Jump to content

100 hk mercury EFI, må batteriet byttes?


Nybegynner22

Recommended Posts

Hei.

 

har en 100 hk mercury EFI motor. Satt i batteri å skulle starte motoren i dag. Den ville ikke starte og allerede etter to forsøk gikk starteren saktere om dere forstår. I displayet står det 12 volt når jeg vrir om tenningen. Er det da flatt? Lite peiling på dette.

 

om jeg skal ha nytt batteri er det noen spesielle dere anbefaler? Å hvordan man vedlikeholder disse skikkelig. Vet ikke hvor gammelt dette batteriet er da båten er kjøpt nylig men ser ikke gammelt ut. Er montert  GPS og lensepumpe i båten. Foruten dette er det kun lanterner.

 

håper på svar.

 

Link to post
Share on other sites

12 volt er i prinsippet flatt batteri. Fulladet bør ligge på ca 12,75 - 13 volt, avhengig av batteritype. Vanlige syrebatterier har noe lavere hvilespenning enn gele og AGM batterier. I vår Viksund (som jeg akkurat har avmantlet burkaen på) målte jeg hvilespenningen til 12,93V på forbruksbatteriene (gel) og 12,95V på startbanken (AGM). Batteriene har da stått uten lading siden båten ble pakket inn i høst. Hvis du har flatt batteri etter vinteren kan du egentlig regne med at batteriet er sulfatert og defekt. Selv om du klarer å lade det opp slik at motoren drar i gang, er antagelig kapasiteten på batteriet vesentlig redusert. Det meste av batterier duger egentlig, det viktigste er at du lader det opp etter bruk, slik at det ikke blir stående over tid (mer enn noen dager) nedtappet under 100%. 

 

Lagt til:

For å vite spenningen nøyaktig må du måle med multimeter rett på batteripolene :smiley:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Komodo skrev On 15.4.2018 at 21.45:

12 volt er i prinsippet flatt batteri. Fulladet bør ligge på ca 12,75 - 13 volt, avhengig av batteritype. Vanlige syrebatterier har noe lavere hvilespenning enn gele og AGM batterier. I vår Viksund (som jeg akkurat har avmantlet burkaen på) målte jeg hvilespenningen til 12,93V på forbruksbatteriene (gel) og 12,95V på startbanken (AGM). Batteriene har da stått uten lading siden båten ble pakket inn i høst. Hvis du har flatt batteri etter vinteren kan du egentlig regne med at batteriet er sulfatert og defekt. Selv om du klarer å lade det opp slik at motoren drar i gang, er antagelig kapasiteten på batteriet vesentlig redusert. Det meste av batterier duger egentlig, det viktigste er at du lader det opp etter bruk, slik at det ikke blir stående over tid (mer enn noen dager) nedtappet under 100%. 

 

Lagt til:

For å vite spenningen nøyaktig må du måle med multimeter rett på batteripolene :smiley:

Hei igjen.

 

Tok batteriet til Batteriolsen å fikk beskjed om det var helt fint. Ladet det på nytt å det var fulladet rimelig fort.

 

Prøvde i dag å starte motoren igjen. Samme problem, fikk ikke startet, glemte selvfølgelig å lese av hvor mye Volt det sto i displayet før jeg vred om nøkkelen. Koblet så til startkabler på batteri i bilen til batteri i båt å prøvde igjen ikke start da heller. Startet så bilen å prøvde igjen, da startet den som bare det og jeg koblet fra startkablene igjen å lot motoren stå å gå. Mens motor går veksler den mellom 14,2 14,3 Volt i display på båten. I det jeg slo av motoren står det 13 Volt også synker det ned til 12,7 V. Prøvde starte igjen uten noen form for startkabler å det gikk fint. Er nå spent på å prøve om noen timer. Vill nevne at vi i fjord hadde noe problemer med dødmannsknappen da den slo inn uten at bryter var vippet ned. Vi fikk ordnet det ved å koble fra å gjøre rent. Men som sagt startet motoren for 30 min siden.

 

Det jeg tenker uten at jeg har greie på dette er at om det var batteriet som er gåent ville båten startet da jeg koblet til startkabler på bilens batteri uten å starte bil? Tenker det kan være elektrisk feil et sted å det er vel noe drit.

 

Håper på løsning/svar 

Link to post
Share on other sites

Mitt tips :  bytt hovedstrømbryter i båten  , evt koble forbi denne for å se og det da hjelper.    Måtte bytte min for 2 år siden når startvilligheten sank - ble bra med en gang etterpå

 

Økt motstand i denne bryteren vil også gi dårligere lading under kjøring

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ivar skrev 1 minutt siden:

Mitt tips :  bytt hovedstrømbryter i båten  , evt koble forbi denne for å se og det da hjelper.    Måtte bytte min for 2 år siden når startvilligheten sank - ble bra med en gang etterpå

 

Ok. Takk for tipset.

Hvorfor vill den starte i det ene øyeblikket å ikke det andre om det er hovedstrømbryteren?

Link to post
Share on other sites

disse tæres og slites og bli raklete  - da kan det være litt tilfeldig hvor god kontakt det blir 

 

Hvor gammel er båten? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...