Nmk. Startet 16.Mars.2018 Del på Facebook Startet 16.Mars.2018 Hei ? har et kobling spørsmål ang. 12v til 24v i min båt.. har 12v anlegg men av en eller annen grunn er vinsj og baugtruster 24v mens hekktruster og vinsj bak er 12v.. alt annet i båten er 12v.. pga. Skade må dette bygges opp igjen..ser for meg 2 batt. Foran men hva med lading fra 12 - 24... sikker andre smarte løsninger på dette der ute... håper på å slippe å bytte ut vinsj / baugtruster ... mvh. Martin. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 16.Mars.2018 Del på Facebook Svart 16.Mars.2018 https://www.powerstream.com/WC.htm Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.Mars.2018 Del på Facebook Svart 16.Mars.2018 Har akkurat samme issue som deg. Når eg kjøpte båten så var det så mykje 24v at eg vurderte det som usansynlig å bygge ned til 12v. Motor hadde både 12v og 24v dynamo. Ser i ettertid at eg kunne med fordel fjerna 24v, de meste har blitt bytta alikevel ila 3-4 år. Hadde vert ryddigare og enklare med bare 12v. Kunne spart meg for ein batteribank og heller auka 12v banken litt. I dag "drives" båten med 24v (lanterner/thruster/viskere, 1 lyskaster) men når vi kjem til kai så slår eg av hovedstraum på 24v og bur i båten på 12v. Måtte bytte motor, "nye"motoren har bare 12v, så eg valgte ein battery battery charger frå Joerg Becker som er medlem her på bp. BBC122450 heiter den. Fungerar bra. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bårdp Svart 16.Mars.2018 Del på Facebook Svart 16.Mars.2018 Hadde jeg hat båt med både 12V og 24V ville nå jeg fjerna alt med 12V. 12V er noe skikkelig dritt. Sitér dette innlegget Link to post
Nmk. Svart 16.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2018 Hei igjen og takk for svar ? det å fjerne alt på 12v er en gedigen og kostbar jobb men den linken med 12v- 24v lader og batt.pakke foran til vinsj og trusler er nok smart...skal sjekke litt på det..ønsker å ha det ryddig og sikkert ombord . Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 16.Mars.2018 Del på Facebook Svart 16.Mars.2018 24volt er jo kjempebra til tunge forbrukere. Sett inn to 12volts batteri fremme, og bruk en 12-24volts lader på disse. Sparer deg for mye kabel. Bytt andre store forbrukere til 24volt etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.Mars.2018 Del på Facebook Svart 16.Mars.2018 Følger denne videre. Eg vurderer å flytte 24v bank forut, og må truleg ha begge batterie nye. Kanskje batteristørrelse blir tema her etter kvart. Ulempe med denne løsningen er å springe fram til hovedstrømsbrytar ved evt trøbbel framfor å ha den ved førerpossisjon. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Cheyenne Svart 16.Mars.2018 Del på Facebook Svart 16.Mars.2018 Sjeldenutpå skrev for 4 timer siden: Følger denne videre. Eg vurderer å flytte 24v bank forut, og må truleg ha begge batterie nye. Kanskje batteristørrelse blir tema her etter kvart. Ulempe med denne løsningen er å springe fram til hovedstrømsbrytar ved evt trøbbel framfor å ha den ved førerpossisjon. Jeg har både 12 og 24 volt ombord med to dynamoer. Har også en topolt hoved hovedbryter som bryter minusen fra både 12 og 24 volt batteripakkene. Dermed har jeg en bryter som jeg slår av når båten forlates. Etter denne har jeg tre enpolete hovedbrytere for vinsj og thrustere. Dermed kan jeg slå av den av de store forbrukere der eventuelt skjer noe med. Dette har jeg prøvd i praksis at var veldig greit den gangen jeg skulle ut av båtplassen min og thrusteren framme startet akkurat som den skulle men bestemte seg for å fortsette å gå i en retning uansett hva jeg gjorde. Da var det ganske greit å bare kunne åpne litt på dørken og skru av thrusteren og at resten av strømmen i båten virket som den skulle. Sitér dette innlegget Link to post
Nmk. Svart 17.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2018 Ser den ulempen med hovedstrøm jeg også men syntes det er greit å ta runde under dørker å kontrollere før og etter tur så det er OK løsning... fikk I går kontakt med en kar som bygger ladere fra 12 - 24 og skal se litt på dette... han mente at for vinsj og truster som til sammen blir ca. 2400w så var 2x 110 a batteri mer en nok.. hva mener dere ? Sitér dette innlegget Link to post
Nmk. Svart 17.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2018 Helt klart en fordel med hovedstrømbrytere nære når sånt skjer.. da må ting skje fort.. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.Mars.2018 Del på Facebook Svart 17.Mars.2018 Skal du ha vinsj og thruster kan det hende 2x110ah er ok. Du kan jo rekna på kor lenge du kan dra med vinjen. Eg er ikkje så heisen på dei formlane. Eg har fjerna 24v vinsjer og skaffa meg ein 12v sak frå lofrans som kanskje ein dag kjem ombord vist eg får tid og ork å sveise kasse bak. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Nmk. Svart 23.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2018 Hei igjen ! Takk for svar.. Et lite spørsmål til ang. 12-24 lading... en batteri maintainer er det noe å bruke ? Har aldri hvert borti det men mener jeg må ha en kraftigere batteripakke men mulig det er en billigere og bra løsning. ? Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 23.Mars.2018 Del på Facebook Svart 23.Mars.2018 Jeg har ihvertfall 24volt i baugen, som lades med batteri til batterilader, fra 12 volt. Bare tynn kabel frem til baugen, og dette funker utmerket. Nå er baugpropellen min på ca 5HK, og ankervinsjen på 2200watt, så ledningene fremme er korte, men alikevel tykke, for å unngå spenningstap.Du sparer uansett mye på tverrsnitt av kabel ved å korte ned strekk, og gå opp i volt. Kobber er blitt svinedyrt, og det meste går til Kina. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.Mars.2018 Del på Facebook Svart 23.Mars.2018 Korleis ei batteri maintainer virkar veit eg ikkje. BØstrøm sitt opplegg høres ut som slik eg annbefaler og vil sjølv gå for når det er tid for batteribytte ombord. 24v banken eg har i dag er 2x150ah Leoch agm, og eg trur dei vert for store (tunge) å setja fram i baugen. Kor store batterier har du i baugen BØstrøm? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Joerg Becker Svart 23.Mars.2018 Del på Facebook Svart 23.Mars.2018 Link til BM, Battery Maintainer på mine nettsider Litt forklaring til BM på min egen FAQ Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.Mars.2018 Del på Facebook Svart 23.Mars.2018 Aha :-) Vil ikkje kuppe tråden, men det er samma tema. Dersom eg flytter 24v banken fram i baugen for å få mindre spenningsfall til thruster, så kan eg vel fortsatt bruke bbc122450 som eg har, men må ha tjukkare kabel en om eg hadde kjøpt ein maintainer ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Joerg Becker Svart 23.Mars.2018 Del på Facebook Svart 23.Mars.2018 Hvis du vill sende 25A uten spenningsfall og varmgang trenger du nok litt tykkere kabel enn med BM, ja. Bruk kabelkalkulator som finnes på Båtplassen. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Chiefengineer Svart 23.Mars.2018 Del på Facebook Svart 23.Mars.2018 Bårdp skrev On 16.3.2018 at 11.13: Hadde jeg hat båt med både 12V og 24V ville nå jeg fjerna alt med 12V. 12V er noe skikkelig dritt. Det var jo en interessant konklusjon. Den første kan man jo kjøpe om alternativet er der, men å si at 12V er "noe dritt" blir helt feil. Uansett båttype så velges spenningsnivå ut fra forbrukere/effektbehov samt en del andre faktorer. De minste båtene starter med 12V som man får kjøpt overalt. Det er et enormt utvalg av deler og utstyr da spenningen deles med bilbransjen. Alt av påhengsmotorer og marine dieselmotorer til denne flåtetypen benytter også 12V til hovedspenningsanlegg. For litt større båter, dog uten generatorbehov er 24V mest aktuelt pga. høyere forbruk, lavere strømstyrke osv. Bakdelen er at man må ha to batterier der man kunne klart seg med ett. Tilgangen på deler, pærer etc. er også langt lavere (og dyrere) enn for 12v anlegg. 24V er fordelaktig om man ønsker 230V levert fra inverter pga. lavere kabeldimmensjonering enn 12V anlegg. For enda større båter er det 230V / 400V /440V/ 660V / 6,6kV og 11kV som gjelder. Årsaken er den samme, høyere effekter, høyere spenning gir mindre kabling, lavere kortslutningsstrømmer etc. Ulempene er at høyere spenning stiller høyere krav til isolasjon, kompetanse til brukere etc. Man velger spenning ut fra effektbehov, tilgang på deler, "kuranthet" som man kan si. Og man ønsker ikke ha flere spenningsnåvåer enn høyst nødvendig ombord. Batterier må man ha uansett pga. oppstartsmuligheter fra dødt anlegg. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 23.Mars.2018 Del på Facebook Svart 23.Mars.2018 Er da ingen skikkelige båter som har 12V batteribank. Der de trenger litt 12V til bilsterio og annet leketøysutstyr setter de inn en liten 24/12V omformer som nesten er gratis. Sitér dette innlegget Link to post
Nmk. Svart 23.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2018 Da skjønner jeg endel mer ja.. tror bm er en grei løsning da dette blir rimeligere og en god nok løsning for å etterfylle forbruk som normalt sett blir lite.. i tillegg så blir jo batteriene toppet med landstrømsladeren av og til... topp å kunne ha noen og spørre .. takk for svar ? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 23.Mars.2018 Del på Facebook Svart 23.Mars.2018 Spør i vei, forum gjør deg klok. Siden du nevner ladere. BM følger inngående spenninger. Henter den primærspenningen fra f.eks. start (eller forbruk), og du har en flertrinslader på den, da får også sekundærbatteriet flertrinnslading gjennom BM. Siden det er lite strøm er det heller ikke farlig når den står tilkoblet forbruk og lader lenge. Det eneste man må sjekke er at sekundærspenningen ikke overskrider maksimale spenninger som gjelder for sekundærbatteriet. F.eks. at man ikke leverer f.eks. 14,9V inn når sekundær bare tåler 14,4V (gjelder også for andre spenninger). Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Roger jo Svart 23.Mars.2018 Del på Facebook Svart 23.Mars.2018 Har en 24V Engbo truster fra 92, fungerer bra med to "separate banker" og etter dette skjema. A bank er også startbatteri. Har med årene belastet B banken med flere ting. En må bare passe på at en får + og - til samme bank når en monterer en ny forbruker. har i dag 2 X SØNNAK EXPERT SE1853 185 AH i hver bank. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Chiefengineer Svart 23.Mars.2018 Del på Facebook Svart 23.Mars.2018 Bårdp skrev for 5 timer siden: Er da ingen skikkelige båter som har 12V batteribank. Der de trenger litt 12V til bilsterio og annet leketøysutstyr setter de inn en liten 24/12V omformer som nesten er gratis. For å skyte fra hofta. 90% av baatplassens båtbrukere er firtidsbåteiere. Av de samme fritidsbåteierne harsikkert minst 90% båter mindre enn 40 fot. Og der er standarden 12V på batteripakken. Du kan jo bare ta en sjekk hos Storebro, NordWest, Viknes, Viksund, Marex osv osv. "Skikkelige båter" har ikke 24V batteribank. De har store 230V UPS'er til main/swbd, oppstart fra dødt skip, evt. kaldstartkompressorer til starteluft og 11kV hovedstrømsanlegg. 24V? Ja muligens finner det du som batteripakke på mellomstore sjarker, skøyter, som nød-senderbatterier på øvrige fartøyer eller som startbatteripakker på fartøyer som er så små at de benytter elektrisk start til hjelpemotorene og ikke starteluft. Forøvrig har jeg 12V anlegg i min egen båt men fabrikksinstallert 230V generator til den "skikkelige" delen som til koking, VV-bereder, lading osv. Til det holder det hverken med 12V eller 24V. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.