Lars H. Startet 24.April.2018 Link til dette innlegget Startet 24.April.2018 (redigert) Hei. Jag har nå dynamoen fra båten hjemme etter å ha reparert et elektrisk problem med den. Det er en Valeo Marine 2929580 70A dynamo. Jeg satte den inn i 1998 og måtte da lage litt Petter Smart opplegg for monteringen. Her et bilde av hvordan det ser ut under demonteringen der jeg nesten har trukket ut bolten. Det en ser nede på bildet, er festet på selve motoren. Dette passet ikke i det hele tatt, så jeg måtte sette på noen rørbiter på bolten. På neste bildet har jeg forsøkt å fikse et bilde (bildemanipulering) av hvordan det burde vært. Her ser en rørbitene jeg har for å tilpasse festene. Dessverre er det blitt mye slitasje på dette opplegget. Det verste er at hullet i godset på selve Yanmar motoren er blitt ovalt! Å få gjort noe med det, er ikke realistisk for meg å gjøre, jeg er elektroniker og ikke mekanikker. Nå er disse rørstumpene og selve bolten også slitt, men hvor får jeg tak i noe slikt? Før jeg ble pensjonist, hadde jeg tilgang til hjelp og deler på verksted på jobben. Jeg trenger to rørstumper, en 8mm lang og en 31mm lang. Begge med innvendig mål 10mm, og ytre mellom 15mm og 20mm. Og så trenger jeg en slik 10mm bolt. Men hvor får jeg tak i noe slikt? Jeg bor på Skjetten ved Lillestrøm. Selv om jeg ikke får gjort noe med det ovale hullet på motorfestet, burde nye rørstumper og bolt gjøre festet litt tightere. Lars H. Redigert 24.April.2018 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
janet Svart 24.April.2018 Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 jeg googlet bolt m10 115 mm det kom opp en og annen som hadde slikt, nb 115 skrev jeg bolt lengde måles til der hodet starter, ca 10 mm kortere enn dine 125 mm M10 skive og mutter burde være greit å finne? Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Worry II Svart 24.April.2018 Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 Dette har de også helt sikkert hor Triconor, Lars. Telefon: 22382050 Sitér dette innlegget Link to post
Morten1989 Svart 24.April.2018 Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 til de rør stussene dine kan du sikkert gå innom ett hydraulikk verksted og spørre om du kan få en liten bite av noe kapp fra hydraulikkrør gratis. der finner du mest sannsynlig noe du kan bruke :) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 Og så var det å finne et slikt verksted her i området. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Morten1989 Svart 24.April.2018 Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 Google er din venn :-D Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 24.April.2018 Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 Triconor Norge AS er et spesialistverksted som påtar seg oppgaver innen elektriske reparasjoner for de fleste bilmerker og fritidsbåter. Triconor har mange års erfaring innen faget og vi jobber tett med en rekke bilimportører når det kommer til vanskelige reparasjoner av elektriske anlegg. Vi kan også i mange tilfeller reparere eldre deler som ikke lengre er i produksjon. Vi har et stort delelager, spesielt innen dynamoer og startere. Vi holder til sentralt i Oslo (se kart). Ring oss gjerne på 2238 2050. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 Jeg googlet også to mekaniske verksteder i området, kanskje de kan fikse rørstumpene. For selve bolten, var/er det en spesialist på skruer i Oslo på rett side av byen som jeg ikke kommer på navnet for. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Morten1989 Svart 24.April.2018 Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 (redigert) Dette er jo en helt vanlig M10 bolt, med lengde på 115ca, så det har de sikkert på Wurth i Lillestrøm ;) der har de nok skiver og muttere og, kansje de ikke har inne i rustfritt hvis du vil ha det, men de kan nok bestille i såfall :) Hydraulikk rørene som jeg snakket om tidligere her er også i rustfritt som regel :) Edit: eller f.eks på Jernia Lillestrøm :) Redigert 24.April.2018 av Morten1989 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 Det er ikke snakk om rustfritt, alt annet er i "svartstål", eller hva det nå heter. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Morten1989 Svart 24.April.2018 Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 Lars H. skrev 14 minutter siden: Det er ikke snakk om rustfritt, alt annet er i "svartstål", eller hva det nå heter. Det gjør det bare lettere og finne bolter :) prøv de jeg har snakket om så finner du garantert noe ;) Mange Byggevarehus har og bolter og muttere ;) Sitér dette innlegget Link to post
Osten56 Svart 24.April.2018 Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 Jeg måtte gjøre noe av det samme med to båtrulller for et par år siden. Bolter fant jeg hos en lokal byggvare butikk, og hydraulikkrør kjøpte jeg hos Hydroscan. Jeg kjøpte en meter og kappa selv, men fikk inntrykk av at de kapper etter mål. De har avdeling på Skjetten. Sitér dette innlegget Link to post
krk Svart 24.April.2018 Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 Sveis & rep jølsenveien 18 inn mot jølsen gård. Har sikkert noe kapp du kan bruke. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 24.April.2018 Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 Hei Synes de rørene dine så veldig puslete ut. Jeg vil tro at om du hadde hatt rør med mye tykkere vegger så hadde ikke dynamoen fått større anleggsflater og ikke vridd seg slik at motorfestet I blokka hadde blitt skadet. Jeg lagde selv et tilsvarende feste. Her brukte jeg en tykk aluminiumbit som jeg bare borret et 10 mm hull igjennom Sitér dette innlegget Link to post
Nordsjøfarer Svart 24.April.2018 Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 Hei, dette ser ut som det er på høy tid med en liten reparasjon/modifikasjon.. Kan du ta av det originale generatorfestet/braketten eller er det en del av motorblokken? Hvis du "må" ha akkurat denne generatoren så burde hullet i festet egentlig blitt gjort litt større og du burde ha få dreid en foringsløsning i stedet for de rørbitene.. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 Festet på Yanmar'n er dessverre ikke demonterbart, der er en del av selve blokken der også sjøvannspumpen er montert. Så det blir å mekke som tenkt. Ny bolt er nå skaffet, Würth hadde bolt som han syntes det var for mye å ta beltalt for! Jeg tror denne bolten kommer til å gjøre at alt blir litt tightere, her er godset på selve bolten 10mm som gjengene. På den gamle tror jeg det originalt var mindre enn ytre gjengediameter, pluss at bolten var slitt enda tynnere. Så nå passer nesten rørbitene. Har vært ringt litt rundt og vært noen steder uten å få hjelp til disse bitene, men imorgen skal jeg ta en tur til Radia Mekaniske i Oslo som er blitt anbefalt for ukurante ting og som mente de kunne fikse dette. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 24.April.2018 Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 Og så må du shime opp avstandsrørene med flatskiver så de passer akkurat. Og så må du DRA TIL skikkelig. Likte ikke det ovale hullet. Hadde det vært en idè å vikle litt GladPack rundt bolten (som slippmiddel), satt den riktig i hullet og lirket inn litt fibret epoxysparkel? Bare for å støtte bolten? Og så SKRU TIL SKIKKELIG når du monterer dynamoen. Grunnen til misæren er at dynamoen har ligget og vibrert. På Hulda har jeg noe liknende fiksfakseri. Jeg bruker en gjengebolt 10 mm med en mutter på hver side av dynamoørene. Og så trekker jeg til SKIKKELIG. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 Ja, hadde festet på dynamoen passet med festet på motorsiden slik det gjorde for Hitachi 50A originaldynamoen som jeg byttet da båten var 12 år for å kunne få 70A lading og ikke bare 50A hadde nok aldri dette problemet oppstått. Da hadde det sett ut på mitt manipulerte bilde nedenfor. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Chiefengineer Svart 24.April.2018 Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 Kjemisk metall til å bygge opp slitasje er helt ok. Får du tak i Belzona snakker vi rette stoffet til et sånt formål. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 24.April.2018 Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 Hvis du har rørstubbe som passer til ny bolt kan du vel ‘støpe’ rørstubben fast i hullet med såkalt ‘’kjemisk metall’. Så slipper du ytterligere ovalisering og gnag. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 24.April.2018 Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 Chiefengineer: Vi tenkte visst det samme Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.April.2018 Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 Funker ikke, røret vil få for liten innerdia., men ellers er tanken god. Multimetall får du hos Biltema. De har også andre løsninger som funker. Jeg bygget opp håndtaket til den ene høvelen min med en epoxyblanding. Det er bare for å sikre at dynamoen kommer i rett vinkel relatert til kileremmen. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 24.April.2018 Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 Vet ikke ID på hullet da, men det var vel større en bolten i utgangspunktet? Hvis en kunne støpt fast et tynt rør som var ‘tight fit’ til bolten hadde en jo en slitasjeforing som sikkert tåler mye mer enn godset? Hvis ID på hullet er for liten kan en jo støpe fast en noe kortere bolt slik at en har passe gjengeparti stikkende ut på hver side av hullet, og erstatte den lengste rørstubben med en mutterhylse av passende lengde og skru en kort bolt inn i denne gjennom festeøret på andre sida? En siste mulighet er vel å sjekke om det finnes braketter for montering av ekstra dynamo og flytte hele greia? Men kan være greit å ha som mulig nødløsning senere. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 24.April.2018 Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 Hulda skrev for 4 timer siden: Og så må du shime opp avstandsrørene med flatskiver så de passer akkurat. Og så må du DRA TIL skikkelig. Likte ikke det ovale hullet. Hadde det vært en idè å vikle litt GladPack rundt bolten (som slippmiddel), satt den riktig i hullet og lirket inn litt fibret epoxysparkel? Bare for å støtte bolten? Og så SKRU TIL SKIKKELIG når du monterer dynamoen. Grunnen til misæren er at dynamoen har ligget og vibrert. På Hulda har jeg noe liknende fiksfakseri. Jeg bruker en gjengebolt 10 mm med en mutter på hver side av dynamoørene. Og så trekker jeg til SKIKKELIG. Hei Hulda er meir handy enn meg, men eg er litt skeptisk til det med å trekka til for hardt. Eg hadde same problem med mine Yanmar-motorar. Eg fekk skore til eit 10 mm flatjern, og sveist på ein liten røyrstubb. Deretter saga eg av det den enden som var oval. Stykket bolta fast til motoren. Eg tok ut eit par boltar, og erstatta dei med boltar som var 10 mm lengre. Eg kan ta eit bilete neste gong eg er i båten, og det er ønskjeleg. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 Tar gjerne imot bilder. Problemet mitt er at det er trangt nede i motorrommet på en Saga 27, så alle endringer på selve festet på motordelen vil bli en utfordring. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.