Bitteliten Svart 24.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2018 Har en fundering om å sette inn en defroster i båten. Hvordan er disse å montere? el arbeidet ser jo kurant og greit ut. Pluss til bryteren med rett kabelkvadrat. Men hvordan er det å forlenge kjølevannsløyfra mellom vv berder og motor? Bare å koble på nye slanger (gitt at det er samme dimensjon som i dag) og toppe opp med frostvæske i ekspansjonstanken? Sitér dette innlegget Link to post
dobbaen Svart 24.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2018 (redigert) Brigg skrev 57 minutter siden: Byttet til en annen sikring av samme type eller? Gikk opp til 15A litt skeptisk til det side det har stått 10A siden båten var ny. Men står i nye bruksanvisning at det skal være 15A. Bruksanvisning fra Viksund står det 16A. Får følge med nå i begynnelsen. Sikringen kjøpe jeg på Maritim av merke ETA. Redigert 24.Mars.2018 av dobbaen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 24.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2018 (redigert) @Bitteliten I prinsippet er det bare å koble opp som du foreslår. Dvs defroster i serie med VV-tank. Og tror det er vanlig å koble defrosteren først på sløyfa slik at denne blir prioritert mht varmeffekt fremfor VV-tanken. Slangene i disse kretsene er ofte 16 mm, tror dette er ganske standardisert. Defrosterviftene har flere ulike hastigheter slik at det er smart med en bryter med 0-1-2 eller gjerne 0-1-2-3 dersom viften har tre ulike hastigheter. Redigert 24.Mars.2018 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
"LISE" Svart 25.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2018 @Bitteliten Enig i det @Brigg skriver. Jeg har VVT før defroster, og det medfører at VVT "stjeler" endel effekt sen første tiden. Vær obs på at det kan være nødvendig å lufte vannsløyfen etter tilkobling. Ikke alltid trykket fra motoren er høyt nok til å presse luften fra det punktet og ned. Da lufter du på punktet nærmeste mulig etter det høyeste punktet. Altså på utgangen fra VVT eller defroster, eller begge. Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
Bitteliten Svart 25.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2018 (redigert) Takk ? Hvordan lufter man? Skrur av slangen med motoren i gang? defrosteren vil bli montert ihht RTFM prinsippet ?. Dvs etter vv berederen i sløyfa.. må se hvor jeg får monter en sånn før jeg kjøper. Er det Isotherm som gjelder, eller finnes andre bedre? Tanken min er å ha defroster som backup inkalde farvann om Eberen stopper. Det blir mye motortimer der vi skal ? Redigert 25.Mars.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
"LISE" Svart 25.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2018 Defroster/VVT kan være utstyrt med lufteskruer på tilkoblingene. Hvis ikke kan det være tilstrekkelig å bare åpne på slangeklemmen. Om du må koble slangen hwlt av for å lufte så vær sikker på at det er lett å tre slangen over slangestussen før du starter motor. Legg gjerne en stor håndduk under og vær klar med ekstra håndduk og bøtte om det skulle bli nødvendig. Når det kommer til hvilken defroster så tenk over hva du har bruk for. Finnes i to "hovedvarianter", en 10kW med fire uttak og 4kW med to uttak. Les spesifikasjoner mtp. størrelse, strømtrekk og støy. Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
Mix Svart 25.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2018 (redigert) Bitteliten skrev 45 minutter siden: defrosteren vil bli montert ihht RTFM prinsippet ?. Bra. Det finnes ihverfall 2 typer av 10kW defrosteren. Kinox er en litt dyrere variant. Den har en kraftigere viftemotor og skyver følgelig mer luft, bruker selvfølgelig litt mer strøm, om dette betyr noe må du avgjøre selv. Motor er jo igang uansett. Jeg hadde vel utstyrt motor med 2 balmar dynamoer på serpentine belter skulle jeg dradd til kalde strøk uansett. Får du lange strekk på kjølevannslanger på installasjonen ville jeg også satt inn en kjølevannspumpe/sikulasjonspumpe i kretsen. Redigert 25.Mars.2018 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2018 Takker ? Må se hva det blir plass til. Har et ledig rom etter at Efoyen ble kasta ut. Mulig den kan stå der. Men da kommer den høyere enn ekspansjonstanken på motoren. Og det er vel ikke bra? Har ikke tenkt å klusse med dynamoer. Den originale får holde ? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 30.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2018 Jeg har samme båt som @dobbaen, til og med samme årsmodell. Defrosteren hos meg er merket med et Eber-merke mens brukermanualen er merket Termomarin og har bilde av en Ardic defroster. I følge manualen skal strømtrekket være 5,9A på høy fart og 4,5A på mellomfart. Det er bare de to høyeste effektrinnene som er i bruk slik det er koblet fra fabrikk Jeg måler med mitt tangampermeter i underkant av 8A på maks og 5A på mellomtrinnet. Altså litt over det manualen oppgir. Dersom jeg starter defrosteren fra stille og går direkte på maks effekt viser ampermeteret en startstrøm på 14-15A et kort øyeblikk før det stabiliserer seg på 8A. Sikringen hos meg er på 10A, og dette er uproblematisk slik det er hos meg. Men ledningene er 2,5 mm2 slik at det er heller ikke noe i veien for å bruke en 15A sikring slik dobbaen har gjort. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Mix Svart 30.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2018 (redigert) Hva står det om hva dingsen skal sikres med i manualen din da ? Kanskje dette ? Redigert 30.Mars.2018 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 30.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2018 Har både Isoterm 10 KW og Eberspächer Helios 2kW Er mest fornøyd med Helios er bare vannslangen å trekke fram dit en vil ha varmen. http://www.warnersbaatbu.no/defroster_192.html Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Bitteliten Svart 30.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2018 Kan du forklare hvorfor du er mest fornøyd med helios? Den gir 2 kw mens defrosteren gir 10kw. Er opplevd varme bedre fra Helios? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 30.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2018 Får langtfra nok KW ut av Isoterm stor og må ha luftslanger. Har samme temp på ut lufta på Helios tar liten plass og slangen er lett å plasere, Vil påstå at 3 Helios gir mer varme enn 10KW isoterm. Ikke i serie da blir det kaldere og kaldere. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Bitteliten Svart 31.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2018 Takk ? de vanlige defrosterene jeg har hatt har aldri imponert med varme nei.. helios lages også i 4 kw variant. Selges muligens ikke i Norge? Ulempen er større hull i innredning. Også helios bør plasseres lavere enn ekspansjonstank til motor om man ikke skal ha sirkulasjonspumpe? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 31.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2018 Mix skrev for 18 timer siden: Hva står det om hva dingsen skal sikres med i manualen din da ? Kanskje dette ? Det stemmer. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Roger jo Svart 31.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2018 Bitteliten skrev for 1 time siden: de vanlige defrosterene jeg har hatt har aldri imponert med varme nei.. Ulempen er større hull i innredning. Også helios bør plasseres lavere enn ekspansjonstank til motor om man ikke skal ha sirkulasjonspumpe? Den beste defrosteren jeg har er fra en Transitt og den står minst 50 cm over motoren i paraell med VVbrederen. Større hull er "er mer " varmluft. Isoterm og Helios vann fra Eber, Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
"LISE" Svart 31.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2018 @Bitteliten Sløyfen fra motor til VVT/Defroster går oftes i parallell med ekspansjontank og VVT/defroster kan dermed monteres høyere enn motor. Men det er ofte ikke så høyt trykk i sløyfa, slik at den er utsatt for luftbobler on den monteres for høyt. Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
Mix Svart 31.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2018 Bitteliten skrev for 6 timer siden: Takk ? de vanlige defrosterene jeg har hatt har aldri imponert med varme nei.. De virker jo på samme måte. Forskjellen er bare hvordan varmen distribueres. Setter du inn en variant med registeret rett bak vegg vil selvfølgelig virkningsgraden bli bedre. Skal varmen distribueres vha. luftslanger får man varmetap uansett. Isolasjon av slanger hjelper, men varmetap blir det lell. Hvor mye spillvarme motoren kan gi spiller også inn, moderne motorer går effektivt. Seatronic har vel nesten hele utvalget av Kalori serien: Silencio og Silencio2 kan kanskje være aktuelle ? https://seatronic.no/catalogsearch/result/?cat=0&q=vann-luftvarmer Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 31.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2018 (redigert) "LISE" skrev for 4 timer siden: @Bitteliten Sløyfen fra motor til VVT/Defroster går oftes i parallell med ekspansjontank og VVT/defroster kan dermed monteres høyere enn motor. Men det er ofte ikke så høyt trykk i sløyfa, slik at den er utsatt for luftbobler on den monteres for høyt. Hva betyr det at de er montert i parallell? hos meg er det ca 1 m slanger ut av motor tur retur vv bereder. Jeg tenker da å koble retur ut av vv bereder til defroster og sette en ny retur slange fra defroster til motor. Rett tenkt? Defroster vil komme 20-30cm høyere enn vv bereder tenker jeg. kalori bedre enn Isotherm Helios? Ser at det er større effekt på Kalori silencio med 5500w. Redigert 31.Mars.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
"LISE" Svart 1.April.2018 Link til dette innlegget Svart 1.April.2018 Når varmt vann kommer ut av motor går det til varmeveksler for kjøling og så pumpes det inn i motor igjen, enkelt sagt. Det vannet som går til oppvarming av VVT/defroster tappes av etter motor, men før varmeveksler, og blir ofte koblet på pumpen igjen etter varmeveksler. Slik at vannet går parallelt med vannet som går inn å blir nedkjølt i varmeveksleren. Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.