Jon_R Startet 15.Oktober.2002 Del på Facebook Startet 15.Oktober.2002 Leste i et innlegg i dag at gammel olje er skadelig for motoren og at det derfor bør skiftes olje når båten taes opp. Jeg hadde tenkt å vente til senvinteren og få tatt en skikkelig verksted-service utenom sesongen. Gjør jeg noe dumt da?? Motoren er selvfølgelig konservert med olje i sylindere, ferskvannskjørt, tømt for bensin, etc.,etc.... Dette dreier seg om 115HK firetakt outboard. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Oktober.2002 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2002 Hei. At motoren en enkel vinter blir stående med gammel olje gjør neppe noen skade. Men dersom det samme skjer vinter etter vinter, etter. . . har det nok betydning. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
SveinHa Svart 15.Oktober.2002 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2002 Det er nok viktigere å ta oljeskift om høsten på en diesel med de forurensingene som samles opp i olja. På bensinmotorer ser jo oljen nesten ny ut etter en sesong (i alle fall sammenlignet med diesel). Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
OT-flyktning Svart 16.Oktober.2002 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2002 Tror det er viktigere å skifte olje i undervannshuset før kulda kommer! Sitér dette innlegget Link to post
Per Atle Svart 16.Oktober.2002 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2002 Som kæptn Lars sier, det er ikke særlig skadelig om du gjør dette en gang. Men tære-problemer innvendig kan oppstå hvis du gjør det samme år etter år... Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 18.September.2004 Del på Facebook Svart 18.September.2004 En nabo ga meg rådet å kjøre motoren varm før man foretar oljeskift. Da blir olja tynn og lett å ha med å gjøre. Bør man skifte gearolje hver høst? Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Hulda Svart 18.September.2004 Del på Facebook Svart 18.September.2004 Bare pass også på å få skiftet olja i alle motorens glidelagere. "Fregner" på sylinderveggene er ikke ok. "Fregner" i lagrene er værre. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.September.2004 Del på Facebook Svart 18.September.2004 En nabo ga meg rådet å kjøre motoren varm før man foretar oljeskift. Da blir olja tynn og lett å ha med å gjøre. Bør man skifte gearolje hver høst? Gear: Følg anvisingen fra produsent. Mitt PRM kan gå årevis på samme olja, 500- eller fler timer vil jeg tro. Men det er så få liter det er snakk om, så jeg bytter vel sånn annet hvert år. Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 18.September.2004 Del på Facebook Svart 18.September.2004 Jeg bytter motorolje og gearolje hvert år, før opplag. Jeg mener at motoren skal oppbevares med renest mulig olje. Jeg kjører motoren god og varm, skifter olje, og kjører en kort tur til krana slik at den nye olja har vasket gjennom systemet. Om det er overtru eller ikke veit ikke jeg, men jeg mener nå at det er greit. En mekaniker sa til meg engang at det var ikke så nøye, bare det ble gjort regelmessig, og videre at jo eldre motoren var, jo viktigere var det med oljeskift. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 18.September.2004 Del på Facebook Svart 18.September.2004 Jeg bytter alt av oljer på høsten, men husk at etter at du har byttet oljen så start opp og kjør varm før du stopper for siste gang. Dette er for å få ny ren olje i alle lager før du stopper. Spesielt viktig er det å bytte olje på undervannshus før vinteren. Tenk deg at det er kommet litt sjøvann inn i gearhuset i løpet av sommeren og dette vannet forblir der inne hele vinteren igjennom. Ja da er du sikker at noen av komponentene der inne har tatt skade. Ny olje er å foretrekke. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
tom-ba Svart 18.September.2004 Del på Facebook Svart 18.September.2004 Det er vel greit at du venter til litt, men det er IKKE bra å la maskinen din stå med gammel olje på over vinteren , da du ikke vet om hva denne inneholder, du har jo gjort så mye annet som er viktig for vinteren så hvorfor ikke skru ut pluggen og bytte olje også med filter selfølgeligf.? Det er lagt mange gode grunnlag for motorhavari fordi man venter til våren med slike ting,les vann og forurensninger Sitér dette innlegget Link to post
jorhei Svart 19.September.2004 Del på Facebook Svart 19.September.2004 Vi har blitt fortalt at vi bør skifte olje hver vår på vår FM motor. Er dette da feil, bør vi gjøre det hver høst istedenfor? Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
Haakon Svart 19.September.2004 Del på Facebook Svart 19.September.2004 Gear: Følg anvisingen fra produsent. Mitt PRM kan gå årevis på samme olja, 500- eller fler timer vil jeg tro. Men det er så få liter det er snakk om, så jeg bytter vel sånn annet hvert år. På PRM gear skal det skiftes olje kvart år i følge importør Halaas og Mohen. Hadde gear havari på min forige PRM 410, det vart spekulert i om dette kom av at det var for lang tid mellom olje skift intervalla (forige eier skiftet kvart 2. -3. år). Skifter iallefall kvart år på mitt nye PRM 750 gear. (dette står det også i instuksjonsheftet) Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 19.September.2004 Del på Facebook Svart 19.September.2004 På PRM gear skal det skiftes olje kvart år i følge importør Halaas og Mohen. Hadde gear havari på min forige PRM 410, det vart spekulert i om dette kom av at det var for lang tid mellom olje skift intervalla (forige eier skiftet kvart 2. -3. år). Skifter iallefall kvart år på mitt nye PRM 750 gear. (dette står det også i instuksjonsheftet) Det er vel rimelig klart at det skal minimum byttes olje 1 gang pr år eller 100 driftstimer. Det vi diskuterer er om vi skal bytte denne oljen om høsten eller om våren. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Haakon Svart 19.September.2004 Del på Facebook Svart 19.September.2004 Det vi diskuterer er om vi skal bytte denne oljen om høsten eller om våren.På innenbors gear spiller det vel liten rolle om en skifter høst eller vår siden det er minimalt med stoffer der som kan føre til "tæring" På gearhus som står i sjø og på motor ville jeg iallefall skiftet på høst eller når en står fremfor en lengre lagring. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 19.September.2004 Del på Facebook Svart 19.September.2004 På innenbors gear spiller det vel liten rolle om en skifter høst eller vår siden det er minimalt med stoffer der som kan føre til "tæring" På gearhus som står i sjø og på motor ville jeg iallefall skiftet på høst eller når en står fremfor en lengre lagring. Beklager at jeg ikke tenkte på det, jeg var bare så fokusert på det som var under vann. Da har du rett i det du skriver - beklager Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Victora III Svart 19.September.2004 Del på Facebook Svart 19.September.2004 Skifter også hver høst. I tillegg til argumentene om at motor har bedre av å stå med ny olje en gammel, er også greit med alt som er gjort klart til neste sesong. MEN jeg har hatt et problem på min KAD 43; Jeg får ikke ut mer en ca 8 av de 11 litrene den inneholder. Vet at en del med samme motor har samme problem. Jeg bruker elektrisk pumpe, men båten er nok litt baktung slik at de siste litrene blir liggende bak i bunnpanna. Noen som har samme problemet? Sitér dette innlegget Link to post
Seastar Svart 19.September.2004 Del på Facebook Svart 19.September.2004 Hei alle båtvenner! Har en TD 40 Volvo motor, og jeg pumper ut oljen ved hjelp av et kobberrør som stikkes ned i peilepinne røret. Skal da komme lengst ned i bunnpanna ble det sagt av fagfolk - men jeg får heller ikke opp alle de 11 ltr. som den skal inneholde. Skiftet tidligere i sommer, men fikk ikke den "gode følelsen" ved å se blank og fin olje på peilepinnen etter skiftet - den var helt svart med det samme, og det regner jeg med har sammenheng med at det var igjen kanskje ca. 3 liter med meg også? En mekaniker for disse motorene mente at det ikke hadde noe å si, men jeg lurer på hva jeg skal bruke som kan bøyes litt mere fleksibelt nede i motoren for å få med alt opp. Jeg kjører motoren varm før jeg skifter, og har derfor dårlig erfaring med plastslanger av forskjellig typer - de blir bare så "myke" at det er nytteløst å prøve å tre de bort i "krokene" Har nå kjørt en slik omgang med "innvendig motorrens"- tilsetning, og skal skifte oljen igjen, så jeg er også interessert i tips på hvordan få ut all oljen. NB! Som en løsning for å utjevne helningen av motoren bakover mot giret i båten, lurer jeg på å ta båten opp på vogna i oppdraget i båthavna - for å få motoren "vannrett" og på den måten få ut all oljen? Bruker nemlig båten hele vinteren igjennom, så da er det kjekt å vite at den har fått sin nye forsyning av rein Rimula Ultra 15/40 olje - det føles bare så godt når jeg skal hive den igang på skikkelige kaldstarter! Seastar Sitér dette innlegget Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 19.September.2004 Del på Facebook Svart 19.September.2004 . Skiftet tidligere i sommer, men fikk ikke den "gode følelsen" ved å se blank og fin olje på peilepinnen etter skiftet - den var helt svart med det samme, og det regner jeg med har sammenheng med at det var igjen kanskje ca. 3 liter med meg også? Jeg tror ikke at du skal bekrymre deg. Jeg har dieselbil, og etter at jeg har skiftet olje ( med en gang etter ) er oljen svart, det samme ser jeg med lastebilen jeg kjører på jobb. På begge bilerne blir oljen tappet etter at motoren en blitt varm, og oljen blir tappet gjennem bunnplug. Oljefilteret skifter jeg hver gang. Etter at ny olje er kommet på motoren, starter jeg opp, lar motoren gå et minutt eller to, stopper og peiler, og oljen er SVART. Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
Divemaster Svart 20.September.2004 Del på Facebook Svart 20.September.2004 Leste i et innlegg i dag at gammel olje er skadelig for motoren og at det derfor bør skiftes olje når båten taes opp. Jeg hadde tenkt å vente til senvinteren og få tatt en skikkelig verksted-service utenom sesongen. Gjør jeg noe dumt da?? Motoren er selvfølgelig konservert med olje i sylindere, ferskvannskjørt, tømt for bensin, etc.,etc.... Dette dreier seg om 115HK firetakt outboard. Oljen i en bensinmotor er ikke så følsom som en dieselmotors, da lite svovel finnes i bensin, så dette svaret er vel litt irrelevant for deg... Alt for få er klar over hvor viktig oljeskift på dieselmotorer er. Denne bør skiftes hver 100 timer da det bygges opp en god del karbon og andre bi-produkter i smøreoljen til en dieselmotor. Hvis denne oppyggingen forsetter vil ikke bare smøreevnen til ojen nedsettes, men karbonen vil også blokkerer oljens kjøleeffekt (jeg har snakket en god del om kjølesystemer tidligere, så skal ikke gå inn på dette her...). Smøreoljen vil også ha en oppbygging av svovelsyre som kan ha negativ innvirkning på lager osv., hvis den ikke er skiftet ved riktige intervaller. Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
kew Svart 20.September.2004 Del på Facebook Svart 20.September.2004 Alt for få er klar over hvor viktig oljeskift på dieselmotorer er. Denne bør skiftes hver 100 timer da det bygges opp en god del karbon og andre bi-produkter i smøreoljen til en dieselmotor. Hvis denne oppyggingen forsetter vil ikke bare smøreevnen til ojen nedsettes, men karbonen vil også blokkerer oljens kjøleeffekt (jeg har snakket en god del om kjølesystemer tidligere, så skal ikke gå inn på dette her...). Smøreoljen vil også ha en oppbygging av svovelsyre som kan ha negativ innvirkning på lager osv., hvis den ikke er skiftet ved riktige intervaller. Et skiftintervall på 100 t er vel da besert på en fullstendig tømming av gammel olje før ny fylles på. Ser at bla. Swande sitter igjen med ca 3 liter gammel olje etter skift. Det er ca 27% gammel olje. Det reiser imidlertid et for meg interessant spørsmål. Når gammel, forurenset olje blandes med ny, vil da disse forurensningene i den gamle oljen påvirke egenskapene til den nye, ev noen av tilsetningsstoffene i denne, slik at denne får en ytterligere nedsatt effekt - eller får man kun et pro-rata forhold 1/3 gammel/ 2/3 ny ?. Selv om jeg har sittet igjen med langt mindre gammel olje enn nevnt ovenfor, har jeg ( i mitt enfold) sittet med en (god?) følelse av at nå var alt bra innfor vinteropplaget. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 20.September.2004 Del på Facebook Svart 20.September.2004 Et skiftintervall på 100 t er vel da besert på en fullstendig tømming av gammel olje før ny fylles på. Ser at bla. Swande sitter igjen med ca 3 liter gammel olje etter skift. Det er ca 27% gammel olje. Det reiser imidlertid et for meg interessant spørsmål. Når gammel, forurenset olje blandes med ny, vil da disse forurensningene i den gamle oljen påvirke egenskapene til den nye, ev noen av tilsetningsstoffene i denne, slik at denne får en ytterligere nedsatt effekt - eller får man kun et pro-rata forhold 1/3 gammel/ 2/3 ny ?. Selv om jeg har sittet igjen med langt mindre gammel olje enn nevnt ovenfor, har jeg ( i mitt enfold) sittet med en (god?) følelse av at nå var alt bra innfor vinteropplaget. Mange svarmuligheter her ... I et eksempel hvor motoren holder 12 L smøreolje, og jeg har 3 L igjen som jeg ikke "kan" få ut (pumper ut 9 L). 100 timers gange med et gjennomsnittsforbruk på 15 L/t gir 1,500 l diesel. 1% oljeforbuk (ikke unormalt) vil da si at jeg har etterfylt 15 L olje som da tilsier at jeg ikke har noe olje som er 100 t gammel.... Dessuten, når jeg skifter smøreolje, sø vil jeg også skifte filter, som inneholder rundt 1/2 l olje, slik at jeg "kun" mangler 2 1/2 liter gammel olje. Nytt filter, mer enn 2/3 ny olje og mindre enn 1/3 "gammel" olje, som har mindre enn 100 t bruk, vil ha liten negativ effekt i "forurensningen" som finnes i oljen. Uansett, så vil jo den "nye" oljeblandinge være bedre enn den "gamle" ved vinterlagring. Klart så kan man jo installere renseanlegg for oljen, for å kunne "bruke" denne lengre, men i en lystbåt så vil nok den investeringen ikke svare seg. Hovedsaken med mitt innlegg var å peke ut at det er mer enn "bare oljeskift" en gjør her. I tillegg til å vedlikeholde/forbedre smøreevnen, så fjerner/minsker man konsentrasjonen av skadelige avfallsoffer som har negativ invirkning på bevegelige deler, samt man samtidig forbedrer kjøleeffekten i en dieselmotor med "nyere" olje. Jeg har snakket om kjøelsystemer og dieselmotorer før her, så skal ikke gå inn på dette denne gangen. Hilsen en som snart skal til med 70 L olje og tilhørende filter + kjølesystemer.... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.