BØYEN Startet 12.Mars.2018 Link til dette innlegget Startet 12.Mars.2018 Hei. Har en Windy 32 med 2 x kad32 der den en motoren har en tendens til å falle 200-300 på turtallet når den skal opp i plan ca på 2100-2200 omin går så en 4-5 sek så kommer den og etter det går allt som det skal. Den har oppført seg slik en stund nå og det er bare av og til. Har fått noen tips om def, Turbo men også noen som sier att det kan være noe annet. Er det noen her som har hvert borte i det samme og har løsningen Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 12.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2018 Mål turbotrykket først. Synse vilt og hemningløst etterpå :-) Leie av turbotrykksmåler koster noen hundringser og målingen er gjort på en ettermiddag. Ellers hører det litt ut som en sliten turbo :-) mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
SoBo Svart 12.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2018 Er vel en kompressor som skal "hjelpe" til i dette turtallet? Kan det være magnetinnslaget på denne som ikke slår inn til tider. Eller ikke får spenning til tider. Hører du kompressoren på begge motorene? Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
BØYEN Svart 13.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2018 SoBo skrev for 17 timer siden: Er vel en kompressor som skal "hjelpe" til i dette turtallet? Kan det være magnetinnslaget på denne som ikke slår inn til tider. Eller ikke får spenning til tider. Hører du kompressoren på begge motorene? Begge starter som dem skal Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 13.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2018 På båter med drev er det ofte rust i eksosløpet på turboen.Dette sliper litt av vifta på eksossida,dermed mister turboen effekt,dette merkes ofte der kompressoren slår ut og turboen skal overta.Ved demontering av eksosbendetet det mulig å sjå om det er slipt av vifta.Enkelt å begynne med. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 13.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2018 (redigert) Sitat Har en Windy 32 med 2 x kad32 der den en motoren har en tendens til å falle 200-300 Tolker dette som at det ikke skjer hver gang. Ligger det på eksossiden og at eksosskovelen subber , ville vel dette problemet forekomme hver gang? Redigert 13.Mars.2018 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
DieselDahl Svart 13.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2018 Jeg antar at hvis det hadde vært turboen så ville de dratt likt opp i plan og blitt mer ulike ved høyere fart. Dette er nok kompressor-relatert. enten slår ikke kompressoren inn hver gang (relé-feil) eller så er det spjeldet som henger. Nummer 11 her. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 13.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2018 Om vifta på eksossida er slitt er problemet der heile tida.Det finns turboer der det er satt inn rustfri foring for å unngå dette.Kan jo vere andre årsaker til problemet.Får håpe på ein rimlig løysning på problemet Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 13.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2018 Rustfri foring rundt turbin var en god løsning. Noen som har tegninger på denne? Å skifte det kjølte huset er dyrt. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 16.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2018 (redigert) Et sted som kan skape dette er tverrøret bak mellom turbo og intercooler. Det røret har 2 gummipakninger som kan sprette ut :-) Del 10 og 11 her Redigert 16.Mars.2018 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Clasg Svart 11.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2018 (redigert) Jeg har lidt samme problem som trådstarter, men min SB motor gør det ved 2800-3200 o/min, så jeg vil starte sæsonen 2019 med at måle turbotrykket. Referencer til korrekt turbotryk har jeg fundet i verkstedshandboken :-) Men hvilken bolt er bedst at demontere for at måle turbotrykket (1-4) ? Og hvad er diameter (dimension) på gevindet på manometeret? Redigert 11.Desember.2018 av Clasg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 20.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2018 (redigert) Mener bestemt det er nummer4 som skal av og turbotrykket kan måles der. Bolt 43/44 på mitt bilde fra 16 mars. mvh Windy37GM Redigert 20.Desember.2018 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Clasg Svart 20.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2018 Jeg takker for hjælpen ? Bolt 1-2 og 4 på mit billede er ens og der er 4 stk af på blokken. Det er dem der hedder "2" på billedet fra 16 marts. Jeg ville selv have gættet på bolt 3 ( pos 6) på mit billede. Men jeg undres over hvorfor alle de bolte på KAD32'eren? De er der jo ikke på 44'eren. Sitér dette innlegget Link to post
windyén Svart 21.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2018 Du bør også sjekke proppel, kan være at den slurer, jeg hadde det på vår båt, trodde også først at det var turboen, verdt å sjekke. Sitér dette innlegget Link to post
Clasg Svart 22.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2018 Propeller blev checket og er ok. Ingen slur her ? Jeg vil måle turbotryk og hvis OK så vil jeg checke aftercooler mv. Alle filtre er skiftet. Mon trådstarter har fundet fejlen på sine motorer? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 22.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2018 Sjekk igså eksosbendet etter turbo. Dette kan kokse/gro igjen og da får ikke motoren kvittet seg med all eksos :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Clasg Svart 1.September.2019 Link til dette innlegget Svart 1.September.2019 Så må jeg vist til at renovere turboer ? Målte 1 bar på bb motor og 0,8 bar på sb motor ved 3.000 o/min og 21 knob. Da motor kørte WOT nåede jeg kun 3.400 o/min. med 24 knob og 1,1 bar på sb motor og 1,2 bar på bb motor. Bund og propeller var lidt begroede. Sitér dette innlegget Link to post
3600 Svart 4.September.2019 Link til dette innlegget Svart 4.September.2019 lidt nysgerig fandt du diameter på gevind til turbo tryks måler? Sitér dette innlegget Link to post
Clasg Svart 5.September.2019 Link til dette innlegget Svart 5.September.2019 Det er 18 x 1,5 mm gevind som er på de propper, jeg pillede ud (pos. 3 på tidligere foto højere oppe i tråden ). Jeg købte 2 nipler (Volvo nr 949 402), en til hver motor. I niplen skruede jeg en overgangs-nippel på (, som passede til lyn-trykluftkoblingen (fra Biltema til 55,-/stk) 2 stk standard trykluftslanger (den ene havde jeg i forvejen , den anden købte jeg i Biltema til 70,-) blev koblet til, og slangerrne blev trukket op i cockpittet. Manometeret (også fra Biltema til 140,-) blev forsynet med et overgangsstykke og en han-slange kobling (20,- stk i Biltema) Under test skiftede jeg blot mellem de 2 slanger ved manometeret. Du kan selvfølgelig også vælge at bore hul i proppen og skære passende gevind (mener at huske de fås med enten 3/8" eller 1/4" udv. gevind som er på lyn-trykluftkoblingen) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.