lolpatrol Startet 9.April.2018 Del på Facebook Startet 9.April.2018 Jeg kjøpte nytt cutless lager og det kan virke som det er 0.01mm for lite. Så vidt jeg kan se fra youtube-videoer som setter inn nytt cutless lager, så skal det sitte rimelig tight(de bruker en bolt med mutter+skive til å presse det inn). Det jeg fikk derimot, kan jeg presse inn med fingrene. Det ser ut som det har kontakt hele veien rundt, men hadde forventet at det skulle sitte strammere. Holder det å sette inn låseskruene? Jeg lurte på om jeg skulle ta en liten klatt med tec7 på for å få det litt trangere, men får jeg det aldri ut igjen da? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.April.2018 Del på Facebook Svart 9.April.2018 Neste gang det skal ut så kan man jo splitte det med bajonettsag? Trur eg hadde smurt litt med 2k epoxylim å trykt det inn. Er det liten båt med cuttleslager i skroget så kan det foresten bli utfordrande å skjære det laus igjen, så kanskje ein pu lim er betre. Det kjem nok fleire svar. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
lolpatrol Svart 9.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2018 Når jeg fjernet det gamle brukte jeg et verktøy som presset den ut, slik at jeg ikke trengte å fjerne akslingen. Hadde den vært limt fast med 2k epoxy tror jeg ikke det hadde gått, men er ikke sikker. Lageret sitter i en p-brakett, så det er vel ikke fast i selve skroget Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 9.April.2018 Del på Facebook Svart 9.April.2018 De lagrene selges vel både i mm og tommer, sikker på at du har fått riktig? Sitér dette innlegget Link to post
lolpatrol Svart 9.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2018 Er ganske sikker på at det er riktig ja. Jeg kjøpte ett på 1 1/2'', som tilsvarer ca 38mm. Det nærmeste jeg finner i mm mål er på 40mm, og da tror jeg ikke det hadde vært sjans å få det inn, såpass mye slark er det ikke. Det ser også ut som det er akkurat samme størrelse på det nye, som det gamle jeg tok ut. De er laget av nylon. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 9.April.2018 Del på Facebook Svart 9.April.2018 Jeg tror nok det du sier stemmer bra. Lagere i mm finner jeg bare fra 40mm og oppover. I tommer er det 1 3/8(34,93mm), 1 1/2(38,10mm) og 1 5/8(41,28 mm). Du må gjerne sette inn lageret med Tec7 eller hva du måtte ha for hånden av elastisk lim og det vil ikke påvirke noe som helst da nylon ikke er mulig å lime uten for-behandling . Nylon er en krystallinsk plast og det er ikke limbart. Om ikke det gamle lageret måtte splittes for å fås ut, tror jeg du kan stole på sett-skruene. Da satt ikke det gamle lageret på noen annen måte. Jeg har vært med å montere cutlesslager hvor vi måtte ha med is i en bøtte for å krympe lageret før montering, men det var ikke nylon da :-) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
lolpatrol Svart 10.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2018 Skjønner, ja tanken med Tec7 var vel delvis å lage en liten hinne rundt lageret slik at det sitter trangere, slik at det blir mindre sannsynlig at det spinner. Jeg var ikke klar over dette med at nylon ikke var limbart, det er interessant å vite om. Da tror jeg at jeg tar sjansen på at låseskruene i seg selv holder lageret nok på plass. Det er jo tross alt 4 stk. så det burde vel holde plenty. Kanskje jeg legger på en tynn hinne Tec7, eller noe annet, for å få den ekstra 0.01mm jeg trenger for å få det trangt Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 10.April.2018 Del på Facebook Svart 10.April.2018 Nylon sveller i vann. Diameteren vil da normalt øke litt etter at det er satt inn . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Lars H. Svart 10.April.2018 Del på Facebook Svart 10.April.2018 Da jeg byttet fra messing til nylonforing for cuttleslageret, var det sannelig hardt å få på plass. Men iom. at det er hele 4 (!) settskruer i dette tilfellet, er det kanskje meningen at det er litt lettere å få på plass? Hos meg var det en eller kanskje to, husker ikke helt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
NilsPils Svart 10.April.2018 Del på Facebook Svart 10.April.2018 Nylonforinger skal være litt små på ytterdiameteren fordi de sveller i vann. Dia mteren varierer med fuktigheten, og dersom der er for teite kan de bli umulige å få inn etter at de eventuelt er blitt fuktige. Jeg er ganske sikker på at det lageret blir sittende helt teit etter en stund i vann. Å måle diameteren på en nylonforingblir litt som å måle lengden på gummistrikk . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Komodo Svart 10.April.2018 Del på Facebook Svart 10.April.2018 lolpatrol skrev On 9.4.2018 at 17.25: De er laget av nylon. Er du sikker på at det er nylon? Som NilsPils er inne på er dette kanskje den termoplastkvaliteten som har høyest vannopptak, og dermed sveller den uforholdsmessig mye. Dette gjør nylon uegnet som materiale for foringer som skal brukes nedsenket i vann. Det eneste argumentet jeg kan tenke meg er at det skal svelle for å øke presset i pasningen, men det synes jeg høres rart ut. Når plasten sveller vil det også forplante seg i økt press på gummilamellene, som i sin tur endrer klaringen på gummilageret og akselen. Du skal ha klaring, ikke press mellom gummi og aksel. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars H. Svart 10.April.2018 Del på Facebook Svart 10.April.2018 Hos Storm Halvorsen er å lese: "Johnson Cutless marine aksellager består av en oljebestandig nitrilgummi polymer med en utvendig hylse av marinebronse eller armert herdeplast, såkalt «Non Metallic» lager som med fordel kan benyttes i aluminium skrog for og unngå galvanisk tæring." Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
NilsPils Svart 10.April.2018 Del på Facebook Svart 10.April.2018 Mulig det ikke er nylon. Men ALLE plaststoffer sveller i vann, mer eller mindre. Jeg har selv erfart mange overraskelser med det etter at vi innførte smøringsfrie lager og tetningsringer av plast i vannturbiner for rundt 50 år siden . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Komodo Svart 10.April.2018 Del på Facebook Svart 10.April.2018 NilsPils skrev 4 minutter siden: ALLE plaststoffer sveller i vann, mer eller mindre. Stemmer det Nils. Hvis du går inn her: http://astrup.no/Kataloger/Plastkatalogen kan du laste ned plastkatalogen til Astrup. Bakerst finner du en tabell som forteller om de ulike typer termoplasters vannopptak. (Nylon = PA for de som måtte lure). Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mizar Svart 10.April.2018 Del på Facebook Svart 10.April.2018 Jeg skjønner ikke problemet. Det er jo lagerets jobb å la akslingen gå rundt med minst mulig friksjon og da blir det ikke mye krefter som prøver å få det til å går rundt. Jeg føler meg ganske sikker på at settskruene dermed får en lett jobb med å holde dette i ro inni akselhylsa. Du kan kanskje lage et bitte lite hakk eller merke "kl 12" på lageret før du setter det inn, så kan du følge med på om det har dreid seg litt, neste gang du tar oppp båten. Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
lolpatrol Svart 10.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2018 1 hour ago, Komodo said: Er du sikker på at det er nylon? Jeg kjøpte herfra: https://www.maritim.no/vannsmurt-lager-nylon#.Ws1DueaYNhE Står at det skal være i nylon der i hvert fall, men er jo mulig de har oppgitt feil. Uansett, jeg har fått masse god informasjon her og føler meg trygg på å installere det med bare settskruene Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.April.2018 Del på Facebook Svart 10.April.2018 Skjønner. Nei, jeg ville ikke stolt på at det er nylon selv om det står så i katalogen til Maritim, tror jeg ville hatt det fra produsenten. Har også sett at messingpropeller blir markedsført som bronse. Det er veldig mange som omtaler termoplaster generelt som nylon. Det har med kunnskap å gjøre. Ps; det går sikkert bra. Jeg ville kanskje montert det med Locktite 555. Den fyller klaringer godt, og er lett å demontere med litt varme. Tek7 blir kanskje for tykk til at du klarer å få inn noe. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Morten1989 Svart 11.April.2018 Del på Facebook Svart 11.April.2018 Når jeg monterte nytt plast lager, så forsenket jeg bittelitt i plasten i hvert av settskrue hullene, da beveger et seg ikke :) det kunne jeg og presse inn med hendene ;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.