Jump to content

Sjøvannsfilter. Får ikke av transparent plastlokk. Tips? ?

Biam1

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
Popeye70 skrev 1 time siden:

Jeg endte med rørtang på «håndtaket» som går på tvers over lokket. Da fikk jeg moment nok til å få av mitt lokk. Hos meg sitter filteret så trangt passert at det er nesten umulig å bruke begge hender på det, så alle gode forslag for permanent utbedring er velkomne

Vaselin vil vel være en permanent utbedring tenker jeg. Har alltid hatt det på gjengene på sjøvannfilter, lokk for påfylling vann, diesel osv og aldri opplevd at det har satt seg, sugd luft osv. 

Sånn ser mine ut, aldri vært plaga.:wink::wink:

image.png.13d5d17ee2aeac853cf6faaa36f564b2.png

Uansett, filtertang rundt gjengene på dette plastfilteret er neppe noen god ide, du klemmer det bare mer sammen. Lag et egnet utstyr/arm for å sette gjennom klaven i toppen og ikke minst, sørg for å alltid ha et ekstra lokk ombord når båtfabrikken først har montert sånt rask.

Det beste verktøy for de lokka  må være å ta en finer plate og lage spor  som passer til lokket for å opne det.

smør gjengene  og trekk til med venstre hånd hvis du er keivhendt (uten verktøyet)

Det høres ut som det kan være lurt å ha et reserve lokk på lur,  men fett og rett tiltrekning burde gjøre susen.

lokk.jpg.24ea6cab04d3919a121629b37d992f04.jpg

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Chiefengineer skrev for 12 timer siden:

Sånn ser mine ut, aldri vært plaga.:wink::wink:

image.png.13d5d17ee2aeac853cf6faaa36f564b2.png

Uansett, filtertang rundt gjengene på dette plastfilteret er neppe noen god ide, du klemmer det bare mer sammen. Lag et egnet utstyr/arm for å sette gjennom klaven i toppen og ikke minst, sørg for å alltid ha et ekstra lokk ombord når båtfabrikken først har montert sånt rask.

Fin løsning, regner med at du kan bytte mellom filter mens motor er i gang?

I så fall kunne det vært interessant å se litt lengre ned på bildet der du evt har Y-splitten. 

Wallas Service skrev for 13 timer siden:

Kan tenke meg at en oljefiltertang vil bare klemme hardere rundt gjengene på lokket, og det sitter enda bedre fast.

Rørtang eller lignende på det store håndtaket på lokket er nok en bedre idé

Helt enig, filter tang er ikke rette verktøyet her..

nomen skrev for 4 timer siden:

Ville heller kjøpt en annen type filter.

Ett sjøvann filter bør være lett og kjapt å åpne, hvis en får dette tilstoppet på feil tidspunkt, har man ikke tid til å drive og kødde med å få opp lokket.

Godt poeng, en kan få filteret så til tettet at det må åpnes og renses omgående for og komme videre,

da er dette tydeligvis et dårlig filter system..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...