Jump to content

Sinkanode dobler vekten etter bruk


mentor70

Recommended Posts

Jeg har oppdaget noe som overrasker meg.

Jeg skal nå bytte sinkanoder på båten. I fjor kjøpte jeg opp dobbelt så mange som jeg trengte, slik at jeg skulle ha til årets bytte også.

Når jeg nå skulle bytte dem (altså de jeg satte på i fjor), så merket jeg at de var tyngre enn de nye jeg skulle sette på. Jeg tok dem derfor med meg hjem for å veie dem, og til min overraskelse veide de brukte ca 40% MER enn de nye.

 

Eksempel:

Anoden til min bautruster veier 58 gram ny.

Den som har stått på båten i en sesong veier 108 gram, og den har tydelige merker etter tæring (ikke mye, men litt).

 

Jeg trodde at man burde kunne veie sinken for å se hvor mye effekt som var igjen,  men slik kan det tydeligvis ikke være.

Er det noen som kan forklare meg hvordan dette henger sammen?

 

Link to post
Share on other sites

Som nevnt får man anoder med ulike legeringer, og dermed vekt. Dersom du imidlertid er sikker på at anoden har økt vekt mens den har vært i bruk (bør verifiseres ved å veie samme anode før og etter bruk), har den fungert som en katode.

Link to post
Share on other sites

Takk for svarene folkens.

Jeg var ikke klar over at det finnes anoder som er identiske å se på, men som har helt ulike legeringer. Vi snakker her om anoder som er spesial-tilpasset formen/festet på trusteren. Jeg skal veie alle de jeg setter på i år, også kontrollere dem igjen til høsten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...