Jump to content

Webasto dw80 varmer starter ikke, kan det være defekt glødeplugg?

oekla

Recommended Posts

Hei,

Jeg har en diesel varmer av typen Webasto dw80 24v, og når jeg prøver og starte den, så går den kanskje 1 minutt, så stopper den. 

Jeg har tatt opp brennkammer og gjort rent, jeg  testet om glødepluggen glødet og den glødet litt, men kanskje ikke nok. Jeg målte spenning på glødepluggen og den viser 12v, er ikke det litt rart på en 24v varmer? Er det noen her inne som vet om dette er riktig?

Øyvind

Komodo skrev for 13 timer siden:

Tror nok heller at det er flammevakta. Om glødepluggen hadde vært defekt hadde den ikke startet i det hele tatt. 

Ok, men det virker som om den prøver å starte i løpet av det minuttet, men kommer liksom ikke igang. Er det noen måte å måle flammevakta om den er defekt? Hvis jeg prøver å starte den flere ganger, så får jeg en del diesel i eksos slangen.

---

Øyvind

Redigert av oekla (see edit history)

Ok, da høres det kanskje ut som om den ikke tenner. Hvis du kjenner en lukt av eksos har den tent, hvis du kun kjenner diesellukt har den ikke tent. 

Har ikke tid til å skrive mer om dette nå, men søk på Webasto og baatplassen på google, så finner du flere tråder om dette. Både jeg og andre har plundret og skrevet en del om dette tidligere. Manualer finner du også, der får du beskrivelse på kontroll av komponenter.

Komodo skrev for 19 timer siden:

Ok, da høres det kanskje ut som om den ikke tenner. Hvis du kjenner en lukt av eksos har den tent, hvis du kun kjenner diesellukt har den ikke tent. 

Har ikke tid til å skrive mer om dette nå, men søk på Webasto og baatplassen på google, så finner du flere tråder om dette. Både jeg og andre har plundret og skrevet en del om dette tidligere. Manualer finner du også, der får du beskrivelse på kontroll av komponenter.

Ok, da skal jeg prøve meg frem litt. Takk for hjelpen :)

---

Øyvind

Dersom du har tilgang til  personell som skal være "sertifisert" på din webastotype, er det vel mulig å få stadfestet hva som er feil:

Til min "Eberspecher" kobler den sertifiserte seg til med sin bærbar datamaskin,
starter programvaren som sjekker evt. hvilke feilmeldinger som fremkommer.....

På bakgrunn av "feilmeldingen" ser man da hva som feiler - f.eks. om det er konkret er glødepluggen som skal byttes ut.

Etter min erfaring  er det  gjerne glødepluggen som feiler, og som derfor skal skiftes ut.

PS!
Kanskje du allerede har funnet ut hva som er feil?
Var det glødepluggen, eller?

Redigert av jma001 (see edit history)

Jeg bestilte 12v glødeplugg, men det var feil. Når jeg prøvde å starte Webasto´n med 12v glødplugg så stoppet diesel pumpa og den kuttet spenninga til glødepluggen.

Når jeg satt tilbake gammel glødeplugg, så begynte dieselpumpa og tikke igjen :smiley:

Nå har jeg fått ny 24v glødeplugg som jeg skal montere i morgen, så da er jeg spent på om dette virker :smiley:

---

Øyvind

• 1 måned senere...
Svart (redigert)
oekla skrev On ‎10‎.‎03‎.‎2018 at 15.59:

Jeg bestilte 12v glødeplugg, men det var feil. Når jeg prøvde å starte Webasto´n med 12v glødplugg så stoppet diesel pumpa og den kuttet spenninga til glødepluggen.

Når jeg satt tilbake gammel glødeplugg, så begynte dieselpumpa og tikke igjen :smiley:

Nå har jeg fått ny 24v glødeplugg som jeg skal montere i morgen, så da er jeg spent på om dette virker :smiley:

---

Øyvind

Jeg fikk inn ny 24v glødeplugg, og da var det full fart i varmer'n igjen :thumbsup:

---

Øyvind

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...