Biam1 Startet 4.Mars.2018 Link til dette innlegget Startet 4.Mars.2018 Skal slrurs av , men sitter dønn fast Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 4.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2018 Ser ut som en Vetus filterlokk. Satt dønn fast hos meg også og den knakk da jeg prøvde å få den løs med en oljefiltertang. Måtte kjøpe ny lokk. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Eureka Svart 4.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2018 Har samme sorten tror jeg. Viktig å smøre o-ringen. En innretning med stor annleggsflate på lokket/ "håndtaket" på toppen må vel fikse det der. Sitér dette innlegget Link to post
Klstad Svart 4.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2018 Har hatt samme problem. Helt umulig å få lokket løs. Jeg måtte skru av hele filteret fra veggen. Skrudde deretter filteret fast til en treplanke, før jeg brukte muskelkraft til å få det av. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 4.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2018 Fikk mitt nye lokk fra Univa på Torsdag. Det andre jeg har dratt i stykker. Fikk beskjed om at syrefri vaselin burde brukes på gjengen for at det ikke skulle sette seg. Det hjelper ikke deg akkurat nå, men til en annen gang.? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 4.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2018 Surr kluter rundt og hell på varmt vann, det skal hjelpe, På vannet steng bunnventilen først. Ser alle har problemer med det filteret. Er det ikke sjøvannsfilter mellom kr,400 og kr.2000 merkelig. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Heimegut Svart 4.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2018 kan det hjelpe å stenge bunnventil, og skru av eine slangen, so en kan få ut vakuum? bare en tanke... har hatt samme filter i 2 år, men ikkje hatt problem å få det av. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 4.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2018 Ville prøvet varme slik Roger jo nevner. Enten med varmt vann og fille eller forsiktig varming med en varmluftpistol. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Roger jo Svart 4.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2018 Heimegut skrev 7 minutter siden: har hatt samme filter i 2 år, men ikkje hatt problem å få det av. Da har du rett moment i tiltrekningen. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Popeye70 Svart 4.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2018 Jeg endte med rørtang på «håndtaket» som går på tvers over lokket. Da fikk jeg moment nok til å få av mitt lokk. Hos meg sitter filteret så trangt passert at det er nesten umulig å bruke begge hender på det, så alle gode forslag for permanent utbedring er velkomne Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
mawilu Svart 4.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2018 Stor filtertang er en enkel løsning helst den med lang reim Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2018 Popeye70 skrev 1 time siden: Jeg endte med rørtang på «håndtaket» som går på tvers over lokket. Da fikk jeg moment nok til å få av mitt lokk. Hos meg sitter filteret så trangt passert at det er nesten umulig å bruke begge hender på det, så alle gode forslag for permanent utbedring er velkomne Vaselin vil vel være en permanent utbedring tenker jeg. Har alltid hatt det på gjengene på sjøvannfilter, lokk for påfylling vann, diesel osv og aldri opplevd at det har satt seg, sugd luft osv. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 4.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2018 http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Olje-og-Fett/Universalapner-2000016986/ Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 4.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2018 Kan tenke meg at en oljefiltertang vil bare klemme hardere rundt gjengene på lokket, og det sitter enda bedre fast. Rørtang eller lignende på det store håndtaket på lokket er nok en bedre idé Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Eureka Svart 4.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2018 Et verktøy ala stemmegaffel må da funke Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 4.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2018 Sånn ser mine ut, aldri vært plaga. Uansett, filtertang rundt gjengene på dette plastfilteret er neppe noen god ide, du klemmer det bare mer sammen. Lag et egnet utstyr/arm for å sette gjennom klaven i toppen og ikke minst, sørg for å alltid ha et ekstra lokk ombord når båtfabrikken først har montert sånt rask. Sitér dette innlegget Link to post
Biam1 Svart 4.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2018 Takk for tips, for prøve litt og være beredt for å kjøpe nytt lokk ? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 5.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2018 Ville heller kjøpt en annen type filter. Ett sjøvann filter bør være lett og kjapt å åpne, hvis en får dette tilstoppet på feil tidspunkt, har man ikke tid til å drive og kødde med å få opp lokket. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Ingper Svart 5.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2018 Jag har använt en JÄTTESTOR skiftnyckel på ovansidans spår när jag hade samma problem. Locket klarade sig......den gången i alla fall. Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
Roger jo Svart 5.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2018 Det beste verktøy for de lokka må være å ta en finer plate og lage spor som passer til lokket for å opne det. smør gjengene og trekk til med venstre hånd hvis du er keivhendt (uten verktøyet) Det høres ut som det kan være lurt å ha et reserve lokk på lur, men fett og rett tiltrekning burde gjøre susen. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Biam1 Svart 5.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2018 Supert tips Roger jo! :) Skal prøves! Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 5.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2018 (redigert) Redigert 5.Mars.2018 av liberty (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 5.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2018 (redigert) Vetus selger nøkkel for åpning av lokkene. Redigert 5.Mars.2018 av liberty (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 5.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2018 Chiefengineer skrev for 12 timer siden: Sånn ser mine ut, aldri vært plaga. Uansett, filtertang rundt gjengene på dette plastfilteret er neppe noen god ide, du klemmer det bare mer sammen. Lag et egnet utstyr/arm for å sette gjennom klaven i toppen og ikke minst, sørg for å alltid ha et ekstra lokk ombord når båtfabrikken først har montert sånt rask. Fin løsning, regner med at du kan bytte mellom filter mens motor er i gang? I så fall kunne det vært interessant å se litt lengre ned på bildet der du evt har Y-splitten. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Ida Marie III Svart 5.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2018 Wallas Service skrev for 13 timer siden: Kan tenke meg at en oljefiltertang vil bare klemme hardere rundt gjengene på lokket, og det sitter enda bedre fast. Rørtang eller lignende på det store håndtaket på lokket er nok en bedre idé Helt enig, filter tang er ikke rette verktøyet her.. nomen skrev for 4 timer siden: Ville heller kjøpt en annen type filter. Ett sjøvann filter bør være lett og kjapt å åpne, hvis en får dette tilstoppet på feil tidspunkt, har man ikke tid til å drive og kødde med å få opp lokket. Godt poeng, en kan få filteret så til tettet at det må åpnes og renses omgående for og komme videre, da er dette tydeligvis et dårlig filter system.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.