Helge Startet 24.April.2018 Del på Facebook Startet 24.April.2018 Jeg har ikke byttet skroggjennomføring og kuleventil (septik) på min 2001 Skibsplast 655 S siden jeg kjøpte den i 2001. Jeg tenker at det vil føles litt tryggere å bytte 17 år gamle messingdeler...?! Er det forresten noen som vet diameter originalt på 655? Jeg tror det er 1 og 1/2 tommer (38 mm), men båten befinner seg 34 mil unna nå så jeg får ikke målt. Jeg er ellers litt i tvil om hva slags materiale jeg skal velge på de nye delene: messing en gang til... kompositt eller rustfritt stål? Ser at for eksempel Maritim har både kompositt: https://www.maritim.no/trudesign-skroggjennomforing-sort#.Wt8XZ-Q4UUE https://www.maritim.no/trudesign-kuleventil#.Wt8YIOQ4UUE ...og rustfritt: https://www.maritim.no/skroggjennomforing-syregast-med-utvendige-gjenger#.Wt8WJeQ4UUE https://www.maritim.no/kuleventil-syrefast#.Wt8WKeQ4UUE Noen synspunkter? Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Hakkannen Svart 24.April.2018 Del på Facebook Svart 24.April.2018 Jeg skiftet fra bronse/messing til kompositt i fjor sommer. Vurderte først å gå for det samme som før da dette tilsynelatende hadde holdt fint i 12-13 år. Men. Etter å ha kappet gjennom et par av ventilene og gjennomføringene så jeg at det var et under at skuta har holdt seg flytende så lenge. Gjerne en grunn til at jeg sov noe dårlig den siste måneden før slipping Valgte å derfor å gå for kompositt. Den viktigste grunnen var at jeg har lyst å kunne sove trygt også om 10 år (og lengre fram i tid) uten å måtte være engstelig for tærte gjennomføringer og ventiler. Syrefast kan også tæres under ugunstige forhold, så derfor tenkte jeg kompositt var et greit valg. Den andre grunnen til at jeg gikk for Trudesign da var at en lokal båtutstyrsbutikk la ned i fjor sommer og dermed kjørte opphørssalg. Så fikk mesteparten av ventilene, gjennomføringene og slangestussene til 40, 50 og 60% avslag (alt etter når jeg kjøpte delene), da ble det ikke så dyrt likevel. Hadde nok likevel gått for kompositt, selv om jeg hadde måttet betale fullpris. Tryggheten om at gjennomføringene ikke tæres er verdt mye for min del (tenker ha båten noen år, blir gjerne noe annet hvis du har en båt du planlegger selge innen rimelig tid). I tillegg må jeg si at jeg aldri har opplevd mer lettbetjente ventiler, de åpner og stenger som en drøm, bruker kun lillefingen til septikventilen! Støpte gjennomføringene fast med fortykket epoksy, etter anbefaling fra Trudesign. Da blir gjennomføringene en integrert del av skroget og de vil vare båtens levetid. Enkelte monterer gjennomføringene fra Trudesign med Tec7, Sika eller lignende fugemasser, men disse limer ikke til kompositten og blir dermed mer som en pakning enn en lim i dette tilfellet. I og med saltvann kan være ganske aggressivt mot fugemasser blir liming med epoksy en mer holdbar metode å feste gjennomføringene med, på lang sikt. Brukte (igjen etter anbefaling fra Trudesign) Loctite 5331 for plastgjenger mellom gjennomføringene, ventilene og slangestussene. Ikke en dråpe lekkasje, så er så langt svært fornøyd Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Svart 25.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2018 Takk for fin forklaring av dine vurderinger og valg Komposittløsningen for min 655 (skroggjennomføring, kran og slangestuss etter kranen) vil faktisk være rimeligere enn rustfritt ...i alle fall om jeg skal kjøpe fra Maritim (knapt 1000 kr pluss frakt). Eneste årsak til at jeg ikke allerede har bestemt meg er litt usikkerhet på hvor mye mekanisk belastning de ulike materialene tåler (på innsiden av skroget!). Om noe/noen sklir og dunker bort i kran/slangestuss... kan det brekke lettere med kompositt enn messing eller rustfritt stål? Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaskazi Svart 25.April.2018 Del på Facebook Svart 25.April.2018 Helge skrev 36 minutter siden: Takk for fin forklaring av dine vurderinger og valg Komposittløsningen for min 655 (skroggjennomføring, kran og slangestuss etter kranen) vil faktisk være rimeligere enn rustfritt ...i alle fall om jeg skal kjøpe fra Maritim (knapt 1000 kr pluss frakt). Eneste årsak til at jeg ikke allerede har bestemt meg er litt usikkerhet på hvor mye mekanisk belastning de ulike materialene tåler (på innsiden av skroget!). Om noe/noen sklir og dunker bort i kran/slangestuss... kan det brekke lettere med kompositt enn messing eller rustfritt stål? TrueDesign tilbyr ogdå en støttekrage som stiver opp skroggjennomføringen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 25.April.2018 Del på Facebook Svart 25.April.2018 Du skal bytte kun én gjennomføring og ventil? Mao økonomi er ikke det store spørsmålet. Septik er 1 1/2 tommer standard. komposittventiler særlig 1 1/2 " er noe større enn de i metall. Så om du har dårlig plass, er det greit å ha avtale om å få bytte den inn. Ellers er kompositt veldig greit, og en drøm å håndtere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Svart 25.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2018 2 hours ago, Eureka said: Du skal bytte kun én gjennomføring og ventil? Mao økonomi er ikke det store spørsmålet. komposittventiler særlig 1 1/2 " er noe større enn de i metall. Så om du har dårlig plass, er det greit å ha avtale om å få bytte den inn. Nei økonomien er ikke spørsmålet her ...og det er slett ikke dårlig plass innenfor der skroggjennomføringen er plassert. Men på SP655 (min i alle fall) er dette under dørk-luken i cockpit - nesten helt bakerst under dørk-luken og foran aktersofaen. Nede i dette "oppbevaringsrommet" har jeg ofte hatt et par 10 liters reservekanner og diverse annet (noen få ganger til og med 5 Hk jollemotor) så jeg tenker litt på det "mekaniske" mht hva gjennomføring og kran tåler. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Svart 25.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2018 4 hours ago, Kaskazi said: TrueDesign tilbyr ogdå en støttekrage som stiver opp skroggjennomføringen. Dette kan kanskje ha noe for seg ut fra det jeg kommenterte i mitt svar til Eureka sitt innlegg. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 25.April.2018 Del på Facebook Svart 25.April.2018 Jeg la på en bit vannfast finér som støtte. Firkanta bit som jeg saget passende hull i. Forøvrig ville jeg sikret løse kanner og motor med jekkestropper eller lignende. ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 25.April.2018 Del på Facebook Svart 25.April.2018 Husk at Trudesign kompositt har trangere løp i kuleventilen. Gjelder septik uten kværn ville jeg vurdert å gå opp i størrelse. Er det septik med kværn spiller det mindre rolle. Hadde selv bestemt meg for kompositt når jeg skiftet i våres, men jeg lot det være når jeg så hvor mye mindre flow det var i Trudesign-kuleventilen. Endte for min del med messing igjen- de jeg tok ut var 8-9 år og så nye ut. Riktignok var de forbundet med en sink. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 25.April.2018 Del på Facebook Svart 25.April.2018 Står en hel del interessant om skroggjennomføringer her http://www.vastkustkretsen.se/pmwiki/uploads/Batteknik/TEK-Bordgenomforingar.pdf Truedesigns gjennomføring klarer ikke den amerikanske godkjenningen ABYC uten den her ekstra kragen. men den klarer CE-merkingen.........tydligen har ABYC strengere krav til mekanisk påvirken. selv byttet jeg bronse til ny bronse etter 27 år Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 25.April.2018 Del på Facebook Svart 25.April.2018 Byttet disse etter 35 år Det viste ses at de var like fine. Og de fryser ikke i stykker, erfaring med 34 år i isen, 1,5 m tykk is på det verste ligger i bøye. Bunnventiler til båt ingen over ingen ved siden http://www.blakes-lavac-taylors.co.uk/blakes_seacocks.htm Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Medusa Svart 26.April.2018 Del på Facebook Svart 26.April.2018 Jeg skiftet ut mine messingventiler hovedsakelig fordi de var blitt så trege at jeg måtte ha verktøy for å klare å dreie dem. Skiftet til kompositt, og nå etter 6-7 år er de like lekende lett å betjene. Anbefales!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 26.April.2018 Del på Facebook Svart 26.April.2018 Meget bra artikkel Gunga Din. Noe mangelfull i og med den trolig kun relaterer glassfiberbåter. Dog er vel det 90 % av det som flyter rundt våre kyster. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 26.April.2018 Del på Facebook Svart 26.April.2018 On 4/25/2018 at 4:53 PM, Roger jo said: Byttet disse etter 35 år Det viste ses at de var like fine. Og de fryser ikke i stykker, erfaring med 34 år i isen, 1,5 m tykk is på det verste ligger i bøye. Bunnventiler til båt ingen over ingen ved siden http://www.blakes-lavac-taylors.co.uk/blakes_seacocks.htm Sjøvannsbestandig bronse var standarden også i Norge før. Senere har stort sett skroggjennomføringer i simpel messing blitt standarden. Derfor hender det desverre at gamle, fullt brukbare deler byttes ut, og da ofte med mindrevedige i messing. De ventilen du viser der kvalifisere til betegnelsen båtporno. Håper du ikke kastet de gamle. Personlig mener jeg at plastgjennomføringer i fine båter er stilbrudd, men kan gjøre unntak for septik under vannlinjen. Og jeg ville rent teknisk ikke hatt problem med å stole på anerkjente deler i kompositt. Men selv praktiserer jeg kompromissløst: marin bronse under vannlinjen og syrefast stål over . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Hakkannen Svart 26.April.2018 Del på Facebook Svart 26.April.2018 NilsPils skrev for 1 time siden: Personlig mener jeg at plastgjennomføringer i fine båter er stilbrudd, men kan gjøre unntak for septik under vannlinjen. Enig med deg i at kompositt ikke er direkte vakkert! Selv tenker jeg at gjennomføringene under vannlinja (som kun viser når båten står på slippen) fint kan være kompositt, så slipper man bekymre seg for korrosjon der. Over vannlinja er jeg også sterkt mot gjennomføringer i kompositt, der skal det være bronse eller rustfritt! Litt «style» må man jo ha Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 27.April.2018 Del på Facebook Svart 27.April.2018 Jålebøtter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 27.April.2018 Del på Facebook Svart 27.April.2018 (redigert) NilsOils de gamle ventilene er smurt opp og lagt på lager, de nye var modifisert med smørenippel. Det har blitt noen ufrivillig tester av kompositventiler der jeg jobbet. Komposit ventilen sprakk røra holt. Det må også være en grunn til at de er kommet med TrueDesign Forsterkning. Redigert 27.April.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 30.April.2018 Del på Facebook Svart 30.April.2018 On 4/27/2018 at 8:33 AM, Hulda said: Jålebøtter. Tar imot alle komplimenter med takk . . ! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
BØstrøm Svart 1.Mai.2018 Del på Facebook Svart 1.Mai.2018 Kompositt til stålbåt også? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BØstrøm Svart 1.Mai.2018 Del på Facebook Svart 1.Mai.2018 Jeg får panikk av å lese den artikkelen til Gunga Din. Jeg har stålbåt med 4 dreneringsrør fra cocpit, som er sytefast, sveiset i skipsstål. Fra dekket er det 2 til, som kommer under vann under seilas. Overbordventilene ser for meg ut som messing. Men forholdet blir kanskje annerledes i stålbåt, da både messing, bronse og syrefast er mer edelt enn stål. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 1.Mai.2018 Del på Facebook Svart 1.Mai.2018 (redigert) Ro ned, BØstrøm. Som jeg skriver over, artikkelen er kun ment for plastbåter. Alle andre materialer har et annet forhold til AISI- serien (rustfritt). Jeg har luftet dette med en Strarky (mener jeg det var) hos Kryssarklubben, uten at de muligens var med på det jeg mente, eller prøvde å forklare. På en stålbåt med anoder og innsveisede rør er alt materialet forbundet med hverandre (bonding). Derfor skjer det ingenting med skroget som ligger neddykket i sjøvann, eller de detaljer som er forbundet med skroget. Men hvis du leser 'soga om Hulda' så vil du se at jeg sveiser inn anoder i eksempelvis eksossystemet, for her virker ikke bondingen på samme måte. De AISI 316- ventilen jeg monterte på innsveisende rustfrie rør i 1999 sitter der enda, og går som i kremfløte. Og de holder i minst 20 år til. Kanskje enda lenger. For så vidt gjelder ikke artikkelen til Kryssarklubben for plastbåter heller, for de gjennomføringer som er koblet (igjen bonding) til anoder. Mener blant annet Princess er flinke til å gjennomføre dette systemet. Men har du en HR eller noe andre svenske/tyske/franske greier, så der det i hovedsak 'no bonding'. Og da stemmer artikkelen. OK? Redigert 1.Mai.2018 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Svart 28.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2018 Da er det snart 3 uker siden jeg byttet skroggjennomføring, kuleventil og vinkel for slangetilkobling. Jeg valgte til slutt messing da jeg var litt bekymret for trangere passasje i kulekranen med kompositt som enkelte påpekte. Det hadde jeg ikke trengt å bekymre med for siden jeg gikk for 1 1/2" og det viste seg at det som sto i båten var 1 1/4". Nå fikk jeg enda større åpning enn jeg hadde ...ja ikke så stor forskjell da Men det viste seg at 17 år gammel messing hadde klart seg bra! Både skroggjennomføringen og vinkelen for slangetilkoblingen så svært fine ut (i snittflaten når jeg delte dem) med unntak av helt på overflaten. Kuleventilen var imidlertid i ganske dårlig forfatning og var svært treg samt hadde veldig rustent/svakt håndtak, så det var greit å få byttet. Fortsatt god sommer! Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 28.Juli.2018 Del på Facebook Svart 28.Juli.2018 Flott med oppdatering Tydelig at tilstanden kan avvike mye, men det viser seg jo også at messing ofte holder lenge. Men så må man jo også huske at messingkvalitet kan avvike mye avhengig av legering. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 29.Juli.2018 Del på Facebook Svart 29.Juli.2018 Byttet også mine bronse ventiler i vår. Gikk for det samme metallet. De jeg tok ut var faktisk helt fin i godset, kappet litt forskjellige for og sjekke tykkelse på gods... men her ombord er alle bunnventiler koblet opp mot en stor Zink anode i akterspeilet, slik det er på alle amerikanske båter. Det er nok utslagsgivende vil jeg tro... Så 4 nye bunnventiler var egentlig bortkastet...men det vet en jo først etterpå...?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Karlsenkystfiske Svart 27.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2019 Gunga Din skrev On 25.4.2018 at 16.25: Står en hel del interessant om skroggjennomføringer her http://www.vastkustkretsen.se/pmwiki/uploads/Batteknik/TEK-Bordgenomforingar.pdf Oppdatert adresse: https://www.sxk.se/system/files/vastkustkretsen/PDF-tekniska/TEK-Bordgenomforingar.pdf Kan man bruke komposittgjennomføringer i treskrog? Tenker på at det er en del bevegelse i materialet når temperaturen fluktuerer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.