Jump to content

Tråden for oss med Cummins QSB 5.9 & 6.7

VannTro

Recommended Posts

• 5 måneder senere...

Halla :D

Er relativt fersk på båt med innebords, og nylig kjøpt meg båt med Cummins QSB 5.9 380hk fra 2008.

Hvilken oljetype, oljefilter og dieselfilter kjører dere? Skifter dere forfilter/grovfilter også?

Når det gjelder skifting av diesel filter, trenger det å luftes på en måte? Eller er det bare å bytte og starte opp?

Når det gjelder anode så er det bare anoden på kjøler jeg trenger å tenke på? Eller er det en ved sjøvannsfilteret også?

Hei. Når det gjelder lufting av diesel etter filter bytte har denne motoren selv lufting. Skift filter/filtre. Når ferdig sett tenningen på. Da hører du summing fra pumpen. Etter ca. 30 sek stopper summing og da er den ferdig luftet. Fyr opp. Sjekk sjøvanns pumpen på denne motoren. Har en tendens til å lekke og da drypper det ned på motor labb som ruster. 

Når det gjelder anoder/sinkplugger så har du vel totalt 3. Oppe og nede på ladeluftkjøler og en i forre ende av varmeveksler. Litt uvanlig med anode på sjøvannsfilteret, men alt er mulig. Sjøvannsfilteret er ikke Cumminsleveranse.

Foreslår at du kikker på sbmar.com , det du ikke finner der om QSB kan vi neppe fortelle deg.

• 7 måneder senere...

Er det noen som har tips om hvordan en kan kinne QSB 5.9 425 uten å starte opp? Motoren har stått en stund, og jeg tenkte å få opp oljetrykket før jeg startet opp med normalt turtall. Noen motforestillinger mot dette generelt?

QSB og de fleste andre common rail diesler senser begynnende oljetrykk før de starter. 

Men de starter før takket har bygget seg opp og olja kommet frem. Men bedre enn ingenting.

Jeg vet ikke om noen måte å kinne uten start, da  å holde stoppknappen også gjør starter inaktiv.

Mulig man kan ta kontakten til dieselpumpa, men tipper det hadde gitt en haug av feilmeldinger og ikke tillatt start...

Mvh. SAP

cruiser skrev for 15 timer siden:

Er det noen som har tips om hvordan en kan kinne QSB 5.9 425 uten å starte opp? 

sap_2000 skrev for 2 timer siden:

Mulig man kan ta kontakten til dieselpumpa, men tipper det hadde gitt en haug av feilmeldinger og ikke tillatt start...

Vet ikke med Cummins motoren, men på bilen min (Mercedes ML med OM642 motor) funker det å ta av kontakten på railen. Har ikke gjort det selv, men har sett at det har blitt gjort. Vet ikke om det legger seg på noen feilmeldinger, men det ser i alle fall ikke ut til å hindre at man får start. Men nå hører det vel også med til historia at de fleste med ML kjører rundt med diagnoseverktøy i bilen...

Når det gjelder kinning uten å starte opp så er beste tipset jeg har fått så langt å trykke på stoppknappen passe kjapt etter startknapp. Gjør en det et par/noen få ganger så bør vel oljetrykket komme litt opp uten for mye turtall, enkelt er det også.

Å røske av mer eller mindre tilfeldige kabler på motorstyringa er jeg for pysete til :fniser:

Heisann! 

Jeg kjøpte meg en båt på tampen av 24, og hjertet i denne er en marinisert  Cummins V8 8,3l 504 fra 1971-72 med 200 hk, den er lettstartet, går som ei klokke, og ryker lite. Denne stammer fra en brannpumpe fra Nordsjøen, og gangtimer er ukjent. Men å finne noe info om denne motoren er ikke så enkelt, noe US-EU info er det jo, og det er stort sett positiv lesning, og lite med problemer. Ser at de selges på e-bay innimellom fra 5-10' $ noe jeg ble overrasket over. Infoen jeg sitter på, er at om man har en slik motor, så har du den "livet" ut om du tar vare på den, og disse er ment for å gå ca 60' timer. Er det noen her som har noe erfaringer fra denne motoren? Alle svar blir tatt imot med takk. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...