Jump to content

Jordfeilbryter i båt


index

Recommended Posts

Er det noen som vet om det er krav til jordfeilbryter i båten ved tilkopling av landstrøm ombord? Virker noe unødvendig så lenge strømmen kun benyttes til batteriladere som jo ikke er jordet uansett...

 

Eller er det noe jeg ikke har tenkt på her??? :crazy:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Fordelen med jordfeilbryter i båten er om du skulle få en jordfeil f.eks ved bruk av elektrisk verktøy ombord. Da er det bedre om din egen jordfeilbryter slår ut enn at du kutter strømmen på hele bryggen, og du må ut og lete etter den som har nøkkel til sikringskapet...

Link to post
Share on other sites

Fordelen med jordfeilbryter i båten er om du skulle få en jordfeil f.eks ved bruk av elektrisk verktøy ombord. Da er det bedre om din egen jordfeilbryter slår ut enn at du kutter strømmen på hele bryggen, og du må ut og lete etter den som har nøkkel til sikringskapet...

<{POST_SNAPBACK}>

Jovisst, men de aller fleste elektroverktøy er jo dobbeltisolerte, så da vil den jo ikke slå ut uansett..

 

Saken er nemlig den at jeg har en slik boks tilsvarende de landstrømsentralene de selger, og jeg har også egnede automatsikringer liggende i kjelleren. Så da er det jo fristende å snekre i hop et landstrømanlegg av dette da... Ser uansett kun for meg at dette bare vil bli brukt til batteriladere, for å kunne toppe opp batteriene etter å ha vært på tur. Og da er jo egentlig jordfeilbryteren unødvendig såvidt jeg kan se... Men det kan jo være at jeg er litt på kant med lovverket i min tankegang nå da... :sad:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg er rimelig sikker på at forskriftene sier at dersom du har et permanent landstrømsanlegg ombord, skal du ha en jordfeilbryter montert, med utløsestrøm på maks 30mA. Dette gjelder uansett forbruksutstyr du regner med å bruke ombord.

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Jeg er rimelig sikker på at forskriftene sier at dersom du har et permanent landstrømsanlegg ombord, skal du ha en jordfeilbryter montert, med utløsestrøm på maks 30mA. Dette gjelder uansett forbruksutstyr du regner med å bruke ombord.

Enig.

Dette er regulert i standarden ISO 13297 "Small craft- Electrical systems - Alternating current installations", som også er gjort til Norsk standard. Her gjøres det, så vidt jeg kan se, ikke noe unntak.

 

En god oversikt over standarder som gjelder småbåter finnes her. Se link "Standards in Support of RCD". Her finnes også mye nyttig informasjon vedr. det nye EU Direktivet.

 

Standardene kan kjøpes her.. Desverre foreligger de nye EN ISO standardene bare på engelsk.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Ser uansett kun for meg at dette bare vil bli brukt til batteriladere, for å kunne toppe opp batteriene etter å ha vært på tur.

<{POST_SNAPBACK}>

Hva med å bare dra en skjøteldning ombord når du trenger det? Er dette lovlig?

I så fall går du rundt hele problemet med landstrømsentral og fast installasjon for 230V ombord.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hva med å bare dra en skjøteldning ombord når du trenger det? Er dette lovlig?

I så fall går du rundt hele problemet med landstrømsentral og fast installasjon for 230V ombord.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, jeg har faktisk lurt på legge opp et slikt opplegg som Seastar skisserte i et tidligere innlegg, med en skjøteledning tredd gjennom et lite hull i dreggboksen forut, trekke denne skjult bakover sammen med styrekabler m.m (har egen hylle for dette bak innredningen) og stripse fast skjøtekontakten på et egnet sted i motorrommet.

 

Ved behov for strøm så er det da bare å åpne dreggluka, kveile ut de metrene med skjøteledning som ligger der og kople seg til. Men er dette lovlig? Hvor permanent må det være før det klassifiseres som fast opplegg?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

... en skjøteledning tredd gjennom et lite hull i dreggboksen forut, trekke denne skjult bakover sammen med styrekabler m.m (har egen hylle for dette bak innredningen) og stripse fast skjøtekontakten på et egnet sted i motorrommet.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette tror jeg er på kant med forskriftene i og med at deler av anlegget er fast "opphengt" og ute av syne. Skjøteledning er så vidt jeg vet ikke tillatt å legge gjennom døråpning med dør som kan lukkes p.g.a. fare for å klemme/skade kabel. Tenkte mer i retning av å trekke ledningen ombord mellom kalesje og skrog ved behov. Inser at ikke alle har kalesje som meg. :headbang:

 

Tror du er best tjent med å bite i det sure eplet og gjøre dette etter forskriftene ala DENNE fra Maritim.

Bilde

Hva du plugger i uttaket om 2 år er det ingen som vet. Manglende jordfeilbryter vil du neppe tenke på da. Og da kan du brått ha et problem. :smiley:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Trenger du verktøy til å fjerne opplegget er det en fast installasjon. Jeg har et system som bildet viser over (men fra SeaSea) og 'installert' det: en trenger å løsne en vingemutter og 2-3 gjenbrukbare stripser (Clas Ohlson) så kan 'anlegget' kveiles opp og taes med hjem.

 

Dette med at en skjøteledning ikke må gå gjennom en dør osv kan jeg ikke tenke meg at det gjelder i dette tilfelle (men det gjelder hjemme, ja). Da ville disse systemene jo bare være lovlig i åpne båter :confused:

Link to post
Share on other sites

:flag: Hei!

 

Jeg har ikke behov per i dag for et fast montert 220V anlegg i båten, fordi jeg kun bruker strøm til fastmonterte ladere.

 

Har lagt en "løs" gummikabel i båten, som jeg ved behov kobler til landstrøm gjennom en vanlig skjøtekontakt inne i dreggluka!

 

NB!

Skylder å gjøre oppmerksom på at der laderne er påkoblet så har jeg av nyttige og praktiske hensyn koblet mellom en slik strømmåler som jeg kan lese av forbruk, samt en enkel sak som skal beskytte mot eventuelle jordfeil.

 

Dette er etter min oppfatning ikke å betrakte som fast installasjon, men som sagt er kabelen fullt ut jordet fra ende til annen - MEN jeg kobler kun til ladere, som er dobbeltisolerte og som da ikke har noen jordingsforbindelse i sitt støpsel.

 

 

Mener at dette både er forsvarlig og sikkert - og at prisen for en komplett fast installasjon er å skyte langt over mål for det behovet som er til stede hos meg - p.g.a. at i min båt er det satset på 12 V drift av alt utstyr, og det ligger ikke andre åpne 220 V uttak synlig eller tilgjengelig for tilfeldig annen bruk!

 

 

Det var nå bare min vurdering og løsning på problematikken! :smiley::sailing::seeya:

 

:sailing: Ship'O'Hoi! :flag:

Link to post
Share on other sites

:flag: Hei!

 

Jeg har ikke behov per i dag for et fast montert 220V anlegg i båten, fordi jeg kun bruker strøm til fastmonterte ladere.

 

Har lagt en "løs" gummikabel i båten, som jeg ved behov kobler til landstrøm gjennom en vanlig skjøtekontakt inne i dreggluka!

 

Mener at dette både er forsvarlig og sikkert  -  og at prisen for en komplett fast installasjon er å skyte langt over mål for det behovet som er til stede hos meg  -  p.g.a. at i min båt er det satset på 12 V drift av alt utstyr, og det ligger ikke andre åpne 220 V uttak synlig eller tilgjengelig for tilfeldig annen bruk!

Det var nå bare min vurdering og løsning på problematikken! :smiley:  :sailing:  :seeya:

 

:sailing: Ship'O'Hoi! :flag:

<{POST_SNAPBACK}>

Kan ikke se at dette opplegget skal være noe verre enn å ha en løs skjøteledning liggende over rekka.

 

Eneste problemet jeg kan se hos meg er at jeg blir nødt til å legge den bak et par plater, samt at den må tres gjennom et par hullog tettes rundt med nipler el.lign. Dette gjør kanskje at den vil betraktes som "fast" opplegg. Men sånn rent funksjonsmessig så høres det helt greit ut. Så jeg får fintenke litt på hvor mye jeg skal gjøre ut av saken... Det er jo som sagt kun for å få strøm til en liten lader eller to, og det vil jo uansett gå minimalt med strøm gjennom denne ledningen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...