Jump to content

Miniguide: Skifting av vifte i Eberspächer D4/D4S


S/Y Emma

Recommended Posts

Som båtboer, er skifte av viftemotor i Eberspächer D4(S) et bortimot årlig gjøremål. Viftene ser ut til å gi seg etter et sted mellom 2000 og 5000 driftstimer, så de er forbruksvare når de går 24/7. Man hører de begynner å skurre eller gå ujevnt når de er utslitt. Dette er sjette viftemotoren min.

 

For de som ikke har gjort det før, er her en enkel bruksanvisning for å skifte vifte. Det er enklere enn man skulle tro. Eber er lett å gjøre service på, og er modulbasert. Det er ikke noe hokus pokus å gjøre service selv, om man vet hvilken del som skal skiftes.

 

Det største problemet er som regel å få eberen ut fra der den er montert, gjerne på et trangt sted. Man må koble fra kabelstokken, skru av innsugslange, varmluftslange, eksosrør og dieselrør. Så gjerne ta av festebraketten. Varmeren er festet til braketten med fire muttere (10 nøkkel).

 

Når varmeren er ute, er det bare å åpne plastdekselet øverst (to klips på forsiden). Da ser man hjernen og proppen til glødeplugg og glødegitter. Det trenger man ikke gjøre noe med nå. Når toppdekselet er av, kan man lirke hele varmeren ut av det nederste dekselet.

 

Først fjerner man hjernen. Det er en torx-skrue man må fjerne, og en plastklemme man må knipe sammen for å få den løs. Det sitter fire fargekodede kontakter i elektronikkboksen. Ta dem ut (ta gjerne et bilde av hvor de satt, men de passer bare en vei).

 

Når elektronikken er ute, er det fire torx-skruer som holder vifta på plass mot varmeveksleren. Skru dem ut, ta ut den gamle vifta og sett inn den nye. Easy peasy. Så er det bare å sette alt sammen igjen i motsatt rekkefølge. Vifteskifte tar ca ti minutter, og alle greier å gjøre det selv. Alt man trenger er en 10-nøkkel og et torx-skrujern.

 

En ny vifte koster 2.500 kr i Norge, eller man kan kjøpe en kinesisk kopi for 500 kr inkl mva og frakt.

 

Original vifte kan kjøpes f.eks. her:

https://webshop.nettbaat.no/products/eber-viftemotor-til-airtronic-d4

 

DSC_0888.JPG.d7bf2c6d08ea198f3cc627bc84a07761.JPG

På operasjonsbordet

 

DSC_0889.JPG.fd7196fd887525fa1ce7ffe3d2b7d959.JPG

Under panseret. Her ifra har du tilgang til elektronikken, glødepluggen og glødegitteret. Du trenger altså ikke skru ut hele varmeren om bare de delene skal ha service. For å ta ut vifta, må du vippe hele varmeren ut fra resten av dekselet.

 

DSC_0890.JPG.104077bbca43033dddc51f89241d62f8.JPG

Her ligger den på siden. Du ser hjernen/elektronikkboksen, som er den lysegrå/mørkegrå boksen med strekkode på. Den må kobles fra og tas ut.

 

DSC_0891.JPG.c28dab18e4688bd90c910a943f3e6893.JPG

Fire skruer holder vifta fast i varmeveksleren.

 

DSC_0892.JPG.836b276415e667c6fdefaee4b4d0088e.JPG

Ny og gammel vifte. Prøver meg på en fra Kina denne gangen, da det begynner å bli dyrt med reservedeler...

 

DSC_0895.JPG.0c82d8cb87856a97d70b473a87663377.JPG

Da er vifta på plass, og varmeren er klar for å monteres på plass igjen. Hele jobben inkludert demontering og montering av varmeren i båten tok ca tre kvarter.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post

Takk for flott beskrivelse. Er det noen pakning mellom vifteenheten og resten av varmeren?

 

Jeg har tidligere sett en beskrivelse på en utenlandsk nettside som viser hvordan man bytter lagre og børster på disse viftemotorene. Da kan man få "ny" viftemotor for bare noen tiere i deler. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Måtte søke litt, men fant den:

 

Overhale viftemotor i Eber D2/D4

 

Beskrivelsen går over to sider, klikk på next nederst på siden for å få side to.

 

Er det nødvendig med ny pakning ved bytte av vifte, eller kan den gamle gjenrbukes?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Brigg skrev 38 minutter siden:

Måtte søke litt, men fant den:

 

Overhale viftemotor i Eber D2/D4

 

Beskrivelsen går over to sider, klikk på next nederst på siden for å få side to.

 

Er det nødvendig med ny pakning ved bytte av vifte, eller kan den gamle gjenrbukes?

 

Takk! Men som en ser, er det litt av en prosess. Kanskje noen nevenyttige på baatplassen kan utføre børstebytte for en rimelig penge? ? Har to utslitte, originale viftemotorer liggende.

 

Ang. pakninger, ser det ikke ut til å være nødvendig å skifte den mellom vifta og varmeveksleren, men jeg ville byttet pakningen på brennkammeret om jeg skiftet det.

Link to post

Jeg fikk overhalt min D4 Airtronik på et bilvarmer-verksted for noen år tilbake. Brennkammer og viftemotor ble byttet, og dette kostet drøye halvparten av ny varmer. Passet på å få med de brukte delene, og har planer om å bytte lager og børster i viftemotoren i henhold til oppskriften på siden jeg linket til. Kjenner jeg meg selv rett blir imidlertid ikke dette gjort før varmeren slutter å fungere neste gang.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

D5-varmeren er en annen konstruksjon, men det kan godt hende at selve viftemotoren er noe av det samme.

 

Det finnes en reperasjonsveiledning også for D5 på den samme nettsiden som jeg linket til ovenfor:

http://www.letonkinoisvarnish.co.uk/d5_d5lc_d5l_service.html

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
  • 2 år senere...
S/Y Emma skrev On 12.3.2018 at 18.45:

Som båtboer, er skifte av viftemotor i Eberspächer D4(S) et bortimot årlig gjøremål. Viftene ser ut til å gi seg etter et sted mellom 2000 og 5000 driftstimer, så de er forbruksvare når de går 24/7. Man hører de begynner å skurre eller gå ujevnt når de er utslitt. Dette er sjette viftemotoren min.

 

For de som ikke har gjort det før, er her en enkel bruksanvisning for å skifte vifte. Det er enklere enn man skulle tro. Eber er lett å gjøre service på, og er modulbasert. Det er ikke noe hokus pokus å gjøre service selv, om man vet hvilken del som skal skiftes.

 

Det største problemet er som regel å få eberen ut fra der den er montert, gjerne på et trangt sted. Man må koble fra kabelstokken, skru av innsugslange, varmluftslange, eksosrør og dieselrør. Så gjerne ta av festebraketten. Varmeren er festet til braketten med fire muttere (10 nøkkel).

 

Når varmeren er ute, er det bare å åpne plastdekselet øverst (to klips på forsiden). Da ser man hjernen og proppen til glødeplugg og glødegitter. Det trenger man ikke gjøre noe med nå. Når toppdekselet er av, kan man lirke hele varmeren ut av det nederste dekselet.

 

Først fjerner man hjernen. Det er en torx-skrue man må fjerne, og en plastklemme man må knipe sammen for å få den løs. Det sitter fire fargekodede kontakter i elektronikkboksen. Ta dem ut (ta gjerne et bilde av hvor de satt, men de passer bare en vei).

 

Når elektronikken er ute, er det fire torx-skruer som holder vifta på plass mot varmeveksleren. Skru dem ut, ta ut den gamle vifta og sett inn den nye. Easy peasy. Så er det bare å sette alt sammen igjen i motsatt rekkefølge. Vifteskifte tar ca ti minutter, og alle greier å gjøre det selv. Alt man trenger er en 10-nøkkel og et torx-skrujern.

 

En ny vifte koster 2.500 kr i Norge, eller man kan kjøpe en kinesisk kopi for 500 kr inkl mva og frakt.

 

Original vifte kan kjøpes f.eks. her:

https://webshop.nettbaat.no/products/eber-viftemotor-til-airtronic-d4

 

DSC_0888.JPG.d7bf2c6d08ea198f3cc627bc84a07761.JPG

På operasjonsbordet

 

DSC_0889.JPG.fd7196fd887525fa1ce7ffe3d2b7d959.JPG

Under panseret. Her ifra har du tilgang til elektronikken, glødepluggen og glødegitteret. Du trenger altså ikke skru ut hele varmeren om bare de delene skal ha service. For å ta ut vifta, må du vippe hele varmeren ut fra resten av dekselet.

 

DSC_0890.JPG.104077bbca43033dddc51f89241d62f8.JPG

Her ligger den på siden. Du ser hjernen/elektronikkboksen, som er den lysegrå/mørkegrå boksen med strekkode på. Den må kobles fra og tas ut.

 

DSC_0891.JPG.c28dab18e4688bd90c910a943f3e6893.JPG

Fire skruer holder vifta fast i varmeveksleren.

 

DSC_0892.JPG.836b276415e667c6fdefaee4b4d0088e.JPG

Ny og gammel vifte. Prøver meg på en fra Kina denne gangen, da det begynner å bli dyrt med reservedeler...

 

DSC_0895.JPG.0c82d8cb87856a97d70b473a87663377.JPG

Da er vifta på plass, og varmeren er klar for å monteres på plass igjen. Hele jobben inkludert demontering og montering av varmeren i båten tok ca tre kvarter.

Har viftemotoren fra Kina fungert fint?

Link to post

Ja, den har surret og gått fint. Merket sist jeg skrudde den på at det kom høye pipelyder en stund før den ble varm i trøya, men den går døgnet rundt. Tipper den må skiftes i løpet av vinteren, men alt i alt er jeg helt OK med levetiden og funksjonaliteten. Har ikke logget timer, så kan ikke si nøyaktig hvor lenge den har gått. Ser også at prisen på originalvifter i Norge har skutt i været.

Om man er "storforbruker" av vifter og ikke er redd for å fikse varmeren selv, er det ikke noe å tvile på.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
S/Y Emma skrev for 7 timer siden:

Ja, den har surret og gått fint. Merket sist jeg skrudde den på at det kom høye pipelyder en stund før den ble varm i trøya, men den går døgnet rundt. Tipper den må skiftes i løpet av vinteren, men alt i alt er jeg helt OK med levetiden og funksjonaliteten. Har ikke logget timer, så kan ikke si nøyaktig hvor lenge den har gått. Ser også at prisen på originalvifter i Norge har skutt i været.

Om man er "storforbruker" av vifter og ikke er redd for å fikse varmeren selv, er det ikke noe å tvile på.

Takk for tilbakemelding. Da blir det og få bytte i løp av uken.

Link to post
  • 1 år senere...

Vil ikke anbefale kinavifte, Jeg prøvde det på eber d4. Den holdt riktignok 11 måneder,men var veldig mye røyk ved hver oppstart. Vet ikke om det kan ha noe med at kinavifta skal ha 24 v og eber 18 til vifta, Følgelig fikk vifta bare 18 v. Noen mente det ikke hadde betydning,men prøvde i dag den gamle originale som jeg hadde liggende, Ingen røyk ved oppstart og gikk fint i 30 min med litt ujevn blåsing av og til (var jo en grunn til at jeg skifta den ut,men den fungerte på en helt annen måte enn kinavifta,

 

Link to post
navid skrev for 13 timer siden:

Noen som har god oppskrift på rengjøring av brennkammeret?  Ultrasonisk vaskemaskin har jeg ikke tilgang på.

 

Er usikker på om det finnes en god metode. Her finnes bilder av et brennkammer delt i to:

https://www.letonkinoisvarnish.co.uk/burner.html

 

Det ligger et slags gitter i bunn av brennkammeret, under kanten slik at det er vanskelig å komme til. Mulig at avleiringer nede i gitteret lar seg løse opp med syre. Kanskje noen som kan mer om kjemi enn meg som tør mene noe om dette?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Fine detaljbilder av brennkammeret du har her Brigg. Håper også det finnes en kjemiker her inne som kan fortelle oss hva som løser opp "carbon deposits". Ser caustic soda er nevn, det har jeg ikke prøvd.

husky dane 85: har du linken til youtub? Vansklig å fjerne avleiringene mekanisk der inne ja uten å skade denne nettingen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...