mentor70 Startet 20.April.2018 Del på Facebook Startet 20.April.2018 Jeg har oppdaget noe som overrasker meg. Jeg skal nå bytte sinkanoder på båten. I fjor kjøpte jeg opp dobbelt så mange som jeg trengte, slik at jeg skulle ha til årets bytte også. Når jeg nå skulle bytte dem (altså de jeg satte på i fjor), så merket jeg at de var tyngre enn de nye jeg skulle sette på. Jeg tok dem derfor med meg hjem for å veie dem, og til min overraskelse veide de brukte ca 40% MER enn de nye. Eksempel: Anoden til min bautruster veier 58 gram ny. Den som har stått på båten i en sesong veier 108 gram, og den har tydelige merker etter tæring (ikke mye, men litt). Jeg trodde at man burde kunne veie sinken for å se hvor mye effekt som var igjen, men slik kan det tydeligvis ikke være. Er det noen som kan forklare meg hvordan dette henger sammen? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 20.April.2018 Del på Facebook Svart 20.April.2018 Det er ikke slik at det ene er av sink og den andre aluminium? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 21.April.2018 Del på Facebook Svart 21.April.2018 Du får "zink anoder" både i aluminium og i zink.... zink er vesentlig tyngre .... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.April.2018 Del på Facebook Svart 21.April.2018 Som nevnt får man anoder med ulike legeringer, og dermed vekt. Dersom du imidlertid er sikker på at anoden har økt vekt mens den har vært i bruk (bør verifiseres ved å veie samme anode før og etter bruk), har den fungert som en katode. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 21.April.2018 Del på Facebook Svart 21.April.2018 Og til og med det er vanskelig å få til :-) Sitér dette innlegget Link to post
mentor70 Svart 21.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2018 Takk for svarene folkens. Jeg var ikke klar over at det finnes anoder som er identiske å se på, men som har helt ulike legeringer. Vi snakker her om anoder som er spesial-tilpasset formen/festet på trusteren. Jeg skal veie alle de jeg setter på i år, også kontrollere dem igjen til høsten. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 21.April.2018 Del på Facebook Svart 21.April.2018 -men her er vel begge anodene kjøpt på samme tid og sted? Plukket fra samme hylle? Pleier ikke anoden være merket Zn eller Al? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.April.2018 Del på Facebook Svart 21.April.2018 Det er ikke så nøye, du ser fint om anoden er vesentlig tæret eller ikke. Mistenksomhet bør reises om anoden kommer ut av sjøen som en eneste kalkklump, eller om den ikke er tæret i det hele tatt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.