BØstrøm Startet 24.Mars.2018 Del på Facebook Startet 24.Mars.2018 Etter å ha ryddet kraftig i det elektriske ombord, er tiden inne for endelig å kople BM på blysyrebanken min. Har annen bank med lithium, med Victron BM 700. Det er felles minus på begge banker, men jeg har koplet shunten tett på LifePo4 batteriet, og derfra går minus til blybanken. Det ser ut som om det måler riktig, og jeg har slått meg til ro med at minus speiler pluss som går inn på Lithiumbanken, selv om jeg hadde mange kortslutninger «i hodet» rundt dette. Jeg vet jo at all minus(forbruk og lading skal inn på en side av shunt, mens den andre siden skal på batteriet. Nå er det minus fra meg både her og der. Dvs koplet fra forskjellige ladere og dynamoer, på forskjellige batterier. Men for å følge logikken fra Lithiumbanken, har jeg klekket ut at hvis jeg setter shunten mellom minus på det siste batteriet på rekka av forbruksbatterier, og minus på dette batteriet, hvor all pluss lading går til, og forbruk fra, vil shunten på samme måte speile ut og inn strøm. Tror jeg nesten maste hull i hodet på Jørg Becker om dette sist, så tør ikke å sende ham spørsmålet. I det ene øyeblikket forstår jeg hvordan det må være, og hvorfor, men så glipper det igjen. Har jeg tenkt riktig nå? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.Mars.2018 Del på Facebook Svart 24.Mars.2018 Om du har tenkt riktig, er ikke godt å si. Jeg forsto i hvert fall ingenting av dine tanker. Hadde du laget en skisse av opplegget ditt, hadde det nok vært enklere enn å forstå dine tanker. Jeg har nok med å holde orden på egne tanker. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
BØstrøm Svart 24.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2018 Bare tanken på en skisse, gjorde meg klarere i toppen. Har nok tenkt litt riktig, og litt feil. Slik jeg tenkte ville BM holde styr på batteriet jeg henter forbruk fra, men bare fyllingsgraden på dette batteriet, og shunten ville få det veldig travelt med å etterfylle minus. Greit nok kanskje, så kan jeg i hode gange med antall forbruksbatterier. Må jeg lage en skisse? Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 24.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2018 slik ser banken ut. Hvis jeg bruker versjonen øverst, og måler strøm ut og inn av batteriet jeg har pluss forbruk og lading på, sier vel shunten noe om hvor mye strøm som må har passert her? Flytter jeg forbruket til den andre siden av shunten, er det kanskje enda bedre? vet at all minus, både inn og ut, skal etter shunt, og bare shunt direkte på batteri, men da gar jeg en jobb, og liten formue jeg må ut med for å skjøte 50 kvadrats kabler. Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 25.Mars.2018 Del på Facebook Svart 25.Mars.2018 (redigert) BØstrøm skrev for 11 timer siden: Fjernet sitering. Slik jeg tolker skjemaet ditt så vil du med minus forbruk fra terminal på batteri 1 få målt ladestrøm på batteri 1 og strømtrekket fra batteri 2,3 og 4. Flytter du minus forbruk til andre siden av shunten får du målt ladestrøm og forbruk på batteri 1 Skal du få noe nytte av en batterimonitor, mht. batterikapasitet i Ah, for batteribanken som en enhet må du som du selv påpeker føre all minus, både lading og forbruk gjennom shunt som skisse under viser I min båt er opplegget med adskilte start- og forbruksbatterier og overvåking av forbruksbatterier slik: Redigert 25.Mars.2018 av Fiks Fjernet unødvendig sitering (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 25.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2018 Ja, da blir det å flytte strømtrekket(minuskabel) til «alternativ» plassering. Har jeg 50 Ahm igjen på batteriet da, ganger jeg det med fire. Dvs, bare ganger alle verdier med fire. BM vil jo opplyse at batteriene er fulle, eller trenger lading, basert på det siste batteriet i rekken. Flott tegning forresten. Skulle ønske jeg var så ryddig i hodet. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 25.Mars.2018 Del på Facebook Svart 25.Mars.2018 Pass berre på at store strømmer som starter, thruster(e) eller ankerwinch IKKJE går gjennom shunten, det er den neppe dimensjonert for. Sitér dette innlegget Link to post
"LISE" Svart 25.Mars.2018 Del på Facebook Svart 25.Mars.2018 Dette med shunt er som regel ganske enkelt. Som du selv sier så skal det på ene siden være kun batteri-minus (for de batteriene du vil måle), og på andre siden skal all annen minus (både forbruk og lading). Her er @Fiks sin skisse riktig. Nå er det selvsagt ikke noe i veien for å bruke BM på en annen måte enn den er laget for, men spørsmålet er hvorfor. Har jo ikke bilder av din installasjon så vet ikke hvor omfattende det er å rydde opp. Er det mye å rydde opp så er det kanskje også verdt det, for å få det mer oversiktlig og driftssikkert. Men om jeg har tolket deg riktig så er din alternative måte å bruke BM på, og kun måle 1 batteri, og si at all lading og forbruk fordeler seg likt, så tilstanden til ett batteri gjenspeiler resten. Dette skulle vel fungere sånn midles ok, om batteriene er like og du legger inn 1/4 av kapasiteten i innstillingene på BM. Koblingene må da gjøres litt om, og du må koble minus forbruk der du har skrevet "Alternativ minus forbruk" dette for å tilfredsstille kravet om at kun batteriminus på ene siden og all forbruk/lading på andre. Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
BØstrøm Svart 25.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2018 Det er fordel slik jeg ser det, å fordele jord over flere batterier. Jeg har jord hjelpemotor,batterilader, dynamo, seilvinsjer, nok en dynamo, og til forbruk panel. Det er jo mange koplinger på en batteriklemme. Dessuten trenger vel ikke shunten å være så stor heller. Den jeg har er 250A. Takker for innspill til tråden. Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 25.Mars.2018 Del på Facebook Svart 25.Mars.2018 For meg var det mest praktisk å sette shunten på pluss-siden av forbruksbanken. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 25.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2018 Kan man det da? Bruke pluss isteden? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.Mars.2018 Del på Facebook Svart 25.Mars.2018 Med Victron og Nasa er det ikke meningen at den skal stå andre steder enn i felles minus. Men i prinsippet er det greit å lage en slik løsning, og det er det sikkert andre som har gjort. Jeg har en shunt til et amperemeter i plussledningen ut fra regulatoren for solcellepanelet for å kunne se hvor mye av ladestrømmen som kommer derfra. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
eivindch Svart 25.Mars.2018 Del på Facebook Svart 25.Mars.2018 En enkel shunt er i prinsippet ikke annet enn en liten metallbit med en kjent, lav motstand. Når det går strøm gjennom den, måles spenningsfallet over den, og i og med at motstanden er kjent, er det lett å regne ut strømmen. Det spiller ingen rolle hvor i strømkretsen shunten plasseres. I en lukket krets vil spenningsfallet over den være det samme uansett. Produsentene sier at den skal plasseres på minussiden, og jeg vil tro at grunnen er at det reduserer faren for kortslutningsuhell. Jeg har også sett noen shunt'er med noe innebygget elektronikk, men jeg aner ikke hva dette betyr med hensyn til plassering. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 25.Mars.2018 Del på Facebook Svart 25.Mars.2018 eivindch skrev 13 minutter siden: Produsentene sier at den skal plasseres på minussiden, og jeg vil tro at grunnen er at det reduserer faren for kortslutningsuhell. Hvis produsenten sier at shunten skal plasseres på minus, så vil den sannsynligvis ikke klare å måle spenningen over shunten hvis den plasseres på pluss. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 25.Mars.2018 Del på Facebook Svart 25.Mars.2018 BØstrøm skrev for 5 timer siden: Det er fordel slik jeg ser det, å fordele jord over flere batterier. Jeg har jord hjelpemotor,batterilader, dynamo, seilvinsjer, nok en dynamo, og til forbruk panel. Det er jo mange koplinger på en batteriklemme. Dessuten trenger vel ikke shunten å være så stor heller. Den jeg har er 250A. Takker for innspill til tråden. Huffda. Minusledning, enten den er i form av ledning eller del av motor eller utstyr, kan kallast gods eller minus. Jord er den ledningen som ligg fra husinstallasjonen og godt nedi under plenen. Den som skal vera vår beskyttelse mot å få farlige elektriske støt. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 25.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2018 Jeg roter med begrepene, og vet jo at jeg har topolet anlegg, skilletrafo, og egen jord, samt en minus og en plusside på 12 volt, og 24 volt(felles minus der). Bra og lære å være nøye med begrepene. Andre igjen, har jo koplet minus til gods, og feil begrepsbruk øker sjansen for misforståelser. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 26.Mars.2018 Del på Facebook Svart 26.Mars.2018 (redigert) Eivind. I grunn er det riktig når du sier at det spiller ingen rolle om shunten er plassert i pluss eller negativt ledningen. Noen produkter tillater dette ved enten å koble måleledningene tilsvarende, eller plassere jumpere, eller at den finner automatisk om den måler på pluss eller minus, mm. Men BØstrøm har en monitor fra Victron. Victron BMV-7xx er konstruert slik at den har elektronikk på shunten, som definerer hvor den må plasseres. Det er også den som forsyner selve monitoren/instrumentet med spenning (pluss henter den med vedlagt kabel og sikring som også kobles til shunten). Shunten av Victron BMV-7xx må derfor installeres på minus. Shunter som skal måle batterikapasitet må også alminnelig monteres som -siste- del mellom batteribanken den skal måle og alle andre minus-tilkoblinger. Dette betyr at det ikke funker når en velger å tilkoble shunten og minustilkoblinger annerledes enn Fiks skisserer i innlegget ovenfor. (NB: Bortsett av at jeg ville flytte den fra 1. til 4. batteriet) ============= Annet, som også BØstrøm lurte om tidligere. Victron BMV er meget presis og tilbyr utover egen presisjon også flere muligheter for fin-justering, dvs. mulighet for å tilpasse funksjonene enda mer til forholdene som finnes der og da. Det gjelder særlig ved å justere monitoren for Peukerteffekten (Litium, eller også en del bly-batterier), men også ved bruk på svære batteribanker, eller med høy svevespenning mm. som kunne påvirke mulighetene for å måle presis. Presis måling av Ah (kapasitet og resterende kapasitet, dvs det vi egentlig vil vite) er bare mulig når systemet "vet" hva den dealer med. Noe blanding av (type) batterier, som så skal monitores med en slik monitor, må da bli meget upresis når en ønsker å måle mer enn bare "sånn cirka" Ampere inn og ut og spenninger. Jørg Redigert 26.Mars.2018 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.