Jump to content

Kompositt eller rustfritt stål ved bytte av skroggjennomføring og kuleventil?


Helge

Recommended Posts

Jeg har ikke byttet skroggjennomføring og kuleventil (septik) på min 2001 Skibsplast 655 S siden jeg kjøpte den i 2001. Jeg tenker at det vil føles litt tryggere å bytte 17 år gamle messingdeler...?!

Er det forresten noen som vet diameter originalt på 655? Jeg tror det er 1 og 1/2 tommer (38 mm), men båten befinner seg 34 mil unna nå så jeg får ikke målt.

Jeg er ellers litt i tvil om hva slags materiale jeg skal velge på de nye delene: messing en gang til... kompositt eller rustfritt stål? Ser at for eksempel Maritim har både kompositt:
https://www.maritim.no/trudesign-skroggjennomforing-sort#.Wt8XZ-Q4UUE

https://www.maritim.no/trudesign-kuleventil#.Wt8YIOQ4UUE

 

...og rustfritt:

https://www.maritim.no/skroggjennomforing-syregast-med-utvendige-gjenger#.Wt8WJeQ4UUE

https://www.maritim.no/kuleventil-syrefast#.Wt8WKeQ4UUE

 

Noen synspunkter?

Link to post
Share on other sites

Jeg skiftet fra bronse/messing til kompositt i fjor sommer.

 

Vurderte først å gå for det samme som før da dette tilsynelatende hadde holdt fint i 12-13 år. Men. Etter å ha kappet gjennom et par av ventilene og gjennomføringene så jeg at det var et under at skuta har holdt seg flytende så lenge. Gjerne en grunn til at jeg sov noe dårlig den siste måneden før slipping:lol: Valgte å derfor å gå for kompositt. 

 

Den viktigste grunnen var at jeg har lyst å kunne sove trygt også om 10 år (og lengre fram i tid) uten å måtte være engstelig for tærte gjennomføringer og ventiler. Syrefast kan også tæres under ugunstige forhold, så derfor tenkte jeg kompositt var et greit valg. Den andre grunnen til at jeg gikk for Trudesign da var at en lokal båtutstyrsbutikk la ned i fjor sommer og dermed kjørte opphørssalg. Så fikk mesteparten av ventilene, gjennomføringene og slangestussene til 40, 50 og 60% avslag (alt etter når jeg kjøpte delene), da ble det ikke så dyrt likevel. Hadde  nok likevel gått for kompositt, selv om jeg hadde måttet betale fullpris. Tryggheten om at gjennomføringene ikke tæres er verdt mye for min del (tenker ha båten noen år, blir gjerne noe annet hvis du har en båt du planlegger selge innen rimelig tid). I tillegg må jeg si at jeg aldri har opplevd mer lettbetjente ventiler, de åpner og stenger som en drøm, bruker kun lillefingen til septikventilen!

 

Støpte gjennomføringene fast med fortykket epoksy, etter anbefaling fra Trudesign. Da blir gjennomføringene en integrert del av skroget og de vil vare båtens levetid. Enkelte monterer gjennomføringene fra Trudesign med Tec7, Sika eller lignende fugemasser, men disse limer ikke til kompositten og blir dermed mer som en pakning enn en lim i dette tilfellet. I og med saltvann kan være ganske aggressivt mot fugemasser blir liming med epoksy en mer holdbar metode å feste gjennomføringene med, på lang sikt. Brukte (igjen etter anbefaling fra Trudesign) Loctite 5331 for plastgjenger mellom gjennomføringene, ventilene og slangestussene. Ikke en dråpe lekkasje, så er så langt svært fornøyd:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Takk for fin forklaring av dine vurderinger og valg :thumbsup:

Komposittløsningen for min 655 (skroggjennomføring, kran og slangestuss etter kranen) vil faktisk være rimeligere enn rustfritt ...i alle fall om jeg skal kjøpe fra Maritim (knapt 1000 kr pluss frakt).

 

Eneste årsak til at jeg ikke allerede har bestemt meg er litt usikkerhet på hvor mye mekanisk belastning de ulike materialene tåler (på innsiden av skroget!). Om noe/noen sklir og dunker bort i kran/slangestuss... kan det brekke lettere med kompositt enn messing eller rustfritt stål?

Link to post
Share on other sites

Helge skrev 36 minutter siden:

Takk for fin forklaring av dine vurderinger og valg :thumbsup:

Komposittløsningen for min 655 (skroggjennomføring, kran og slangestuss etter kranen) vil faktisk være rimeligere enn rustfritt ...i alle fall om jeg skal kjøpe fra Maritim (knapt 1000 kr pluss frakt).

 

Eneste årsak til at jeg ikke allerede har bestemt meg er litt usikkerhet på hvor mye mekanisk belastning de ulike materialene tåler (på innsiden av skroget!). Om noe/noen sklir og dunker bort i kran/slangestuss... kan det brekke lettere med kompositt enn messing eller rustfritt stål?

TrueDesign tilbyr ogdå en støttekrage som stiver opp skroggjennomføringen.

Link to post
Share on other sites

Du skal bytte kun én gjennomføring og ventil? Mao økonomi er ikke det store spørsmålet. 

 

Septik er 1 1/2 tommer standard.

 

komposittventiler særlig 1 1/2 " er noe større enn de i metall. Så om du har dårlig plass, er det greit å ha avtale om å få bytte den inn. 

 

Ellers er kompositt veldig greit, og en drøm å håndtere. 

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Eureka said:

Du skal bytte kun én gjennomføring og ventil? Mao økonomi er ikke det store spørsmålet. 

 

komposittventiler særlig 1 1/2 " er noe større enn de i metall. Så om du har dårlig plass, er det greit å ha avtale om å få bytte den inn. 

 

Nei økonomien er ikke spørsmålet her :lol:

 

...og det er slett ikke dårlig plass innenfor der skroggjennomføringen er plassert. Men på SP655 (min i alle fall) er dette under dørk-luken i cockpit - nesten helt bakerst under dørk-luken og foran aktersofaen. Nede i dette "oppbevaringsrommet" har jeg ofte hatt et par 10 liters reservekanner og diverse annet (noen få ganger til og med 5 Hk jollemotor) så jeg tenker litt på det "mekaniske" mht hva gjennomføring og kran tåler.

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, Kaskazi said:

TrueDesign tilbyr ogdå en støttekrage som stiver opp skroggjennomføringen.

 

Dette kan kanskje ha noe for seg ut fra det jeg kommenterte i mitt svar til Eureka sitt innlegg.

Link to post
Share on other sites

Husk at Trudesign kompositt har trangere løp i kuleventilen. Gjelder septik uten kværn ville jeg vurdert å gå opp i størrelse. Er det septik med kværn spiller det mindre rolle.

 

Hadde selv bestemt meg for kompositt når jeg skiftet i våres, men jeg lot det være når jeg så hvor mye mindre flow det var i Trudesign-kuleventilen. Endte for min del med messing igjen- de jeg tok ut var 8-9 år og så nye ut. Riktignok var de forbundet med en sink. 

Link to post
Share on other sites

Står en hel del interessant om skroggjennomføringer her

 

http://www.vastkustkretsen.se/pmwiki/uploads/Batteknik/TEK-Bordgenomforingar.pdf

 

Truedesigns gjennomføring klarer ikke den amerikanske godkjenningen ABYC  uten den her ekstra kragen.

men den klarer CE-merkingen.........tydligen har ABYC strengere krav til mekanisk påvirken.

 

selv byttet jeg bronse til ny bronse etter 27 år

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

 

On 4/25/2018 at 4:53 PM, Roger jo said:

Byttet disse etter 35 år Det viste ses at de var like fine.

Og de fryser ikke i stykker, erfaring med 34 år i   isen, 1,5 m tykk is på det verste ligger i bøye.

Bunnventiler til båt ingen over ingen ved siden http://www.blakes-lavac-taylors.co.uk/blakes_seacocks.htm

seacocks.jpg

 

Sjøvannsbestandig bronse var standarden også i Norge før. Senere har stort sett skroggjennomføringer i simpel messing blitt standarden. Derfor hender det desverre at gamle, fullt brukbare deler byttes ut, og da ofte med mindrevedige i messing.

 

De ventilen du viser der kvalifisere til betegnelsen båtporno. Håper du ikke kastet de gamle.

 

Personlig mener jeg at plastgjennomføringer i fine båter er stilbrudd, men kan gjøre unntak for septik under vannlinjen. Og jeg ville rent teknisk ikke hatt problem med å stole på anerkjente deler i kompositt. Men selv praktiserer jeg kompromissløst: marin bronse under vannlinjen og syrefast stål over . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 1 time siden:

Personlig mener jeg at plastgjennomføringer i fine båter er stilbrudd, men kan gjøre unntak for septik under vannlinjen. 

 

Enig med deg i at kompositt ikke er direkte vakkert! Selv tenker jeg at gjennomføringene under vannlinja (som kun viser når båten står på slippen) fint kan være kompositt, så slipper man bekymre seg for korrosjon der. Over vannlinja er jeg også sterkt mot gjennomføringer i kompositt, der skal det være bronse eller rustfritt! Litt «style» må man jo ha :wink:

Link to post
Share on other sites

 

NilsOils de gamle ventilene er smurt opp og lagt på lager, de  nye var modifisert med smørenippel.

 

Det har blitt noen ufrivillig tester av kompositventiler der jeg jobbet. Komposit ventilen sprakk røra holt.

Det må også  være en grunn til at de er kommet med  TrueDesign Forsterkning.

  1. 3230-35.png
Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg får panikk av å lese den artikkelen til Gunga Din. Jeg har stålbåt med 4 dreneringsrør fra cocpit, som er sytefast, sveiset i skipsstål.  Fra dekket er det 2 til, som kommer under vann under seilas. Overbordventilene ser for meg ut som messing. Men forholdet blir kanskje annerledes i stålbåt, da både messing, bronse og syrefast er mer edelt enn stål.

Link to post
Share on other sites

Ro ned, BØstrøm. Som jeg skriver over, artikkelen er kun ment for plastbåter. Alle andre materialer har et annet forhold til AISI- serien (rustfritt). Jeg har luftet dette med en Strarky (mener jeg det var) hos Kryssarklubben, uten at de muligens var med på det jeg mente, eller prøvde å forklare. På en stålbåt med anoder og innsveisede rør er alt materialet forbundet med hverandre (bonding). Derfor skjer det ingenting med skroget som ligger neddykket i sjøvann, eller de detaljer som er forbundet med skroget. Men hvis du leser 'soga om Hulda' så vil du se at jeg sveiser inn anoder i eksempelvis eksossystemet, for her virker ikke bondingen på samme måte. De AISI 316- ventilen jeg monterte på innsveisende rustfrie rør i 1999 sitter der enda, og går som i kremfløte. Og de holder i minst 20 år til. Kanskje enda lenger.

 

For så vidt gjelder ikke artikkelen til Kryssarklubben for plastbåter heller, for de gjennomføringer som er koblet (igjen bonding) til anoder. Mener blant annet Princess er flinke til å gjennomføre dette systemet. Men har du en HR eller noe andre svenske/tyske/franske greier, så der det i hovedsak 'no bonding'. Og da stemmer artikkelen. OK?

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Da er det snart 3 uker siden jeg byttet skroggjennomføring, kuleventil og vinkel for slangetilkobling. Jeg valgte til slutt messing da jeg var litt bekymret for trangere passasje i kulekranen med kompositt som enkelte påpekte. Det hadde jeg ikke trengt å bekymre med for siden jeg gikk for 1 1/2" og det viste seg at det som sto i båten var 1 1/4". Nå fikk jeg enda større åpning enn jeg hadde :thumbsup: ...ja ikke så stor forskjell da :wink:

 

Men det viste seg at 17 år gammel messing hadde klart seg bra! Både skroggjennomføringen og vinkelen for slangetilkoblingen så svært fine ut (i snittflaten når jeg delte dem) med unntak av helt på overflaten. Kuleventilen var imidlertid i ganske dårlig forfatning og var svært treg samt hadde veldig rustent/svakt håndtak, så det var greit å få byttet. Fortsatt god sommer!

 

20180712_130235b.JPG

20180712_171752b.JPG

20180712_194813b.JPG

Link to post
Share on other sites

Byttet også mine bronse ventiler i vår. Gikk for det samme metallet. De jeg tok ut var faktisk helt fin i godset, kappet litt forskjellige for og sjekke tykkelse på gods... men her ombord er alle bunnventiler koblet opp mot en stor Zink anode i akterspeilet, slik det er på alle amerikanske båter. Det er nok utslagsgivende vil jeg tro...

Så 4 nye bunnventiler var egentlig bortkastet...men det vet en jo først etterpå...??

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
Gunga Din skrev On 25.4.2018 at 16.25:

Står en hel del interessant om skroggjennomføringer her

 

http://www.vastkustkretsen.se/pmwiki/uploads/Batteknik/TEK-Bordgenomforingar.pdf

 

 

Oppdatert adresse: https://www.sxk.se/system/files/vastkustkretsen/PDF-tekniska/TEK-Bordgenomforingar.pdf

Kan man bruke komposittgjennomføringer i treskrog? Tenker på at det er en del bevegelse i materialet når temperaturen fluktuerer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...