Jump to content

Hvordan måle batteriets tilstand


index

Recommended Posts

I forbindelse med tråden om batterilading og skilledioder m.m. så har jeg tatt en liten gjennomgang på noen batterier som jeg hadde stående pluss et par som fulgte med båten med ukjent status. Det ene var forsåvidt klart nok, etter lading så var syrevekten helt på det røde på en celle så det gikk rett på tippen. Men det andre har en stabil og grei syrevekt på ca 1280 på alle cellene, og spenning på 12,8 volt et døgn etter lading. Men hvordan kan jeg finne ut om dette batteriet faktisk er brukbart? Må jeg montere på ett eller annet utstyr med kjent forbruk og se hvor lenge det varer eller finnes det enklere måter å måle på?

 

Sjekket forøvrig spenningen på forbruksbatteriet som står i båten også, og den lå på 11,9V. Og da har motoren hatt snaut 2 timers gange siden siste overnatting (sist helg). Så her har jeg definitivt en jobb å gjøre ja... :sad:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Er bateriet dårlig får du knapt spenningen over 12 V selv etter lang tids lading. Sammen med syretest resultatet ville jeg ikke stolt på et bateri som ikke hadde minst 12 V etter en natts lading. Det forusetter selvsagt at du har lar lader som er kraftig nok for bateriet. En gjenomsnitlig billader makter ikke å fullade baterier over 70-80 Atimer

Link to post
Share on other sites

Har man god syrevekt og høy hvilespenning, er batteriet i god stand.

 

Mine tre Sønnak 115Ah batterier fra i fjor sommer har i år hatt syrevekt langt nede på det røde, selv ved fulladede batterier. De har liksom ikke lyst til å spise særlig mye strøm. Laderen lader de raskt opp til 14,5V, topper de og går over til vedlikehold på ca 13,5V. Likevel sier mitt battmeter at de bare har fått i seg omlag halvparten av Ah-kapasieteten. Trekker så ut ca 200 Ah og de gir 11volt. I vinter lå hvilespenningen på 12,5V etter topping. Det forundret meg, men jeg tenkte ikke mer over det. Utrolig irriterende med sløve batterier og jeg aner ikke hvorfor de er blitt så slappe i løpet av et snaut år.

 

Så har du både høy syrevekt på alle celler og høy hvilespenning, kan det ikke bli bedre. Du har et batteri som funker godt.

 

Lotus.

Link to post
Share on other sites

Mine tre Sønnak 115Ah batterier fra i fjor sommer har i år hatt syrevekt langt nede på det røde, selv ved fulladede batterier. De har liksom ikke lyst til å spise særlig mye strøm.

<{POST_SNAPBACK}>

Det KAN hjelpe med automatlader tilkoblet i en del uker.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det KAN hjelpe med automatlader tilkoblet i en del uker.

<{POST_SNAPBACK}>

Tenkte det samme. Nå ligger den tilkoblet landstrøm og selv om batteriene tilsynelatende er fulle, går det likevel inn ca 25Ah i døgnet. Værmeldingen for sørlandet sier at dårlig vær er på vei, så batteriene skal få toppet seg skikkelig. Mulig jeg klarer å få opp syrevekta. Alle celler på alle batterier er tilnærmet like - like dårlige :smiley: . Det er jo en god start.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Syrevekt og hvilespenning sier jo mye om tilstanden.

 

Men hvordan sjekke den faktiske kapasiteten på batteriet?

 

Det er jo oppgitt en størrelse i Ah på de forskjellige batteriene, men er det helt sikkert at de forskjellige merkene og modellene har samme utgangspunkt for den oppgitte verdien.

Likedan kan det jo være greit å følge med akkurat denne verdien over tid og hvordan den eventuelt forandrer seg, regner jo med at det over tid går bare en vei med kapasiteten og det er nedover?

 

 

Så hvordan kan man på en enkel måte ta en "test" i ny og ned for å få en verdi / mål på dette?

 

Det er jo denne evnen til å levere strøm over en gitt tid vi i praksis er ute etter å nyttiggjøre oss.

 

 

Noen som har forslag - og helst alternativer som er enkle og rimelige i forhold til kostbare / overprisede spesialapparater og innretninger?

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

For å sjekke status på batteriene holder det ikke med voltmeter og syrevekt-måling. Skal du ha en mer reell status på batteriene må du sørge for at de er virkelig fulladet, sette på noe som trekker strøm (f.eks. lyspære til bil), måle hvor mange watt som går på hvor lang tid og la det stå til batteriet er tomt. Da vil du kunne regne deg fram til hvor mange ah. som faktisk er tilgjengelig i batteriet ditt og dermed også statusen på batteriet. Det finnes også spesialinstrumenter til å måle kapasitet/ytelse på batteriene.

 

Måling av syrevekt og spenning gir ingen ordentlig beskrivelse av tilstanden på batteriet ditt, det gir en indikasjon. Syrevekta er forskjellig innenfor hver celle (ligger omtrent lagvis) og der du suger ut syra (stort sett på toppen av hver celle) vil ofte være forskjellig sammenliknet med bunnen av samme celle. Det du kan gjøre for å redde/hjelpe dine slitne batterier er å lade kontrollert på høy spenning ca 15 - 15.5v med lite strøm, kanskje 4-5A over lengre tid. Da vil batteriet koke livlig, syra vil blande seg og noen av de ikke helt døde krystallene som er i ferd med å feste seg på blyplatene vil kunne løses opp og vekkes til live igjen. Til dette bruket er naturligvis en basic lader best egnet, ikke elektronisk styrt lader.

Link to post
Share on other sites

Ja, Olla. Da har jeg prøvd rådet ditt og det ser ut til å funke. Fra å ha 3 tilsynelatende toppede batterier, men med syrevekt langt nede på det røde, er jeg nå på vei til grønn sone.

 

Har 2 uintelligente ladere tilkoblet. En 4A og en 10A. Sjekket nå nettopp. De lader med tilsammen 5A for øyeblikket fordelt på 3 x 115Ah batterier.

Ladespenningen er nå 14,8 volt. I morgen formiddag vil ladespenningen antagelig være godt over 15 V. Syrevekten er i kveld plutselig 1,240. I morgen vil den være på 1,28 og ytterligere 40Ah har blitt tilført batteribanken. Da først er banken virkelig fulladet.

 

Sjekket opp litt mer. Problemet er kjent og kalles acid stratification. Syra ligger lagvis og tynnere jo nærmere toppen man er. Det hele løses med en kontrollert overlading på 5-10% av ladespenningen. Noen ganger helt opp mot 16 volt.

 

Årsaken til acid stratification skyldes lav ladespenning og/eller meget stor batteribank i forhold til ladekapasieteten. Det går for tregt å lade og banken blir aldri fulladet/ eller ladeprosessen stoppes for tidlig/går over til vedlikeholdslading for tidlig.

 

For min del skyldes problemet flere forhold:

Jeg har en ekstremt dårlig regulator på min Hitachi dynamo. På utladede batterier gir den lav ladespenning og lav ladestrøm. 70-80% fulle batterier gir den middels ladespenning og veldig lav ladestrøm.

 

I båthavna kobles batteribanken til en Mascot/Sleipner 3-stegs 20A landstrømslader. I sin visdom har Mascot utstyrt denne laderen med temperaturkompensering. I sin enfoldighet har de montert denne temperaturføleren 5 cm over laderen, krympet fast til nettledningen. Problemet er at rett over laderen blir det varmt. Veldig varmt når laderen jobber. Utluftingen over ladereen er heller ikke noe å skryte av. Da justerer laderen ladespenningen til lading i 40 varmegrader og gir 14 volt. Så kobler den over til timer modus og deretter til vedlikehold på 13,0V. Denne stiger så til 13,4V når laderen får slappet litt av. En relativt stor batteribank på 345Ah er neppe mer enn 70-80% full. Batterisyra har knapt begynt å gasse. På toppen av batteriene er syra tynn som vann.

 

Nå har jeg lært.

Nå gjør 2 teite "benstinstasjonsladere" uten snev av intelligens jobben min 3-stegs "intelligente" lader aldri klarte.

Nå ser batteriene ut til å bli så spreke og toppede som bare det.

Nå blir det ny regulator på min Hitachi dynamo som snart har hatt sin siste dag på hvilehjem.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, Olla. Da har jeg prøvd rådet ditt og det ser ut til å funke. Fra å ha 3 tilsynelatende toppede batterier, men med syrevekt langt nede på det røde, er jeg nå på vei til grønn sone.

 

Har 2 uintelligente ladere tilkoblet. En 4A og en 10A. Sjekket nå nettopp. De lader med tilsammen 5A for øyeblikket fordelt på 3 x 115Ah batterier.

Ladespenningen er nå 14,8 volt. I morgen formiddag vil ladespenningen antagelig være godt over 15 V. Syrevekten er i kveld plutselig 1,240. I morgen vil den være på 1,28 og ytterligere 40Ah har blitt tilført batteribanken. Da først er banken virkelig fulladet.

 

Sjekket opp litt mer.  Problemet er kjent og kalles acid stratification. Syra ligger lagvis og tynnere jo nærmere toppen man er. Det hele løses med en kontrollert overlading på 5-10% av ladespenningen. Noen ganger helt opp mot 16 volt.

 

----

Nå blir det ny regulator på min Hitachi dynamo som snart har hatt sin siste dag på hvilehjem.

 

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Lotus!

 

Du må la oss etterhvert få vite hvordan Hitachi'en greier seg i livet utenfor hvilehjemmets "lune" vegger! :wink:

 

Ellers virker jo denne "oppdagelsen" ganske logisk - og derfor er det jo viktig å akkurat sjekke opp sitt eget ladeopplegg slik du har gjort, for å finne ut om det virker optimalt.

 

Selv om det er kostbare og velrenomerte komponenter i et ladeopplegg, trenger jo ikke resultatet bli helt optimalt under de forskjellige forhold som er i båtene!

 

Skal bli interessant å høre hvilken regulator du vil lande på som den "beste" i ditt opplegg?

 

:sailing::seeya:

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har en Bosch dynamo på 120 A 12 V. Når jeg har ladet ut batteriene, å kjører motor blir den helvete så varm. Vifta går riktig vei, å dette er uten motorkasse. Vill dette være normalt? Vil den fortsatt være ok når motorkassa kommer på, og temp. sikkert vil bli 50-60'C inni der?

Vet du hva? Når det nappær ska du dra

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har en Bosch dynamo på 120 A 12 V. Når jeg har ladet ut batteriene, å kjører motor blir den helvete så varm. Vifta går riktig vei, å dette er uten motorkasse. Vill dette være normalt? Vil den fortsatt være ok når motorkassa kommer på, og temp. sikkert vil bli 50-60'C inni der?

<{POST_SNAPBACK}>

Tror nok det er nokså normalt, se denne tråden.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...