Jump to content

Isotherm defroster slår ut sikring på fullt

dobbaen

Recommended Posts

Har en fundering om å sette inn en defroster i båten. Hvordan er disse å montere?

el arbeidet ser jo kurant og greit ut. Pluss til bryteren med rett kabelkvadrat. Men hvordan er det å forlenge kjølevannsløyfra mellom vv berder og motor?  Bare å koble på nye slanger  (gitt at det er samme dimensjon som i dag) og toppe opp med frostvæske i ekspansjonstanken?

Brigg skrev 57 minutter siden:

Byttet til en annen sikring av samme type eller?

Gikk opp til 15A litt skeptisk til det side det har stått 10A siden båten var ny. Men står i nye bruksanvisning at det skal være 15A. Bruksanvisning fra Viksund står det 16A. Får følge med nå i begynnelsen. Sikringen kjøpe jeg på Maritim av merke ETA.

Redigert av dobbaen (see edit history)

@Bitteliten I prinsippet er det bare å koble opp som du foreslår. Dvs defroster i serie med VV-tank. Og tror det er vanlig å koble defrosteren først på sløyfa slik at denne blir prioritert mht varmeffekt fremfor VV-tanken. 

Slangene i disse kretsene er ofte 16 mm, tror dette er ganske standardisert. 

Defrosterviftene har flere ulike hastigheter slik at det er smart med en bryter med 0-1-2 eller gjerne 0-1-2-3 dersom viften har tre ulike hastigheter. 

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

@Bitteliten

Enig i det @Brigg skriver. Jeg har VVT før defroster, og det medfører at VVT "stjeler" endel effekt sen første tiden. 

Vær obs på at det kan være nødvendig å lufte vannsløyfen etter tilkobling. Ikke alltid trykket fra motoren er høyt nok til å presse luften fra det punktet og ned. Da lufter du på punktet nærmeste mulig etter det høyeste punktet. Altså på utgangen fra VVT eller defroster, eller begge.

Takk ?

Hvordan lufter man?  Skrur av slangen med motoren i gang?

defrosteren vil bli montert ihht RTFM prinsippet ?. Dvs etter vv berederen i sløyfa..

må se hvor jeg får monter en sånn før jeg kjøper. Er det Isotherm som gjelder, eller finnes andre bedre?

Tanken min er å ha defroster som backup inkalde farvann om Eberen stopper. Det blir mye motortimer der vi skal ?

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Defroster/VVT kan være utstyrt med lufteskruer på tilkoblingene. Hvis ikke kan det være tilstrekkelig å bare åpne på slangeklemmen. Om du må koble slangen hwlt av for å lufte så vær sikker på at det er lett å tre slangen over slangestussen før du starter motor. Legg gjerne en stor håndduk under og vær klar med ekstra håndduk og bøtte om det skulle bli nødvendig. 

Når det kommer til hvilken defroster så tenk over hva du har bruk for. Finnes i to "hovedvarianter", en 10kW med fire uttak og 4kW med to uttak. Les spesifikasjoner mtp. størrelse, strømtrekk og støy.

Bitteliten skrev 45 minutter siden:

defrosteren vil bli montert ihht RTFM prinsippet ?.

Bra. :lol:

Det finnes ihverfall 2 typer av 10kW defrosteren. Kinox er en litt dyrere variant. Den har en kraftigere viftemotor og skyver følgelig mer luft, bruker selvfølgelig litt mer strøm, om dette betyr noe må du avgjøre selv. Motor er jo igang uansett. Jeg hadde vel utstyrt motor med 2 balmar dynamoer på serpentine belter skulle jeg dradd til kalde strøk uansett.

Får du lange strekk på kjølevannslanger på installasjonen ville jeg også satt inn en kjølevannspumpe/sikulasjonspumpe i kretsen.

Redigert av Mix (see edit history)

Jeg har samme båt som @dobbaen, til og med samme årsmodell. Defrosteren hos meg er merket med et Eber-merke mens brukermanualen er merket Termomarin og har bilde av en Ardic defroster. 

IMG_2443.JPG.5c1f63a8db39205af4774c837a828057.JPG

IMG_2446.JPG.7f571419f81eb141584d14c01a0f49b1.JPG

I følge manualen skal strømtrekket være 5,9A på høy fart og 4,5A på mellomfart. Det er bare de to høyeste effektrinnene som er i bruk slik det er koblet fra fabrikk

IMG_2447.JPG.44750927553ab1663f9f6c22e499a768.JPG

Jeg måler med mitt tangampermeter i underkant av 8A på maks og 5A på mellomtrinnet. Altså litt over det manualen oppgir. Dersom jeg starter defrosteren fra stille og går direkte på maks effekt viser ampermeteret en startstrøm på 14-15A et kort øyeblikk før det stabiliserer seg på 8A. 

Sikringen hos meg er på 10A, og dette er uproblematisk slik det er hos meg. Men ledningene er 2,5 mm2 slik at det er heller ikke noe i veien for å bruke en 15A sikring slik dobbaen har gjort. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Bitteliten skrev for 1 time siden:

de vanlige defrosterene jeg har hatt har aldri imponert med varme nei..

Ulempen er større hull i innredning. 

Også helios bør plasseres lavere enn ekspansjonstank til motor om man ikke skal ha sirkulasjonspumpe?

Den beste defrosteren jeg har er fra en Transitt  og den står minst 50 cm over motoren i paraell med VVbrederen.

Større hull er "er mer " varmluft.

Isoterm og Helios vann fra Eber,

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Bitteliten skrev for 6 timer siden:

Takk ?

de vanlige defrosterene jeg har hatt har aldri imponert med varme nei..

De virker jo på samme måte. Forskjellen er bare hvordan varmen distribueres.

Setter du inn en variant med registeret rett bak vegg vil selvfølgelig virkningsgraden bli bedre.

Skal varmen distribueres vha. luftslanger får man varmetap uansett. Isolasjon av slanger hjelper, men varmetap blir det lell.

Hvor mye spillvarme motoren kan gi spiller også inn, moderne motorer går effektivt.

Seatronic har vel nesten hele utvalget av Kalori serien:

Silencio og Silencio2 kan kanskje være aktuelle ?

https://seatronic.no/catalogsearch/result/?cat=0&q=vann-luftvarmer

"LISE" skrev for 4 timer siden:

@Bitteliten Sløyfen fra motor til VVT/Defroster går oftes i parallell med ekspansjontank og VVT/defroster kan dermed monteres høyere enn motor. Men det er ofte ikke så høyt trykk i sløyfa, slik at den er utsatt for luftbobler on den monteres for høyt.

Hva betyr det at de er montert i parallell?

hos meg er det ca 1 m slanger ut av motor tur retur vv bereder. Jeg tenker da å koble retur ut av vv bereder til defroster og sette en ny retur slange  fra defroster til motor.  Rett tenkt? Defroster vil komme 20-30cm høyere enn vv bereder tenker jeg. 

kalori bedre enn Isotherm Helios? Ser at det er større effekt på Kalori silencio med 5500w. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Når varmt vann kommer ut av motor går det til varmeveksler for kjøling og så pumpes det inn i motor igjen, enkelt sagt. Det vannet som går til oppvarming av VVT/defroster tappes av etter motor, men før varmeveksler, og blir ofte koblet på pumpen igjen etter varmeveksler. Slik at vannet går parallelt med vannet som går inn å blir nedkjølt i varmeveksleren. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...