Jump to content

Trebåt som har ligget inne i 30 år


Anton Kornelius

Recommended Posts

Hei. Jeg har tenkt å ta i bruk en Finnvik 15 trebåt som har ligget i naus i 30 år, uten å ha vært på sjøen i den perioden. Jeg vil anta at den trekker vann etter så mange år på land, og lurer på hva som vil være best å starte med først? Bør jeg først starte med å ha den på sjøen for at den skal få trutne, eller kan jeg starte med å behandle den innvendig med 50/50 linolje og terpentin, nå som den er tørr? Takknemlig for alle gode råd som måtte komme.

BF9AF7BE-E982-41A8-9873-299F5543F01A.jpeg

09CAAAB2-23D2-4BBA-949E-44D9A7711F8D.jpeg

EB73C40D-483E-495D-8BCF-61B5A33D3CD6.jpeg

1412A288-76F1-4CB4-A8B0-E971F2EA9D4F.jpeg

0AF1404A-7DEA-49BB-9DC7-7A663AE38B4C.jpeg

66B60A49-EE03-4F63-803B-2DB256EC4696.jpeg

Link to post

I utgangspunktet er det vel bare å sjøsette! Avhengig av temperatur i sjøen så vil den trutne. Men det ser ut som om den er klinka med jernklink, har erfaring for at disse ruster av etterhvert, uavhengig av om båten er på land eller ei. Trutner ikke båten, så er det altså en mulighet for at noen klink er rusta av, da må de byttes. Om du vil sjekke klinka før sjøsetting, så kan du slå forsiktig, på klinka med en hammer. Men du må ha mothold på motsatt ende av klinket.

Trebåt med jernklink er vel bygget for røff bruk, og levetiden for båten ble ikke ansett så viktig. Det krever et jevnt arbeid med årvis bytting av klink for å holde den flytende. Vi hadde en slik da jeg var ung,, kalte den tesila!?

Aileen ll

Link to post

Hulda har rett...... en unik mulighet å riktig impregnere båten med rå linolje, tils treet ikke  trekker lenger.......sen kokt linolje for å forsegle.

 

ikke fyll vann i båten på land, det er en dødssynd....da vill all dritt som sitter i bordganger presses ut, og båten vill lekke mer en innen.....det du kan gjøre er å legge trasmatter innombords som du drenker med vann, og holde disse fuktige, har du en bunnplugg i båten, så att vann kan rinne ut, da kan du bruke en hage-vannspreder.

S/Y Gunga Din

Link to post

Takk for nyttige svar! Da starter jeg med innvending påføring av linolje/terpentin, til den ikke trekker lenger. Sjekker også klinkene for å se om noe må skiftes. Så legges den ut i havna for å se hvordan den reagerer på sjølivet igjen. Dette blir spennende! Skal legge ut en oppdatering senere, så dere får se hvordan det gikk.

Link to post

Jeg tror at jernklinkene dine er ok. De holder svært lenge i gran- og furuvirke. I eik tæres de fort av garvesyre. Jeg arvet en gang en hauggammal pram fra min morfar. Den hadde jernsøm som var minst 50 år gammel. Naglene var rustne, men holdt så lenge jeg hadde båten. Ulempen med jern, er at rust ødelegger trevirket rundt naglen. Denne prosessen forsinker du muligens om du impregnerer den godt med rå linolje. Fin båt, forresten.

Link to post

Når du tar denne 'oljedrukningen' vil du oppnå to ting i tillegg til treverkimpregneringen. Du vil preservere (rustbeskytte spikere og nagler) og båten vil trutne meget langsommere. Så ikke heng på motoren med en gang. Jernspiker holder etter erfaring i minst 30 år. Det er når båten ligger i sjøen. I garasjen holder spikerene mer enn 500 år. 

Link to post
gon skrev for 1 time siden:

Jeg tror at jernklinkene dine er ok. De holder svært lenge i gran- og furuvirke. I eik tæres de fort av garvesyre. Jeg arvet en gang en hauggammal pram fra min morfar. Den hadde jernsøm som var minst 50 år gammel. Naglene var rustne, men holdt så lenge jeg hadde båten. Ulempen med jern, er at rust ødelegger trevirket rundt naglen. Denne prosessen forsinker du muligens om du impregnerer den godt med rå linolje. Fin båt, forresten.

Takk for svaret. Godt å vite

Link to post
Hulda skrev for 1 time siden:

Når du tar denne 'oljedrukningen' vil du oppnå to ting i tillegg til treverkimpregneringen. Du vil preservere (rustbeskytte spikere og nagler) og båten vil trutne meget langsommere. Så ikke heng på motoren med en gang. Jernspiker holder etter erfaring i minst 30 år. Det er når båten ligger i sjøen. I garasjen holder spikerene mer enn 500 år. 

Takk for svar Hulda. Det var veldig nyttig info å få.

Link to post
Gunga Din skrev for 3 timer siden:

Hulda har rett...... en unik mulighet å riktig impregnere båten med rå linolje, tils treet ikke  trekker lenger.......sen kokt linolje for å forsegle.

 

ikke fyll vann i båten på land, det er en dødssynd....da vill all dritt som sitter i bordganger presses ut, og båten vill lekke mer en innen.....det du kan gjøre er å legge trasmatter innombords som du drenker med vann, og holde disse fuktige, har du en bunnplugg i båten, så att vann kan rinne ut, da kan du bruke en hage-vannspreder.

Takk for svaret. Holder det at jeg peiser på med linolje/tepentin blanding innvendig, eller bør jeg gjøre det fra utsiden også?

Link to post

Det kommer an på hva overflatebehandlingen forrige bruker har benyttet. Vanligvis lakket vi utvendig og oljet innvendig. Ikke lakke på begge sider, båten råtner. Du må sjekke opp selv hva som har blitt gjort tidligere. 

 

En gang, i forrige årtusen, var det en smarting hos Herbern på Killingen som skulle pre-trutne en drake (seilbåt). Med et jævla brak åpnet hele baugen seg, og båten var vrak. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

En del båter nordpå ble bygget av gran, det hadde vel med tilgangen å gjøre. Da funker det dårlig med oljing, siden grana ikke har celler som suger olje som furua. Ellers enig med de over i at det er en glimrende mulighet til å få mettet treverket med olje. Hvis den ikke vil trutne etter oljing kan det være at treverket ikke vil suge vann da det er mettet med olje. Har du sprekker som ikke går sammen da kan du luse. Er det åpninger mellom bordgangene kan du ettertrekke klinken eller bytte klink om nødvendig.

 

Gunga Din skrev for 14 timer siden:

ikke fyll vann i båten på land, det er en dødssynd....da vill all dritt som sitter i bordganger presses ut, og båten vill lekke mer en innen.....

I tillegg er ikke en trebåt dimensjonert for innvendig belastning mens den står på land. Du kan sprenge bordgangene fra hverandre. Vann er tungt :wink:

Link to post

Hei og gratulerer med en flott båt!

 

Ser du har fått mange gode råd her allerede, så skal bare legge til noe småtteri.

 

Ser ut for at båtbyggeriet driver ennå (?)men i en annen form, mer slipping og lagring. En telefon for å etablere kontakt kanskje?

 

Nå er det ofte slik at den generasjonen som jobbet med trebåter er ennå blant oss selv om det tynnes ut i rekkene. Men de gjør lite av seg. Skal ikke se bort ifra at det dukker opp noen med erfaring fra trebåtbygging når du setter i gang. Ryktene går som kjent fort på mindre plasser.

Vil tro det kunne vært greit å få en (pensjonert)fagmann til å vurdere bunnen og gi råd på plassen før du sjøsetter..

 

Ellers en liten historie hva en bekjent opplevde noen år tilbake etter å ha handlet seg en eldre båt:

Hadde vært i Holland og handlet seg en utrangert slepebåt som ville løse hans boplaner under studier etc i Holland. 

Båten handlet rimelig fra et konkursbo. Tøffet avgårde på kanalene med redusert fart. Synes det var himla mye klapring fra maskinen , drypping av kjølevann og olje stort sett overalt og fising fra lekke eksospakninger.

La seg til midt i en by i Holland ikke langt fra der han skulle studere. Begynte å kikke på maskinen mens fant ut at den var montert inn på 50/60tallet så forhandler og deler var det heller tynt med. Tenkte mer på å lage det koselig i lugaren forut.

 

Men da han var på dekk og nede i maskinrommet stod det stadig eldre karer på kaien og kikket. Etter noen dager kom en av de ombord. Viste seg han var en gammel maskinist som kjente godt til motoren.

For å lage en lang historie kort: Før han visste ordet av det hadde et lite "arbeidslag" med pensjonerte maskinister tatt over. Maskindeler sendt avgårde til lokale verksteder og returnerte som ny. Viste seg verkstedene hadde vært "store" på slikt arbeid på en tid da det var mange slike maskiner i omløp. Pakninger ble laget der det ikke var nytt å hente. Et større lager med slikt og slitte/nye maskindeler ble funnet under dekk akter. En hjelpemotor ble funnet under masse rot og karene lyste opp: Denne var en gammel kjenning!

 

De var ikke lite stolt da de en måned eller to senere kunne slippe på starteluften og maskinen tørnes. Noen minutter senere kom det en dott med røyk opp skorsteinen og godlyd fra maskinen. De pensjonerte maskinistene nikket seg imellom mens de kikket etter lekkasjer.. Maskinen var helt tett og alle utslitte deler var fikset..

Betaling? Tja.. mener han sa de hadde hatt det så kjekt sammen og fikk jobbe med noe de hadde holdt på med et yrkesaktivt liv det var mer en sum som dekket vask av arbeidsklærne + delekostnadene. 

 

Så du får bare krysse fingrene...:wink:

Lykke til med arbeidet fremover!

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

Nå har denne båten påhenger, men et godt råd på gamle tresnekker har gjerne vært å la de trutne en uke eller to på vannet før du starter motoren. Så er båten godt og tett før vibrasjonene fra motoren gjøre seg gjeldende.

Får du ta i noe Xylamon eller tilsvarende antiparasitt-greier, er det fint å blande inn litt i olja før du begynner å impregnere.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...