Jump to content

Volvo Penta AQ225D Redneckoverhaling


pero

Recommended Posts

Det står ikke helt stille selv om det virker sånn. Var ombord i båten og fikk løs motoren fra giret der. La under en 2x4" i bakkant så den ikke skulle falle ned. Løsnet på boltene og motorfestene og dro den frem. Gikk som en lek. Da er det bare å få den ut, som brura sa..

20180513_155658.jpg.7f8e29365d8427997013c1220767236e.jpg

I garasjen går det sin gang. Starteren er helt ny, og jeg føler for å beskytte den en smule. Fant noe gammel International Etch Primer, to-komponent. Den ble blandet og påført med en godt brukt bilsvamp. Må ha brukt den til noe annet enn bilvask håper jeg, den så ikke vakker ut. Starteren vinner vel heller ingen skjønnhetskonkurranse i første omgang.

20180514_210401.jpg.b9ffceb356f43ed211e0b6b024a9cb85.jpg

Det får være. Vannpumpa er montert, og fordeler er prøvemontert. Det nærmer seg...20180514_210446.jpg.09a1daeda59bfeef9b66556ce95a8b69.jpg

20180514_210435.jpg.fbb7511ab0921b223fcca82aefe2df6d.jpg

Link to post
Share on other sites

lectron skrev for 8 timer siden:

Sender ned min til deg neste år jeg om du skulle får mekkeabstinenser ?

Om jeg ikke må gjenta hele prosessen med min egen grunnet overoptimistisk tilnærming av noe som burde overlates til de som kan det, så kan nok bilen overleve en vinter til utenfor garasjen?

Link to post
Share on other sites

Så ble starteren svart. Mest fordi det var den sprayboksen jeg fant i farten..20180515_173817.jpg.00a8c4ae3f99c07dcec2ebaab50c0efe.jpg

Hengte den opp i ei snor så jeg fikk tatt alle sider. Den får henge til tørk i varmen og monteres ved anledning. Fortsatt Biltemas motorlakk for de som måtte lure.

FF..

Link to post
Share on other sites

Captain Chaos skrev for 10 timer siden:

Sykt imponert. Jeg rett og slett elsker din enkle tilnærming og evne til å løse problemer. Jeg virkelig håper at dette lykkes og helst på første forsøk!

 

Gøy å lese denne tråden!

Må si takker så mye for tilbakemeldingen. Det er godt å høre at det er en viss underholdningsverdi i tråden. Mitt inntrykk er at de fleste båtfolk finner løsninger på linje, og over, dette amatørprosjektet. Det hindrer meg ikke i å dele utfordringer, bekymringer og gleder, og uten unntak får man gode råd og betraktninger tilbake. Helt i Baatplassens ånd. Det gir troen på at vi elsker båt, om det er Fairline, Princess, Selco eller pram som flyter. Om man går med slips eller vadmel, båt er gøy. Det har vi ikke glemt, og takk for det. 

 

Legger til slutt, og uten sentimalitet, ved et bilde av montert, svart matt starter. Symbolverdi i form av at det nærmer seg start av 500 cu/inch amerikansk stål..20180515_205151.jpg.7bbb3292e3db639808c00f88d6c00c54.jpg

FF..

Link to post
Share on other sites

Angående vv-berederen, jeg hadde min på sjøvann før jeg bygget om til ferskvannskjøling på mine 2 stk 5.0 GI. Det funket fint, mulig du har litt kortere levetid på berederen men min funker enda, nå med ferskvann. Ble forøvrig litt overrasket over at det er samme termostat på disse motorene enten det er ferskvann eller sjøvannskjøling. Fint prosjekt du har, gøy å følge med på. Leste et sted at GM small block er produsert i langt over 100 millioner eks så deletilgangen er nok sikret i vår levetid. Jeg har forresten et sett med Procomp elektronisk tenning liggende som har blitt til overs hvis du er interresert. Plundret litt med å få det til å funke skikkelig på høyt turtall men hvis du har lyst til å prøve å få noe ut av det så si fra, i tilfelle så blir det en donasjon til prosjektet ditt. 

Link to post
Share on other sites

wpk skrev for 8 timer siden:

...Ble forøvrig litt overrasket over at det er samme termostat på disse motorene enten det er ferskvann eller sjøvannskjøling.... 

Nja, der har VP to forskjellige løsninger (de fleste har en liten til sjøvann og en stor til ferskvann) - men dersom de bruker samme størrelse er det uansett ikke samme termostat, de vil ha forskjellige temperaturer.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Dixie2100; Da har det nok sittet feil termostat med for høy temp i mine motorer da de var sjøvannskjølt. Tror ikke det er noen forskjell på Merc og VP her, som det påpekes så er det fysiske lover som gjør at sjøvann ikke skal ha høyere enn 68 grader. Hadde en FM motor for mange år siden, sjøvannskjølt og termostat på 54 grader. 

Link to post
Share on other sites

wpk skrev On 16.5.2018 at 23.37:

..før jeg bygget om til ferskvannskjøling på mine 2 stk 5.0 GI. Det funket fint, mulig du har litt kortere levetid på berederen men min funker enda, nå med ferskvann ..

Jeg har forresten et sett med Procomp elektronisk tenning liggende som har blitt til overs hvis du er interresert. ... tilfelle så blir det en donasjon til prosjektet ditt. 

Motoren som satt i båten var ferksvannsskjølt, det gjaldt vv-berederen også, så jeg antar at det skal være problemfritt. Det kan kanskje bli noen utfordringer med fragmenter av rust fra den nye motoren etter ombygging til ferskvannsskjøling, vi får se hvor stort det problemet blir.

Når det gjelder elektronisk tenning, så takker jeg veldig for tilbudet. Tar gjerne imot også selvsagt, nå var det elektronisk tenning på den som satt i båten (altså den havarerte motoren), så den videreføres på den nye. Fabrikat har jeg ikke studert, og virkningsgraden tør jeg ikke spå om engang. Så det er ikke sikkert det er behov for noen ny elektronisk tenning.

For å legge litt press på meg selv så er målet å få motoren i båten innen 1. juni. Midtsommer skal nytes i båt, og jeg har billetter til Bo Kaspers på Hvaler 7/7. Planen er å ta sjøveien dit, så da er lista lagt. Bare å hoppe...;-) 

Link to post
Share on other sites

lectron skrev for 5 timer siden:

Startmotoren så jo flott ut da.

Min er bra sliten etter hvert, dynamo sikkert like så (og litt liten)
Hvem har dette dette rimelig?

@Hakkannen har kanskje et input her? (350 i mitt tilfelle, men er vel samme)

 

https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https%3A%2F%2Fwww.ebay.com%2Fulk%2Fitm%2F222537565880

 

Virket denne linken? Denne jeg kjøpte.

Link to post
Share on other sites

Hvis dette er 'red neck' så vet da farken hva fargen er på neck'en min. Dynamo: Jeg har kjøpt 'refurbished with pride' fra USA med godt resultat. Delco 69 A 12SI. Sjekk på ebay. Import via JetCarrier for mitt vedkommende. Dette er topp dynamoer og passer på GM.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Hulda skrev for 5 timer siden:

Hvis dette er 'red neck' så vet da farken hva fargen er på neck'en min. Dynamo: Jeg har kjøpt 'refurbished with pride' fra USA med godt resultat. Delco 69 A 12SI. Sjekk på ebay. Import via JetCarrier for mitt vedkommende. Dette er topp dynamoer og passer på GM.

@HuldaDette er nok mer i tråd med tråden, for å si det komplisert. Skulle dette vært fullført til ståkarakter så burde jeg vel rappet noe kobbertråd fra en eller annen telefonlinje i nabolaget og viklet dette rundt med et par magneter på siden i et galvansiert rør for å lage egen spole, sette 220V på dette igjen med aggregat for å få til et turtall stort nok til å dra rundt de 305 cid i håp om at det skulle starte. Jeg har imidlertid gjort åpenhjertige forsøk på å finne brukte startere med migrene eller andre symptomer, men når de koster fra 2 båtlapper, så ble det enkelt å bestille spiller nytt fra US for under 1000-lappen. Det går på troverdigheten løs, det innrømmer jeg, men av og til er det enkleste også det billigste og beste. Skal sjekke opp Delco refurbished på eBay..

Redigert av pero (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På motoren har jeg Champion-plugger, men kun 7 i tallet. Har forsøkt å få tak i en enkelt, men det har vist seg å være komplisert. Er det noen som vet hvem som fører disse fra Vestfold til Oslo? RV15YC4. Finner de på eBay, men det går kjappere å stikke innom en butikk.

Planen er å hente svinghjulet fra gammel motor i dag og så dra de første rundene på starter. En liten milepel der...

Link to post
Share on other sites

Et par raske spørsmål. 

Etter å ha demontert svinghjulet på motoren i båten, la jeg merke til at det var en eksentervekt på veiva i girhuset der.

20180519_170218.jpg.5488e452cd134ca354f8ba4b828f6cb6.jpg

I tillegg var det tydelig at svinghjulet var lettet mot kanten på den ene siden med borehull. 

20180519_170734.jpg.ce4a41c36993f90860adda94a72ec6dc.jpg

Er dette vanlig? Jeg skulle bare ha boltene, så jeg satte på det originale svinghjulet på motoren som bygges opp. Var bare noe som forundret meg.

20180519_171804.jpg.bd0970fca0560b2201179a38401cc166.jpg

Det sølvlakkerte er montert. 

Dernest, og viktigere, så sitter det et lager i giret. Det er vel som et vanlig thrustlager. Dette har jeg ikke bilde av, men det virket som om plata på lageret var løs/ikke helt på plass. Har forsøkt å finne bilder og delenummer på dette uten hell så langt. Noen tips her?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...