Jump to content

hvor kjøpe 3/8 propellmutter 19

filux

Recommended Posts

Etter bytting av sliten propell så oppdaget jeg at den gamle propellmutteren var for ødelagt til å brukes igjen.

Etter mye om og men har jeg funnet at den må være i mål 3/8 med 19 gjenger på tommen.

Men jeg finner ingen plasser der dette selges.

Er det noen som kan peke i riktig retning. evt noen som har en liggende som de ikke trenger lenger. Dette er en 25mm aksling.

Dimensjonen TS snakker om er nok BSP rørgjenger (withworth rørgjenger). 3/8"-19 er i så tilfelle 16,6mm utvendig. En slik mutter kan man lett lage, men er nok vanskelig å få kjøpt. Jeg mener jeg lagde en slik for et medlem her inne for noen år siden. For å forsikre deg om at du har målt riktig kan du prøve med hva som helst av rørdeler som har denne dimensjonen. En nødløsning er å kappe av ei muffe.

Knurrbart skrev for 3 timer siden:

Ja det blir sjølvsagt noe heilt annet.  Ikkje råd å få kjøpt sei du?  Finnes  på ebay iallefall. 

Men hva som helst av rørdeler? nei NTP/NPS er ikkje forenelig med BSP.  Omtalte 3/8 NPS  har 18 gjenger. 

Nå tuller du fælt Knurrbart. Ja, mye å få på ebay, men det kommer jo ikke alltid dagen etter for å si det slik. Når jeg sa hva som helst av rørdeler så mente jeg selvsagt BSP og ikke NTP. Hvis du leser innlegget mitt en gang til så ser du at jeg skal skrev Withworth rør, og det er det samme som BSP. NTP er noe annet. 

Knurrbart skrev 1 time siden:

Ok ja kansje du siktet til det. var ikkje spesielt tydelig

??? Er dette her veldig utydelig for deg?

Komodo skrev for 5 timer siden:

Dimensjonen TS snakker om er nok BSP rørgjenger (withworth rørgjenger). 3/8"-19 er i så tilfelle 16,6mm utvendig. 

Klarte du å mikse det opp med NTP? 

Knurrbart skrev 1 time siden:

men nå finnes det intet med BSP rundt om. Det er ingen vanlig handelsvare i rørhyllene.

Neivel? Da er du nok litt dårlig informert. BSP deler kryr det av i hyllene. F.eks. så er vel så å si alt av skroggjennomføringer, ventiler og slangenipler i BSP.

Knurrbart skrev 5 minutter siden:

Ja det var rimelig utydelig da du som sitert bare sa man kan prøve med hva som helst av rørgjenger. Det står jo rett over her. 

???

Det er vel heller du som ikke kan lese. For å gjøre det enkelt for deg har jeg uthevet det mest sentrale i innlegget du misforstod:

Komodo skrev for 6 timer siden:

Dimensjonen TS snakker om er nok BSP rørgjenger (withworth rørgjenger). 3/8"-19 er i så tilfelle 16,6mm utvendig.

...

For å forsikre deg om at du har målt riktig kan du prøve med hva som helst av rørdeler som har denne dimensjonen

Eg veit ikkje ka du fortsatt gneller på dette for. Det er vel slik  med deg det alltid andre sin feil når det en sier virker uklart for andre og en sjøl har alltid rett uansett og fortsetter å tyte om det. Det er bare å gjenta en sak mange nok ganger så blir det et faktum.  Det er slik at når mottaker sier det er uklart så er det uklart samme hva du sjøl synest. Det er og rart med det at du sjøl sier den blir vanskelig å få kjøpt men samtidig hevder hyllene kryr av dette.  Du har nok heilt rett at dette blir vanskelig å få kjøpt da det slett ikkje finnes i handel. 

Redigert av Knurrbart (see edit history)

Jasså, du gir deg ikke. Klarer du ikke å se at det var du som misoppfattet trådstarters første innlegg og begynte å dra inn UNC og UNF? Og når jeg oppklarer dette med at det mest sannsynlig er snakk om BSP så trekker du inn NPT/NPS. 

I tillegg feilsiterer du meg. At du har misforstått dette er ikke fordi jeg har uttrykt meg utydelig. Kan du ikke bare innrømme at du tok feil? Det er ikke farlig å si "ok ser at jeg hadde feil her og at du hadde rett". Istedenfor å skylde på at jeg har uttrykt meg på en måte som du kunne misforstå.

Knurrbart skrev for 11 timer siden:

Eg veit ikkje ka du fortsatt gneller på dette for. 

Jeg kommer til å gnelle på dette så lenge du forsøker å få det til at det er jeg som tar feil og ikke du.

Knurrbart skrev for 11 timer siden:

Det er og rart med det at du sjøl sier den blir vanskelig å få kjøpt men samtidig hevder hyllene kryr av dette.  

Ser at du har misforstått enda en ting. Jeg sier at det kan være vanskelig å få tak i en propellakselmutter med dimensjonen BSP 3/8"-19. Det baserer jeg bla. på at trådstarter ikke har klart å finne det, samt at det tidligere har vært en tråd om dette som viser at propellakselmutter i tommer eller rørgjenger ikke er helt lett å oppdrive: https://baatplassen.no/i/topic/78292-uvanlig-propellaksel-mutter/

Rørdeler i BSP derimot, er ikke vanskelig å få tak i. Men da var det snakk om å teste for å sjekke at gjengene er riktige.

Ble det klarere for deg nå?

Skjønner ikke hvorfor du tillegger meg problemer her mr. Knurrbart, det er jo tydeligvis du som ikke evner verken å forstå trådsarters problem, eller lese hva jeg skriver.

janet skrev for 7 timer siden:

ad vanskelig å få tak i,

det må da være en haug med dreiebenker der ute med eget gear for bsp 19

om man selv har 10 cm høvelig emne tar det ikke lange tiden å fikse 2 muttere

Ikke vanskelig å lage janet, men vanskelig å få kjøpt i båtbutikker. Den er lett å lage, det er bare å bore et hull i en bit av metall som er sekskantet, firkantet, rund, flat, eller hva det måtte være, og dra gjennom en tapp. Man trenger ikke engang en dreiebenk som har riktig gjengestigningsinnstilling :smiley: 

• 2 uker senere...

oppdatering. har sjekket og frisket opp gjengene med 3/8 r19 gjengebakk og skal lage ny mutter av sekskant bolt. Trodde først det skulle gå med vanlige rørgjenger i 3/8 men det viser seg at vanlige vvs rørgjenger ikke er bsp/ withwurth(sikkert skrivet feil) og dermed er med 18 gjenger på tommen. 

Detter for  info til andre som muligens skal komme opp i samme problem med gammel snekke. Er det forresten noen som veit hvilken gjengestandard som er på norske vvs deler av vanlig type ?

Redigert av filux (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...