S/Y Emma Startet 12.Mars.2018 Del på Facebook Startet 12.Mars.2018 (redigert) Som båtboer, er skifte av viftemotor i Eberspächer D4(S) et bortimot årlig gjøremål. Viftene ser ut til å gi seg etter et sted mellom 2000 og 5000 driftstimer, så de er forbruksvare når de går 24/7. Man hører de begynner å skurre eller gå ujevnt når de er utslitt. Dette er sjette viftemotoren min. For de som ikke har gjort det før, er her en enkel bruksanvisning for å skifte vifte. Det er enklere enn man skulle tro. Eber er lett å gjøre service på, og er modulbasert. Det er ikke noe hokus pokus å gjøre service selv, om man vet hvilken del som skal skiftes. Det største problemet er som regel å få eberen ut fra der den er montert, gjerne på et trangt sted. Man må koble fra kabelstokken, skru av innsugslange, varmluftslange, eksosrør og dieselrør. Så gjerne ta av festebraketten. Varmeren er festet til braketten med fire muttere (10 nøkkel). Når varmeren er ute, er det bare å åpne plastdekselet øverst (to klips på forsiden). Da ser man hjernen og proppen til glødeplugg og glødegitter. Det trenger man ikke gjøre noe med nå. Når toppdekselet er av, kan man lirke hele varmeren ut av det nederste dekselet. Først fjerner man hjernen. Det er en torx-skrue man må fjerne, og en plastklemme man må knipe sammen for å få den løs. Det sitter fire fargekodede kontakter i elektronikkboksen. Ta dem ut (ta gjerne et bilde av hvor de satt, men de passer bare en vei). Når elektronikken er ute, er det fire torx-skruer som holder vifta på plass mot varmeveksleren. Skru dem ut, ta ut den gamle vifta og sett inn den nye. Easy peasy. Så er det bare å sette alt sammen igjen i motsatt rekkefølge. Vifteskifte tar ca ti minutter, og alle greier å gjøre det selv. Alt man trenger er en 10-nøkkel og et torx-skrujern. En ny vifte koster 2.500 kr i Norge, eller man kan kjøpe en kinesisk kopi for 500 kr inkl mva og frakt. Original vifte kan kjøpes f.eks. her: https://webshop.nettbaat.no/products/eber-viftemotor-til-airtronic-d4 På operasjonsbordet Under panseret. Her ifra har du tilgang til elektronikken, glødepluggen og glødegitteret. Du trenger altså ikke skru ut hele varmeren om bare de delene skal ha service. For å ta ut vifta, må du vippe hele varmeren ut fra resten av dekselet. Her ligger den på siden. Du ser hjernen/elektronikkboksen, som er den lysegrå/mørkegrå boksen med strekkode på. Den må kobles fra og tas ut. Fire skruer holder vifta fast i varmeveksleren. Ny og gammel vifte. Prøver meg på en fra Kina denne gangen, da det begynner å bli dyrt med reservedeler... Da er vifta på plass, og varmeren er klar for å monteres på plass igjen. Hele jobben inkludert demontering og montering av varmeren i båten tok ca tre kvarter. Redigert 12.Mars.2018 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Brigg Svart 12.Mars.2018 Del på Facebook Svart 12.Mars.2018 Takk for flott beskrivelse. Er det noen pakning mellom vifteenheten og resten av varmeren? Jeg har tidligere sett en beskrivelse på en utenlandsk nettside som viser hvordan man bytter lagre og børster på disse viftemotorene. Da kan man få "ny" viftemotor for bare noen tiere i deler. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
S/Y Emma Svart 12.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2018 Ja, det er en pakning mellom vifte og varmeveksler, og en mellom brennkammer og varmeveksler. Vet du hvor du fant guide til skifting av børster? Har hørt det skal gå an, men skjønner ikke helt hvordan. Helt borti natta å kjøpe ny vifte til 2500 kr hver gang børstene er utslitt. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Brigg Svart 12.Mars.2018 Del på Facebook Svart 12.Mars.2018 Måtte søke litt, men fant den: Overhale viftemotor i Eber D2/D4 Beskrivelsen går over to sider, klikk på next nederst på siden for å få side to. Er det nødvendig med ny pakning ved bytte av vifte, eller kan den gamle gjenrbukes? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
navid Svart 12.Mars.2018 Del på Facebook Svart 12.Mars.2018 Nyttig tråd. Takk til S/Y Emma og Brigg! Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 12.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2018 Brigg skrev 38 minutter siden: Måtte søke litt, men fant den: Overhale viftemotor i Eber D2/D4 Beskrivelsen går over to sider, klikk på next nederst på siden for å få side to. Er det nødvendig med ny pakning ved bytte av vifte, eller kan den gamle gjenrbukes? Takk! Men som en ser, er det litt av en prosess. Kanskje noen nevenyttige på baatplassen kan utføre børstebytte for en rimelig penge? ? Har to utslitte, originale viftemotorer liggende. Ang. pakninger, ser det ikke ut til å være nødvendig å skifte den mellom vifta og varmeveksleren, men jeg ville byttet pakningen på brennkammeret om jeg skiftet det. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Brigg Svart 12.Mars.2018 Del på Facebook Svart 12.Mars.2018 Jeg fikk overhalt min D4 Airtronik på et bilvarmer-verksted for noen år tilbake. Brennkammer og viftemotor ble byttet, og dette kostet drøye halvparten av ny varmer. Passet på å få med de brukte delene, og har planer om å bytte lager og børster i viftemotoren i henhold til oppskriften på siden jeg linket til. Kjenner jeg meg selv rett blir imidlertid ikke dette gjort før varmeren slutter å fungere neste gang. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Sun Flyer Svart 12.Mars.2018 Del på Facebook Svart 12.Mars.2018 Kan man gjøre rent et brennkammer hvis man har tilgang på en ultrasonisk vaskemaskin? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Chiefengineer Svart 12.Mars.2018 Del på Facebook Svart 12.Mars.2018 Er det ikke samme typen motordesign på D5 airtronic varmeren? Evt. må vel den kunne overhales forholdsvis greit med rengjøring, nye lager etc. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 12.Mars.2018 Del på Facebook Svart 12.Mars.2018 D5-varmeren er en annen konstruksjon, men det kan godt hende at selve viftemotoren er noe av det samme. Det finnes en reperasjonsveiledning også for D5 på den samme nettsiden som jeg linket til ovenfor: http://www.letonkinoisvarnish.co.uk/d5_d5lc_d5l_service.html Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Chiefengineer Svart 12.Mars.2018 Del på Facebook Svart 12.Mars.2018 Brigg skrev 1 time siden: D5-varmeren er en annen konstruksjon, men det kan godt hende at selve viftemotoren er noe av det samme. Det finnes en reperasjonsveiledning også for D5 på den samme nettsiden som jeg linket til ovenfor: http://www.letonkinoisvarnish.co.uk/d5_d5lc_d5l_service.html Takker, håper virkelig ikke min ser ut som denne innvendig. Sitér dette innlegget Link to post
dobbaen Svart 15.November.2020 Del på Facebook Svart 15.November.2020 S/Y Emma skrev On 12.3.2018 at 18.45: Som båtboer, er skifte av viftemotor i Eberspächer D4(S) et bortimot årlig gjøremål. Viftene ser ut til å gi seg etter et sted mellom 2000 og 5000 driftstimer, så de er forbruksvare når de går 24/7. Man hører de begynner å skurre eller gå ujevnt når de er utslitt. Dette er sjette viftemotoren min. For de som ikke har gjort det før, er her en enkel bruksanvisning for å skifte vifte. Det er enklere enn man skulle tro. Eber er lett å gjøre service på, og er modulbasert. Det er ikke noe hokus pokus å gjøre service selv, om man vet hvilken del som skal skiftes. Det største problemet er som regel å få eberen ut fra der den er montert, gjerne på et trangt sted. Man må koble fra kabelstokken, skru av innsugslange, varmluftslange, eksosrør og dieselrør. Så gjerne ta av festebraketten. Varmeren er festet til braketten med fire muttere (10 nøkkel). Når varmeren er ute, er det bare å åpne plastdekselet øverst (to klips på forsiden). Da ser man hjernen og proppen til glødeplugg og glødegitter. Det trenger man ikke gjøre noe med nå. Når toppdekselet er av, kan man lirke hele varmeren ut av det nederste dekselet. Først fjerner man hjernen. Det er en torx-skrue man må fjerne, og en plastklemme man må knipe sammen for å få den løs. Det sitter fire fargekodede kontakter i elektronikkboksen. Ta dem ut (ta gjerne et bilde av hvor de satt, men de passer bare en vei). Når elektronikken er ute, er det fire torx-skruer som holder vifta på plass mot varmeveksleren. Skru dem ut, ta ut den gamle vifta og sett inn den nye. Easy peasy. Så er det bare å sette alt sammen igjen i motsatt rekkefølge. Vifteskifte tar ca ti minutter, og alle greier å gjøre det selv. Alt man trenger er en 10-nøkkel og et torx-skrujern. En ny vifte koster 2.500 kr i Norge, eller man kan kjøpe en kinesisk kopi for 500 kr inkl mva og frakt. Original vifte kan kjøpes f.eks. her: https://webshop.nettbaat.no/products/eber-viftemotor-til-airtronic-d4 På operasjonsbordet Under panseret. Her ifra har du tilgang til elektronikken, glødepluggen og glødegitteret. Du trenger altså ikke skru ut hele varmeren om bare de delene skal ha service. For å ta ut vifta, må du vippe hele varmeren ut fra resten av dekselet. Her ligger den på siden. Du ser hjernen/elektronikkboksen, som er den lysegrå/mørkegrå boksen med strekkode på. Den må kobles fra og tas ut. Fire skruer holder vifta fast i varmeveksleren. Ny og gammel vifte. Prøver meg på en fra Kina denne gangen, da det begynner å bli dyrt med reservedeler... Da er vifta på plass, og varmeren er klar for å monteres på plass igjen. Hele jobben inkludert demontering og montering av varmeren i båten tok ca tre kvarter. Har viftemotoren fra Kina fungert fint? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 16.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.November.2020 (redigert) Ja, den har surret og gått fint. Merket sist jeg skrudde den på at det kom høye pipelyder en stund før den ble varm i trøya, men den går døgnet rundt. Tipper den må skiftes i løpet av vinteren, men alt i alt er jeg helt OK med levetiden og funksjonaliteten. Har ikke logget timer, så kan ikke si nøyaktig hvor lenge den har gått. Ser også at prisen på originalvifter i Norge har skutt i været. Om man er "storforbruker" av vifter og ikke er redd for å fikse varmeren selv, er det ikke noe å tvile på. Redigert 16.November.2020 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Bitteliten Svart 16.November.2020 Del på Facebook Svart 16.November.2020 finnes det kina viftemotor for D5 også? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 16.November.2020 Del på Facebook Svart 16.November.2020 Hei Emma. Fint og nyttig tråd! Mange takk. For meg synest moralen å vera at desse varmarane ikkje er laga for kontinuerleg bruk. Kvifor har du ikkje fasa om til ei anna varemkjelde? Ask Sitér dette innlegget Link to post
dobbaen Svart 16.November.2020 Del på Facebook Svart 16.November.2020 S/Y Emma skrev for 7 timer siden: Ja, den har surret og gått fint. Merket sist jeg skrudde den på at det kom høye pipelyder en stund før den ble varm i trøya, men den går døgnet rundt. Tipper den må skiftes i løpet av vinteren, men alt i alt er jeg helt OK med levetiden og funksjonaliteten. Har ikke logget timer, så kan ikke si nøyaktig hvor lenge den har gått. Ser også at prisen på originalvifter i Norge har skutt i været. Om man er "storforbruker" av vifter og ikke er redd for å fikse varmeren selv, er det ikke noe å tvile på. Takk for tilbakemelding. Da blir det og få bytte i løp av uken. Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 16.November.2020 Del på Facebook Svart 16.November.2020 Takk for fin info. Jeg er i tenkeboksen selv i forhold til alder og drift - timer på vår varmer. Skifter du ikke glødegitteret med det samme du har varmeren på operasjonsbordet? Sitér dette innlegget Link to post
dobbaen Svart 16.November.2020 Del på Facebook Svart 16.November.2020 Gitter kjøper jeg fra maritim så den bytter jeg men ikke glødeplugg den får stå noen timer til👍 Sitér dette innlegget Link to post
dobbaen Svart 16.November.2020 Del på Facebook Svart 16.November.2020 Bitteliten skrev for 5 timer siden: finnes det kina viftemotor for D5 også? Det er jeg usikker på kan ikke huske og ha sett det. Men søk på Ali så får du svar. Sitér dette innlegget Link to post
macland Svart 10.Mars.2022 Del på Facebook Svart 10.Mars.2022 Vil ikke anbefale kinavifte, Jeg prøvde det på eber d4. Den holdt riktignok 11 måneder,men var veldig mye røyk ved hver oppstart. Vet ikke om det kan ha noe med at kinavifta skal ha 24 v og eber 18 til vifta, Følgelig fikk vifta bare 18 v. Noen mente det ikke hadde betydning,men prøvde i dag den gamle originale som jeg hadde liggende, Ingen røyk ved oppstart og gikk fint i 30 min med litt ujevn blåsing av og til (var jo en grunn til at jeg skifta den ut,men den fungerte på en helt annen måte enn kinavifta, Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 11.Mars.2022 Del på Facebook Svart 11.Mars.2022 Sun Flyer skrev On 12.3.2018 at 20.52: Kan man gjøre rent et brennkammer hvis man har tilgang på en ultrasonisk vaskemaskin? Noen som har god oppskrift på rengjøring av brennkammeret? Ultrasonisk vaskemaskin har jeg ikke tilgang på. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 11.Mars.2022 Del på Facebook Svart 11.Mars.2022 navid skrev for 13 timer siden: Noen som har god oppskrift på rengjøring av brennkammeret? Ultrasonisk vaskemaskin har jeg ikke tilgang på. Er usikker på om det finnes en god metode. Her finnes bilder av et brennkammer delt i to: https://www.letonkinoisvarnish.co.uk/burner.html Det ligger et slags gitter i bunn av brennkammeret, under kanten slik at det er vanskelig å komme til. Mulig at avleiringer nede i gitteret lar seg løse opp med syre. Kanskje noen som kan mer om kjemi enn meg som tør mene noe om dette? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
husky dane 85 Svart 11.Mars.2022 Del på Facebook Svart 11.Mars.2022 Eg har brukt eit lite skrujern og skrapt/plukka ut i bunnen av kammeret,ver forsiktig med gitteret/isolasjonen,dette går ein gang eller 2 men då er da sikkert bytte som gjelder,er ein film på youtub der dei skifter denne isolasjonen/gitteret, Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 12.Mars.2022 Del på Facebook Svart 12.Mars.2022 Fine detaljbilder av brennkammeret du har her Brigg. Håper også det finnes en kjemiker her inne som kan fortelle oss hva som løser opp "carbon deposits". Ser caustic soda er nevn, det har jeg ikke prøvd. husky dane 85: har du linken til youtub? Vansklig å fjerne avleiringene mekanisk der inne ja uten å skade denne nettingen. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 12.Mars.2022 Del på Facebook Svart 12.Mars.2022 Eg kjøpte nytt brennkammer fra Kina som eg har testa med godt resultat,kosta jo ingenting ,så eg tenkte da var verd å prøva Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.