motorrom uten forskriftsmessig tetting, varmer som brenner gass/bensin/diesel i motorrom til en bensinmotor (montert av utstyrselverandør), så vil jeg ikke sammenligne det med flat jord eller griser som flyr gjennom luften. Eller delfiner i verdensrommet. Så du får heller komme og presentere hvilke kriterier du anser som bakgrunn for relevante fakta. Det kan virke som leverandører av faktaopplysninger snevres ganske kraftig inn. 

Link to post
MajorAndy skrev 29 minutter siden:

Jeg har haft to benzinbåde - en med indenbords (Mercury 5.0 V8) og en anden med udenbords (Yamaha 220 V6).

 

På den første, en Bayliner, var der en motorrumsventilator, der skulle køre et par minutter inden jeg startede for at lufte rummet ud inden start. På den anden, med udenbords, var der bare noget passiv ventilation i rummet hvor tanken stod.

 

 

I tillegg kommer det faktum at mange av disse innenbordsmotorene har sine søsken i bilparken. Og elektrodeler går om hverandre. Bare at bildelene er meget rimeligere. Og sikkerhetsmessig ikke egner seg i en båt. Har en bekjent der motoren eksploderte grunnet fordelerlokk ikke beregnet på maritim bruk. 

Link to post
Napoli skrev for 2 timer siden:

Eller inne under motorlokket. Hvor det ikke er noen luftgjennomstrømning. 

Brann i båt ser man gjerne ved dårlig vedlikehold, eller helt uforutsette hendelser. 

 

Joda, bensinlekkasje er farlig uansett, men er bensinlekkasjen i en motor som henger utenfor båten, vil den farlige dampen mest sannsynlig forsvinne i det man tar av motorlokket, utenfor båten. Med en innenbordsmotor er man prisgitt en vifte, som kan stoppe grunnet feil på viften, sikringsbrudd, dårlig batteri...... og lenge før dette kan lekkasjen ligge latent, inne i båten, ventende på en anledning.... 

Redigert av Shore (see edit history)

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Hulda skrev for 1 time siden:

 

Er så enig, Napoli. Når en inspektør presenterer seg med ID, går gjennom en båt og finner kabling inn i motorrom uten forskriftsmessig tetting, varmer som brenner gass/bensin/diesel i motorrom til en bensinmotor (montert av utstyrselverandør), så vil jeg ikke sammenligne det med flat jord eller griser som flyr gjennom luften. Eller delfiner i verdensrommet. Så du får heller komme og presentere hvilke kriterier du anser som bakgrunn for relevante fakta. Det kan virke som leverandører av faktaopplysninger snevres ganske kraftig inn. 

 

 

Fakta fra You Tube.. :rolleyes:

Det meste der er oppkonstruert underholdning...

Link to post

Et drivstoff med flammepunkt lavere enn -40 grader representerer en større brannrisiko ombord i en båt enn et drivstoff med flammepunkt på over 60 grader gitt de noe tilfeldige rutinene båtfolk har til vedlikehold av drivstoffslanger, koplinger osv. Fylles kjølen med 200 liter diesel vil jeg si at man i første rekke har et framtidig potensielt luktproblem. Fylles kjølen med 200 liter bensin skal du tenke deg om to ganger for hvordan du angriper saken.

 

Når det er sagt, jeg kan ikke se at man i de fleste tilfellene (på samme båttype) har mulighet for å velge mellom enten bensinmotor eller dieselmotor. For en større fly-cruiser på 50 fot er det helt uaktuelt med bensinmotor like fullt som det er uaktuelt med dieselmotor på en skjærgårdsjeep.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...