Jump to content

Lekkasje ved stevnlager Marex 280 - Hvordan er dette satt sammen ?


VegJoh

Recommended Posts

 

Hei båtplassens lesere.

 

Spørsmålene før hovedteksten:

- Båten er lekk og må opp og jeg lurer på hvordan stevnlager og hylserør er montert sammen på Marex 280 Holyday, da dette må demonteres og ut for å utbedre ?

- Jeg lurer også på om noen har erfaring med dette og har noen tips råd ved demontering/ montering?

 

På tirsdag var det båtutsett for sesongen 2018. Julaften, 17 mai på samme dag....... med kort var Adam i paradis.  På onsdag sjekket jeg båten og la merke til at det hadde kommet inn 

litt vann i kjølsvinet. Jeg pumpet dette ut og tenkte at det kunne være volvokondom akseltetningen som ikke var helt tett (den var luftet ved utlegging). 

I går var jeg igjen i båten. Det hadde fylt seg opp ca. 20 liter på 48 timer. Jeg tørket ut alt vann og oppdaget til min store overraskelse at volvokondomet var dønn tett, men at det så smått etter en halvtimes tid begynte å sive vann forover i kjølsvinet fra et sted lengre bak på hdlserøret.

 

Fikk lånt meg et inspeksjonskamera i dag og tørket ut på ny. På kamera kan det se ut som det kommer vann inn på innsiden av stevnlageret under hylserøret. Jeg mistenker at det har stått saltvann her og at bolthodet som sitter på innsiden her har blitt tæret. Det kan se slik ut på bildene. 

 

 

Stevnlageret er et Volvo Penta 827782.

 

Aksling stevn lager osv. er montert slik etter tegningen fra Marex:

IMG_2747.jpg.f1a5a71ca9a18f74a03b3ee63ef77365.jpg

 

 


IMG_2764.jpg.fa4e5f5e7e3367325544a1ab5b31581d.jpg

Slik ser hylserøret ut fra oversiden. Ganske trangt der det kommer inn i båten.

 

 

IMG_2750.jpg.d2d74d621dbd79aee6bcf7f1e08938f3.jpg

På oversiden av røret ser man bolthodet til den bolten som sitter over hylserøret. En tilsvarende skal sitte under røret. 

 

 

BMPP0009_red.jpg.35b23f3eea7fa933c3f52a1614a2d543.jpg

Slik så bolt ut når jeg tok bilde med inspeksjonskamera. Det er i dette området det siver inn vann.

 

 

BMPP0003_red.jpg.5812d0476ccbae86603b7a80b56b224f.jpg

Det ser ut som deler av bolthodet er korrodert bort. Men vanskelig å si, da det ikke var det letteste å inspiserer med kameraet. 

 

 

 

Bilde_bak.jpg.9e768e4292f1f5aef1142ba9a7d898bc.jpg

Slik ser stevnbeslaget ut på utsiden. 

 

 

 

IMG_2759.jpg.4c6d36875d329c6819b9a22c37217a6b.jpg

Slik er hylserøret montert i overgangen med volvokondom. 

 

 

Håper noen der ute har noen svar på de spørsmålene som jeg stilte innledningsvis og kan komme med noen gode tips og råd. 

 

 

Mvh VegJoh

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Hei!

Fantaske gode og beskrivende bilder. Jeg har hatt lik båt som deg og husker godt konstruksjonen.

Hylserøret er jo et helt tett rør helt fra Volvokondomen og helt bak til cutlesslageret ved propellen. I røret går det saltvann som kjøler ned under gange. Mistenker du at dette røret har sprukket?

Alternativet er der hvor cutlesslageret er ført gjennom bakerst. Her er det er ganske tykt støp. Antar det er flere cm. Det kan være lekkasje i pakningen rundt boltene. Mener det var Sikaflex e.l. der.

 

Er du sikker på at lekkasjen kommer fra hylserøret? Kan det være fra f.eks boltene på trimflaps eller rorhylsen?

Link to post
Share on other sites

Hei Vindøyet og takk for innspill og svar :-)

Jeg har ikke pr. nå mistanke om at hylserøret er sprukket. Hvis det lekker fra hylserøret, så er det helt i overgangen ved stevnlageret, ved gjengene eller ved flensen som kommer fra stevnlageret gjennom skroget.  Jeg har pr. nå større tro på at det er bolten som har korrodert og at det er ved sika/bolt som det trenger inn vann. 

 

Når det gjelder lekk fra andre steder slik som rorhylse eller trimflaps, så er disse montert i egne skott slik at hvis det er lekkasje her, så vil det fylles opp i disse skottene, før det kan renne ned i kjølsvinet. Se tegning.OBS: Den er ikke i skala, har klippet og limt inn rorkult og hylserør for å vise sånn ca. hvordan det er bygget opp.

 

oversikt.jpg.f63ca2c9dcf9fdbefceb45b3aa7f823f.jpg

 

Siden jeg nå skal ta dette av, lurte jeg på om noen andre hadde gjort jobben før og hadde gjort seg noen gode erfaringer på hvordan det smartest gjøres. F.eks. med eller uten hylserør montert på stevnlageret ved demontasje/montasje. 

 

Mvh
VegJoh

 

 

 

Redigert av VegJoh (see edit history)

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Bra bilder og bra beskrivelse av problemet @VegJoh ! Jeg hjelper deg gjerne med å skru dette fra hverandre og sammen, det tror jeg vi skal få til :thumbsup:

 

Men det hadde vært interessant å visst hvordan dette ble satt sammen av Marex opprinnelig, der kan jeg ikke hjelpe deg. Jeg tipper hylserøret er skrudd med gjengetetning i stevnbeslaget før disse delene har blitt montert inn i båten. 

 

VegJoh skrev On 21.4.2018 at 18.22:

BMPP0009_red.jpg.35b23f3eea7fa933c3f52a1614a2d543.jpg

Slik så bolt ut når jeg tok bilde med inspeksjonskamera. Det er i dette området det siver inn vann.

 

 

BMPP0003_red.jpg.5812d0476ccbae86603b7a80b56b224f.jpg

 

 

Når jeg zoomer inn på disse bildene kan det virke som om lekkasjen muligens er i sammenføyningen mellom hylserøret og stevnbeslaget.

Link to post
Share on other sites

Kanskje @Knude eller andre gamle ringrever fra båtbransjen vet hvordan disse delene ble montert? Jeg kan vel ikke tenke meg at hylserøret ble skrudd i stevnbeslaget i båten? Utfordringen blir selvsagt å komme til den nedre skruen for stevnbeslaget, alt annet er jo grei skuring.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 28 minutter siden:

Bra bilder og bra beskrivelse av problemet @VegJoh ! Jeg hjelper deg gjerne med å skru dette fra hverandre og sammen, det tror jeg vi skal få til :thumbsup:

 

 

Og det er jeg veldig glad for (at du skal hjelpe meg med dette). Med deg med på laget, så føles alt mye mer komfortabelt :cheers:

 

 

 

Sitat

Når jeg zoomer inn på disse bildene kan det virke som om lekkasjen muligens er i sammenføyningen mellom hylserøret og stevnbeslaget.

 

Ja, det kan godt være at lekkasjen er i sammenføyningen mellom hylserøret og stevnbeslaget, men når det gjelder bildene, så stod det vann der helt frem til jeg fikk tørket ut og stappet inne inspeksjonskamera. Dvs. det var for trangt til at jeg klarte å tørke ut området rundt den nederste bolten og sammenføyningen, og slik sett ser "alt" vått ut der inne. Dette blir nok lettere å få inspisert når det er demontert :pray:

 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Dette ble sikkert utført på nesten samme måte hos de forskjellige produsentene da delene kom fra samme leverandør :Bosvik i Risør. Normalt er hylserør skrudd fast i stevnlager før montering. Kan lekke der..... så ble dette prøvemontert og stilt inn i forhold tilvinkel på stevn. Så ble det enten slipt eller laget en foring av sparkel for korrekt "flensing mot stevn. Den kan lekke....... Så ble det påført tettemasse mellom sparkel og flens på stevnlager. Kan også lekke....... bolter ble entrer med tettemasse fra innsiden. Den nederste som regel tapet fast til en pipe på enden av en tre fire forlenger så den som holder på innsiden kommer helt frem til der tettningen -pakkboks sitter. Prosessen har jeg beskrevet i tråden min men desverre lite bilder.

jeg hadde plukket alt ut og begynt på nytt.

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

@Knude og @jørn, takk for svar. 

 

Mulig vi fyller opp inne for å se hvor det lekker på utsiden, litt usikker på om det blir nok trykk på innsiden til å presse igjennom vann. 

 

takk for tips om hvordan dette originalt ble montert sammen, Knude 

 

I morgen skal båten opp, så får vi se når ting blir montert fra hverandre, hva som dukker opp. Greit få vite at dette er Bosvik deler, til tross for at det er merket som Volvo Penta i manualen til båten.

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

 

I dag kom båten på land og jeg fikk hjelp av @Komodo til å demontere. 

 

Etter å ha tørket av stevnbeslaget, fulgte vi tipset til @jørn og fylte kjølsvinet med vann innvendig, til å over der jeg mistenkte lekkasjen.. 

 

Det viste seg da at det sev ut vann i den sparklede foringen som var laget mot stevnet (Dette var et av forslagene til @Knude, på potensielt lekkasje sted). Når vi tok ut aksel og hylserør på stevnbeslag, så det ut til at hylserør og bolter var pakket med sika før det var sparklet foring. (Komodo har bilder). Det var tydelig her ikke optimale tetninger og således veldig aktuelt som lekkasje sted. 

 

Stevn er fettet av og slipet. @Komodo har tatt med og demontert hylserør fra stevnbeslag og skal finne en lur måte å få presset ut cutlesslager på, som vi bytter til nytt. 

 

Deretter benyttes morgendagen til å sparkle en ny foring og  montere tilbake. Volvo gummiakseltettning blir byttet i samme slengen.

 

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_a52.jpg.1fc1fceb99d20bbd1933ee5197423f23.jpg

 

 

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_a4e.jpg.b8f087b4d9e060cddf010cd7903bc139.jpg

 

Redigert av VegJoh (see edit history)

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Fortsettelse.....

 

I dag stod bytte av cutlesslager i stevnbeslag for tur.

 

@Komodo stilte heldigvis også i dag opp med kompetanse og riktig utstyr.

 

Dagen startet med å produsere et verktøy for å få ut cutlesslageret :clap:

 

IMG_2798.jpg.5dfc9ce72b010dae7decebd3425e8c15.jpg

Gummi ble fjernet ytterst og xmessinghylsen ble gjenget opp.

 

IMG_2800.jpg.7aefd68a70e7fc40ff964c6c01f394a2.jpg

 

IMG_2801.jpg.79e4bab3f76eccd07b022309f456be76.jpg

Så ble det dreiet en skive med styring og hull i litt større dimensjon enn hylsen.

 

IMG_2804.jpg.69c9231733f63e8e46d987a65953644f.jpg

Rette av et større rør i begge ender til styring. 

 

IMG_2807.jpg.42516fee4668303fa88ce86205b08e06.jpg

 

 

IMG_2832.jpg.0e51b5e233474f3433e7c955ff792653.jpg

Av et stykke syrefast ble det dreiet ned og gjenget opp på utsiden og på innsiden :thumbsup:

 

IMG_2835.jpg.abc41d037ef6333eeb0b472588d5e2cd.jpg

Verktøy begynner å bli klart, nå mangler bare en gjengestang :-)

 

IMG_2837.jpg.40066cd9ff0c4bd3635dc9ff6f1fa4bb.jpg

 

 

 

IMG_2839.jpg.d1227c55644de6d75db8cd49f04a1eab.jpg

 

 

 

IMG_2840.jpg.ad0b3f48de189045f1183cb4a13e49b3.jpg

og "vipps" så var lageret ute....

 

 

IMG_2841.jpg.dd00c8e72112122f571311c875bc5c62.jpg

Etter litt smergling og pussing, "smatt" det nye lageret inn i stevnbeslaget på et blunk. 

 

@Komodo kan sine saker, hva skulle man gjort uten slike venner ???

 

Så var det klart for støping av ny foring.

 

IMG_2848.jpg.a0d013247280dc8db042a5277c8e047c.jpg

Stevnebeslaget er tapet og satt inntil epoxysparkelen for å lage sålen, i morgen skal den ut for å pusse ned foring og pakkes med ny sika.

 

IMG_2844.jpg.5ee96484b4094b2caaa7e7caad9dca88.jpg

 

 

Det var dagens.... @Komodo får fylle inn med bilder og forklaringer, han er formannen her :-)

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Tenkte å avslutte med denne historiens ende....

I går fullførte @Komodo og jeg jobben. 

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_aad.jpg.a2858abf0b9c34860d587616a704a4f7.jpg

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_aa1.jpg.a4baff3f437774e1ff4d3c2329153593.jpg

Etter støping og sliping så epoxyforingen slik ut.

 

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_a9d.jpg.c1a6d70cfcc9fc60ca2af25c093344b0.jpg

God passform for stevnbeslaget på foringen

 

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_aa0.jpg.df9bde833e8ac06de697c5c786143c73.jpg

Siden det var vanskelig å komme til bolthodet som var under hdlserøret. Laget vi spor i enden, slik at vi kunne trekke til fra utsiden med fastnøkkel og wisetang.

 

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_a9c.jpg.1243ae01d8c93b86fd58872819538416.jpg

Pakket med sika.

 

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_ab1.jpg.32bc4fbd5a591e030f092cce80915171.jpg

Stoffet opp og klar for utlegg igjen. 

 

Volvo kondom "pakkboks" ble også byttet i samme slengen.

Etter sjøsetting, viste det seg at båten var potte tett :clap:


Et lite apropos. I følge tegninger osv. viste det seg at stevnbeslaget var av type Volvo Penta (med delenummer slik jeg har skrevet tidligere i teksten)(Mulig det er fra en annen fabrikant, men det markedsføres som Volvo Penta).
Til dette beslaget ble det i delekatalogen til VP oppgitt av man skulle benytte et cutlesslager som er 35mm Innvendig og 48mm utvendig og 140 langt. (se bilde under)
Dette viste seg å være vanskelig å få tak i andre steder enn fra VP forhandlere. Det som imidlertid var lett å få tak i alle steder var et cutlesslager med dim. 35mm,  1 7/8 tomme (47,625mm) og 140 langt. Når vi tok ut lageret viste det seg imidlertid at cutlesslageret ikke var 48mm utvendig, men 47.625mm. 

 

 

IMG_2791.jpg.9e3fb65784a0cf1ed3a6a844db3b51f9.jpg

Mvh VegJoh

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

@Bitteliten, nå skal ikke jeg ta fra @Komodo noe av æren for verktøyet han laget, men jeg har laget en kjapp 3D skisse som kort forklarer hvordan verktøyet er bygget opp. (se bilder)

Når den gjengede bolten er skrudd ned i gjengene som ble gjenget opp i messingen fra hylsen på cutlesslageret, og skiven med "flens" presser mot utsiden av stevnbeslaget, dras lageret ut i "røret" rundt gjengestangen når man trekker til mutteren.

verktoy2.jpg.ba508f8860eacf91ea27c5c1f8010e39.jpg

 

 

 

 

5ae225991f333_Skjermbilde2018-04-26kl_21_00_52.png.a150a43f711f1427910e6eb8daad4028.png

Sett fra undersiden...

 

 

 

5ae225bcb8235_Skjermbilde2018-04-26kl_21_01_10.png.de78fbac4496d36e1916d8dca0f3fcc3.png

Sett fra oversiden..

 

Mvh VegJoh

 

Redigert av VegJoh (see edit history)

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Har byttet cutlesslager i tilsvarende stevnbeslag. Hadde ikke tilgang på så avansert utstyr og har heller ikke kompetansen til å bruke slikt utstyr. Det ble derfor fattigmannsvarianten med å bruke baufilblad til å sage to spor i cutlesslageret og pille/dra det det ut. Det er bløtt metall og med et kvalitets baufilblad var jobben overkommelig.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Bøyer meg i pussestøvet og sikarester for kompetansen og håndtverket som en ser i slike tråder. Blir i grunnen mer inspirert til å grave i lommeboka for å sette bort arbeid til proffer i stedet for å prøve å gjøre sånt selv ;-)

--

Og det får meg til å tenke at en kanskje rekrutterer flere kunder ved å vise hvordan en proff gjør ting, enn hva man mister på at noen prøver å gjøre det selv etter å ha sett en sånn tråd (hvor proffene må inn og rette opp etterpå uansett ;-)). 

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev On 26.4.2018 at 19.46:

det verktøyet for å ta av lageret, kan du forklare funksjonen @Komodo?

Beklager sent svar, det har vært litt hektisk her de siste dagene :smiley: 

 

Nå har jo allerede VegJoh forklart, men jeg utdyper litt allikevel. 

 

Når stevnbeslaget allikevel var demontert, satt jeg det like godt i dreiebenken og dreiet vekk den ytterste delen av gummien på cutlesslageret. Dreiet samtidig endeflaten ren slik at vi fikk en perfekt anleggsflate for avtrekkerverktøyet. Årsaken til at jeg tok litt av ytterdiameteren var bare fordi jeg ville ha en styring på skiva som skulle truste mot lagerbosset, men det var jo strengt tatt ikke nødvendig. Bildet viser stevnbeslaget etter at lageret var trekt ut, og etter at vi hadde smerglet det rent innvendig.

5ae38cd8417c6_Marex04_1813.jpg.64020255ad324c392ffa22306884c186.jpg

 

Nå blir jo dette litt feil rekkefølge, men her ser du hvordan cutlesslageret ble gjenget opp med rørgjenger i den ene enden. Lageret til høyre er mitt gamle (som av uviss årsak har blitt liggende under dreiebenken i 10 år....)

5ae38e7e0bc9e_Marex04_1820.jpg.a03205c534d94a2adcb5d5b07d6be8ba.jpg

 

Og her er det ferdige verktøyet. Det består av et boss som er utvendig gjenget med 1 1/4" rørgjenger, og innvendig gjenget med M16, en gjengestang, et rør som er dreid plant i begge ender, og to skiver. 

5ae38ce10f609_Marex04_1819.jpg.e7849dc8ea38f9f894fc36a739db5f8d.jpg

 

Pluggen med utvendige og innvendige gjenger blir så skrudd inn i cutlesslageret, og verktøyet plassert på utsiden av stevnbeslaget. Den innerste skiva på verktøyet har en styring som er tilpasset den rendreide diameteren utvendig på stevnbeslaget. Dette gjorde jeg for å ha kontroll på at skiva styrer mot senterlinja til lageret. Denne skiva må ha en innvendig diameter som er større enn den utvendige diameteren til cutlesslageret. For "moro skyld" laget vi også en styring på denne skiva som gikk inn i røret med krympepasning. Mest for at @VegJoh skulle se hvor kjapt man kan lage det, og hvordan monterer det med en blåselampe, men også for at det er praktisk at skiva sitter i røret, men ikke nødvendigvis sveist fast. Skiva i den andre enden fikk en styring som passet inni røret, og et hull med 1mm klaring på gjengestanga. Dette var heller ikke strengt tatt nødvendig. Vi kunne bare tatt ei plate som var stor nok og boret hull, men siden jeg har gjort dette mange ganger før vet jeg at det er en stor fordel å ha et verktøy som sentrerer gjengestanga i røret. På den måten får man rettet kreftene som skal trekke ut lageret aksialt. Dersom gjengestanga faller ut av senter vil noe av kreftene bli rettet radialt, det er uheldig. 

 

Og her er verktøyet i aksjon. Når man trekker på mutteren vil lageret trekkes ut. Men det satt veldig godt, så vi valgte å varme litt også. Dersom det er brukt locktite (eller andre låsevæsker) under montering av lageret er det et "must" å bruke varme. Locktiten mister imidlertid det meste av effekten mellom 120-200 grader, så varme er alfa-omega. I tillegg vil jo lagerbosset utvide seg og øke klaringen i pasningen. Etter å ha trekt noen tørn på mutteren, og varmen begynte å gi effekt, gikk det så greit at vi bare startet benken på lav fart og kjørte ut hele lageret. Røret må selvsagt være lengre enn lageret, og til slutt ramler alt fra hverandre :thumbsup:

5ae3922db2ed7_Marex04_1812.jpg.66e439ff4e7386c9da33f88c0263be9a.jpg

 

Håper forklaringen var forståelig :smiley:

Link to post
Share on other sites

Fyller på med litt utfyllende beskrivelser av reppen på skuta til @VegJoh

 

Her er skuta tatt på land, og to staute karer står klare for en liten kosejobb :flag_bp:

5ae396d292fbb_Marex04_1801.jpg.6242c3e60459c91f1d587e1e3789896a.jpg

 

Jobb nummer en var å lokalisere årsaken til lekkasjen. Etter tips fra @knude og @jørn (hva er feil med krøllalfafunksjonen nå da @ingar?) valgte vi å fylle vann i båten før vi begynte demonteringen. Kjedelig å gjøre en stor jobb på det mekaniske, og så viser det seg i etterkant at feilen lå i skroget :worry:  

 

Det tok imidlertid ikke mange minuttene før vi kunnne konstantere at det lakk vann mellom skroget og sparkelforingen mot stevnbeslaget. Her er roret og flyndra demontert.

5ae396d7f3f33_Marex04_1802.jpg.8d2a753cd839531108a4aa2b975a457c.jpg

 

Med litt vann innvendig kunne vi kjapt konstantere at det var lekkasje mellom sparkel og skrog.

5ae396dc02c28_Marex04_1803.jpg.11597ff16bb84136ae6a9e3dd99d0420.jpg

 

Advarsel til alle som har Marex fra 1990-tallet med strak aksel:

Til min store forskrekkelse raklet all sparkel av når jeg satte maskinspettet borti stevnbeslaget. Ved nærmere ettersyn viste det seg at det ikke var slipt i gelcoaten før det var sparklet. Gelcoaten var helt blank, så der var det null heft! Som om ikke det var nok hadde de lagt en streng med fugemasse rundt hele hullet i helen, og rundt hullene for skruene. Denne fugemassen må ha herdet før de har sparklet.

 

Marex 04.18 04.jpg

 

 

5ae396e3e7f8a_Marex04_1805.jpg.69003cf1c8af904196ec54e781190359.jpg

 

 

5ae39675e6609_Marex04_1806.jpg.72efd7c233b41a9808765bf718a65f4a.jpg

 

Her er den gamle sparkelmassen som ramlet av. Man kan tydelig se avtrykket i sparkelen fra fugemassen, altså fugemassen var hard når sparkelen ble lagt på. På sidene var stevnen så smal, at der var det ikke plass til noe sparkel. Der var det bare fugemasse.  Det er ikke mer enn ren flaks at dette har holdt så lenge. Skrape i lakken for Marex dette her :thumbsdown:

5ae3967d21888_Marex04_1807.jpg.80cfd75b6e16d84d6700b9f0771e33be.jpg

 

Vel vel, det var demonteringen på båten. Det neste var å få ut cutlesslageret. Men med stevnbeslaget demontert er selvsagt alt enklere, da kan man jo ta det med hjem i garasjen :thumbsup:

 

For å ikke skade hylserøret satt jeg det i chucken på dreiebenken, mens jeg dro på stevnbeslaget med rørtang. 

5ae396835c404_Marex04_1808.jpg.1417a0d229aa9b23e35c60db14d98921.jpg

 

Det satt ganske godt, men ikke verre enn at det kom uten varme. Det var brukt fugemasse som gjengetetning.

5ae396893da2f_Marex04_1809.jpg.e87c423066e0190c187a4a9042ae0411.jpg

 

Når gjengene først løsnet gikk de lekende lett. Røret hadde en utvendig diameter  på 54mm, og gjengestigningen var 16 gjenger pr. tomme.

5ae3969332200_Marex04_1811.jpg.246330f720d9101e249362da587c3600.jpg

 

Det var to set-skruer 180 grader ovenfor hverandre. Skruene var M6.

5ae3968fdd23c_Marex04_1810.jpg.ffd81fdb4770bf09f5f29335cabbafe4.jpg

 

Og da var det som nevnt i posten lenger opp bare å trekke av lageret.

5ae39698d907b_Marex04_1812.jpg.fa4d85a0f3c7b85f43f1ee47f5204b05.jpg

 

Før montering av nytt lager er det viktig å være sikker på at bosset er helt rent for grader og smuss innvendig. Siden vi hadde alt demontert gjorde vi dette med smergelpapir i dreiebenken. For å komme til helt i bunn (lageret er 140mm langt) brukte vi et rundt treskaft som vi klyvde med japsesag og tredde i et smergelpapir. Når alt er blankt er det greit. Mer tar vi ikke, da kan i vi ødelegge pasningen.

5ae3969defc0c_Marex04_1813.jpg.550866b8027683431ed84566c9e4c202.jpg

 

Avtrekkerverktøyet klar til bruk. Skiva til høyre i bildet ble ikke omtalt i posten over. Den ble laget for å montere lageret. Siden vi ikke hadde lageret på hånden når vi demonterte og rengjorde, visste vi heller ikke hvilken pasning det ville være mellom lager og boss, og dermed heller ikke hvor store krefter som skulle til for å montere dette. Monteringen måtte skje i båthavna. Vi dreide derfor ei skive som skulle brukes for å montere lageret. Med den kunne vi trekke lageret inn i bosset før vi monterte hylserøret. Skjønner?

5ae396be9159e_Marex04_1819.jpg.cb2257e9c0e274d51bb6dd69d042a8d8.jpg

 

Men det ble ikke bruk for spesialskiva. Her er lageret på vei inn i stevnbeslaget, og det viste seg at det var det gamlegutta kalte for "luepasning". Bare å skyve inn altså. Den siste centimeteren måtte ha hjelp av ei klubbe. 

5ae396a34cdfc_Marex04_1814.jpg.2401532c3cc4d5a55b529b3998d11e2b.jpg

 

Hylserøret monteres. Vil valgte å bruke hamp som gjengetetning.  Legg også merke til at hylserøret har fått seg en runde med smergelpapir :cool:

5ae396a8f2261_Marex04_1815.jpg.0288a856e2ecdf5b4dd6183e01423ba6.jpg

 

Hamp ble for anedningen innkjøpt på Claes Olson.  Med i pakningen fulgte en grei beskrivelse for montasje :thumbsup:

5ae396cdb6674_Marex04_1822.jpg.0eb76a3b7f76770749f23f01aa978f4d.jpg

 

Flensen på stevnbeslaget ble omhyggelig smerglet ren for korrosjon/oksydskikt. Beslaget skal fuges mot stevnen, og lim biter ikke på oksydskikt. For å smergle en flate plan pleier jeg å legge smergelpapiret på ei flatfil. 

5ae396ae0b893_Marex04_1816.jpg.b78f597f330226a48631c46c89ddc9eb.jpg

 

@VegJoh rengjør anleggsflaten omhyggelig med aceton før montering...

5ae396b233d84_Marex04_1817.jpg.804561cfc6f690e70c9da703a022dc24.jpg@

 

 

Det var alt jeg hadde, men resten har jo rederen selv beskrevet. Håper beskrivelsen og forklaringene kan være til glede for andre som står ovenfor den samme jobben :thumbsup:

 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når det gjelder alt under/over vannlinjen på båt, slip, avfett og gjør godt grunnarbeidet. Når du skal ha heft med ett eller annet, vil litt grov-sliping føre til at heften øker minst 100%. Dette fordi overflaten etter sliping består av "fjell & daler" som gir en langt større heft-flate pr mm2 enn før sliping. Så enkelt er det :-)

For øvrig byttet jeg selv et cuttless-lager på 80-tallet og da ble det splitting med baufil for å få det ut. Etterpå isbit-vann for å krympe det nye som skulle inn:-)

 

Uansett, poenget er at om man skal benytte lim, elastisk lim eller fugemasse: Slip overflaten, så blir det større areal og bedre styrke :-)

 

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Morro å se hva som er mulig med riktig utstyr i kombinasjon med riktig kompetanse. Resultatet her overgår nok mye av det som kommer ut av produksjonshallene rundt omkring. 

 

Denne båten har fått noen år på baken (25+ kanskje?). Er det noen tegn til tæring på hylserøret og har  det blitt brukt sink på hylse/stevnlager? Dette kan være av interesse for oss andre som har båter med fast aksling. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...