Jump to content

Sikring av skroggjennomføringer.


Shore

Recommended Posts

Jeg tror jeg har en veldig trygg og sikker båt, men må si jeg ser med litt skepsis på å ha 5 hull gjennom skroget, under vannlinja, potensielle kilder til lekkasjer. Store lekkasjer. Tenker på hva jeg må gjøre om det oppstår ukontrollert inntak av vann, eventuelt om det går å sikre seg på en måte som gjør at man unngår en overraskelse. Er man ombord, risikerer man eget og andres liv, er man ikke ombord, risikerer man uansett tap av båten. 

 

Jeg må tillegge at jeg normalt ikke er en nervøs person, jeg mister ikke nattesøvn grunnet dette, men tenker mitt hver gang jeg titter ned på skroggjennomføringen og krana på oversiden, ja ryker den, så....

 

Det fulgte med noen treplugger i båten, som kan brukes ved lekkasje, jeg har selv gått til innkjøp av vulkaniseringsteip og jeg er normalt en ganske oppfinnsom fyr som gjerne "tager det man haver" og vil nok normalt klare av en eventuell lekkasje. Allikevel, det er dog noen hull som fører ned til uendelig mange liter vann....

 

Finnes det allerede noe man kan sikre bedre med? Funderer på en løsning med å bygge en kasse rundt gjennomføringene, som en sikring nummer 2, med et lokk med pakning og skruer, som gjør det mulig å komme til gjennomføring og kran. Krana må jo være tilgjengelig, mulig med en aksling som går gjennom kassa for bruk utenfor denne, alternativt med en elektrisk styrt kran. Alle gjennomføringer må selvsagt være sikret med en slags pakning/membran som hindrer lekkasje ut av kassen. Er det noen som har sett et lignende system, alternativ annen form for sikring?

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Lensepumper bør man selvsagt ha, men ting har en tendens til å skje under ugunstig tidspunkt, når alt annet går til h.... og alle ben og armer er opptatt. Ja, tenkte på dette med over vannlinje, hadde blitt det samme som en brønn til en påhengsmotor. Er litt usikker på om det er plass til såpass høy kasse pluss slanger over, men slangene kunne jo gått gjennom via tette gjennomføringer på siden. Bra innspill.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke allerede har gjort det ville jeg startet med å bytte kranene mot kompositt kraner.  Ingen av kranene i min båt lot seg bevege når jeg kjøpte den så alle kraner ble derfor skiftet før sjøsetting. Selve gjennomføingene var i skibsbronse og var fortsatt helt strøkne i følge verftet som gjorde jobben.

 

I tillegg har jeg 4 automatiske lensepumper og en manuell . (og selvfølgelig plugger og noe tettemasse  beregnet for tetting av hull jeg kjøpte på Maritim.)

Redigert av TerjeFjern
trykkleif (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mange båter er bygget med skott som hindrer vannfordeling i heile kjølen.  Da kan normalt båten halda seg flytande sjølv om ein gjennomføring ryk.  Kanskje din båt har liknande?   

Den mest vanlige grunn til havari er feilnavigasjon og maskinstans, vanleg tilsyn med utstyr er nok.  

Vil du absolutt byggja om inntak så kan du vurdera å støypa igjenn alle inntak du har i dag, og så plastra inn 1stk tilstrekkeleg dimmensjonert røyrbeta ein passande plass i bunnen, bunnsil, 3-4-5 tomm røyr, alt etter vannbehov til installasjonane ombord. Du treng berre 20cm lengde på røyret, og så ein flens,  og ein skikkelig butterfly ventil. Butterfly kan du laga til med naudstenging via wire.  Så set du ein fordeling oppå som grener vatn til alle forbrukarane. På forgreninga kan du ha eigne kraner vist du vil stengja for maskimana medan toalettet fortsatt har vatn.    Eit inntak, ein hovedkran. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Det er temmelig nye kraner, noen i kompositt. Dette er en båt med lite eller intet kjølsvin, en spissgatter, ingen tette skott og i tillegg til 2 vanninntak, er det 3 utløp fra do og servanter plassert forskjellige steder i båten, så nei, ingen mulighet for felles inntak. Tanken med tette skott har slått meg, 2 av gjennomføringene kommer inn under sittebenken og der kunne jeg alltids ha laget et slikt skott, men de resterende kommer opp på plasser hvor slikt er umulig, eller veldig vanskelig gjennomførbart og derfor kom tanken på et mindre "skott" rundt selve gjennomføringene. 

 

Som nevnt tidligere er ikke dette noe som plager meg veldig, men jeg synes tanken om sikring av gjennomføringer er god og med mulighet for å lage et brukbart opplegg uten å hverken rasere båt eller pengebok, vil jeg synes et slikt tiltak har noe for seg. Jeg har båt i boblehavn og med en vinter som vi nettopp har vært gjennom ligger tanken om frostsprenging også ganske nært, så litt ekstra sikring vil ikke være av veien. Forslaget til Gullfisk om åpen brønn bare man holder det over nivået til vannet utenfor, kan synes som det enkleste å gjennomføre, men jeg må se hvor høyt nivået går for å se om det er gjennomførbart. En slik kasse/brønn, vil ikke stjele noe særlig av det volumet jeg bruker i båten og vil fremstå som en enkel måte å sikre seg på. Skulle jeg ha tanker om å krysse de store hav hadde jeg antagelig laget meg en måte å skalke toppen på også, en seilbåt ligger gjerne en del på skjeve, men til daglig kan en slik brønn være åpen slik at kraner er tilgjengelige. Nå må jeg bare komme meg ned til båten for å sjekke ut hvilken høyde jeg har til rådighet  :)

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har et helt annet syn på dette.

Sørger for at alle kraner og gjennomføringer er i orden. Frostsikrer om vinteren.

Sansynligheteten for at noe da går åt skogen er minimal om ikke mikroskopisk.

Resten overlater jeg til fru fortuna med litt potensiell assitanse fra noen treplugger og kaskoforsikring.

Og jeg nøler ikke et sekund med å legge i vei over Skagerrak med 11 hull i båten (13 med logg og dybdesvinger) alle med gjennomføringer og kraner i god nok stand.

De syv siste skal forøvrig byttes til kompositt når det blir vamt i været fordi de er en del år gamle og et par av kranene lugger litt (fungere fint fortsatt).

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Det som er viktig er at en får beskjed med en gang en får vann i kjølen.

få et bil horn fra hogger`n  kjøp en Nivåbryter, lensepumpebryter,  så har du en flott alarm.

Det hender at noe skjer med eksossystemet og alt vannet havner i kjølen isteden for overbord.

Sjekk med forsikkringen  om ventilene skal være åpene eller stengt, skal de være stengt fyll de med frostveske.

 

Vi greide å frostsprengekompositt ventiler på jobben.

Disse har jeg i båten umulig å frostsprenge etter min mening, har to pent brukt i 30 år tilsalgs. 

 image.jpeg.a92305208d816b8fb6a1e8b9377ad443.jpeg

 

En burde spikke seg noen slike og ha ved inntakene

15462-00.jpg

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har noen slike liggende der skroggjennomføringene går.  Håper jeg aldri får bruk for dem...

https://www.maritim.no/truplug-nodplugg#.Wp_py-jOW70

Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007

Link to post
Share on other sites

Går an å flytte utløp fra vask til over vannlinja, så har du færre mulige innganger for vannet under normale forhold. Og du kan samle de 2 inntakene til ett. Til sammen har du da halvert antall gjennomføringer.

Jeg har også 5 gjennomføringer under vannlinjen, 6 med eksosen, som kommer under vann ved marsjfart, men er over vannlinjen når båten ligger stille. Jeg synes det er helt greit å risikonivå forutsatt at alle kraner er stengt når jeg forlater båten, og sjekker for fukt omkring gjennomføringene både før og etter hver tur (når kranene betjenes). Får ikke blitt mye bedre enn det.

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ang plugger så husk at de gjerne må kappes fordi de fort støter inn i ventilen før de er tykke nok til å tette. Kanskje greit å kappe pluggene før man får bruk for de? :-)

 

Ellers har jo ett av disse britiske magasinene en gjennomgang av hva som funker og ikke funker for å tette både lekke ventiler og hull i skroget. 

 

Om jeg ikke husker feil var vel potet og gulerot flotte greier for kjapp tetting. 

--

Hvis en får støpt en kasse hvor kanten går over vannlinja så er mye gjort. Jeg har fire gjennomføringer samlet på ett sted, men inntak til motor og utløp for vask er for seg selv. Vurderer å flytte den fra vasken over vannlinja, men har hatt det før og det har jo noen ulemper det også.. så jeg vet ikke helt. Uansett, syns det er kjekt med de fire samlet på ett sted, men nå er kun ett av de i bruk så jeg vurderer sterkt å tette i hvertfall to av de. Skulle gjerne hatt en blindplugg som en kunne stole på så en slapp å støpe osv. 

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte først det måtte være en glassfibersak støpt fast til bunnen, men den enkle varianten er selvsagt å kjøpe en Tetti membranplate i passende tykkelse hos Megaflis og lime den sammen med egnet lim og bruke bånd beregnet på membran i hjørnene og smøre alt inn med flytende membran. Rundt rørene kan man tre en membranmansjett og lime til kassen. Tar antagelig mindre tid enn å se en av reprisene på TV.

 

En 30 mm membranplate 60 cmx 240 cm koster 209 kroner, membran og bånd har jeg stående fra tidligere. Tror jeg skal prøve det når det blir varmere i været, blir det ikke bra fjerner jeg det bare igjen, ingenting vil synes.

 

https://megaflis.no/rormansjett-flexi-32-55mm.html

https://megaflis.no/tetti-fiberfilt-remse-80g-10cm-x-25m.html

https://megaflis.no/tetti-vatromsplate-30mm.html

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Har nettopp hatt en gjennomgang i båten. Det er for stor høydeforskjell fra gjennomføringer til vannlinje, så quickfix med åpen kasse/brønn utgår, da utgår også den enkle varianten med membranplater. Det jeg synes er litt betenkelig med gjennomføringene, er spesielt den til septik, som er en kraftig og høy sak, med ganske stiv slange og som kan ha et ganske stort moment på seg som det kan være vanskelig å finne ut av. Mulig jeg bytter denne, som er i messing, til den i kompositt med støttekrage som Roger jo viser til, gir nok bedre støtte sideveis om det er noe som trykker på. Har en del kone treplugger liggende, men de største er uansett ikke store nok til de største gjennomføringene, får finne noe som dekker behovene, muligens den Boddvar linker til.

 

Ellers får jeg se når det blir varmere i været, om jeg bygger noe av glassfiber rundt inntakene , som kan fungere som ekstra sikring eventuelt støtte opp rundt gjennomføringene. Passe tettemidler vil uansett bli plassert strategisk og lensepumper gjennomgås for sikkerhets skyld. Takk for innspill.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Wow. Det var smart, tror det skal bli fast inventar i båten. :thumbsup: Supert om en skal bytte kraner når båten ligger på vannet. Tror for øvrig de som demonstrerte dette på filmen bør ettermontere hamp eller gjengeteip hvis båten skal bli liggende på vannet :yesnod:

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Ttor skrev for 3 timer siden:

Slett ikke dum. Jeg har totalt 6 gjennomføringer i original bronse fra 1985. Har ikke sjekket tilstanden skikkelig ennå, siden jeg ikke har hatt båten oppe siden kjøpet i fjor. Tilkomsten min er dessverre vesentlig vanskeligere enn i videoen.

Byttet alle mine gjennomføringer og kraner sist vinter. Den orginale gjennomføringen/bunnsilen til kjølevannsinntaket var av bronse, og like fin som ny. Resten hadde blitt skiftet i nyere tid til messing og var i dårlig stand.

Byttet alle små dimensjoner med bronse og de store med trudesign (på grunn av pris).

Link to post
Share on other sites

Jeg har stålbåt, og likte ideen med ett tappetårn, og en stor kuleventil på det. Jeg gar opplevd         å få vann på dørken, med tre barn ombord, og ble tørr i munn, inntil jeg fant lekkasjen. Bør jo være to tårn, ett for vann inn, og ett for vann ut. Kan vel ikke koste allverden å få sveiset dette til.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...