Jump to content

Volvo Penta AQ225D Redneckoverhaling


pero

Recommended Posts

Et "enkelt" prosjekt for kvasioverhaling av AQ225D, mye for selv å kunne dokumentere hva jeg har gjort, og evt hvor det gikk galt, men også for å få litt innspill på hvorfor i all verden jeg gjør dette på dette viset.

 

Enkelte av oss kjenner seg igjen i drømmen om herlige sommedager på sjøen og blir blindet av dette når et prosjekt dukker opp på Finn. Første varsellampe blinker når båten har ligget ganske lenge der, og andre varsellampe når det står "Ny pris" og enda blir den liggende. Neste stadie er "Gi bud"... Når det i tillegg står en havarert AQ225D 5.0 L V8, og et VP280 drev, så har de fleste mennesker med et snev av fornuft trykket seg videre til neste båt på lista. Jeg mangler dette fornuftsgenet, det er vel derfor jeg har en rekke skilsmisser bak meg også. Det kan vi komme inn på en annen gang, og i et annet fora, her er det båt, eller båtmotor som står på agendaen.

 

Kort om den motoren som står i båten. En velkjent motor, bensinsluker, men relativt robust om man holder den vedlike og bruker den. Det er en del eksempler på at de "står seg ihjel". Så også for dette eksemplaret. Båten har knapt vært brukt de siste 10 årene til annet enn oppholdssted. En av ventilene har over tid satt seg, og rusten har fått arbeide fritt. Når båten da ble solgt og startet opp, så hjalp ikke det noe videre på den låste ventilen, snarere tvert imot. Her er noe av den.

20171024_194904.jpg.ef9d9e873f9e275f74d025d744067b52.jpg

Resultatet på resten av motoren kan de med fantasi sikkert forestille seg. For de som ikke har det, så legger jeg på et par bilder.

20171024_194310.jpg.e7c22ddf3b9a81cee6b2a6f7fe218011.jpg

Hull i toppen.

20171024_200652.jpg.1a607846248e5e264cab92e807ae54fb.jpg

Knust stempel

20180211_143859.jpg.c6627d0526121b1d131a7e9ee6f09900.jpg

og ikke så lett å se, men et stort hull i blokka. Dette er langt forbi evigheten, om noen trenger skrapjern så er det bare å hente. 

 

Dette stopper da ikke en optimist, eller hva? Så da var det å gå på jakt etter en motor som kunne være hel. Her kommer Redneckmentaliteten inn i bildet. Fornuften tilsier bytte til diesel, med bytte av drev og alt som tilkommer av instrumenter, ombygging av motorfester osv. osv. Det er ikke aktuelt på mitt budsjett, og vil aldri kunne svare seg økonomisk heller. Nå svarer vel ikke båtlivet seg økonomisk under noen omstendighet, men dere tar tegninga. Her skal det inn samme motor, men forhåpentligvis en hel en. Den fant jeg litt lenger syd i Vestfold, og tre dager etter båtkjøpet så var "ny motor" på plass i garasjen.20171118_135422.jpg.60d51a3f826655e302936a4db636d51a.jpg

Den skulle etter sigende ha null kompresjon på en sylinder, men går rundt. Tidligere eier hadde merket at den oppførte seg annerledes ved oppstart på ny sesong og stengte den ned raskt. Det ble oppdaget sprekk i en av raiserne, og mistanke om vann inn i motoren var vekket. Igjen ville de fleste med fornuft ha snudd seg rundt og lett videre. Genmangel og nyskjerrighet på hva som kunne vise seg innenfor tok imidlertid overhånd, og jeg dro den med hjem. Den ser jo ikke veldig bra ut, og det kan være nok et bomkjøp, men så langt har det ikke kostet all verden.

 

Dette var i november og jeg har kommet litt videre siden det. Legger det inn etter hvert her, men planene da var:

Ta av toppene for inspeksjon.

Pusse og få på litt ny farge

Evt hone opp sylindre

Sjekke registerkjede, evt bytte

Se om toppene kan berges og monteres

"Redneck planing av topper og blokk"

Nye pakninger og tetninger

Få jernklumpen til å gå igjen.

 

Fortsettelse følger.

Link to post
Share on other sites

Forutsatt at du ikke har betalt noe særlig for klumpen kan det jo hende at dette lar seg gjøre uten å gå skoa av seg. Først må du titte inn i eksosportene og se om motoren har tegn på at vann har kommet inn fra utette risere el.l.

Så kan du ta av ventildekslene og se om vippearmene følger med når du dreier motoren og kjenne på slakken i støtstengene. 

Etter det ville jeg ha tatt en kompresjonstest. 

Du bør være forberedt på å gi opp motoren hvis du finner den i dårlig tilstand, det svarer seg neppe å overhale den ift ny longblock. Må du av med toppene så ser du fort om sylindrene er i orden. Er det kun toppene som må tas må du se etter sprekk mellom ventilsetene før du demonterer og rengjør de. Plansliping/-fresing er skjelden nødvendig på ståltopper, i såfall er det unøyaktig maskinering som nødvendiggjør dette, de slår seg ikke slik som aluminium. Så er det sjekk av ventilstyringene og -setene som sikkert bør freses. Hvis du ikke har nødvendig verktøy og har glede av å gjøre sånt selv lønner det seg å finne noen overhalte på eBay. 

Lykke til?

Link to post
Share on other sites

Takker for tilbakemeldingene DD. En del av dette er allerede gjort, tenkte at jeg skulle ta dette litt kronologisk, og rakk ikke skrive alt i går. Så da fortsetter jeg her.

 

Motoren ble hentet på en liten henger, og talje var innkjøpt fra Biltema. I deen var å sette motoren ned på en europall med hjul så den kunne være flyttbar. To av hjulene var med sving, og for enkelhets skyld så skrudde jeg ett hjul i hvert hjørne. Det jeg ikke tenkte på var at europall er bygget for bruk med forskjellige gaffeltrucker osv. Det vil si at de ikke er like på begge sider. Jeg har da ingen gaffeltruck, eller jekketralle for den del, så dette var da helt unødvendig for mitt bruk. Majoriteten bestemmer likevel, så hjulene måtte av og monteres på undersiden i stedet.

Ikke slik:

20180113_144213.jpg.cb06f9ae3f9f7283e22e1ed804d17a95.jpg

 

men slik:

20180113_145405.jpg.da516d7e7cbade0064085f5317c80ec5.jpg

 

Jaja, da var motoren på plass og klar til videre inspeksjon.

Første som gikk av var innsuget. Jeg manglet forgasser, og var på jakt etter ny. Etter flere tilbakemedlinger så ble jeg frarådet fra å kjøpe en brukt Rochester, gå heller for Edelbrock. Så det fant jeg, men da mangler jeg innsug. Nok om det, toppene ble også tatt av, og som forventet så satt en ventil fast. Det var tydelig at vanninntrenging kunne ha en medvirkende årsak her.

 

Jeg har nevnt at registerkjedet skulle inspiseres, og for å komme til der så må reimhjul og dempehjul tas av. Reimhjulet var greit, jeg låste av svinghjulet med en forlenger og skrudde ut bolten.

20180113_150545.jpg.022ed5d68a3e197687154a513c967d97.jpg20180113_150711.jpg.662d85525014f2268cb577863579c71c.jpg

En liten oljedråpe indikerer at det må til nye tetningsringer her. Men å få demperhjulet av var ikke like lett. Avdrageren min fikk ikke godt tak. Da bar det en tur til Biltema for å kjøpe inn remedier. Da måtte det gjenstridige hjulet gi tapt.

20180208_191230.jpg.854299ac67988b0d15528bcb95449dad.jpg20180208_191241.jpg.1c298f24d9982cd8731a427e3a8fc159.jpg

 

Så var det å ta av registerdeksel og kontrollere slakken i kjedet. For å ta det kort, det ble bestilt nytt på ebay.

20180208_193220.jpg.6c5b3d4bdae7ddd20344ee58081f9fc2.jpg

Det kom etter en drøy uke og ble montert tilbake. Passet på at merkene på tannhjul passet overens selvsagt.

20180222_182536.jpg.9f8afa3f0eca5b1acf4e443b1f024029.jpg

Dekselet ble svart forresten.

20180208_200233.jpg.6a9ab0e4da166492cf97944ce8b326de.jpg

 

Fortsettelse følger.

 

Redigert av pero (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når toppene ble demontert ble støtstengene sirlig linjet opp på en papp-plate med ett sett støtstenger på hver side av plata som representerer hver side av motoren. Dette for å sikre at de kommer tilbake på samme plass. Løfterne ble sjekket for å se om de gikk lett rundt så de ikke har slitt til en ujevnhet. De så veldig fine ut, og gikk lett ut av hylsen. Så jeg har tro på at dette skal være i tilfredsstillende stand.

 

Når det gjelder toppene så var den ene i grei stand, alt rørte seg. Her blir det å slipe eller frese setene, som DiselDahl har poengtert, og så dra lett over de med fint vannslipepapir og rettholt. For den andre toppen, hvor ventilen satt fast, så er jeg mer usikker.

20180222_184939.jpg.fd899377ec9bfab2c8b0c56b7d200d05.jpg

Ventilen som satt fast ble dynket i WD40 og stod over natten. Noen forsiktige kakk med en trekloss og hammer fikk den løs og jeg klarte å få den ut. Denne er rusten, og går til resirkulasjon. Jeg har ventiler fra den toppen som satt på den opprinnelig motoren, og også en hel topp fra den maskinen. Den toppen som er hel på den opprinnelige motoren er tilfeldigvis fra samme side som denne som er problemet på den nye. Så nå har jeg valget mellom å sette på toppen fra den første motoren, eller stole på at ventilstyringen på den som jeg har tatt av her er hel og god. Jeg heller til å benytte den andre (hele) toppen. Der er slark kontrollert mot alle ventiler og det ser bra ut.

Farge blir svart på toppene forresten. Fra motor 1

20180304_155740.jpg.d4cb458e3ffbe3d180168a97ab02ea0d.jpg

Fra motor 2, med deksel som skal byttes ut. Dekslene blir nok rød. Alt er motorlakk fra Biltema.

20180304_155759.jpg.4591db2ee9299a803839016590a2f7b5.jpg

 

bensinpumpa ble også demontert og fikk en shinings.

Før:

20180225_154949.jpg.109cb1149065248c4854f082d784f34f.jpg

Og etter:

20180225_170732.jpg.a0f22c9ab8daa8d7a8db5fe5fe7ea689.jpg

 

I tillegg la jeg på noen strøk med lakk på blokka. Pusset og vasket godt først, men var ikke altfor pirkete på det heller. Dette er rent kosmetisk, så ser det bedre ut enn det gjorde så er det gull.

20180225_172339.jpg.7051754e771be86a8eb0429ca3ef87fa.jpg

 

Dette var i slutten av februar. Neste post blir oppdatering frem til dagens status.

Redigert av pero (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så de siste par ukene med sprengkulde og mye på jobbfronten har senket tempoet i prosjektet noe, men det har vært litt tid til å gå videre. Honing av sylindre har vært nevnt, og besluttet gjennomført. Jeg har en standard honer med slipesteiner, men en bekjent anbefalte meg å låne hans "juletre" til formålet. Dette hadde han fått fra Sylinderservice. Jeg takket ja til dette selvsagt, nye greier er alltid kule.

20180311_102637.jpg.322604c20c89bc6a87d53284300d8cd6.jpg

Så var det å demontere bunnpanna. Jeg dro motoren opp med talja og skrudde ned bunnpanna når den hang i lufta. Enklere å komme til, og det var bedre kontroll på tappingen av olje. Men hvilken olje...!

20180310_111550.jpg.d74fbdafe4f8f67367c537708b0de606.jpg

Gråbrun som et gjytjebad, tydelig at vann hadde klart å komme seg inn her. Det var kun et par desiliter med fin, svart olje, resten var ikke vakkert. I bunnpanna var det imidlertid ikke spor etter metallfragmenter, og håpet nå er at vannet ikke har gjort større skade.

20180310_111559.jpg.33a11d15892582894470728a0f321f44.jpg

 

Et overblikk over råder, veiv og lagring gir ingen svar, men nå skal alle stempel og råder ut. Finner jeg noe der som er alarmerende så kan det hende dette stopper. Jeg tar ut et og et stempel, honer opp og setter det tilbake før jeg går videre til neste. Slipper da faren ved å bytte om på plasseringen av de forskjellige stemplene. De tre første gikk veldig fint, og honingen var en lek. Tok en svamp med olje og smurte godt inn i sylinderveggene før honing.

20180311_105837.jpg.cfa8953a62faf10ca31c65cb96c1e4f1.jpg

Sylindrene så fine ut, rådelagrene uten slitasjespor, så dette gikk vegen. Så kom stempel nr 4.

 

20180311_111846.jpg.31f369139a54b4f3983f53b2cdd2371c.jpg

Her satt ringene fast. Ikke alarmerende slitasjespor på stempelet selv, men ringene måtte løsnes. Jeg forsøkte med varme, WD40 og en liten nylonhammer. Tapp tapp tapp forsiktig og sannelig løsnet ikke den nederste ringen. Jeg fortsatte med tapp tapp rundt stempelet og fikk etter noe tid hele ringen løs. Samme prosedyre på den øverste. Den begynte å bevege seg, men det gikk tregt. Varmet litt på nytt, ny WD40 og lot den ligge over natta. Dagen etter fortsatte arbeidet og den løsnet etter en stund. Tok de av og vasket godt, renset med WD40 og tørket opp før remontering. Hah! Dette var en lek. Monterte stempelet igjen med stempelstarmmeren og gikk videre til neste. 

20180311_110058.jpg.780b1d317f22887a6075d1c23b3f2a6b.jpg

Neste stempel var naboen til dette. Her var det samme sak, om ikke verre. Samme prosedyre ble forsøkt. Nederste ring begynte å løsne, og iveren tok overhånd. Det skal den som kjent aldri gjøre, men med litt utålmodighet så går gjerne ting skeis. Så også her. Spennet på ringen ble for stort så den sprakk. Jaja, da blir det nye ringer, allerede innkjøpt på ebay. De kommer om en ukes tid tenker jeg. Da er det mulig jeg tar ut forrige stempel og bytter der også. Burde jeg da bytte alle??? Blir mere jobb selvsagt, og litt av Redneckfølelsen forsvinner.

Legger på et par bilder av mot slutten. Der står prosjektet i dag.20180310_111630.jpg.83964852620e2dfdc92e0efeaabf89a8.jpg20180311_115657.jpg.d6a412a90f62499c79752ffca99ad0e7.jpg

20180311_105818.jpg.3ed8ea89baf357f8849600bff9c8e00c.jpg

Redigert av pero (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Viking28-79 skrev for 3 timer siden:

Men å hone sylindra uten å bytte stempelringer er vel ikke helt innafor eller ?. Skal du bytte stempelringene så pass på at du har klaring i skjøten med ringen pressa helt inn i sporet. Dette er viktig . Ikke spør hvordan jeg vet..... 

Det er kanskje ikke helt etter boka, men så kan man sikkert finne 15 forskjellige meninger om dette. Skal man bytte ringer, så skal man hone, det er vel en relativt almenngyldig regel. En uhonet sylinder vil ha en mikroskopisk tilpasning til de gamle ringene, og man vil få en litt dårligere tetning mot de nye. Mulig teorien er feil her, men det får jeg nok høre i så fall. I tillegg skal honingen gi bedre vedheft til oljen gjennom de mikroskopiske rillene man lager. Å sette inn gamle ringer etter honing er jeg usikker på om vil gi samme negative effekt, da er sylinderveggene i utgangspunktet tilpasset.

 

Dernest kan man se på ringene som er montert. De skal jo være løse og ikke brent fast. Bemerkelsesverdig mange av stemplene hadde ringer med sporet nærmest over hverandre. Jeg mener å ha lært at de skal ha et stort omfar, 1/3 av stempelets omkrets. Og jeg sier, jeg mener å ha lært, for det er maaange år siden jeg gikk på maritim skole. Så har jeg søkt litt på dette og funnet at en del mener at ringene beveger seg hele tiden, men at de over tid vil holde seg på et naturlig sted på stempelet, enten det er tyngdekraft, en liten oval eller andre forhold som styrer dette. Derav slo jeg meg til ro med at de stod mer eller mindre overett. Når de går tilbake i "hullet sitt" så har jeg igjen satt omfar, og de vil da muligens på nytt forme seg etter sylinderveggene?

 

Nå blir det nye ringer, og da går nok alle stemplene ut igjen og ringene byttes, så jeg går ikke dypere i den diskusjonen. Til sist så er ikke dette motorsykkelmotor med 1/1000 toleranser, men en GM 5.0 Liter som er fornøyd så lenge tingene går rundt. Eller tar jeg feil her? 

Link to post
Share on other sites

Takker for begge tilbakemeldingene, fantastisk historie om stempelet gjennom bunnpanna. Det sier litt om at dette kanskje faktisk kan gå bra. 

I påvente av nye stempelringer så får man ta litt andre gjøremål på motoren. Toppdekslene så litt gufne ut, med en anelse gravrust og noe naturlig lakkavfall. Så det ble gått på med friskt mot og en pussekloss som tilfeldigvis hadde 80-grit papir rundt seg. Det gjorde vei i vellinga, og sannelig fant jeg ikke en rull med 180 papir også. Så da ble det til og med finsliping, uten vann. Det tok det grøvste om ikke annet. Grunning så det ikke ut til å ha vært tidligere, og motoren er fra 80-tallet. Så da holder det nok uten grunning en stund til. På med Super Silver fra Biltema. Dette blir bling...

20180315_183420.jpg.22eecbd9b7ecc1dff48c5e16a156ce9b.jpg

Det er selvsagt svært viktig med et støvfritt miljø ved lakkering, så en Biltemapose be lagt oppå støvhaugen for å sikre optimal kvalitet på arbeidet..

20180315_190125.jpg.a2dfcb56a2be8746d32107fdd551b31b.jpg

 

Jeg har også sett over oljepumpa, men har ikke bilder av dette. Det anbefales at den bør byttes, men tenk over dette. Motoren har kanskje gått sine 1000 timer. En bilmotor i 1000 timer, med 70Km/h i snitt utgjør hvor mange kilometer..? Ok, jeg har ikke Bachelor i matematikk, så dette får andre ta seg av. Jeg tror at pumpa holder noe timer til, den var tight og fin.

Dernest har jeg tatt et bilde av "nåleputa" til støtstengene, med tilhørende ventilløftere. De skal tilbake på samme plass på motoren, derav plasseringen.

20180315_182851.jpg.cfa20e94153f2e184d2f29c1e706b723.jpg

Til sist et bilde av nødvendig verktøy for å håndtere fastbrente stempelringer.

Merk Jarslberg avis....

20180315_190214.jpg.c519843cb3951974d87800249c315c0a.jpg

Merkingen inne istempelet forresten, noen som kan forklare betydingen av dette? Har bestilt standard bore på ringer, var sikker på at det var riktig, men ble litt usikker plutselig:

20180315_184525.jpg.f3eb1a2e7497329d852cc01c6a312e8c.jpg

 

FF..

 

Redigert av pero (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bra gal du også . . 

Fint å se at det er flere av oss. Forstår godt det med flere skilsmisser. Selv har jeg vært så heldig at min (andre og endelige) kone også er litt gal og liker å se på og være håndlanger når jeg mekker jobber med prosjektene . . . .

 

Men båten ,da . . .?

Du må vel ha fått med en fin båt når du tar den med en slik motor . .?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Gjennom gode venner får man til ting. I går kveld kom forgasser og filter levert på døra. Takk Vegar! Det var en tjeneste verdt. Så kommer spørsmålet. Med en marine forgasser av type Edelbrock 1409 så vil det bli en utfordring å få den til å passe et Quadrajet innug. Det er her to alternativer, et nytt (eller brukt) innsug, eller en adapterplate. Er det noen som har erfaringer med begge disse løsningene og kan gi et tips i hvilken retning jeg bør gå her? Jeg trenger ikke mer kraft egentlig, det er nok som det er med drevet som sitter på. Jeg har et høyere ønske om problemfri drift, muligen litt lavere forbruk, og jevnere gange. Tips mottas.20180318_150522.jpg.f78e0abfcd6e30a915297229077ca7d2.jpg20180318_150515.jpg.ed118fb9e478358371f4e3a1a0cce3eb.jpg

Redigert av pero (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Legger ved et bilde av innsuget også.

20180320_064424.jpg.da35585f5aba898357e54011b298f4bd.jpg

Som jeg har tolket meg fram til så har Edelbrock to muligheter til å distribuere bensinen til sylinderne. Ett system der innsuget deler forstøvingen i to, til 4 og 4 sylindre. Dette valget gir en jevn kraft gjennom hele turtallsregisteret.

Edelbrock_dual.jpg.10419bf8a50dbd70cd14144015904e70.jpg

Edelbrock har også et åpent inntak som gir mer kraft i det øvre turtallsregisteret.

Edelbrock_singel.jpg.e0d386d6c1b6a65b8055e3c0d8bfe707.jpg

Mitt mål er nok mer jevn kraft og stabil gange, så et todelt innsug ser ut til å være det jeg ønsker. Så får vi se hva som dukker opp. Alternativet er som nevnt et adapter.

adapter.jpg.5d6c34e2fddf2380ffa3f7555260bfe0.jpg

Sistnevnte koster ikke all verden, men gir kanskje ikke samme resultat heller. 

 

Knurrbart skrev On 3/18/2018 at 23.52:

Du må ta bort papirfilteret. Ville skiftet innsug ja til dualplane som passer. Gjerne et brukt. Ikke no i veien med det. 

Papirfilteret må bort, men det må da være et filter der? Dette er tatt fra en AQ211, så konfigurasjonen har virket tidligere, er det noe papirfilteret skal erstattes med i så fall?

Link to post
Share on other sites

I båt er det vanlig med såkalt flame arrestor, det er et metall filter, koster ikke mye.

Det paprfilteret er for bil og har ikke noe i en båt å gjøre.

Edelbrock innsuget lik det øverste i innlegg over hadde jeg på en Camaro med corvette motor.

Forgasser var en Holley 600cfm square bore og det fungerte bra.

Adapter fungerer også, hadde det på en annen camaro der jeg byttet ut en Rochester med Holley square bore.

 

Når det gjelder kjøling, så ser det ut som at den har vært sjøvannskjølt, bl.a mye rust ved termostat

i det gamle innsuget og ser og rust i kanaler i toppene.

Her regner vi med at du har renset bort all rust.

Kanskje montere ferskvanns kjøling når alt er rengjort.

 

Jeg ladge moringer av to 5.7L som satt i båten før jeg byttet til diesel. De var ca 10 år gamle, men hadde begynt

å ruste innvendig, så når en ventil satt pga vann ble de tatt ut av båten og erstattet med to 4.2L diesel.

 

Jeg har en ny 270 kam og nye rullevipper jeg ikke fikk brukt da jeg hadde camaroene. Har og en Holley 600cfm

til salgs om du trenger.

 

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

@Chris284 Takker for opplysningen. Da brukes papirfilteret som krave når jeg skal til kirken i Påsken og et nytt metallfilter anskaffes. Som nevnt så har jeg forgasser allerede, så da får vi se om det dukker opp et passende innsug, eller om det blir adapter.

 

Jeg har ferskvannskjøling på den originale motoren. Det skal flyttes over. Jeg tror(trodde) at det har vært ferskvannsskjøling på denne også opprinnelig, men det har i så fall vært lekkasje mellom sjø og kjøling som har forårsaket noe rustdannelse ja. Det blir fullskala rens når den er skrudd ihop igjen, så får vi se om remedier og lurium kan få dette til å være godt nok. Kammen tror jeg er ok som den er, og jeg tør ikke dra opp effekten noe særlig med tanke på 280-drevet. Det ryktes at det ikke tåler allverdens trøkk, så bedre føre var. Dette er en gammel dame som bør behandles med respekt.

Link to post
Share on other sites

280 drevet klarer fint effekten fra en suge bensinmotor som den der. Det er når desse turbodieslene  av 'nyere' dato kommer inn i bildet at 280 blir for spinkelt. Rett og slett for så kraftige motorer fantes ikkje når dette ble designet. 

Vil fraråde deg å montere ferskvannskjøling på en motor som har vært saltvannskjølt før. Du vil f.eks få evige problemer med avskalling og dertil tett varmeveksler. Støpegods ruster som kjent i flak og du vil aldri sjå enden på det. Samt det er jo totalt meiningslaust å ha et slikt system på nå etter 30 år., eller er det nærmere 40?  Tæringen vil ikkje være noe problemet mht levetiden uansett.     

Link to post
Share on other sites

Akkurat @Knurrbart, jeg har sjekket med tidligere eier og fått bekreftet at dette har vært saltvannskjølt. Hm, det kompliserer bruk av varmtvannstanken ombord vil jeg tro. Varmeveksleren må i så fall kun gå til den og ikke til kjøling av motor. Eller, det vil jo ikke fungere heller, da blir det ikke varme fra motoren. Da blir det kun kaldt vann i dusjen for kona, det setter hun nok pris på;-)

Det kompliserer det hele en del egentlig, da er det vel en annen temperatur på termostaten også? Man ønsker ikke kokt saltvann i en motor. Vel, man får finne løsninger, og som det sies, har den gått i snart 40 år så holder den nok noen år til. Tenk positivt og pust med magen, eller finn barskapet. Våren er jo i emning så hva kan vel gå galt?

Redigert av pero (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...