Jump to content

Den sluttet å lade


Trond C

Recommended Posts

Har en vp md21b fra 1981, så vidt jeg kan se med Marshall dynamo, med skillediode som primært lader startbatteri. En dag her oppdaget jeg at ladingen ikke fungerte. Ladelyset kom ikke på når tenningen ble slått på.og voltmeteret var i motsetning til før helt upåvirket av turtall. Spenning målt med multimeter på batteriende er også upåvirket - ca. 12,4 volt på startbatteri og 11,97 på forbruksbatteri, og altså upåvirket av turtall. Alle batteriene er ganske nye. Ladelyspære er sjekket, skiftet, og er OK. Det er koblet en motstand, mener jeg det er, parallelt med pæren, det gjør ingen forskjell om den er koblet inn eller ikke, ingen lading. Ledninger mellom instrumenter, dynamo mv. og batteri er sjekket, jeg kan lite om kobling av dynamo/regulator, men det ser ikke ut til at noen er løsnet.

 

Er det noen som har en idé om noe mer jeg kan sjekke selv for å finne ut av det?

Har sett noen mene dette med skillediode er en dårlig løsning - hvis jeg først må skifte dynamo, regulator e.l., bør jeg gå over til annen ordning for å skille lading til start/forbruksbatteri?

 

Det er ikke så langt til nærmeste VP-verksted og må be dem se på det om ikke løsningen åpenbarer seg for meg (dessuten ligger ikke akkurat dynamoen lett tilgjengelig for en legmanns prøveogfeile metoder).Ladingen har ikke vært noe å skryte av hittil så ny dynamo o.l. kan gjerne være greit. Original VP koster 3400,- - er det en helt tullete pris for en dynamo? Er det mulig å mene noe om hvor mye et verksted bør ta betalt for arbeid med feilsøking og skifte av dynamo med regulator?

 

Takker for eventuellle svar.

Link to post
Share on other sites

Ta turen med dine sorger og forklaringer til Åsane Start og Dynamo, dersom du likere å fiske og går inn på dette temaet er du nesten garantert topp service til en ok pris. Denne karen kan sine saker og har system/oversikt selv om det ikke kan se slik ut.

 

Du finner han i industrihuset på Nyborg, første innkjørsel-----------

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hadde tilsvarende problem på min -81 (!) MD21 - dvs. samme symptomer. Det viste seg etter en del plundring å være jordingsledningen fra dynamoen til blokka som hadde løsnet (og det tok sin tid å finne ut, bla. fordi det som du nevnte ikke var spesielt lett å komme til, for ikke å nevne at jeg på det tidspunktet ikke hadde fått med meg at marine dynamoer ikke er jordet gjennom innfestningen på motorblokka).

Link to post
Share on other sites

Hadde tilsvarende problem på min -81 (!) MD21

 

- sto den i en Saga? Vet min båt gikk i Stavangerdistriktet for en del år siden.

Skal ellers sjekke det med jordledningen, visste heller ikke det var særskilt jording.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen!

 

Nei, den sto i en Scand 25 Classic med den "klassiske" utedassen :lol:

 

Fant ikke ut av problemet før jeg tok dynamoen med til Nylund Bilelektriske for å teste den. Da han skrudde den opp i benken spurte jeg hvorfor han koplet til både pluss og minus (braketten var allerede jordet) fikk jeg til svar at alle marinedynamoer er isolerte... :blush:

Link to post
Share on other sites

Om du absolutt må ut med greia, kan også Mathopen start og dynamo anbefales. Ellers ville jeg forsøkt å feilsøke litt før jeg demonterte. Muligens er det totalt sett lettere. Sjekk emneoversikten, og du finner garantert det du leter etter av tips og råd.

Oso

Link to post
Share on other sites

Det ser ut til at jeg må ha ny dynamo, og tenker å bygge om til skillerelé eller manuell bryter fremfor den gamle skilledioden, for lading hhv. start/forbruk. Original dynamo er bare 35 amp på vpmd21b, 61 hk oppgitt, faktisk og praktisk vel rundt 50. Jeg hadde tenkt å gå opp til større dynamo, 60/70 amp, men en forhandler mener dette kan bli vel tungt for motoren. Hadde ikke tenkt på det - den har jo for så vidt sin fulle hyre med å drive båten fremover, og klarer det noe dårligere enn den burde. Det skyldes kanskje litt stor propell.

 

Har noen en formening om dette? Bør jeg holde meg til de originale 35 amp, eller er ekstra motorbelastning pga. større dynamo såpass liten at jeg kan gå for mer strøm?

Link to post
Share on other sites

VP's D2-55 på 55hk kommer standard med 60A. Selv MD2020 på 19hk har 60A som standard. Dette er ikke noe problem for din motor heller. Så vidt jeg husker er 115A opsjon på D2-55, men da må det benyttes flat rem og remskiver må byttes.

 

Må du bytte dynamo så er dette en god anledning til å øke ladekapasitet.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde tenkt å gå opp til større dynamo, 60/70 amp, men en forhandler mener dette kan bli vel tungt for motoren. Hadde ikke tenkt på det - den har jo for så vidt sin fulle hyre med å drive båten fremover, og klarer det noe dårligere enn den burde. Det skyldes kanskje litt stor propell.

 

Har noen en formening om dette? Bør jeg holde meg til de originale 35 amp, eller er ekstra motorbelastning pga. større dynamo såpass liten at jeg kan gå for mer strøm?

<{POST_SNAPBACK}>

Forrige båten min hadde 200 Ah forbruksbatterier, Ladac og dynamo på 90 A. Motoren var Yanmar 15 Hk. Det gikk helt utmerket. Dynamoen ble drevet av to kileremmer. Nåværende Hulda er utstyrt med 78 A dynamo og enkel kilerem, det går nesten helt greit. 78 A er litt i overkant for enkel kilerem, den kan slure. Motoren er nå på beskjedne 165 Hk.

Link to post
Share on other sites

Det ble ny dynamo, ja. Valeo 70 amp, 1000 kr dyrere enn de østeuropeiske, men............ Den var litt større enn den gamle, så det var med nød og neppe og mange oppskrapte fingre at den kom på plass. Så gikk ikke vifteremmen på av samme grunn, men den forrige som lå i reserve var blitt stor nok til å pines på. Får se om jeg får kjøpt en som bare er ørlite større en den originale.

 

Koblingen gikk egentlig greit, de sentrale ledningene kom på den nye dynamoen, men det var adskillig flere inn på den gamle. Alt virket, det ladet uten å koble disse, men de kunne jo være viktige så jeg kunne ikke slå meg til ro. Etter å ha åpnet alt av plasser ledninger kunne gå fant jeg intet svar, de ledningene var ikke koblet til noe som hadde med strøm å gjøre ombord - helt til jeg så en klump inne bak septiktanken. Klumpen hadde faktisk noe som så ut som de ledningene jeg lette etter i seg, og viste seg å være en ekstern laderegulator, antar jeg - den og ledningene gikk i bosset og alt ser ut til å være bra. Etter sammenkobling leverer dynamoen 14,02 volt, som blir til 13,97 på batteriet. Er det litt mindre enn jeg burde forvente, har det kanskje betydning at det var en 25/30 grader nede i der, eller at batteriet var fulladet på forhånd? Voltmeter på dashbordet viser konstant 12 volt, hadde trodd det skulle vise ladespenningen, men det er vel kanskje ikke slik.

 

Foreløpig lades bare startbatteriet, men til helgen skal jeg kjøpe dingsene som trengs for å fordele lading også til forbruk. Må bare bestemme meg for hvordan, har lest mange gode meninger om det her. Det blir en relévariant. Ladac leverer et ladeskillerelé med benevnelsen Sol 1315 et slikt om åpner og lukker for lading ved et visst voltnivå- dette anbefalte Sønnak Batteriservice her varmt, til ca. 1600,-. Det var skikkelig dyrt dyrt, men sikkert bra. Så har vi BEPreléet med samme funksjon til ca. 600,-. Han som ville selge Ladac sa han ikke anbefalte den billigste løsningen med et vanlig relé styrt fra ladelampekretsen - hvis "noe" røyk mht. reléet kunne hele instrumentbordet ryke til. Jojo, men det skal vel mye til, og erfaringen her på forumet går jo absolutt på at dette opplegget har fungert i svært mange år uten slike uhell. Så jeg får se - det løses vel ved at de to førstnevnte dingsene ikke finnes på lager hos dem jeg har snakket med i Bergen, jeg har litt dårlig tid, og Biltema ligger en kilometer unna.

 

Så da skulle man tro alt var klart for ferien, men nei. Gleden ved båt er dels at det alltid er noe å gjøre.....Når jeg bare satt og så på motoren, koste meg, dynamoen som spant rundt og ladet så jeg en intens drypping fra fødepumpen, den ses normalt ikke hvis man ikke stirrer bak dynamoen, nede i mørket.. Enten har det dryppet en stund, eller så skjedde skaden nå når jeg pumpet opp filteret som måtte vekk for dymamoen. Jaja, må på Biltema å kjøpe mer verktøy, også et slikt speil på teleskopstang så jeg kan se. Det var heldigvis en reserve pumpe i båten.

 

Det er utrolig hva jeg har lært om båtelektro ved å lese trådene på dette forum siste to døgn, takk til dem som deler sin kunnskap med god pedagogisk vri!

Link to post
Share on other sites

14.02V tilsier at dynamoen har en 14V regulator, men du kan evnt. montere en ekstern regulator senere.

(Merkelig at den ikke leveres med 14.4V regulator...)

 

Det er viktig er at du ikke har stort spenningsfall frem til batteriet.

Dette må sjekkes når batteriet er nedtappet slik at ladestrømmen er opp mot maks.

 

At panelinstrumentet viser 12V vil jeg tro skyldes målefeil på instrumentet, dobbelsjekk med et multimeter.

 

Rådet fra Ladac skjønner jeg ikke, iallfall ifm en integrert regulator.

Man kan få overlading dersom man f.eks. kobler føleledningen på en ekstern regulator til start og dynamoens B+ uttak til forbruk.

Og at forbindelsen mellom bankene (diode, rele, vendebryter etc.) svikter.

 

Så godt som all ladestrøm går til forbruk.

Du må derfor flytte ladekablen over fra start til forbruksbanken.

Da holder det sikkert ut sesongen med et biltema-rele mellom forbruk og start.

Så kan du evnt. kjøpe et BEP rele senere.

Link to post
Share on other sites

Hei Lykke til med ny dynamo.

Tenkte bare på dette med Voltmeter som viste 12 volt. Kan årsaken være at Dynamo lader startbank og voltmeter føler på forbruksbank? Ivertfall en vanlig koblingsmåte da en også kan lese av hvor mye strøm som er igjen på forforbruksbank?

 

Smaapala

Link to post
Share on other sites

Tror det samme småpala! Grublet i natt og kom frem til det samme, da det midlertidig bare er startbatteri som lades, det har bare to kabler ut, til gods og til starter, og intet annet videre derfra enn ladeledningen til dynamo. All annen strøm, herunder til instrumentpanel tas fra forbruk.

 

Jeg følger i dag Ingars opplegg, kjøper et biltemarelé, kobler lading fra dynamo til forbruk og derfra til relé og startbatteri!

Link to post
Share on other sites

Tror jeg ville tatt kontakt med generatorleverandøren og fått en ny regulator som gir 14,4 volt. Dette burde være en smal sak for de som leverte den og få til en løsning med annen regulator. Jeg hadde ikke slått meg til ro med en kapasitet på ladingen som er langt unna av hva som er oppnåelig, særlig med nyinnkjøpt generator. :wink:

 

XD3P

Link to post
Share on other sites

Tror det samme småpala! Grublet i natt og kom frem til det samme, da det midlertidig bare er startbatteri som lades, det har bare to kabler ut, til gods og til starter, og intet annet videre derfra enn ladeledningen til dynamo. All annen strøm, herunder til instrumentpanel tas fra forbruk.

 

Jeg følger i dag Ingars opplegg, kjøper et biltemarelé, kobler lading fra dynamo til forbruk og derfra til relé og startbatteri!

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har gjort det på samme måten som du beskriver her, jeg har også en ny Valeo 70A som lader 14,02 volt målt på batteripol forbruksbatteri - det samme måler jeg på startbatteri.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...