Jump to content

Kompositt eller rustfritt stål ved bytte av skroggjennomføring og kuleventil?


Helge

Recommended Posts

  • 1 år senere...

Må krype til korset og sette i gang med skifte av skroggjennomføringer tror jeg. Tipper flere er fra produksjonsåret 1988 :rolleyes:

 

Tenker da å gå over til komposittgjennomføringer rund baut. 
 

Denne lille rakkeren skal bli festlig å få ut... Tips mottas med takk!

 

204FB72E-4286-4FAE-92F5-5FACE77F90DB.jpeg.91f41798d2c8acd9e1571b0560044999.jpeg

 

8444DD44-5B84-4CDF-BDFC-0B8FC05D6A8E.jpeg.64c05d03b3efb859474f2927935d04ef.jpeg

 

FA37E0D2-A6F3-4CE1-8F91-F986AF3F0F44.jpeg.1a3b3a24368b57066dc2af0d5cd30876.jpeg
 

7BE59A20-3957-44C9-8A17-318E0890684B.jpeg.464e2461b6e2ee21b034ffd5645b4c4a.jpeg

60AFA5AD-6146-4367-A48B-EADA82230B15.jpeg

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Kanalkapteinen skrev 29 minutter siden:

Denne lille rakkeren skal bli festlig å få ut... Tips mottas med takk!

 

Hvis den er liten så er det veldig enkelt å borre den ut med et konisk platebor fra utsiden. Hvis den er stor så må du bruke vinkelsliper i stedet.

Redigert av shipahoy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kanalkapteinen skrev 56 minutter siden:

Må krype til korset og sette i gang med skifte av skroggjennomføringer tror jeg. Tipper flere er fra produksjonsåret 1988 :rolleyes:

 

Tenker da å gå over til komposittgjennomføringer rund baut. 

Mulig du trenger å bytte gjennomføringer, men det ser jo ikke helt slik ut. Hvis du har gamle messingkomponenter av høy kvalitet kan de faktisk være som nye til tross for alderen. Kompositt er gode greier, men det er jo slett ikke sikkert at du behøver å skifte. For min del kan jeg ikke se antydning til korrosjon på denne ene, hverken utvendig eller innvendig. Ta ei rund eller halvrund fil og fil litt inni. Hvis godset er friskt og gult er det unødvendig å bytte. Dersom godset er porøst og tæret, eller rødt, bør du bytte. 

 

Kanalkapteinen skrev 56 minutter siden:

Denne lille rakkeren skal bli festlig å få ut... Tips mottas med takk!

 

FA37E0D2-A6F3-4CE1-8F91-F986AF3F0F44.jpeg.1a3b3a24368b57066dc2af0d5cd30876.jpeg
 

 

Du har fått et par tips lenger opp, her skal du få et par til.

 

Alternativ 2:

  • Skru av ventilen
  • Skru av bendet
  • Skjær vekk litt av skrogtrekket som er i veien
  • Skru av mutteren på innsiden av skroget som holder gjennomføringa på plass
  • Lirk gjennomføringa av. Som regel er det to knaster inni, da kan du bare stikke inn et flattstål eller hva som helst og vri, da løsner fugemassen.

Alternativ 3:

  • Spikk til en treplugg og slå den inn i gjennomføringa fra utsiden
  • Mål diameteren på gjennomføringas gjenger (ut fra bildet tipper jeg at dette er en R 3/4" , da måler den ca 26,5mm)
  • Velg en hullsag i passelig diameter
  • Bor ut gjennomførigen, bruk trepluggen for å styre senterboret. 
Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode tips!

Dette er gjennomføringa til tømming av septik, 1,5’’

Jeg skal jammen sjekke litt med ei fil for å se etter misfarging og korrosjon, ikke sikkert at den trengs å skiftes 🤔

Grunnen til at jeg tenkte å skifte var de skadene dere ser markert med gult på bildet under her. 
8277FA1C-F357-441E-920A-AD98CABF008D.jpeg.6b9eb89577f442fde4cb99b05020af6e.jpeg

 

Men litt filing vil vel avsløre om dette er alvorlig eller ikke, skal oppdatere dere underveis.

Jeg må uansett bytte kuleventilen, da jeg mistenker at den er i ferd med å knekke slik at den ikke lar seg betjene mer. Skal også skifte toalett og alle slanger. Septiktank er av nyere dato og i plast, så den blir værende. 
 

Windy var vel kjent for å velge gode materialer, så kan jo hende denne gjennomføringa er i bronse...

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Kanalkapteinen skrev 3 minutter siden:

Dette er gjennomføringa til tømming av septik, 1,5’’

Jeg skal jammen sjekke litt med ei fil for å se etter misfarging og korrosjon, ikke sikkert at den trengs å skiftes 🤔

Grunnen til at jeg tenkte å skifte var de skadene dere ser markert med gult på bildet under her. 

På septik er det vanlig med 1 1/4", den måler 41,9. Hvis du har 1 1/2" måler den 47,8mm.

For å være helt sikker på om den er ok må du egentlig skru den ut og rengjøre den. Det kan være spaltkorrosjon mellom gjennomføringen og skroget også. Tæringen du har ringet rundt tyder på at den har manglet anode...

 

Kanalkapteinen skrev 3 minutter siden:

Jeg må uansett bytte kuleventilen, da jeg mistenker at den er i ferd med å knekke slik at den ikke lar seg betjene mer. Skal også skifte toalett og alle slanger. Septiktank er av nyere dato og i plast, så den blir værende. 
 

Windy var vel kjent for å velge gode materialer, så kan jo hende denne gjennomføringa er i bronse...

Kuleventilen er jo fort gjort å bytte. Bendet er byttet i nyere tid, det har jo fremdeles prislappen på. Men som sagt bør du sjekke gjennomføringen skikkelig før du slår deg til ro med den. Aller helst skru den ut og kontrollere den. Har den kun litt tæring i kanten på flensen spiller det ingen rolle. Er den av en fullverdig bronse eller messinglegering, er det tull å kaste den til fordel for en ny. Hvis du gjør som jeg beskrev over er det normalt helt greit å skru ut en gammel gjennomføring. Bruk gjerne en varmepistol og varm den godt opp, da blir den gamle fugemassen mykere og slipper lettere. 

 

Om det er messing eller bronse i gjennomføringen din er ikke godt å si på avstand. Les gjerne mer om messing og bronse i denne tråden, da forstår du også at det er en del misoppfatninger ute og går om hva som er hva:

 

 

Link to post
Share on other sites

@KomodoDu har nok helt rett i at det er 1 1/4 ‘’ gjennomføring, har ikke målt. 


Og ja, det er skader mellom skrog og gjennomføring jeg er bekymra for. Ser ikke noen anode tilkoblet denne gjennomføringa...

Jeg får pirke litt i dette eller ta den ut som du sier. Men litt spent på om det lar seg gjøre å demontere den uten å ødelegge den. 
 

Edit: jeg har lest (den legendariske) tråden om materialkvalitet til øyet ble stort og vått, men har nok ikke kompetansen til å omgjøre all informasjonen der til praksis 🙂

Redigert av Kanalkapteinen (see edit history)

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Mix skrev for 2 timer siden:

Ser gjennomføringen slik ut etter over 30 år er det sannsynligvis såkalt 85-5-5-5 bronse.

Jeg hadde filt litt fra utsiden og sjekket fargen som det sies her.

Er det sjøvannsbestandig bronse står den nok 30 år til. Minst.

 

Noen ganger er de bedre jo eldre. Det var nok vanligere med sjøvannsbestadig bronse før  i tiden.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 3 timer siden:

Noen ganger er de bedre jo eldre. Det var nok vanligere med sjøvannsbestadig bronse før  i tiden.

Enig i det. Det var vanligere med kvalitet før. Nå er det vel mye usikker Kina kvalitet ute å går.

Jeg skal selv skifte septik gjennomføringen snart. Jeg er usikker på kvaliteten på akkurat denne gjennomføringen, resten 2 stk til motor og 1 stk til spyling er 85-5-5-5 bronse kjøpt i Danmark.

Det blir 1-1/2" Trudesign kompositt til septiken.

 

 

Link to post
Share on other sites

Byttet gjennomføring til septik i sommer. Gruet meg litt, men det var en enkel jobb.

Tok en dremel med en rund skjæreskive og skjærte av den utvendige flensen fra innsiden av gjennomføringen. Tok maks 5 minutter å få den ut.

Satte så inn en ny TruDesign med West System Epoxy etter bruksanvisningen. Ikke noe hokus-pokus det heller, men det forenkler operasjonen å være to personer. En på innsiden og en på utsiden av skroget.

 

TruDesign gjennomføringen var forresten av et utrolig materiale. Føles 100% stivt, men jeg presset for moro skyld en del av en gjennomføring jeg ikke skulle bruke helt flat med en kraftig skrustikke. Når den rettet seg ut var den en perfekt sirkel og like stiv igjen. Var sikker på at den skulle sprekke opp eller brekke, men det var det ikke antydning til.

Redigert av Kjettingkasse (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Husk at kuleventilene på Trudesign har mindre gjennomstrømning enn metallgjennomføringene. På septik og kjølevann kan det være av betydning. Endte selv med å gå opp fra 1 1/2" til 2" på kjølevannskuleventilene på motorene på den forrige båten av den grunn. Eksempelvis er 1 1/4 og 1 1/2 ventilene like store innvendig:

 

image.png.51a4d8ca18a2b05b7d5326fa4bc31f84.png 

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
nordan family 27 skrev On 28.11.2020 at 20.30:

Husk at kuleventilene på Trudesign har mindre gjennomstrømning enn metallgjennomføringene. På septik og kjølevann kan det være av betydning. Endte selv med å gå opp fra 1 1/2" til 2" på kjølevannskuleventilene på motorene på den forrige båten av den grunn. Eksempelvis er 1 1/4 og 1 1/2 ventilene like store innvendig

 

Tar opp denne tråden igjen. Mine septikslanger har 1 1/2" (38 mm) innvendig mål. Ca det samme har hullet i skroget. Hvordan tilpasser jeg en 2" kuleventil til disse målene? Jeg har ikke lyst til hverken å bore større hull i skroget, eller skifte septikslangene. Må man bruke overganger, og finnes de?

 

Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode...

Link to post
Share on other sites

Nei, det var nå bare det at noen mener innvendig diameter på kuleventilen, som er 32 mm, kanskje er i minste laget i forhold til resten av slangesystemet som er på 38 mm. Derfor anbefaler noen å gå opp en størrelse på ventilen (2"). Og det er da jeg ikke skjønner hvordan de får det til.

Men jeg er enig, jeg tror jeg holder meg til 1 1/2".

Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...