Jump to content

Shunt, fantasifull kopling mulig?


BØstrøm

Recommended Posts

Etter å ha ryddet kraftig i det elektriske ombord, er tiden inne for endelig å kople BM på blysyrebanken min. Har annen bank med lithium, med Victron BM 700. Det er felles minus på begge banker, men jeg har koplet shunten tett på LifePo4 batteriet, og derfra går minus til blybanken. Det ser ut som om det måler riktig, og jeg har slått meg til ro med at minus speiler pluss som går inn på Lithiumbanken, selv om jeg hadde mange kortslutninger «i hodet» rundt dette.

 

Jeg vet jo at all minus(forbruk og lading skal inn på en side av shunt, mens den andre siden skal på batteriet.

 

Nå er det minus fra meg både her og der. Dvs koplet fra forskjellige ladere og dynamoer, på forskjellige batterier. Men for å følge logikken fra Lithiumbanken, har jeg klekket ut at hvis jeg setter shunten mellom minus på det siste batteriet på rekka av forbruksbatterier, og minus på dette batteriet, hvor all pluss lading går til, og forbruk fra, vil shunten på samme måte speile ut og inn strøm. Tror jeg nesten maste hull i hodet på Jørg Becker om dette sist, så tør ikke å sende ham spørsmålet. 

 

I det ene øyeblikket forstår jeg hvordan det må være, og hvorfor, men så glipper det igjen. Har jeg tenkt riktig nå?

Link to post
Share on other sites

Om du har tenkt riktig, er ikke godt å si. Jeg forsto i hvert fall ingenting av dine tanker. Hadde du laget en skisse av opplegget ditt, hadde det nok vært enklere enn å forstå dine tanker. Jeg har nok med å holde orden på egne tanker.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Bare tanken på en skisse, gjorde meg klarere i toppen. Har nok tenkt litt riktig, og litt feil. Slik jeg tenkte ville BM holde styr på batteriet jeg henter forbruk fra, men bare fyllingsgraden på dette batteriet, og shunten ville få det veldig travelt med å etterfylle minus. Greit nok kanskje, så kan jeg i hode gange med antall forbruksbatterier. 

 

Må jeg lage en skisse?

Link to post
Share on other sites

153B88D2-9419-47C3-9BCC-D5E623D37D98.jpeg.e4b0c0aa0550bbb4a9ff2dce3f033687.jpegslik ser banken ut. 

Hvis jeg bruker versjonen øverst, og måler strøm ut og inn av batteriet jeg har pluss forbruk og lading på, sier vel shunten noe om hvor mye strøm som må har passert her?

 

Flytter jeg forbruket til den andre siden av shunten, er det kanskje enda bedre?

 

vet at all minus, både inn og ut, skal etter shunt, og bare shunt direkte på batteri, men da gar jeg en jobb, og liten formue jeg må ut med for å skjøte 50 kvadrats kabler.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev for 11 timer siden:

Fjernet sitering.

 

Slik jeg tolker skjemaet ditt så vil du med  minus forbruk fra terminal på batteri 1 få målt ladestrøm på batteri 1 og strømtrekket fra batteri 2,3 og 4. Flytter du minus forbruk til andre siden av shunten får du målt ladestrøm og forbruk på batteri 1

Skal du få noe nytte av en batterimonitor, mht. batterikapasitet i Ah, for batteribanken som en enhet må du som du selv påpeker føre all minus, både lading og forbruk gjennom shunt som skisse under viser

 

Batteribank.JPG.2f20e24881873bba2709aa151f67a46c.JPG

 

I min båt er opplegget med adskilte start- og forbruksbatterier og overvåking av forbruksbatterier slik:

 

5a5bb6447a349_Utsnittelektroskjema.JPG.f3f661f6f98d872f5f8ed54db90edab1.JPG

 

Redigert av Fiks
Fjernet unødvendig sitering (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, da blir det å flytte strømtrekket(minuskabel) til «alternativ» plassering. Har jeg 50 Ahm igjen på batteriet da, ganger jeg det med fire. Dvs, bare ganger alle verdier med fire. BM vil jo opplyse at batteriene er fulle, eller trenger lading, basert på det siste batteriet i rekken.

 

Flott tegning forresten. Skulle ønske jeg var så ryddig i hodet.

 

Link to post
Share on other sites

Dette med shunt er som regel ganske enkelt. Som du selv sier så skal det på ene siden være kun batteri-minus (for de batteriene du vil måle), og på andre siden skal all annen minus (både forbruk og lading). Her er @Fiks sin skisse riktig.

 

Nå er det selvsagt ikke noe i veien for å bruke BM på en annen måte enn den er laget for, men spørsmålet er hvorfor. Har jo ikke bilder av din installasjon så vet ikke hvor omfattende det er å rydde opp. Er det mye å rydde opp så er det kanskje også verdt det, for å få det mer oversiktlig og driftssikkert. 

 

Men om jeg har tolket deg riktig så er din alternative måte å bruke BM på, og kun måle 1 batteri, og si at all lading og forbruk fordeler seg likt, så tilstanden til ett batteri gjenspeiler resten. Dette skulle vel fungere sånn midles ok, om batteriene er like og du legger inn 1/4 av kapasiteten i  innstillingene på BM.

 

Koblingene må da gjøres litt om, og du må koble minus forbruk der du har skrevet "Alternativ minus forbruk" dette for å tilfredsstille kravet om at kun batteriminus på ene siden og all forbruk/lading på andre.

Link to post
Share on other sites

Det er fordel slik jeg ser det, å fordele jord over flere batterier. Jeg har jord hjelpemotor,batterilader, dynamo, seilvinsjer, nok en dynamo, og til forbruk panel. Det er jo mange koplinger på en batteriklemme. Dessuten trenger vel ikke shunten å være så stor heller. Den jeg har er 250A. Takker for innspill til tråden. 

Link to post
Share on other sites

Med Victron og Nasa er det ikke meningen at den skal stå andre steder enn i felles minus. Men i prinsippet er det greit å lage en slik løsning, og det er det sikkert andre som har gjort. Jeg har en shunt til et amperemeter i plussledningen ut fra regulatoren for solcellepanelet for å kunne se hvor mye av ladestrømmen som kommer derfra.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

En enkel shunt er i prinsippet ikke annet enn en liten metallbit med en kjent, lav motstand. Når det går strøm gjennom den, måles spenningsfallet over den, og i og med at motstanden er kjent, er det lett å regne ut strømmen. Det spiller ingen rolle hvor i strømkretsen shunten plasseres. I en lukket krets vil spenningsfallet over den være det samme uansett. Produsentene sier at den skal plasseres på minussiden, og jeg vil tro at grunnen er at det reduserer faren for kortslutningsuhell. Jeg har også sett noen shunt'er med noe innebygget elektronikk, men jeg aner ikke hva dette betyr med hensyn til plassering.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

eivindch skrev 13 minutter siden:

Produsentene sier at den skal plasseres på minussiden, og jeg vil tro at grunnen er at det reduserer faren for kortslutningsuhell.

Hvis produsenten sier at shunten skal plasseres på minus, så vil den sannsynligvis ikke klare å måle spenningen over shunten hvis den plasseres på pluss.

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev for 5 timer siden:

Det er fordel slik jeg ser det, å fordele jord over flere batterier. Jeg har jord hjelpemotor,batterilader, dynamo, seilvinsjer, nok en dynamo, og til forbruk panel. Det er jo mange koplinger på en batteriklemme. Dessuten trenger vel ikke shunten å være så stor heller. Den jeg har er 250A. Takker for innspill til tråden. 

Huffda. Minusledning, enten den er i form av ledning eller del av motor eller utstyr, kan kallast gods eller minus. Jord er den ledningen som ligg fra husinstallasjonen og godt nedi under plenen. Den som skal vera vår beskyttelse mot å få farlige elektriske støt.

Link to post
Share on other sites

Jeg roter med begrepene, og vet jo at jeg har topolet anlegg, skilletrafo, og egen jord, samt en minus og en plusside på 12 volt, og 24 volt(felles minus der). 

 

Bra og lære å være nøye med begrepene. Andre igjen, har jo koplet minus til gods, og feil begrepsbruk øker sjansen for misforståelser. 

Link to post
Share on other sites

Eivind.

I grunn er det riktig når du sier at det spiller ingen rolle om shunten er plassert i pluss eller negativt ledningen.
Noen produkter tillater dette ved enten å koble måleledningene tilsvarende, eller plassere jumpere,
eller at den finner automatisk om den måler på pluss eller minus, mm.

Men BØstrøm har en monitor fra Victron.

Victron BMV-7xx er konstruert slik at den har elektronikk på shunten, som definerer hvor den plasseres.

Det er også den som forsyner selve monitoren/instrumentet med spenning (pluss henter den med

vedlagt kabel og sikring som også kobles til shunten).
Shunten av Victron BMV-7xx må derfor installeres på minus.

 

Shunter som skal måle batterikapasitet må også alminnelig monteres
som -siste- del mellom batteribanken den skal måle og alle andre minus-tilkoblinger.

Dette betyr at det ikke funker når en velger å tilkoble shunten og minustilkoblinger
annerledes enn Fiks skisserer i innlegget ovenfor.

(NB: Bortsett av at jeg ville flytte den fra 1. til 4. batteriet)

=============

Annet, som også BØstrøm lurte om tidligere.
Victron BMV er meget presis og tilbyr utover egen presisjon også flere muligheter for fin-justering,

dvs. mulighet for å tilpasse funksjonene enda mer til forholdene som finnes der og da.


Det gjelder særlig ved å justere monitoren for Peukerteffekten (Litium, eller også en del bly-batterier),

men også ved bruk på svære batteribanker, eller med høy svevespenning mm.
som kunne påvirke mulighetene for å måle presis.

 

Presis måling av Ah (kapasitet og resterende kapasitet, dvs det vi egentlig vil vite) er bare mulig når systemet "vet" hva den dealer med.

Noe blanding av (type) batterier, som så skal monitores med en slik monitor,

må da bli meget upresis når en ønsker å måle mer enn bare "sånn cirka" Ampere inn og ut og spenninger.

 

:seeya:
Jørg

 


 

 

 

 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...