Jump to content

Uttern 18 fot, hvor tung moring?

Nybegynner22

Recommended Posts

7 hours ago, Grønngylt said:

kjetting er no drit, ruster istykker etter noen år og da kan det bli dyrt. bruk ett tjukkt tau istedefor

Kan underskrive på denne! Var nokså overrasket over at kjettingen rustet 2-3 meter under overflaten etter bare et par år. Var noen lenker som rustet helt opp mens over/under var de helt fine. Enda godt at gode naboer så det hele og fikk berget båten! Etter dette er det ALDRI kjetting, kun tau, i en bøye for min del!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Timmeeh skrev 32 minutter siden:

De fortøyer jo både rigger og oppdrettsanlegg med kjetting. Syltynt argument. 

si det til den båten jeg fant drivende i fjor, moringen var under 5år gammel. hadde det blåst motsatt vei hadde den gått rett på land og blitt slått istykker

Der var det brukt galvanisert kjetting, men galvaniseringa hadde blitt slitt bort 

Redigert av Grønngylt (see edit history)

Ja ligg langt unna kjetting. Det er totalt ubrukelig til slikt. Ligger og gnager opp seg sjøl utrolig fort. Tau er tingen. Støp gjerne inn et rør/slange i klumpen din så du kan dra tauet gjennom (med knute) både for inspeksjon og enkelt bytte. 

Vekt? neis trenger ikkje være all verden om det kun er på sommerstid. Halv blådunk f.eks.  Ellers fungerer det veldig bra med et anker når belastningen alltid kommer fra samme retning slik det blir når du ligger mellom bøye og land.  Har god erfaring med Bruce kopi. Dog kreves den løsningen en god del meir slakke i tauet mellom anker og bøye.

Redigert av Knurrbart (see edit history)
Timmeeh skrev for 2 timer siden:

De fortøyer jo både rigger og oppdrettsanlegg med kjetting. Syltynt argument. 

.. men de har også litt andre krav til beregninger, dokumentasjon, sertifisering , inspeksjon osv.   Og til bytting av materiell relativt hyppig 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Kjetting er helt uproblematisk å bruke dersom man bruker solide dimmensjoner og sjekker den regelmessig. Men å kjøpe 8-10mm kjetting av ukjent kvalitet på båtutstyrforretninger er selvfølgelig bortkastet, den den ruster opp på et øyeblikk. Og det andre er at så tynn kjetting er så lett i vekt, at den ikke gir noen fordeler i forhold til rykkdemping kontra tau.

Minimum 16mm - uansett båtstørrelse, og det må være av kjent kvalitet og opprinnelse. Vet ikke om det er synsbedrag eller hva, men det virker også som korrosjonsprosessen går saktere å saktere jo tykkere kjettingen er.

Angående oppdrett, så finner man dette: Av oppdretts standarden NS 9415:2009 fremgår under kapittel 11.5 Korrosjon:
‘’For fortøyningsdeler som ikke ettersees årlig, skal tykkelse antas å minke med 0,4mm per år mellom hver ettersyn.’’ 

Bruk grov dimensjon, et tips, det finnes Zink for kjetting. På et oppdrettsanlegg står kjetting i spenn, ser ut som om den korroderer mindre da, problemet med moring er at den er ganske ofte slakk. Kjetting på grunt vann er jo litt utfordrende, da det er mye oxygen i vannet. Hvis du ser på bryggeanlegg der du ligger, er de fleste oppankret med kjetting, men de står også i spenn(stramme). Skjer ofte noen merkelige korrosjoner der kjetting er slakk. Det brukes som regel ankerkjetting på et oppdrettsanlegg (ugalvanisert) kan stå i mange år, utrolig lenge på dypt vann.

Grønngylt skrev On 21.4.2018 at 10.14:

si det til den båten jeg fant drivende i fjor, moringen var under 5år gammel. hadde det blåst motsatt vei hadde den gått rett på land og blitt slått istykker

Der var det brukt galvanisert kjetting, men galvaniseringa hadde blitt slitt bort 

Sier ikke at kjetting er problemfritt. Men å si det er totalt ubrukelig mener jeg blir litt feil. 

Mange faktorer som spiller inn. Beklager hvis jeg lagde en usaklig avsporing. det er for øvrig tau på fast fortøyningen til båten min. Men den ligger på svai

Redigert av Timmeeh (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...