Jump to content

Ønsker råd, behandling av teakdør.


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Rå linolje. Påføres med svamp og tørkes over med en fille etter et døgn så det ikke rennre og klumper seg (blir stygt). Fillene selvantennes hvis de blir liggende, så legg de i en pose vann.

 

Døren ser tørst ut, så du bør nok ta den noen ganger. Avslutt eventuelt med kokt linolje eller Owatrol D2

 

Linolje: 619,- på Jernia for fem liter. Burde holde en stund.

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt Benar UVR med godt resultat. Behandlet kabindøren i båten for 12 år siden, men nå er den godt moden for en ny runde ser jeg. Har prøvd med med Owatrol på teakdører før, men Benaren holder betydelig lenger. Tynner de første par strøkene og abslutter med ren Benar. 5 strøk pleier å holde plenty. Med Owatrol ble det ca 25 og holdt knapt halve tiden....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Benar olje er veldig bra greier. Er selv maler, og tidligere behandlet vi nye ytterdører i nye hus med Benar olje. Og de dørene er de dørene som har holdt lengst! Er jo selvfølgelig ikke vedlikeholdsfritt, men jeg ville gått for Benar olje. Tynnet ut i første strøk som nevnt over. 

Link to post
Share on other sites

Støtter bruk av Benar her. Døra får sannsynligvis ikke store mekaniske belastningen, dermed vil Benar være varig gi god beskyttelse. 

 

Vedlikeholdet trenger ikke bestå av mer enn å gå lett over med P150-papir og legge et nytt tynt strøk med Benar, en gang i året eller annen hvert år (avhengig av påvirkning fra været). Forutsetter at døra er satt skikkelig inn med først tynnet og så ren Benar nå etter du har slipt den. For best vedheft er det også en fordel at du sliper lett over (og tørker av støvet med ei fille med aceton) rett før du oljer første strøket. Siden Benar er en herdende olje/myk lakk vil den ikke trekke så veldig langt inn i treet, dermed er det viktig at overflaten er ferskt bearbeidet for best molkelylær heft (de polare molekylene i Benaren innretter seg etter de polare molekylene i treet).

 

Gjerne også verdt å merke seg at UVR’en er gyllen i fargen, dermed farger den teaken noe. De andre variantene Matt og Blank er tilnærmet fargeløse. Selv bruker jeg som regel UVR først og så avslutter jeg med Matt eller Blank, alt etter ønsket finish (UVR ha også glans, men Blank har mer).

Link to post
Share on other sites

Har ståande ein boks som har avbilda båtdekk. Trur det er uretanbasert. Usikker på om det er olje eller lakk. Brukte den på eit kjøkkenbord for nokre år siden.  Den er blank.  Eg kunne godt hatt litt gylden slik det høres ut som benar uvr er. Berre fint om døra blir mørkare.

 Har biltema benar uvr? 

Skal det pussast etter første strøk, det vil vel reise seg hår? eller er 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 6 timer siden:

Jeg bruker Owatrol D1 til treverket er mettet, lett sliping med sandpair og så flere lag D2. Sliping mellom lagene gir jevner overflate.

 

Det gjorde jeg også før. Men Benar holder seg faktisk mye bedre.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har en teakdør i heimen som er vendt mot vest. Bor ganske langt vest med "England som nærmeste nabo". Her plasker det og blåser store deler av vinteren. Den døren er nå 28 år.

De første årene brukte jeg noe teakolje som anbefalt av div naboer etc.. Endte opp med stadig sliping om våren og påføring av nytt lag. Fikk stadig "gode" råd til produkter som skulle være så fantastisk bra. Noen av rådene var slik du skulle tro det kunne brukes på ytterdører på ubåt...:giggle:

Like forb.... måtte jeg til med skraping og slipemaskin igjen da våren kom. 

Ble så anbefalt Benar m uvr i en større malerbutikk. 

Etter det ble påført ihht til produsents anvising til forarbeid har det holdt i mange år.

 

Så i likhet med andre over her kan det produktet anbefales på det aller sterkeste! 

 

Ellers skal du være obs på at noen av de som produserer presenning kan og lage trekk til å ha over døren når høst/vinter setter inn.

Festes med vanlige kalesjeknapper over og på siden av dørkarmen. Det tar det unna det verste av regnet og beskytter treverket. Rulles pent sammen når en gang våren dukker opp. 

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eg landa på benar uvr.  Etter skraping og pussing og rødspritvask så tynna eg benar uvr med 20% med whitesprit, og metta treverket godt, og så tørka vekk alt overflatisk.  Alt bra så langt. 

....Framgangsmåte står på boksen, men alikevel så måtte eg googla eg litt for å finne tips om feks temperatur, og då kom eg over stadig fleire negative omtaler pga tørketid.  Men eg måtte jo prøve sjølv fann eg ut,  og valgte heldigvis berre å prøve på topplista som skal over døra. 

 Og det stemmer det med lang tørketid. Benar er nok best egnet til vinterprosjekt.  Så nå skal eg vaske vekk teststrøket med ublandet benar som eg la i går.  Eg har ikkje mulighet å gi kvart strøk halvannet døgn tørketid, då går det 8-10 dager å smøre døra.  Om døra var montert slik at eg kunne tatt begge sider samtidig hadde det sjølvsagt spart meg for litt tid. 

    Eg fann fleire tips om å blande 50% feks trestjerners lakk i benar uvr, både for raskere tørketid og litt hardere overflate.  Det tenker eg blir dagens forsøk. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Ideelt sett skulle du ha fått tatt døra innomhus i et temperert lokale. Selv tar jeg med meg ting på jobb og oljer og lakkerer der. Ting som er for store til å tas med eller er fastmontert venter jeg med til temperaturen stiger og ligger på jevnt 20 grader (eller mer i sola). Da tørker Benaren fint på et døgn og er klar for neste strøk. Brukstørr, altså slik at overflaten tåler å tas på tar gjerne 2-3 dager ved 20 grader og forholdsvis lav luftfuktighet. En svak trekk/vind hjelper også på tørketiden.

Link to post
Share on other sites

Heldt på i oppvarma garasje. 18-20 grader.  Smurte eit strøk lakk i formidag på listverk og første side av dør.  Eg valgte å bruke lakken utan å blande i benar slik som eg planla.  Etter 2 lister bestemte eg meg for å tynne ut litt av lakken sidan den virka litt tjukk. Tenkte det ville gi betre flyt.  På boksen stod det eg skulle bruke whitesprit.  I kveld var eg innom garasjen å kjente på resultatet. De to første listene som fekk rein lakk verka klar for pussing, men resten som fekk lakk med 20% whitesprit var litt klissete.  

Har alltid hata husmaling,  eg får vist ikkje betre følelse av å arbeida med oljing eller lakking :diving: 

Eg får kanskje droppe whitesprit på resten av prosjektet.   

 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Eg har brukt lakk nå. Ikkje benar. 

Men eg fann fleire tips om å blande benar og lakk 50/50 for å få litt hardere overflate, spesielt i sollys, og raskere tørking.  Så eg var litt gira på å prøve det. Stod klae til å blande.... men så var det så fint bilde av teakdekk på lakkboksen at eg kjørte på med lakk uten benar. 

Ja det verkar som whitesprit senkar tørking, neste strøk i morgon blir lakk ufortynna. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Ja det føles nok like teit som det framstår.   Det er rett og slett på grunn av alle treff på nett rundt tørking ved bruk av benar som bekreftar problemet som dukka opp, så må eg ta ein snarvei.  Eg har ikkje tenkt over at det kunne ta så lang tid, og har vurdert at eg ikkje har tid å gjera det riktige i denne omgang.   Men døra er lett å ta ut, så eg vil eg nok ta den heim tidlig på vinter når eg ser lakken slipper, slik at eg kan ha betre tid. 

 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Jeg skal gjøre akkurat samme jobben når temperaturen stiger litt og kommer også til å velge lakk. Dersom man bruker en myk lakk vil resultatet bli bedre enn med olje. Jeg har litt følelsen av at man velger olje fordi det var det man gjorde tidligere.

 

Denne lakken(Epifanes) f.eks. er fantastisk: https://www.westsystem.no/p/4579

Link to post
Share on other sites

Har en terrassedør i teak som står rett mor sør der jeg har vært gjennom de fleste systemer. Fulgte rådene jeg fikk fra forskjellige eksperter, men endte opp med skraping og sliping etter etter noen år uansett. Helt til en luring anbefalte meg å bruke vanlig trebitt husbeis med farge Burmateak, dermed ble det slutt på skraping for godt. Vasker dørene med rødsprit hvert annet år og legger på et syltynt lag med beis.

Dørene er nå 33 år gamle og fremstår tilnærmet som nye. Tiden til vedlikehold av dørene dreier seg om ca et kvarter annethvert år.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...