S/Y Emma Svart 17.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2022 (redigert) Da var det på tide å skifte vifte igjen. Kina-vifta som stod i nå har gått to hele sesonger, så er veldig fornøyd med levetiden. Den ble byttet i en tilsvarende. Som man ser på bildet, har den grønne pakningen mellom brennkammer og varmeveksler sprukket på flere steder. Når det skjer, blir det fort sot. Det var likevel lite sot i varmeveksleren. Den fikk en vask i oppvaskkummen før jeg satte alt sammen igjen. Nye pakninger, ny vifte, vask av varmeveksler og glødeplugg, pluss noen meter nye varmerør. Redigert 17.Mars.2022 av S/Y Emma (see edit history) Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Hulda Svart 17.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2022 Se der, ja. Jeg må få kjøpt den pakningen. Har ny Kina-vifte liggende på lager. Link to post
Brigg Svart 18.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2022 @S/Y Emma Byttet du glødegitteret med det samme? Jeg har erfart at dette med fordel kan byttes med passelig mellomrom. Jeg har det som vedlikeholdspunkt annenhvert år. Du kjører etter det jeg forstår varmeren mer enn de fleste andre. Hvilken erfaring har du med levetid på glødepluggen? Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
S/Y Emma Svart 18.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2022 Farsken, glødegitteret glemte jeg faktisk å bytte denne gangen. Kom ikke på det før du sa det nå. Men det ser visst ikke ut til å ha vært nødvendig heller :-) Problemet med glødegitteret er at det legger seg koks på utsiden, noe som etter hvert blokkerer for dieselinnsprøytingen og gjør det vanskelig å få fyr. Resultatet blir hvit eksos og feilstart. Glødepluggen til D4 ser ut til å vare "evig". Erfaringsmessig er den en av tingene som man aldri trenger å fornye. På D5, som er en helt annen konstruksjon, er glødepluggen noe man må skifte med jevne mellomrom. Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Brigg Svart 18.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2022 Jeg har også erfaring med at gitteret tetter seg, men bare på en side. Sikkert der dieselspruten treffer. I nødsfall vil det hjelpe å ta ut gitteret, rotere det 180 grader og sette inn igjen. Forøvrig bra kilospris på disse gitterene. Jeg har god erfaring med å rense disse ved å legge brukt gitter i diesel en stund og deretter brenne det rent med propanprenner. Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Hulda Svart 18.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2022 Da har jeg bestilt gitter og pakning. Det jeg mangler nå er en langhullspipe med spor for ledningen til glødestiften. Kan noen gi meg dimensjonen på pipen, så fikser jeg sporet selv. Link to post
Brigg Svart 18.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2022 (redigert) 12 mm Lagt til: Det følger med pipe når man kjøper ny glødeplugg, men denne kan også enkelt lages selv. Redigert 18.Mars.2022 av Brigg (see edit history) Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
S/Y Emma Svart 18.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2022 Det er viktig at man har spor i pipa, eller bruker spesialverktøyet til glødepluggen. Og man må være forsiktig med ledningene når man skrur den ut. Ellers er det veldig fort gjort at man knekker loddingene. Snakker av erfaring. Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Jernbåten Svart 18.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2022 Brigg skrev 31 minutter siden: 12 mm Takker! Har tenkt å lage meg et 'rep.sett' og ha det liggende om bord. Enda et sett :-) Link to post
Gullfisk Svart 9.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2023 Da har et begynt å rakle i vifta på min D4, så må ta den ut å bytte viftemotor. Er det den nye børsteløse man får når man kjøper til D4 original nå da? Link to post
Flid Svart 9.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2023 Gullfisk skrev 31 minutter siden: Da har et begynt å rakle i vifta på min D4, så må ta den ut å bytte viftemotor. Er det den nye børsteløse man får når man kjøper til D4 original nå da? Prøvde meg i fjor på samme operasjonen. Ikke noe børsteløs vifte til den gamle D4.. Link to post
Gullfisk Svart 9.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2023 Flid skrev for 4 timer siden: Prøvde meg i fjor på samme operasjonen. Ikke noe børsteløs vifte til den gamle D4.. Passer den ikke, eller får ikke kjøpt? Link to post
Taskeladden Svart 9.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2023 Man får kjøpt bare motoren også, til prisen av en god pakke fatøl, knappe 250,- 12V 4500RPM Diesel Combustion Air Fan Blower Motor Fit for Eberspacher Heater D4 | eBay Kan være greit å ha liggende i deleskuffen for oss som bor i båt og pisker tyskeren hardt hele vinteren :) A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Flid Svart 10.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2023 (redigert) Gullfisk skrev for 11 timer siden: Passer den ikke, eller får ikke kjøpt? Har ikke så god kjemi med den lokale pusheren oppe på høyda men fant en reparatør ute på Sandtangen bak sykehuset på Kalnes. Han sa at det ikke var mulig med «digital« motor på gammel varmer. Seatronic har viftemotorer til 4000….. Redigert 10.Mars.2023 av Flid (see edit history) Link to post
husky dane 85 Svart 10.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2023 Taskeladden skrev for 11 timer siden: Man får kjøpt bare motoren også, til prisen av en god pakke fatøl, knappe 250,- 12V 4500RPM Diesel Combustion Air Fan Blower Motor Fit for Eberspacher Heater D4 | eBay Kan være greit å ha liggende i deleskuffen for oss som bor i båt og pisker tyskeren hardt hele vinteren :) Den motoren passar ikkje til Eberspacher D4 Link to post
Hekri Svart 10.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2023 Pakning og glødegitter kjøpt hos MECA Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Gullfisk Svart 19.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2023 Da har min D4 også fått seg en service. Valgte å kjøpe original Ebervifte. Byttet vifte og pakning, hatt ut brennkammer og gjort rent dette og varmeveksler, ny pakning brennkammer og nytt glødegitter. To av festeskruene til brennkammer satt fast og knakk, så de måtte borres ut og gjenges opp. Mangler bare å rense filter i dieselpumpa, montering i båt og testing. Link to post
Gullfisk Svart 19.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2023 Har også faktorisert den gamle vifta. Tenker å prøve en overhaling, selv om Eber reparatørene sier det ikke blir noe greie på. Venter på lager, og leter etter passende børster foreløpig. Link to post
navid Svart 19.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2023 Gullfisk skrev for 5 timer siden: ... hatt ut brennkammer og gjort rent dette ... Veldig bra illustrasjon . Hvordan har du fått rengjort brennkammeret innvendig? Har du noe bra fludium å anbefale, som løser opp koks og avleiringer? Link to post
Gullfisk Svart 19.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2023 navid skrev 32 minutter siden: Veldig bra illustrasjon . Hvordan har du fått rengjort brennkammeret innvendig? Har du noe bra fludium å anbefale, som løser opp koks og avleiringer? Det er ikke så lett hverken å se eller komme til. Brukte inspeksjonskamera for å se, og mitt var nok ikke så ille. Lot det stå tre dager i Omega 636 som et forsøk. Skyllet igjennom jevnlig, og fikk ut endel skitt så sa meg fornøyd med det. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn