Jump to content

Dynamofestet er dårlig, hvordan forsterke/reparere dette?

Lars H.

Recommended Posts

ID på hullet ligger vel en plass mellom 10,5- og 11 mm. Så skal du ha inn en rørstump, så må dette røret ha OD 10 mm. Godstykkelse, vet ikke, men si 0,75 mm. Da er vi nede på ID rør 8,5 mm. Da får Lars H gjennom en bolt på dia. 8 mm. Men hullene i dynamoørene er fremdeles ID 10,5 mm. Akkurat dette har jeg klussa så mye med, at her er jeg konge.

Må jo lage noe som holder, vi kan ikke være bekjent av at det ramler fra hverandre hvert 20. år.

Ja Ask, send bilde. 

Redigert av Hulda (see edit history)

Jeg sitter og tenker litt på disse to rørstumpene jeg prøver å få erstattet med to nye. Jobben de har er ut fra lengdene å plassere dynamoen rett på bolten slik kileremhjulet kommer riktig for kileremmen. Om da innerdiameteren på disse er noe mindre enn bolten, vil det kanskje ikke bety så mye for stabiliteten på selve innfestingen av dynamoen? Men får jeg tak i nye, skader det jo ikke. Den gamle bolten var jo kommet ned i 9,8mm diameter og hullet på rørbitene økt til 10,8mm, så noe mer stabilt vil det vel bli med 10mm bolt og 10mm hull i rørstumpene.

Nå har jeg også målt hullene på de to "ørene" på dynamoen. Her er hullet nærmest kileremhjulet 10mm, mens det andre er hele 11,7mm! Ingen av dem er ovale. Om det største hullet hadde denne diameteren for 20 år siden da dynamoen var ny, er ikke mulig se.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det pleier sitte en foring i eine dynamofestet. Det skal gi etter slik at du kan teite bra fast uten å knekke festet.  Eg kunne ikkje sjå slik på din dynamo. Kanskje derfor eine hullet i dynamoen er større, dog eg trudde det var meir gods i foringen.  Men kanskje ikkje alle dynamoer har slik. 

Redigert inn bilde. Foringen er 14.9 utv

1524600304848565000924.jpg

Redigert av Sjeldenutpå (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Skal ha med noen skiver ekstra når jeg monterer. Det er jo mulig de gamle er slitt som de er blitt noen 10-dels millimeter kortere. Får jeg Dadia Mekaniske til å lage rørene til meg, kommer jeg til å be om at de kutter de til lendene jeg vil ha og ikke begynne å sage selv og risikere at de ikke blir 90 grader.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Sjeldenutpå skrev 4 minutter siden:

Det pleier sitte en foring i eine dynamofestet.

Det var ikke noe slikt nå. Om det var for 20 år siden da jeg monterte dynamoen, - nei, det husker jeg ikke. Kanskje det var noe som har forsvunnet da jeg har hatt dynamoen ute et par ganger siden det.

Ok. Nei det er nok for lite hull i bakkant til at der har vert skikkelig foring.  

Men du kan vurdere å bore opp å sette inn, for å få tryggare moment uten å putle med løse skiver innimellom.   Linja på reima til dymoen blir uansett holdt av fremste feste.  

Her er ein anna dynamo eg hadde liggande som har kraftigare foring en yanmar orginal. 

20180424_220836.jpg

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Tusen takk for tilbudet. Forstår jeg deg rett, vil da den lengste hylsen gå inn i det bakre øret på dynamoen og økes i lengde med tykkelsen på øret, altså 31mm pluss øretykkelsen 14mm = 45mm, fremdeles med indre hylsediameter på 10mm. Den korte hylsen vil vel da bli som før, 8mm lang, 10mm hull og ytre diameter på 15mm. La meg sove på forslaget. Jeg har ikke noe 15mm bor til drillen for øyeblikket for å bore opp hullet i fremre øre på dynamoen fra 11,7mm til 15mm.

Ta deg en tur til et mekanisk verksted /yrkesskole  og få de til å lage en hylse som passer
akselstål og boremaskin er det som trengs du får den tilpasset som du vil ha den ..kan ikke koste mange kronene
Ta med dynamo og aksel /bolt ..vil du feste den bruk litt megametall og "lim" den fast ...enkelt og greit

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Det ser ut til det trekker ut med å få svar på mail til Radia Mekaniske.

Så til Ole Opsahl:

Om du kunne lage to hylser for meg og bore opp bakre ørefeste på dynamoen når jeg kommer og henter hylsene, ville det vært fantastisk! Løsningen med en hylse som går inn i det ene øret på dynamoen vil også lette monteringen når jeg ligger på magen med armer og dynamo ned i et trangt motorrom. Så vidt jeg kan tenke meg ut fra navnet ditt har du vel verksted på veien min til båthavnen i Son og her hjemme på Skjetten.

Etter alle mulige målinger og funderinger trenger jeg da en 45mm lang hylse med indre diameter 10mm og ytre diameter 15mm og en tilsvarende 9mm lang hylse. Og som du vel er klar over, før jeg får dette iorden blir det ingen båttur, he he.

For mer kontakt, kan jeg kontaktes på mobil: 997 05 227

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. skrev for 20 timer siden:

Problemet mitt er at det er trangt nede i motorrommet på en Saga 27, så alle endringer på selve festet på motordelen vil bli en utfordring.

Tror jeg så gjerne. Jeg har en omtrent tilsvarende motor i min Skilsø 27, og fingrene skal ikke være for tykke før det blir umulig å komme til!

Forslaget om å støpe inn noe kjemisk metall, f.eks Belzona for å få hullet fint igjen kan jeg også støtte.

Jeg tror ikke vi kommer før mandag. Jeg orker ikke å stresse med å stå opp tidlig, komme oss på butikken for å handle for flere dager, kjøre nesten en time til båten, montere, koble, teste dynamoen, rydde med Trude og Max ombord uten at de kan bevege seg rundt i båten med åpent motorrom for så å dra på tur. Og skulle ikke ladingen fungere slik at vi kom til å kjøre hjem utpå kvelden, hadde vel stressdagen blitt fullkommen! Jeg tar nok heller en tur til båten en av de nærmeste dagene alene og får orden på dynamostyret.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...