Jump to content

Miniguide: Skifting av vifte i Eberspächer D4/D4S


S/Y Emma

Recommended Posts

Da var det på tide å skifte vifte igjen. Kina-vifta som stod i nå har gått to hele sesonger, så er veldig fornøyd med levetiden. Den ble byttet i en tilsvarende.

Som man ser på bildet, har den grønne pakningen mellom brennkammer og varmeveksler sprukket på flere steder. Når det skjer, blir det fort sot. Det var likevel lite sot i varmeveksleren. Den fikk en vask i oppvaskkummen før jeg satte alt sammen igjen. Nye pakninger, ny vifte, vask av varmeveksler og glødeplugg, pluss noen meter nye varmerør.

 

DSC_3268.JPG.08a926ed0c1bcbcc787d3c8c47d2e5d0.JPG

 

DSC_3267.JPG.ec40e67b76aa2f16d47819f9ce513cbe.JPG

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post

@S/Y Emma Byttet du glødegitteret med det samme? Jeg har erfart at dette med fordel kan byttes med passelig mellomrom. Jeg har det som vedlikeholdspunkt annenhvert år. 

 

Du kjører etter det jeg forstår varmeren mer enn de fleste andre. Hvilken erfaring har du med levetid på glødepluggen?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Farsken, glødegitteret glemte jeg faktisk å bytte denne gangen. Kom ikke på det før du sa det nå. Men det ser visst ikke ut til å ha vært nødvendig heller :-)

Problemet med glødegitteret er at det legger seg koks på utsiden, noe som etter hvert blokkerer for dieselinnsprøytingen og gjør det vanskelig å få fyr. Resultatet blir hvit eksos og feilstart.

Glødepluggen til D4 ser ut til å vare "evig". Erfaringsmessig er den en av tingene som man aldri trenger å fornye. På D5, som er en helt annen konstruksjon, er glødepluggen noe man må skifte med jevne mellomrom.

Link to post

Jeg har også erfaring med at gitteret tetter seg, men bare på en side. Sikkert der dieselspruten treffer. I nødsfall vil det hjelpe å ta ut gitteret, rotere det 180 grader og sette inn igjen. 

 

Forøvrig bra kilospris på disse gitterene. Jeg har god erfaring med å rense disse ved å legge brukt gitter i diesel en stund og deretter brenne det rent med propanprenner. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

12 mm

 

Lagt til: Det følger med pipe når man kjøper ny glødeplugg, men denne kan også enkelt lages selv. 

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
  • 11 måneder senere...
  Gullfisk skrev On 9.3.2023 at 21.19:

Passer den ikke, eller får ikke kjøpt? 

Vis hele sitatet  

Har ikke så god kjemi med den lokale pusheren oppe på høyda men fant en reparatør ute på Sandtangen bak sykehuset på Kalnes. Han sa at det ikke var mulig med «digital« motor på gammel varmer.

Seatronic har viftemotorer til 4000…..

 

Redigert av Flid (see edit history)
Link to post
  Taskeladden skrev On 9.3.2023 at 21.31:

Man får kjøpt bare motoren også, til prisen av en god pakke fatøl, knappe 250,-
12V 4500RPM Diesel Combustion Air Fan Blower Motor Fit for Eberspacher Heater D4 | eBay

Kan være greit å ha liggende i deleskuffen for oss som bor i båt og pisker tyskeren hardt hele vinteren :)

 

Vis hele sitatet  

Den motoren passar ikkje til Eberspacher D4

Link to post
  • 2 uker senere...

Da har min D4 også fått seg en service. Valgte å kjøpe original Ebervifte. Byttet vifte og pakning, hatt ut brennkammer og gjort rent dette og varmeveksler, ny pakning brennkammer og nytt glødegitter. To av festeskruene til brennkammer satt fast og knakk, så de måtte borres ut og gjenges opp. 

Mangler bare å rense filter i dieselpumpa, montering i båt og testing. 

DSC_2691.JPG.6e121185c41029bd809da4cfb78c3b07.JPG

 

DSC_2688.JPG.78bca75ea79ed933c57e5dc8cc078741.JPG

 

DSC_2692.JPG.7ddd38b49636b23282fc20e63de78cc9.JPG

 

DSC_2693.JPG.93a8501f93044016004812229c51fff7.JPG

 

DSC_2694.JPG.f24149fe4330b45701e9bf39f0141202.JPG

 

DSC_2696.JPG.8fb8ab940fd766cf4b1ad501a618c151.JPG

 

DSC_2662.JPG.bee819a4c6f813b2eb3fd170f2fa7f36.JPG

Link to post
  navid skrev On 19.3.2023 at 21.19:

 

Veldig bra illustrasjon :yesnod:. Hvordan har du fått rengjort brennkammeret innvendig? Har du noe bra fludium å anbefale, som løser opp koks og avleiringer?

Vis hele sitatet  

Det er ikke så lett hverken å se eller komme til. Brukte inspeksjonskamera for å se, og mitt var nok ikke så ille. Lot det stå tre dager i Omega 636 som et forsøk. Skyllet igjennom jevnlig, og fikk ut endel skitt så sa meg fornøyd med det. 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...