Jump to content

Sikkerhet ved bruk av automatvest


Knallipadden

Recommended Posts

Jeg har hørt folk drukne med bruk av automatvest. Spørsmålet er om de gir falsk trygghet? For å ta et eksempel,så tar det gjerne et par sekunder før vesten blåser seg opp når du havner i vannet. Er personen bevistløs for eksempel når han/henne faller uti og havner under vann med hodet, er sjansen stor for at personen puster inn vann før den blåser seg opp. Man puster når man er bevistløs... Tar man et skikkelig drag er det nok til at den personen aldri våkner siden lungene er full i vann før vesten har blåst seg opp. En annen utfordring er at kanskje ikke alle er like flink til å sjekke de hvert år.i 

Link to post
Share on other sites

De bør holdes i god stand ved og skifte gass og ventil så de blåser seg opp når det trengs, og brukerne bør også prøve og ha de på og hoppe i vannet med de for og bli kjent med vesten det prøver vi og gjøre når vi skal skifte gass og se over vesten. 

Nå kommer sommeren?

Link to post
Share on other sites

Første bud er å forstå at slike vester ikke er vedlikeholdsfrie. Om serviceintervallene følges og at brukeren i tillegg passer på at gasspatronen er skikkelig fastskrudd vil vesten virke. 

 

Og det er ikke slik at disse vestene blåser seg opp 'etter en stund'. Det skjer nærmest umiddelbart etter at personen havner i vannet. Man rekker ikke å svelge mye vann før man ligger å dupper med hodet over vann.

 

Er du i tvil om hvordan din egen vest oppleves i praktisk bruk anbefaler jeg at du hopper ut i vannet med vesten på for å prøve den. Men husk at vesten da må pakkes om med ny gasspatron og utløser. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

En veiledning til hvordan man vedlikeholder oppblåsbare vester finnes i denne tråden:

 

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Ja det er enkelte som ikke tar vedlikeholdet av oppblåsbare vester særlig nøye og tror/mener den virker uansett alder og tilstand.

 

Tar normalt ikke mange minuttene å ta en service på de.. Ja utover tiden den bør være oppblåst for å sjekke den er tett.

Følger med en grei veiledning.

 

Og som nevnt over her, tar ikke mange sekundene før den er såpass oppblåst at man kommer til overflaten igjen.

Kanskje prøve den i et svømmebasseng nå før sesongen?:diving:

 

 

Ved å teste kan man kanskje unngå dette når det virkelig er behov for den:

 

 

 

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mange bruker "seilvester", og lever i god tro.

Hvis man blir slått bevisstløs, og detter i vann med de, så er det ingen garanti for at man blir snudd på ryggen. Så det er også der en fare for at man svelger vann og drukner. 

En oppblåsbar vest har masse oppdrift rundt hodet. 

Alle vester har fordeler og ulemper. Så velg det som passer. 

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at enkelte mener at man må bytta gasspatron, hvorfor det? Har noen opplevd at disse har hatt lekkasje UTEN at de har vært punktert ved at nålen som skal åpunktere de har gjort det? På patronen står vekt med/uten gass og veier man patronen reglemessig så er man trygg. Det man MÅ gjøre er å reglemessig sjekke at patronen er skriudd godt fast samt at bobinen byttes hvert annet pår, eller noe slikt, samt at vesten ikke er punktert. Det siste sjekker man ved å blåse den opp manuelt og lar den ligge over natten.

Vi har sjekket slike vester i praktisk bruk, hoppet i sjøen med de, og har til gode å oppleve at de ikke løser seg ut/blåses opp, og det skjer fort!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg opplevde at en som hadde vedlikeholdt vesten sin omkom da han ble slått bevisstløs og havnet under vann før vesten blåste seg opp. Jeg har selv falt på sjøen med ny vest og det har tatt et par sekunder før den blåser seg opp. Mistet også senest i fjor en helt ny vest på sjøen som brukte litt tid på å blåse seg opp. Man puster normalt rundt 10-20 ganger i minuttet under hvile. Det blir 3-6 sekunder mellom hvert drag. Er man i bevegelse puster man mer. Er man oppspilt puster man også fortere, og man kan også reagere på smerte og kulde om man er bevisstløs. Så faren er at man tar et ekstra kraftig drag hvis man havner i kaldt vann. 

 

Vestens er også forskjellig. De rimeligste vesten har salt tablett som skal løse seg opp. De dyrere har gjerne en trykksensor i stedet, og reagerer kanskje kjappere. 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Knallipadden said:

Vestens er også forskjellig. De rimeligste vesten har salt tablett som skal løse seg opp.

 

Er det ikke cellulose som løser seg opp i vann enten dette har salt i seg eller ikke? ALle vester vi har sjekket ut har blåst seg opp det jeg vil omtale som umiddelbart. Har vel stort sett vært vester fra Baltic og blitt en del av disse gjennom snart 30 år.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er, meg bekjent,kun to patenter som brukes på oppblåsbare vester. Helt uavhengig av pris på vesten. Det er enten United Moldes, eller Halkey Roberts. De bygger på samme prinsipp, en "tabelett" av ett eller annet, som løses opp når den kommer i kontakt med vann. United Moldes selges som en "patron" som inneholder tabelett, og utløsermekanisme. Mens på halkey er det løs tabelett som monteres i utløsermekanisme. 

Jeg har byttet noen nå i vinter. Er jo spennende å se når de legges i vann. Når jeg har bytta ut "patroner" fra typen United Mulders, så utløser de umiddelbart når de kastes i ei bøtte med van, selv om de var noen år på overtid. 

Hvis en mister en vest på vann, så vil det naturligvis ta noen sekunder før patronen er helt under vann. 

Jeg skal ikke si hva som er rett vest å bruke. Tror det kommer an på bruke, og hva en trives med. 

Uavhengig av type, så er det vel viktig å følge anvisning for bruk og vedlikehold. 

Link to post
Share on other sites

Det kan ta litt tid før vannet løser ut vesten, men tiden fra du faller bevisstløs over bord til du ligger med hodet over vann vil jeg uansett anta at er kortere med oppblåsbar vest enn med seilervest. Med seilervesten er du ikke engang sikker på at du snus rett vei.

Tar du på deg en av de Store Orange er du kanskje beskyttet litt bedre mot høyenergiskader, nedkjøling og du snus rett vei, men det føles i mange situasjoner som overkill.

Knallipadden - han som omkom - ble det på noen måte funnet årsakssammenheng mellom oppblåsningstiden til vesten og dødsfallet?

Har aldri hørt det, så det hadde vært interessant å se litt mer om det.

Mons

Link to post
Share on other sites

Minsten skulle ha livreddingsdag i svømmeklubben der de skulle ha med redningsvest. Vi sendte med han den oppblåsbare vesten da det var tid for service på den. (Vi hopper alltid i ferskvann med vest for test før bytte av utløser)

Det var stor skepsis til denne vesten blant instruktørene som mente at de ikke egnet seg for barn  (9 år, 36 kg) men de var glad noen tok med da de aldri hadde sett slik en vest i bruk og utløst! Testen gjorde ALLE de andre vestene til skamme. Han var enste som fløt skikkelig og stabilt på ryggen med hodet over vann. Noen av vestene snudde faktisk ikke ungene. 

Instruktørene fikk hakeslepp over hvor mye bedre vesten var sammenliknet hva de andre brukte.

 

Mange andre foreldre var overasket over at vi løste den ut og da vi fortalte at det var dato på utløser ble de fleste overasket! Jeg er med å seiler på mange båter. Ofte tar jeg med meg vest selv. Ivertfall på større regattaer. Når jeg låner vest overasker det meg hvor ofte jeg finner løse gasspatroner. De vestene jeg har oppdaget feil på etter bruk er det løse gasspatroner som er årsaken. Jeg har aldri på mine vester oppdaget at patronen har skrudd seg løs hvis jeg har trukket den godt til. Nye vester har idag også en strikk som skal låse beholderen.

 

Hammer trykksensor er genial hvis man får mye sprut under bruk av vesten. Vi bruker disse utløser en på jobb og de har fungert bra å langt jeg vet. Fint hvis man sitter på rekka under regatta i dårlig vær. Er litt mere avansert å ha service på.

Link to post
Share on other sites

Er man bevistløs puster man jo ikke? Da sikrer jo redningsvesten ansiktet opp og hodet bakover. Hvis man hopper med fast flyteellement kommer jo hodet under vann da også. Kanskje marginalt litt kortere tid en fast ellement.

Hvis man ikke er trygg på den oppblåsbare vesten er det jo bare å kjøpe med fast flytellement. Men den er meget upraktisk å gå med. En flytevest med 50N oppdrif gjør bare at man står rett opp og ned i vannet og sikrer dermed ikke at ansiktet kommer opp.

Et annet poeng er at de fleste fritidsredningsvester er et kammer og rett i overkant av 150N oppdrift. En solas vest for yrkesbruk er 275N.

 

Spinlock lager en spesial regatta vest med hydrostatisk utløser og ansiktskjerm.

 

Jeg vil være mere bekymret over vann som blir skylt over ansiktet når man ligger på sjøen, enn vannet som kommer før man ligger på ryggen i overflaten. Er man bevistløs er det heller ikke lenge før fugler forsyner seg!

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev for 17 timer siden:

 

Det eneste som brukes offshore.

I kombinasjon med to-kammer vest.

Da jeg jobbet offshore ble det brukt seilvester. På flightene ble det brukt drakter. Og det var ikke tillatt å kombinere vest og drakt. Jeg hadde siste innreise oktober 2013. Hva som har skjedd etter det, vet jeg ikke. Uansett. Detter du i vannet fra 50 meter er vel hensikten med vesten at det blir lettere å plukke opp liket.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...