pero Svart 16.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2018 Så var forsøket gjort, men uten full suksess. Tok litt tid før pumpa klarte å få frem bensin, så en lite skvett rett i kammeret så slo den etter og startet nesten. Så kom bensinen frem, og vel så det. Det ble færre slag med håp, til den ga seg helt. Det drypper bensin fra akslingen som går gjennom forgasseren, og det ser ut som det er fullt i bunnen av bakre kammer under spjeldet. Så forgasserutfording her da? Forslag til sjekk? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 16.Juni.2018 Del på Facebook Svart 16.Juni.2018 http://www.edelbrock.com/automotive/misc/tech-center/carb-faq.shtml Er kanskje feiljustert flottørhøyde eller noe rusk som gjør at flottørventilen ikke stenger skikkelig. Sitér dette innlegget Link to post
pero Svart 16.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2018 Takker for tips. Er et visst behov for en innvendig rens... Ikke rart at dette har visse funksjonsproblemer. Elektronikkrens, kompressor og WD40 er benyttet. Klarte å blåse bort et lite låseklips i iveren selvsagt. Montert igjen og nytt forsøk i morgen... Sitér dette innlegget Link to post
emilskj Svart 16.Juni.2018 Del på Facebook Svart 16.Juni.2018 Ang utløft av motor med traktor: hvis man har tilgang på storsekk-løft, går det som en lek. Men bruk kjettingtalje til finjustering, det blir lett voldsomme utslag med så lang arm. Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
pero Svart 17.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2018 (redigert) Takk til alle som har gitt gode og nyttige råd på veien. Rens av forgasser gjorde susen. Fyrte opp midt i kirketida, men dette er sakral lyd så det blir nok tilgitt om Vårherre har en viss sans for underholdning og barnslig lykke. Da er det håp for St. Hans på sjøen! Redigert 17.Juni.2018 av pero (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lectron Svart 17.Juni.2018 Del på Facebook Svart 17.Juni.2018 Det var godlyden sin en søndagsmorgen Takk for bidraget sånn i mangel av min egen som ligger og dupper på hytta. Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 17.Juni.2018 Del på Facebook Svart 17.Juni.2018 Vakkert !!!! Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
pero Svart 18.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2018 (redigert) Et lite tilleggsspørsmål rundt kablingen. Til dynamoen så er hovedkabelen grei, og resten satt ferdig koblet. Jord er jeg usikker på, ser at det er kabelsko, men den har neppe vært tilkoblet. Det er imidlertid en kabel merket Resistor. Den skal da vel ikke kobles til sense-utgangen på dynamoen? Hvor i all verden skal denne egentlig? Har Googlet meg helt bort nå så forvirringen er total... Redigert 18.Juni.2018 av pero (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Juni.2018 Del på Facebook Svart 18.Juni.2018 Det er de to stikkerne du mener? Den ene er sense. Her koblet til dynamo pluss. OK hvis det er kort vei til batteriet med grei kvadrat. Den andre via ladelampe til tenningsbryter (strøm til stator). Antar vanlig AC Delco. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 18.Juni.2018 Del på Facebook Svart 18.Juni.2018 (redigert) Det er ikke resistoren til coilen du har der da? De får begge spenning fra tenningsbryteren og er lilla. Lilla skal for øvrig til exc som betyr exciter. Tror ikke det er ladelampe på denne? Hvis det står S på den andre kontakten så er det sense og den er vel koblet standard til B+ på dynamoen men bør kobles til batteriet for best virkning. Redigert: Ser av tidligere bilde at formotstanden til coilen er der den skal være. Da er det exiter-ledningen som har motstand. Minusen er vanligvis koblet rett på en av tie-boltene på huset og derfra til blokka el.l. Dynamoen sitter vel i gummifester. Redigert 18.Juni.2018 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 18.Juni.2018 Del på Facebook Svart 18.Juni.2018 (redigert) Det er ikkje ladelampe på desse så derav resistoren. Eller mangler du den og sitter bare igjen med kabelen? Redigert 18.Juni.2018 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pero Svart 19.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2018 Knurrbart skrev for 7 timer siden: Det er ikkje ladelampe på desse så derav resistoren. Eller mangler du den og sitter bare igjen med kabelen? Kan se slik ut. Dynamoen er nok byttet på et tidspunkt. Delco Remy. Hadde utfordringer med å få strammet opp viftereima. Takker igjen for svar. Sitér dette innlegget Link to post
pero Svart 21.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2018 Da ble det 2x98x198 ca 4 m spenn med båtrulle og gjengestang med kjetting. Funket som bare det. Da går ny motor motsatt vei i morgen. Oh yeah! Sitér dette innlegget Link to post
lectron Svart 29.Juni.2018 Del på Facebook Svart 29.Juni.2018 Hallo? Nå har det vært imorra ganske lenge! Dette kan ikke kalles å overholde meldeplikta Sitér dette innlegget Link to post
pero Svart 29.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2018 lectron skrev for 7 timer siden: Hallo? Nå har det vært imorra ganske lenge! Dette kan ikke kalles å overholde meldeplikta Helt korrekt. Den ble montert dagen etter. Gjorde det enkelt og bestilte transport kl 14. Da var det ingen andre alternativer enn å få den inn. Gikk med 30 minutters margin... Båten er på sjøen. Kjører den litt forsiktig til å begynne med. Har logget 27.3 knop uten fullt pådrag. Fått justert tomgang så den sviver fint nå. Har litt utfordringer med tenningslåsen. Slår inn én gang gjerne, men så bare klikk. Må gå rett på starteren med skrutrekker, da sviver den godt så det er strøm nok. Kommer noe lyd fra hekken ved sving, så jeg frykter for at drevet ikke er helt 100. Liker ikke tanken på å sette båten på land igjen før høsten... Nå skal varmtvann settes inn, alt elektrisk gjennomgås og sommeren nytes. Må få bygget en flammedemper av luftfilteret også. Så det blir noen oppdateringer til fremover.. Sitér dette innlegget Link to post
pero Svart 6.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2018 (redigert) Så et lite miniprosjekt. Etter påpakk fra medlemmer ble det høflig anmodet om å kaste luftfilteret så langt fra sjøen og motoren som praktisk mulig. Uten filteret så satt jeg kun igjen med selve innsatsen, og det er ikke mye verdt. Googling etter flame arrestor ga ikke mange gode tips, og prisen på ebay var i overkant. Da ble det tur til BT for å handle tullball. Kom hjem med grillgitter til bil og aluminium armeringsmatte til sparkling. Gitteret lot seg villig knekke opp i passende bredder, hold de på ca 5 cm. Lengden var litt for kort, men med 3 lengder og overlapp så fungerer det. Feste disse midlertidig med ståltråd og klippet så til armeringsnettet. La det i 2 lag. Regner med at det skal være mer enn godt nok. La på og tredde ståltråd gjennom alt. Ingen jernbinder, men mener at det holder likevel. Så da skal det være klart til å monteres. Redigert 6.Juli.2018 av pero Uryddig bildesetting (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lectron Svart 6.Juli.2018 Del på Facebook Svart 6.Juli.2018 Det var jo en forbanna pen flammedemper. Langt penere enn originalen. Kvalifiserer til hydraulisk motorluke Sitér dette innlegget Link to post
jeb Svart 6.Juli.2018 Del på Facebook Svart 6.Juli.2018 Original filter ser det ut som. Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
lectron Svart 6.Juli.2018 Del på Facebook Svart 6.Juli.2018 2 hours ago, jeb said: Original filter ser det ut som. Originalt aq225d rochestbrock papirflammedemper uten papir? Sitér dette innlegget Link to post
pero Svart 7.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2018 lectron skrev for 13 timer siden: Originalt aq225d rochestbrock papirflammedemper uten papir? Tror hensikten var å si at dette så originalt ut, velger i hvertfall å ta det som skryt i all beskjedenhet. Monteres i morgen. Må lage hull til ventilhusventilasjon på noe vis. Må vel klippe hull tenker jeg. Takker for tilbakemeldinger. Sitér dette innlegget Link to post
pero Svart 24.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2018 Erfaringer så langt. Motor går fint, trenger nok litt småjustering på forgasseren. Synes den går litt høyt på tomgang, men turteller, som mye annet elektrisk på denne båten, virker ikke helt. Har ikke brukt mye energi på å finne ut hvorfor, mest fordi det å finne en kabel og følge den er omtrent som Hans og Grete i skogen. Sporet man følger, eller legger etter seg, blir borte i et usannsynlig virrvarr av forskjellige kabler, som til alt overmål varierer fra svart, rødt og blått sammekoblet med kabelsko ( i gode tilfeller) eller el-tape. Det er forøvrig mye verre lenger opp i instrumentpanelet der, men opprydningen har begynt. Har lagt opp ny hovedstrøm fra batteri til instrumentpanel med koblingsskinner, men er samtidig litt usikker på om 6mm2 er nok kvadrat på dette. Ca 5 meter én vei dit. Legger opp eget til større forbrukere som kjøleskap og toalettpumpe er planen. Motoren starter raskt, og jeg har ikke merket noe til at den går sur ved mye bakking og buksering ved ankomst eller avgang. Edelbrocken og nytt innsug med elektronisk tenning er nok av det gode her. Derimot sliter jeg med å få innslaget på starteren til å slå inn. Kan få tilslag første gang jeg kommer ombord når jeg vrir om nøkkelen, men så er det kun klikk. Opp med luka og laske over med skrutrekker rett på starteren så virker det med en gang, så det er strøm nok. Altså er det noe på veien som ikke gir nok til at innslaget kicker inn. Jeg har gått inn bak tenningslåsen og koblet over der for å se om det er selve låsen som er problemet, men samme sak. Da vil jeg tro at det er strøm mellom tenningslås og starter som er problemet? Jeg tror at dette er originalkabling fra VP, og der burde det være dimensjonert godt nok. Nå er det vel ikke all verdens ampere som må gå gjennom kabel til innslaget, men jeg liker ikke tanken på å legge opp ny kabel hele veien dersom den originale kan benyttes. Noen forslag på åpenbare feilsøkinger som jeg har uteglemt her? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Juli.2018 Del på Facebook Svart 24.Juli.2018 Ganske vanlig at innslagsreleet feiler. Bare å kjøpe nytt. Ellers kan det være for lite strømgjennomgang når strømmen til releet har for lang vei å gå. Da kan man sette inn et vanlig 30 A lysrele fra Biltema. Har akkurat den kretsen fungert tidligere, burde den også fungere nå. Holder en knapp på defekt innslagsrele. Sitér dette innlegget Link to post
pero Svart 24.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2018 Hulda skrev 5 minutter siden: ... kan det være for lite strømgjennomgang når strømmen til releet har for lang vei å gå. Da kan man sette inn et vanlig 30 A lysrele fra Biltema. Har akkurat den kretsen fungert tidligere, burde den også fungere nå. Holder en knapp på defekt innslagsrele. Starteren med innslag er helt ny, og det sitter vel ingen andre releer frem til starter vil jeg tro. Så det kan være stort spenningstap fra tenningslås til starter. Kan forsøke å gå utenom med en enkel kabel bare for å sjekke om dette virker. Om det virker så har jeg isolert problemet om ikke annet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Juli.2018 Del på Facebook Svart 24.Juli.2018 Ja, da er sannsynligheten for lav strømgjennomgang. Et rele, som nevnt over, fikser det. Sitér dette innlegget Link to post
pero Svart 24.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2018 Helt korrekt @Hulda Rele montert og nå er det full fyr fra første slag. Virker hver gang, og båtlivet kan nytes i fulle drag. Kun vann, el, plotter, ekkolodd, gps, startbatteri, stereo, fotplate på passasjerside, fiks av kalesje, overhale drev, polering.... eh... og mye jeg sikkert har glemt. Motoren virker i hvert fall. Var litt i tvil på ettervinteren, men alt er såre vel med den. Takk for alle innspill, tilbakemeldinger, råd og støtte. BP er unikt i så måte. God sommer! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.