Jump to content

"Ny" Maxi Fenix og MD5B, mine erfaringer. Råd og kommentarer?


Ebel

Recommended Posts

Nettopp kjøpt en 82 Fenix classic m std seilrigg og den klassiske encylinder VP dieseldunker. Ikke tenkt på lange turer og masse komfort, kun seile. Og innstille meg på å ta den tiden det tar selv ved motvind og lite vind. Motor helst kun når jeg må. Lære å seile den så si ut og inn av brygga. Har mest erfaring m mindre seilbåt, dette krever nok litt læring. Har leid 35 - 45 fotere, blir for svært. Denne kan jeg seile alene.

 

Tenkte å dele litt erfaringer m noen som har akkurat samme båt. Få råd og kommentarer.

 

Liggerøst i Oslo. Bilder kommer etterhvert. Båten var tørr og så grei ut etter vinteren på vannet. Tatt greit vare på av forrige eier, men overflaten er selvsagt matt og den originale røde Fenix dekoren veldig matt. Og motoren har etter sigende gått veldig lite siste 2 år. Egentlig ikke så bra, ref Md5 for dummies. Motorer skal brukes jevnlig, disse gamle helst på 70% av max. Har Wallas 2000 med en separat parafintank som jeg ikke har testet. Begynte å surre når jeg slo på bryteren. Vi får se. Har heller ikke vært brukt på en stund, gammel parafin mao.

 

Har lest at tetting v kjølboltene på disse er en svakhet fordi festet i skrog ikke var bra nok. Men det er tørt rundt muttere og bolter her, de skal kanskje dras til? Mange har sikkert mye erfaring med disse båtene. Denne båten er enkelt innredet, dørken er av plast med tepper på. Ingen dør til pigg og dermed toalett. Køya akter på styrbord side ender i en åpning til rommet helt akter, enkelt å komme til for vedlikehold. Fin og enkel konstruksjon dette, skal visst seile bra også. Storseilet er nytt, ikke rullefokk. Men fokk og gen er visst ok.  Ikke spinnaker...noen som skal selge?

 

Motoren starter lett. Ikke kjølevann ut av eksosen, stoppet den. Åpnet pumpelokket  og tok ut og sjekket impelleren. Ok. Men alt var tørt...alle slanger tørre. Tilførselsvann ut av drevet ok. Tippet at den ikke greide å suge luft, fylte vann i pumpen, startet på nytt, og bingo. Lot maskinen gå 5 min på tomgang, surra jevnt som ei klokke, bra med kjølevann i eksosen, rimelig "ren" eksos. Ga full gass i frigir, ingen ulyder. Litt forover og bakover, foldepropellen virker...puster ut. Litt mer letta! Vannet er kaldt i fjorden og termostaten åpna ikke. Cylinder såvidt lunken. Rør fra termostathuset til motor kald. Vi får håpe det beste. God kjøling er førstepri. Noen som har god erfaring m systemrens?

 

  Men  etter kjøring av motor, så ser jeg at det lekker diesel fra matepumpa. Umulig å se akkurat hvor, men tipper  gummien i membranen. Må skiftes,  diesel inn i motoren er no good. Burde jeg kanskje like godt kjøpe ei ny pumpe, ser man får kjøpt de til ca tusingen i Sverige? Nesten fristet til å skaffe en moderne 12v elektrisk matepumpe istedenfor, koster omtrent det samme og de har innebygget finfilter...vel her tas i mot gode råd. Matepumpa skal gi ca 11 psi. Hvem har pakninger og annet til pumpa? Marinaene kanskje, til dertil pris. Får lete litt på nettet. Ser for meg mye skruing og lufting. Og bytting av filter, sjekke vannavskiller. Og tanken...kondens og dieseldyr, vel den tid den sorg. Går vel an å tilsette noe rensegreier i dieselen også. 

 

Ser mye rust og flass på høyre side av motor, mye på samme side i drevplaten som er boltet i skroget. Liten oljelekkasje v cylinderpakningen, vel litt svetting tåler vi. Bør vel dra til boltene til toppen og sjekke ventiler. Bytte filteret og olje. Engstelig for gjengrodde kjølekanaler, gammel termostat og annet. Vel, må jo være optimistisk. Belgen i drevet har kanskje ikke vært skiftet...vel, den tid den sorg. 110 drev skal visstnok være evigvarende. Drømmen er en haug m lipobatterier og elmotor. 10hk elmotor er stor som en håndball med fullt dreiemoment fra 0. Null vedlikehold.

 

Diesellekkasjen forklarte den lille oljedammen som oppstod på dørk foran/under maskinen, bak det plastbelagte spantet som lager skillet i dørken. Blandet m en del vannsøl fra jobben m å  få igang vannpumpen, så alt dette sølet har nok gått ned ett eller annet sted i tillegg, men hvor? Dørk under motor har jo bare en tett "kanal" , kan ikke se noen hull mellom  spantene. Hmm - er små sprekker i dørkplasten der dammen ligger foran motor. Forsøkt reparert m stålpasta, epoxy eller tilsvarende. Og hvor samler egentlig vannet seg i denne båten..?? Er vant til at det er et lensepunkt på det laveste punktet i dørken, under et lokk. Men i denne båten ligger slangen til lensepumpen i en kveil i et "lukket" skott til høyre for motoren der hovedstrøm bryterene er, altså babord side. Meget pussig. I bunnen av dette skottet ligger en liten olje/vanndam også. Må være forbindelse et sted i dørk men ser det ikke. Små hull? To dager senere pipler samme dam opp v de midtre kjølboltene. Det må være en forbindelse under plastdørken. Båten har kanskje dobbelt skrog, og kanaler under plastdørken? Mystisk.

 

Mye å lære. Ønsker å starte m å vaske ned motor og hele "motorrommet", skifte den diesel-inngrodde isolasjonen som er limt på veggene, der aluminiumsfolien er flasset av...skal jeg velge den typen m bly, eller Biltema? Samme m kassa over motoren. Prøve å bli litt kvitt av den klassiske lukta der nede.

 

Litt overveldende, men en ting av gangen. Får ta båten opp og høytrykkspylt, sjekke skrog og propell og sinkring. Hvor har de ålreit slipp med hyggelige priser? Hvilket bunnstoff bør jeg velge? Tankene spinner rundt, hjelp jeg er blitt båteier ?

 

 

Redigert av Ebel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heisann å grattis med flott båt. Har ikke peiling på båttypen annet enn lesing her på forumet. Men det er noen gutter som har laget en tråd  "Livet med Tortuga" (eller noen i den duren) som har en del erfaring med båten. 

 

Uansett,  jeg har selv en Columbie 86 med en gammal Yanmar 3gmd da matepumpa begynte å lekke koblet jeg den bare fra fordi tanken ligger såpass høyt at matepumpe bare var en ekstra feilkilde å helt uten funksjon. den lufter seg selv uten også. se på den muligheten kanskje, hvis din tank ligger høyere en motor? 

Link to post
Share on other sites

16 hours ago, Capt.Yorgoz said:

Heisann å grattis med flott båt. Har ikke peiling på båttypen annet enn lesing her på forumet. Men det er noen gutter som har laget en tråd  "Livet med Tortuga" (eller noen i den duren) som har en del erfaring med båten. 

 

Uansett,  jeg har selv en Columbie 86 med en gammal Yanmar 3gmd da matepumpa begynte å lekke koblet jeg den bare fra fordi tanken ligger såpass høyt at matepumpe bare var en ekstra feilkilde å helt uten funksjon. den lufter seg selv uten også. se på den muligheten kanskje, hvis din tank ligger høyere en motor? 

 

Takk! Yanmar 3gmd er nok en helt annen motor.  Matepumpa her gir bare 1.8 psi, nesten selvfall...

 

Fant ny pumpe til md5 her https://www.marinexpress.se/artikel.php?kid=993-996-1005&sok=&id=3801

halvparten av prisen (1500 skal Sørfonden Slipp ha).

 

Ettersom matepumpen til md5 gir 11 psi så ville selvfall fra tank kunne føre til at høytrykkspumpa går i filler. Matepumpa sin oppgave er å suge diesel, deretter presse vesken gjennom finfilter før høytrykkspumpen, og denne må ha stabil tilførsel (ikke minst ved aksellerasjon). Og tanken i båten ligger uansett ikke over dette punktet. 

Link to post
Share on other sites

9 hours ago, mons said:

Gratulerer!

Bank med en lett hammer på undersiden midt på eksosbendet. Ruster lett hull der sjøvann og eksos møtes. Da ligger det bare noen rustflak og tetter. Har byttet 3 på sjøspeiderbåter i år.

 

godt tips! Takk. Tror jeg rett og slett kobler av eksosslangen og tar en titt inn i bendet. Potta ser jo helt strøken ut (rustfritt stål)

Link to post
Share on other sites

https://www.glencoeltd.co.uk/facet-40223-fuel-pump-dura-lift-thermo-king-41-7059/ så er det bare å sette et lokk der gamle matepumpa står... så dette burde være en ok "modernifisering" av md5 :smiley: Mest sannsynlig kan jeg bypasse det gamle fin-filteret også og koble rett på høytrykkspumpa., men kanskje ikke (må sjekke spekken på gamle Bosch filteret først, ): Filter Micron:- 80    Jeg har lest mye om Facet på marine sider, skal vist være bra saker. 10.000 levetimer burde holde for meg.

Link to post
Share on other sites

At MD5 må leskes etter utsett er ganske vanlig. Gjelder de fleste motorer med S-drev. Vanligvis så holder det med å løsne lokket på pumpa. MD5 er en unik sak. Mandals svar på SABB. Den går og går. Med en stor forskjell. Hvor det eneste som står stille i en båt med ensylindret SABB er stempelet, så har MD5 en turbinlik vibrasjonsfri gange. Fullt pådrag med MD5 og det er bare en summing nede i båten. Og valg av Fenix er riktig.

Link to post
Share on other sites

Lekkasjen på pumpa lot seg tette ved å dra til skruene langs med mebranen! Rett og slett etterstramming.

Så da venter jeg med bytting av den pumpa. Ellers fikk jeg raskt svar fra disse, nesten litt for billig..om noen skulle ha behov for nye pumpe

https://www.ebay.com/itm/112589002406?ViewItem=&item=112589002406

 

Og tidligere eier hadde fylt tanken helt til toppen av påfyllingsrøret. Ikke rart det pipla diesel når jeg hadde åpnet luftenippelen på tanken...(og glemt å skru den igjen etterpå...). Så en erfaring rikere.

 

Som forklarer denne dammen

IMG_20180422_100439.jpg.aa44629fd0e6f3d0e077a8d5789e23af.jpg

 

Som etterhvert pipler opp her ved kjølboltene, som beviser at det ligger et fuktighetslag under dørken. Hmm - hvordan tørke ut dette? Vel, Jeg skal teste med å fylle vann der dieseldammen lå foran motoren. Hvis det ligger igjen olje vil den piple opp først.

IMG_20180422_100446.jpg.fcdcf624d38df3afe09095e72cb90f71.jpg

 

Ser at noen har forsøkt å reparare nippelen. Åpnet luka og hørte lufta suges inn når første skrue var oppe. Men fint med lokk man kan åpne for å rense tanken. Membranen under så grei ut, og de små plastskivene var hele. Best å følge med at alt dette er tett!

 

IMG_20180422_184732.jpg.d77751a3cc5f223a438bbdc6e4c7c29f.jpg

Dieselfilteret ikke helt nytt...BOSCH nr 1 457 434 051. De holder noen år da....dette filteret skal stanse partikler ned i 30 micron.

IMG_20180419_150405.jpg.96472633904961700878c34219707fcc.jpg


 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ebel skrev for 8 timer siden:

Lekkasjen på pumpa lot seg tette ved å dra til skruene langs med mebranen! Rett og slett etterstramming.

Så da venter jeg med bytting av den pumpa. Ellers fikk jeg raskt svar fra disse, nesten litt for billig..om noen skulle ha behov for nye pumpe

https://www.ebay.com/itm/112589002406?ViewItem=&item=112589002406

 

Og tidligere eier hadde fylt tanken helt til toppen av påfyllingsrøret. Ikke rart det pipla diesel når jeg hadde åpnet luftenippelen på tanken...(og glemt å skru den igjen etterpå...). Så en erfaring rikere.

 

Som forklarer denne dammen

IMG_20180422_100439.jpg.aa44629fd0e6f3d0e077a8d5789e23af.jpg

 

Som etterhvert pipler opp her ved kjølboltene, som beviser at det ligger et fuktighetslag under dørken. Hmm - hvordan tørke ut dette? Vel, Jeg skal teste med å fylle vann der dieseldammen lå foran motoren. Hvis det ligger igjen olje vil den piple opp først.

IMG_20180422_100446.jpg.fcdcf624d38df3afe09095e72cb90f71.jpg

 

Ser at noen har forsøkt å reparare nippelen. Åpnet luka og hørte lufta suges inn når første skrue var oppe. Men fint med lokk man kan åpne for å rense tanken. Membranen under så grei ut, og de små plastskivene var hele. Best å følge med at alt dette er tett!

 

IMG_20180422_184732.jpg.d77751a3cc5f223a438bbdc6e4c7c29f.jpg

 

Det er ikke luftenippel. Det er tankmåler. Det skal være helt tett. Bør ikke være noe problem å fylle full tank.

Vi fikk lekkasje rundt disse skruene. Satt på nye nylonskiver og det ble tett.

 

Mener du at det kommer diesel opp ved kjølboltene? Det høres i så fall merkelig ut....:nonod:

 

Link to post
Share on other sites

1. Stemmer, det var en stang/flottør der når jeg skrudde opp lokket, så jeg forstod etterhvert at dette ikke var lufting. Første gang  jeg skrudde opp lokket så det ut som en luftenippel, ingen stang poppa opp... Det var greit å ha sett både membranen og stanga, det går jo fint å få dette tett igjen - og ja bildet er oppned (jeg bøyer med ned og tar bildet) :-) Jeg løsnet de fire boltene som holder tanken, skjøv den så langt akter som mulig, tørket opp dieselen. Og slo over ei bøtte med varmtvann og mye salo. Håndpumpet sølet opp. Tips: Mutterene som er umulig å entre på boltene med fingrene etterpå pga hvordan tankfestet er utformet: Bruk en leddnøkkel m litt tape som låser leddet 90grader, legg mutteren ned i pipa, hold nøkkelen slik at pipa er rett under hullet, tre så skruen ned og skru.

 

2. Jeg er 100% sikker på at det er "dobbelt" skrog/laminat. Dvs at det eventuelt har oppstått en liten kanal i selve skroglaminatet mellom kjølbolter (absolutt laveste punkt) og f.eks punkt ved motoren (høyere opp). Jeg helte vann foran motoren, ventet og ganske riktig etter en stund (noen timer) piplet det opp ved den ene kjølbolten. Vi vet at Fenix har en svakhet mht kjølboltenes innfestning i skroget. Men det går jo på dette at vann kan trenge inn fra sjøen hvis man evnt har gått på grunn og kjølen har fått et slag som forplanter seg til festene. Ikke tilfelle her. Jeg kommer til å ta opp en ene kjølmutteren og skiven og inspisere litt. Og momentarmen for å se om mutterene er dratt til likt. Skal prøve å finne ut hvor hardt de egentlig skal være dratt til.

 

3. Gikk løs på det elektriske. Rev av den gamle innsausede motorisolasjonen og tok ut begge hovedbryterene, ohm-målte de og satte skrupolene inn med kobberfett. Startbatteriet var koblet slik at kabelen til startmotor gikk  over en hovedbryter, og laderstrøm til batteriet over den andre hovedbryteren. Litt "overkill" når man tenker at dynamoen bare er på 35A, fordi den eneste hensikt med å bryte ladestrømmen er å hindre at generatoren belaster motoren når batteriet er "utladet til nede i kjelleren". En 70A gen tar vel 1 hk ved "flatt" batteri og maks ladestrøm så da er det kanskje lurt og kunne koble fra hvis en skal sikre seg maks kraft på propellen etter å ha tømt batteriet (for de som bruker mye strøm). Fant en ny 75A dynamo til under 2000,- vurdere å bytte. Greit å ha W utgang til turteller. Se ellers min kommentar her:

 

 

Båten har et nytt 18kg Exide Gel startbatteri 350Wh https://www.bilbatteri24.no/products/sr350-sonnak-dual og et gåent Gel forbruksbatteri (var 2V etter vintern, kastes). Det er plass til to batterier på hver side av drevet i "motorommet" (som forøvig er utrolig lett tilgjengelig på denne båten mellom de to akterkøyene). Jeg kommer vel til å sette in to 30 kg 950Wh  https://www.bilbatteri24.no/products/es950-exide-equipment-gel parallellkoblet eller koblet til fast landstrømslader med separate uttak. Fant en lader som gir 40A til 3.400,- med tre separate utganger, men den så litt for billig ut.  (Jeg har 5 slike ES950 EXIDE EQUIPMENT GEL batterier som kun er brukt 2 korte sesonger i topp stand, tenkte å selge unna et par til innbruddspris og kanskje selge det nye startbatteriet). Kanskje ha et tredje batteri i et skott under "salongen" .. nei hva skal jeg bruke all denne strømmen til? Joda, en kjøleboks tar jo litt strøm da...får tenke litt.

 

MD5B er en motor som lett dras i gang med et motosykkelbatteri..ingen vits å ha eget startbatteri. 2 parallellkoblet  like batterier betyr ingen behov for diodebro eller ladevender. Å sammenkoble to batterier som er ulike uten diodebro kan fort føre til at du etterhvert tar livet av de. Har en slik bro liggende med tre utganger

 

Så blir det innnkjøp av Inverter og legge opp 230V kontakter, mulig en værfast i cokpit også. Fast landstrømskontakt  Philip Hauge vurderes også, får se. 

Redigert av Ebel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så fant jeg ut hvordan skroget er bygget, presis som jeg antok, utklipp:

"Efter att ha haft en besiktningsman på plats känner jag mig nu helt lugn. Detta beror på att Fenix gjordes i två delar, en innermodul och en yttermodul (själva skrovet). När man gjutit yttermodulen sänktes innermodulen ner i yttermodulen, däremellan lades ren fyllnadsmassa. Det kan nu vara rätt vanligt att innermodulen rör sig något och det uppstår små sprickor i gelcoaten på innermodulen."

https://www.maringuiden.se/forum/topic/6282-maxi-fenix/

 

Altså har oppstått en bitteliten "kanal" i tetningsmassen mellom indre og ytre skrog som vannet renner i. Med andre ord  pas de problème :thumbsup:

 

"Vår enda kölbåt, en Fenix (tillverkad 1981) nr 291, såg vi tillverkas i Fabriken i Lugnås nära Mariestad. När skrovet härdat klart hälldes hinkar med plastbetong i och en u-stålbalkskonstruktion pressades ner i denna och mot skrovet. Sen fästes stålkölen med flera rostfria bult i den längsgående u-balken med tre tvärgående balkar som hade stora stålplattor mot skrovet i sina ändar, där den främre även var stöd för maststöttan. Hela familjen såg detta montage!!
En väl genomtänkt konstruktion av Pelle Pettersson och sen praktiskt utförd av kunnig personal gjorde att denna trevliga välseglande lagom stora familjebåt lät oss segla säkert runt delar av vårt lands och Norges
kuster. "

 

Kjølboltene skal ihht dimensjoner dras til m moment på max 300 Nm, men jeg ville vært forsiktig med slikt, tipper vi sjekker først. Noen har skiftet skivene til større firkantskiver for å fordele trykket litt mer, men ser ingen grunn til å begynne med slikt. Nå skal vi snart prøveseile.

 

Redigert av Ebel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

At det er innerliner i båten er jo ingen hemmelighet, men dette interessant info.

Jeg er veldig fornøyd med fenixen min. Virker velbygd og solid. 

Den er jo over 30 år... Knusk tørt over alt, ingen lekkasjer.

Ikke dårlig lukt heller.

 

Hvis du er interessert i "Båtboken om Fenix og Maxibåtene" finner du den her

 

 

Har du sette denne testen av fenixen da? 

Link to post
Share on other sites

Fant en haug med brosjyrer, instruksjonshefter og annet i båten, inkusive nevtne bok! Men takk for linker! Og originalsertifikatet for båten "Typprovningscertificat S057-013 - 0095. Siste nummer er fra et stempel, og er båtens antagelige serienummer.

 

dynamo.jpg.78bcce0804d8bd67705f78734fa7302f.jpg

 

Så var det dynamoen da... lurer på om de to øverste faktisk er hver sin diodeutgang, altså mulig å koble til hvert sitt batteri, vi får måle litt.

Noen som har erfaring med dette firmaet?

http://gudbrandsdal-trading.no/båt.html

 

 

Link to post
Share on other sites

Hver av de tre rundingene på dynamohetta er dioder, så her var det to separate B+. 

Var på jomfrutur i dag. Lettseilt båt. Lett å trimme mast og seilt. Den "selvslående" Fenix fokk-skinna hang seg ofte fast på midten, skal se om det hjelper å smøre den litt.

 

Ellers: motoren orket nesten ikke å dytte båten fremover, fikk ikke opp turtallet i gir i det hele tatt. I frigir har den null problemer m å gå til topps, testa jo det tidligere. Tror at propellen har grodd igjen over vinteren, men her er det nok mer problem i drivstoff tilførselen. Håper ikke det er høytrykkspumpa eller innsprøytning/dysa. Får se å bytte filter og kanskje noe tilsetning i dieselen, råd tas i mot m takk

Link to post
Share on other sites

legger til: båten gjorde vel 4-5 knop på seil og jeg startet motoren og ga full gass forover uten at turtallet dro seg særlig mer opp enn når den måtte dra båten alene. Så "god hjelp" hjalp ikke. Kan det kanskje være drev/propell?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da ble det kjøpt inn ny matepumpe (520,-) - nytt vannavskillfilter (283,-) - nytt pakingsett for hele driftstoffkjeden(132,-) og nytt dieselfilter (100,-) og komplettpakningsett for kjølesystemet (133,-).  Alt på eBay. Så får vi se når det dukker opp. Selger i en marineforretning i Bulgaria, ringte til og med og sa at alt var pakket, og at fraktpapirer blir pålydende under et visst NOK beløp. Hyggelige folk.

ebayorder2.PNG

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Svart (redigert)

Liten oppdatering:

 

Ny matepumpe, finfilter og vannutskiller montert og ting blei tett. Fine deler fra Bulgaria! Tok under 2 uker i posten. Håpløs plassering av filterholder...alle rør står i spenn. Vel, ikke noe problem å få alt tett og lufta. Lufta hvert punkt, begynte med å håndpumpe på matepumpa, men den startet ikke før jeg luftet på høytrykkspumpa, det gjorde susen, men litt startgasshjelp (lite triks i boka).

 

Ellers ble propellen renset og satt inn med fett, da gikk jagge turtallet opp på den nesten_7hk_gamle_encylinderen (orka jo ikke dra rundt i det hele tatt, bare kavelering), og farten er ikke så dårlig! Det er bare å nyte fine seilbåtdager.

 

Ellers: Det var brukt en billig dekkskontakt (se bilde forkrommet type) til "Autopiloten" (forøvrig meget bra sak), som har elendig kontakt (kablene er skrudd og ikke loddet...), trenger bare å bikke litt på kontakten, så faller den ut.

 

Kjøpte 4 pol vanntett XLR med bajonett-skrukobling i Kina til rimelig penge, tok 20 dager i posten. Disse kontaktene kjenner jeg, og er mye bedre enn vanlig "sigarett" type plugger. Skal loddes, og 2 poler på + og - gir ekstra sikkerhet. Nytter ikke i lengden med skrukoblinger i båt...knapt nok krimp.

 

IMG_20180705_140829.jpg

IMG_20180705_140739.jpg

IMG_20180705_140625.jpg

IMG_20180609_160756.jpg

IMG_20180516_175837.jpg

dekkskontakt.jpg

Redigert av Ebel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Jeg har en Fenix Dinette med skrognummer 899 og har tatt ut min MD5 og holder nå på med montering av en Yanmar 1GM10C?. Om du trenger noen deler til MD5 så kan du komme en tur innom Tjøme og plukke det du ønsker uten kostnad, evt ta med både motor og drev  :-)   Ny nikkepumpe samt ny dyse.  Resten godt brukt men ikke defekt forutenom toppen som er defekt.

 

Anbef å demontere eksosmanifolden og inspisere inni . Min var relativt full av koks, noe som hvistnok øker trykket i toppen og til slutt tok livet av min motor.  Var også grunnen til at den hadde lite kraft den siste tiden.   Greit å følge litt med og evt bytte ut disse innimellom. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...