Jump to content

Volvo Penta AQ225D Redneckoverhaling


pero

Recommended Posts

Så var forsøket gjort, men uten full suksess. Tok litt tid før pumpa klarte å få frem bensin, så en lite skvett rett i kammeret så slo den etter og startet nesten. Så kom bensinen frem, og vel så det. Det ble færre slag med håp, til den ga seg helt. Det drypper bensin fra akslingen som går gjennom forgasseren, og det ser ut som det er fullt i bunnen av bakre kammer under spjeldet. Så forgasserutfording her da? Forslag til sjekk?20180616_155226.jpg.606a428590e37a458d117889bb696335.jpg20180616_153740.jpg.346a6a04e835d68949660ef143b90414.jpg

Link to post
Share on other sites

Takker for tips. Er et visst behov for en innvendig rens... 20180616_194443.jpg.ae9e529f8726b46d55fc0bd5ae29ed0f.jpg20180616_194100.jpg.f5129f2a392c2ae9c79d5733793e6b4a.jpg

Ikke rart at dette har visse funksjonsproblemer. Elektronikkrens, kompressor og WD40 er benyttet. Klarte å blåse bort et lite låseklips i iveren selvsagt. Montert igjen og nytt forsøk i morgen...

Link to post
Share on other sites

Et lite tilleggsspørsmål rundt kablingen. Til dynamoen så er hovedkabelen grei, og resten satt ferdig koblet. Jord er jeg usikker på, ser at det er kabelsko, men den har neppe vært tilkoblet. Det er imidlertid en kabel merket Resistor. Den skal da vel ikke kobles til sense-utgangen på dynamoen? Hvor i all verden skal denne egentlig? Har Googlet meg helt bort nå så forvirringen er total...20180618_202609.jpg.2823aabab94353fbb9f0519ef1733d97.jpg20180618_202659.jpg.98c359a2c2db7c547f6377f0c257266c.jpg

Redigert av pero (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ikke resistoren til coilen du har der da? De får begge spenning fra tenningsbryteren og er lilla. Lilla skal for øvrig til exc som betyr exciter. Tror ikke det er ladelampe på denne? Hvis det står S på den andre kontakten så er det sense og den er vel koblet standard til B+ på dynamoen men bør kobles til batteriet for best virkning.

 

Redigert: Ser av tidligere bilde at formotstanden til coilen er der den skal være. Da er det exiter-ledningen som har motstand. Minusen er vanligvis koblet rett på en av tie-boltene på huset og derfra til blokka el.l. Dynamoen sitter vel i gummifester.

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Knurrbart skrev for 7 timer siden:

Det er ikkje ladelampe på desse så derav resistoren. Eller mangler du den og sitter bare igjen med kabelen?

Kan se slik ut. Dynamoen er nok byttet på et tidspunkt. Delco Remy. Hadde utfordringer med å få strammet opp viftereima.20180410_191757.jpg.ebfa7f763d9d8a12dbcd4ac802bf3e76.jpg

Takker igjen for svar. 20180410_191751.jpg.a24be9860a414c4de3bab9a98301501d.jpg

Link to post
Share on other sites

lectron skrev for 7 timer siden:

Hallo?

Nå har det vært imorra ganske lenge!

Dette kan ikke kalles å overholde meldeplikta

Helt korrekt.

20180622_113432.jpg.c8617e0e85fb11f44c1fcc7332d63bb4.jpg

Den ble montert dagen etter. Gjorde det enkelt og bestilte transport kl 14. Da var det ingen andre alternativer enn å få den inn. Gikk med 30 minutters margin...

Båten er på sjøen. Kjører den litt forsiktig til å begynne med. Har logget 27.3 knop uten fullt pådrag. Fått justert tomgang så den sviver fint nå. 

Har litt utfordringer med tenningslåsen. Slår inn én gang gjerne, men så bare klikk. Må gå rett på starteren med skrutrekker,  da sviver den godt så det er strøm nok.

 

Kommer noe lyd fra hekken ved sving, så jeg frykter for at drevet ikke er helt 100. Liker ikke tanken på å sette båten på land igjen før høsten... 

 

Nå skal varmtvann settes inn, alt elektrisk gjennomgås og sommeren nytes. Må få bygget en flammedemper av luftfilteret også. Så det blir noen oppdateringer til fremover..

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Så et lite miniprosjekt. Etter påpakk fra medlemmer ble det høflig anmodet om å kaste luftfilteret så langt fra sjøen og motoren som praktisk mulig. Uten filteret så satt jeg kun igjen med selve innsatsen, og det er ikke mye verdt.

Googling etter flame arrestor ga ikke mange gode tips, og prisen på ebay var i overkant. Da ble det tur til BT for å handle tullball. Kom hjem med grillgitter til bil og aluminium armeringsmatte til sparkling.

 

Gitteret lot seg villig knekke opp i passende bredder, hold de på ca 5 cm. Lengden var litt for kort, men med 3 lengder og overlapp så fungerer det.

20180706_104330.jpg.07984815880b37c91ae4285e95006b07.jpg

Feste disse midlertidig med ståltråd og klippet så til armeringsnettet. La det i 2 lag. Regner med at det skal være mer enn godt nok.

 

20180706_131209.jpg.a053ed3e7f7b85ae6cc6dceb5dcce93e.jpg

La på og tredde ståltråd gjennom alt. Ingen jernbinder, men mener at det holder likevel.

20180706_133513.jpg.2ec2ffd59cd907ad591a913bea0d0e8c.jpg

Så da skal det være klart til å monteres.

 

20180706_133552.jpg.39b08031ce38ed922b39026b0deee09d.jpg

Redigert av pero
Uryddig bildesetting (see edit history)
Link to post
Share on other sites

lectron skrev for 13 timer siden:

Originalt aq225d rochestbrock papirflammedemper uten papir?

Tror hensikten var å si at dette så originalt ut, velger i hvertfall å ta det som skryt i all beskjedenhet. Monteres i morgen. Må lage hull til ventilhusventilasjon på noe vis. Må vel klippe hull tenker jeg.

 

Takker for tilbakemeldinger.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Erfaringer så langt. Motor går fint, trenger nok litt småjustering på forgasseren. Synes den går litt høyt på tomgang, men turteller, som mye annet elektrisk på denne båten, virker ikke helt. Har ikke brukt mye energi på å finne ut hvorfor, mest fordi det å finne en kabel og følge den er omtrent som Hans og Grete i skogen. Sporet man følger, eller legger etter seg, blir borte i et usannsynlig virrvarr av forskjellige kabler, som til alt overmål varierer fra svart, rødt og blått sammekoblet med kabelsko ( i gode tilfeller) eller el-tape.

20180211_144616.jpg.38b14cb615430cbefd36e8529265a66a.jpg

Det er forøvrig mye verre lenger opp i instrumentpanelet der, men opprydningen har begynt. Har lagt opp ny hovedstrøm fra batteri til instrumentpanel med koblingsskinner, men er samtidig litt usikker på om 6mm2 er nok kvadrat på dette. Ca 5 meter én vei dit. Legger opp eget til større forbrukere som kjøleskap og toalettpumpe er planen. 

 

Motoren starter raskt, og jeg har ikke merket noe til at den går sur ved mye bakking og buksering ved ankomst eller avgang. Edelbrocken og nytt innsug med elektronisk tenning er nok av det gode her.

Derimot sliter jeg med å få innslaget på starteren til å slå inn. Kan få tilslag første gang jeg kommer ombord når jeg vrir om nøkkelen, men så er det kun klikk. Opp med luka og laske over med skrutrekker rett på starteren så virker det med en gang, så det er strøm nok. Altså er det noe på veien som ikke gir nok til at innslaget kicker inn. Jeg har gått inn bak tenningslåsen og koblet over der for å se om det er selve låsen som er problemet, men samme sak. Da vil jeg tro at det er strøm mellom tenningslås og starter som er problemet? Jeg tror at dette er originalkabling fra VP, og der burde det være dimensjonert godt nok. Nå er det vel ikke all verdens ampere som må gå gjennom kabel til innslaget, men jeg liker ikke tanken på å legge opp ny kabel hele veien dersom den originale kan benyttes. Noen forslag på åpenbare feilsøkinger som jeg har uteglemt her?

 

Link to post
Share on other sites

Ganske vanlig at innslagsreleet feiler. Bare å kjøpe nytt. Ellers kan det være for lite strømgjennomgang når strømmen til releet har for lang vei å gå. Da kan man sette inn et vanlig 30 A lysrele fra Biltema. Har akkurat den kretsen fungert tidligere, burde den også fungere nå. Holder en knapp på defekt innslagsrele. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 5 minutter siden:

... kan det være for lite strømgjennomgang når strømmen til releet har for lang vei å gå. Da kan man sette inn et vanlig 30 A lysrele fra Biltema. Har akkurat den kretsen fungert tidligere, burde den også fungere nå. Holder en knapp på defekt innslagsrele. 

Starteren med innslag er helt ny, og det sitter vel ingen andre releer frem til starter vil jeg tro. Så det kan være stort spenningstap fra tenningslås til starter. Kan forsøke å gå utenom med en enkel kabel bare for å sjekke om dette virker. Om det virker så har jeg isolert problemet om ikke annet.

Link to post
Share on other sites

Helt korrekt @Hulda Rele montert og nå er det full fyr fra første slag. Virker hver gang, og båtlivet kan nytes i fulle drag. Kun vann, el, plotter, ekkolodd, gps, startbatteri, stereo, fotplate på passasjerside, fiks av kalesje, overhale drev, polering.... eh... og mye jeg sikkert har glemt. Motoren virker i hvert fall. Var litt i tvil på ettervinteren, men alt er såre vel med den.

Takk for alle innspill, tilbakemeldinger, råd og støtte. BP er unikt i så måte. 

God sommer!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...