Jump to content

Stormway f-23 ombygging fra innenbords til utenbords

Patsgarage

Recommended Posts

Hei hei godt båtfolk ???  Har gått til innkjøp av ein stormway med innebords 4,3liter mercruiser som jeg nå har solgt å lempet ut av båten og skal dermed bygge den om til påhengs på brakett/lift/heis.

tetting av selve drevhullet er ingen problem men forsterkningsjobben på innsiden??? noen som har noen tips, holder det å slipe seg inn på glassfiber og lage 2-4 skrå spalter fra hekk til motorfester/bunn båt?

tips å triks taes imot med stor takknemlighet ?

Her dukker mine fantastiske tegne kunnskaper opp igjen i all sin pryd, men jeg tenker å bygge skråspalter som forsterkning på hekken ned på di gamle motorfeste kanalene, og sitter å lurer på om det vil holde med dem 2 og en på langs over hekken eller om jeg må ha 4 sånne skråspalter.. om det heter skråspalter er vel noe jeg tviler på, noen som har det faglige begrepet på desse såkalte «skråspaltene» mine???

B6D85194-7CBA-446C-BFE5-22923C73E0C6.jpeg

Tøft prosjekt, dette skal jeg følge med på :thumbsup:

Patsgarage skrev 19 minutter siden:

.. om det heter skråspalter er vel noe jeg tviler på, noen som har det faglige begrepet på desse såkalte «skråspaltene» mine

Det heter kneplater, og brukes mye på både plast og stålkonstruksjoner som avstivning :smiley:

Patsgarage skrev 24 minutter siden:

Her lurer jeg på og få tak i en type diamant plate 3-4mm og feste på hele hekken

1F164FC0-BAF6-4294-82F6-0250F8E618F7.jpeg

Usikker på hva du mener med dette. Diamantplate??? Jeg ville nok bare støpt igjen hullene og forsterket fra innsiden. Drevhullet ville jeg faset ned og gitt 3-4 lag fra utsiden også, de andre småhullene hadde jeg nok bare sparklet.

Skal du montere brakett? Regner med at du skal ha single-installasjon. Har en kompis som monterte to påhengere på en Cobra 28. Han sveiset seg braketter til dette selv. 

Komodo skrev 10 minutter siden:

Tøft prosjekt, dette skal jeg følge med på :thumbsup:

Det heter kneplater, og brukes mye på både plast og stålkonstruksjoner som avstivning :smiley:

Usikker på hva du mener med dette. Diamantplate??? Jeg ville nok bare støpt igjen hullene og forsterket fra innsiden. Drevhullet ville jeg faset ned og gitt 3-4 lag fra utsiden også, de andre småhullene hadde jeg nok bare sparklet.

Skal du montere brakett? Regner med at du skal ha single-installasjon. Har en kompis som monterte to påhengere på en Cobra 28. Han sveiset seg braketter til dette selv. 

Jeg skal ha en høyglans plate der bak, egentlig bare fordi jeg sykest det er utrulig fint med en plate på hekken, drevhullet blir støpt igjen med polyester å glassfiber å badeplattform hullene blir sparklet å behandlet slik du forklarer ??

Har du tips til forsterking på innsiden??

platen på utsiden har egentlig bare syns misjon, men selvfølgelig er den med på å fordele litt vekt å trykk.

innsiden vil jeg som sagt slipe meg ned på glassfiber diverse steder å støpe over men lurer på om det er godt nok med 2 skrå forsterkninger eller om jeg må gjøre mer omfattende støping på hele akterspeilet etter at drevhullet er tettet.

takker for raskt svar ?

Patsgarage skrev 7 minutter siden:

Jeg skal ha en høyglans plate der bak, egentlig bare fordi jeg sykest det er utrulig fint med en plate på hekken,

Fremdeles litt usikker på hva du mener. Tenker du på ei heldekkende polert rustfri plate? I så tilfelle vil jeg ikke anbefale deg det. Et stort areal med rustfritt stål blir en kjempestor katode mot påhengeren din av aluminium som blir en anode. Du kan selvsagt løse det problemet ved å prime og male den delen av plata som er under vannlinja.

Har du tips til forsterking på innsiden??

Tja. Jeg kan sikkert komme med noen ideer for deg, men det er mange her inne som har mye mer greie på dette med hurtiggående båter, akterspeil, og belastninger enn det jeg har. De kommer sikkert på banen etterhvert. Bare vær flink med hyppige oppdateringer og mye bilder, det er populært lesestoff her inne :thumbsup: (for ikke å snakke om nyttig for de som kommer etter!)

innsiden vil jeg som sagt slipe meg ned på glassfiber diverse steder å støpe over men lurer på om det er godt nok med 2 skrå forsterkninger eller om jeg må gjøre mer omfattende støping på hele akterspeilet etter at drevhullet er tettet.

Det første jeg tenker er at du må ha kneplater på innsiden av speilet som overfører kreftene fra angrepspunktene til braketten over til bunnstokkene du har i skroget. Forsterkning i det gamle drevhullet er nok ikke kritisk. Det som er om å gjøre er å overføre kreftene fra speilet til resten av skroget slik at du ikke får bøyemoment i akterspeilet.

Men en annen ting, du får vel ikke tiltet motoren helt opp med den braketten der? Hva med å gå for heis først som sist? Da kan du jo både få ideell høyde på motoren, og du får løftet motoren opp og tiltet den mer ut av vannet når du ligger i ro.

Hva skal du ha på av motor?

Ja tenker på en heldekkende rustfri plate men prøvde å kanskje unngå at den når ned i vannet..

jeg kommer til og montere en heis som er 10’’ setback, så motor kommer ganske langt ut og jeg har 5 ‘’ vandring fra bunn til topp på den liften.

så jeg står ganske fritt til å justere motoren optimalt.

jeg kommer til å oppdatere med bilder så ofte som mulig ?

viss jeg går for alu plate på hekken da? Tanker om det?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...