Mix Svart 1.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2018 (redigert) Både 4LH 6LP 6LY kan ha forvarmingselementene, men ikke alle er levert med dette, men de fleste levert i Norge har det. Mange kopler vekk skiten, innkludert meg selv. Redigert 1.Mai.2018 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 1.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2018 Takker for hjelp så langt gutter, verste som er når ting ikke fungerer slik det skal med det kjæreste Det stemmer at batt.monitor kun er koblet til forbruk, og det samt det originale voltmeteret er enige om at spenning ligger på rundt 12v med motor igang, det kan ikke være riktig. Jeg har ikke målt annet enn dette, har tangmeter liggende. Skal jeg måle + ut fra dynamo med den? Er ganske sikker på jeg ikke har forvarming, aldri hørt om dette bortsett fra start glødingen som er ganske kortvarig. Er det så lurt å la motor gå seg varm på tomgang hvis forbruket og volten er så lav som monitor sier da? Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Komodo Svart 1.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2018 hegra skrev 36 minutter siden: Kommer den UT av dynamo. På bildet ser det ut som den kommer fra moteren et sted og stopper på utsiden av dynamo. Det kan være senseledning som normalt går fra dynamo til forbruksbatteri. Den dynamoen har ikke senseledning. Som @Mix sier så er dette et W uttak. Worry II skrev 16 minutter siden: Forvarmingen er vel noe 6LP (A) har, ikke 4LH? Trådstarter har jo hatt denne båten noen år. Du må skille på forvarming og ettervarming. Forvarming, altså gløding, som det var på alle dieselmotorer før, er for å få start. Ettervarmingen som er på Yanmarmotorer er for å klare utslippskravene. 4LH har slik ettervarming. Den er timerstyrt, og trekker strøm i 6 minutter. Når den slutter å trekke strøm fyker spenningen i været på voltmeteret. Som Mix sier, her må du måle mer grundig før du begynner å demontere noe. Jeg ville begynt med å måle ladestrøm ut fra dynamo med et tangamperemeter. Deretter ville jeg målt spenningen på begge bankene med voltmeter, dersom du ikke har direkte avlesning på dette. Er du sikker på at du har skillediode? Hvis du har et skillerele vil du kunne tappe ned forbruksbanken når motoren er i gang (avhengig av hvordan dette er koblet). Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 1.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2018 blue moon skrev 3 minutter siden: , har tangmeter liggende. Skal jeg måle + ut fra dynamo med den? Ja, det klemmer du rundt den tykke røde kabelen ut fra dynamo. blue moon skrev 3 minutter siden: Er det så lurt å la motor gå seg varm på tomgang hvis forbruket og volten er så lav som monitor sier da? Løft tomgangsturtallet opp på 1100-1200 rpm og la den gå 10 minutter. Sett et voltmeter http://www.biltema.no/no/Verktoy/Maleverktoy/Maleinstrument/Digitalt-multimeter-2000018521/ med krokodilleklemmer rett på polene på start og forbruksbank (to stykk altså!) og overvåk spenningen hele perioden. Sett også tangamperemeteret rett på dynamoutgangen og la det stå der hele perioden. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Worry II Svart 1.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2018 Komodo skrev 3 minutter siden: ..Er du sikker på at du har skillediode? Hvis du har et skillerele vil du kunne tappe ned forbruksbanken når motoren er i gang (avhengig av hvordan dette er koblet). Så klart, ettervarmeren jeg tenker på. Men Komodo, vi ikke normalt skillereleet sørge for at forbruksbanken ikke tømmes .. Er det ikke bedre å måle på selve skillereleet ? Pluss inn gir 14, så flytte over å se at begge utgangene viser det samme ? Deretter kan skillereleet friskemeldes, eller det motsatte. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2018 Worry II skrev 12 minutter siden: Men Komodo, vi ikke normalt skillereleet sørge for at forbruksbanken ikke tømmes . Jo, hvis det er et voltsensitivt rele (som jo de fleste har) og det virker som det skal Men som du sier, litt måling vil avsløre det. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mix Svart 1.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2018 Komodo skrev 13 minutter siden: Den dynamoen har ikke senseledning. Som @Mix sier så er dette et W uttak. Du må skille på forvarming og ettervarming. Enig med deg der @Komodo det var igrunn en mye mer passende beskrivelse her å kalle dette for ettervarming. Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 1.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2018 Som worry nevner, jeg har hatt dene båten noen år (4) Jeg kan da ikke ha ettervarmer aktiv, ville da ha oppdaget tidligere at volten går i kjellern 6min etter oppstart. Det høres ikke sunt ut. Men jeg skal måle! Legger ved noen bilder i morgen, av regulator relet og Victron skillediode. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Komodo Svart 1.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2018 blue moon skrev 1 minutt siden: Som worry nevner, jeg har hatt dene båten noen år (4) Jeg kan da ikke ha ettervarmer aktiv, ville da ha oppdaget tidligere at volten går i kjellern 6min etter oppstart. Det høres ikke sunt ut. Hvis et av batteriene dine, eller en celle, har tatt kvelden kan det bli mye mer synlig på voltmeteret når strømmen går i taket. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
VegJoh Svart 1.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2018 4lha(dtp) har ettergøding etter start. Medfører at voltmeter viser ca 11,8-12,3 i 6 minutter før ettergløding kutter og voltmeter spretter opp i 14,4 - 14,9 på min båt... mvh Vegard Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Worry II Svart 1.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2018 De fleste som har ettervarmer har koblet denne av, VegJo. Midlertidig, selvfølgelig Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 1.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2018 VegJoh skrev 2 minutter siden: 4lha(dtp) har ettergøding etter start. Medfører at voltmeter viser ca 11,8-12,3 i 6 minutter før ettergløding kutter og voltmeter spretter opp i 14,4 - 14,9 på min båt... mvh Vegard Det var da som bare... Lurer på hva spenninga da er om en bruker vinsjen i dette tidsrommet !? Som skrevet, tror ikke jeg har det, men prøver.. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Mix Svart 1.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2018 De minuttene går fort @blue moon man skal ordne med fortøyninger bla, bla før avgang. Så dette kan du glatt ha oversett i 4 år. Nå kan du jo kople vekk skiten da, eh eh midlertidig selvføgelig. Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 1.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2018 Hopper til sjøs om den lader etter 6min @Mix ? Tviler ikke på at det er lett å overse for de uten batterimonitor, men jeg følger jo med på intrumentene. ? Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Mix Svart 2.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 blue moon skrev for 6 timer siden: Hopper til sjøs om den lader etter 6min @Mix ? Får nesten håpe for din del at den ikke lader da, kaldt å bade i sjøen nå. Men det blir kanskje å kjøre den varm og hoppe til sjøs, bare husk å ta bilder av seansen. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 2.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 Har skummet tråden og ser noen nevner det. Denne motor har en såkalt ettervarming. Det var en funksjon som kom med at fra 2006 skulle motorer også være CE merket. Dette er en både temperatur og tidsstyrt funksjon. I verste fall, tar det fra hodet, så står den på i 8-9 minutter og trekker opp i nærmere 140A. Med varm motor eller varmere årstid så er denne innkoblet et kortere tidsrom. Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 2.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 blue moon skrev for 10 timer siden: Det var da som bare... Lurer på hva spenninga da er om en bruker vinsjen i dette tidsrommet !? Som skrevet, tror ikke jeg har det, men prøver.. @blue moon, jeg pleier å fyre opp motoren i fem minutter før jeg skal belaste den slik manualen sier: "Punkt 4.3.4 Etter at motoren har startet. (1) Oppvarming av motoren. La motoren gå i ca 5. minutter etter at den har startet. Da blir motoren varm og oljen fordeles til alle delene i motoren. " På den måten er den vil etterglødingen nærmest alltid være over før jeg belaster batterier med truster og vinsj Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
blue moon Svart 2.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 LØST... badebilde kommer @Mix ? Da var det bare litt tolmodighet som måtte til, er forundret over at jeg ikke har registrert ettervarming før nå. Til mitt forsvar står batt.monitor i kabin og ikke ved styreposisjon, jeg må ha sjekket den etter disse 4-6minuttene hver gang.. Målte dynamo ut med et tangamparmeter det viste 4,3A når ettervarmingen pågikk. Strømdiode viste 11,8V inn og ca det samme ut til forbruk og start. Batt.monitoren fra Nasa var helt nøyaktig med voltmeteret mitt, så den tullet ikke. Legger ved bilde som viser status under ettervarmingen. Takk for all hjelp, båtplassen er fantastisk ? Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Worry II Svart 2.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 Koble den vekk, blue moon. Den sorte koblingsboksen. Jeg opplevde at verkstedet satte den på ved service, men jeg fikk den fort av igjen. Jeg har thruster foran og bak som tar fra hver sin bank. Sjelden jeg står så lenge på tomgang, for eksempel om morningen når jeg går fra gjestehavn. Større sjanse for å knekke batteribanken med denne ettervarmeren om du må korrigere litt for vind og strøm. Tenk også på hvor lenge du må lade for å få igjen det tapte. Korte turer på halvtimen vil jo drepe batteribanken ganske fort med ettervarmer på. Sikkert flere som er enig med meg, samt så klart noen som mener den har noe for seg.. Godt du fant synderen. God sommer ! Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 2.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 Worry II skrev for 21 timer siden: De fleste som har ettervarmer har koblet denne av, VegJo. Midlertidig, selvfølgelig @Worry II. Er lysten på å koble den fra. (Midlertidig selvfølgelig) Kanskje du kunne komme med en detaljert forklaring og bilder ? Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Kjellg Svart 2.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 (redigert) VegJoh skrev 15 minutter siden: @Worry II. Er lysten på å koble den fra. (Midlertidig selvfølgelig) Kanskje du kunne komme med en detaljert forklaring og bilder ? Jeg har ikke bilder men den er veldig lett å finne. Bakerst på motoren, venstre side sett bakfra, rett over startmotor henger den en liten boks på størrelse med et par fyrstikkesker. Inn til den går styrestrømen som er koblet med en hurtigklemme. Klemmen er gjerne stripset fast med en strips som er støpt på selve kontakten. Stripset løsner du med en negel og kobler bare denne pluggen fra hverandre. Du kan gjerne tape over endene så det ikke kommer dritt inn i dem. Redigert 2.Mai.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 2.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 Det er en sort kontakt, han-hun, bare å trekke ut. Ferdig. Jeg har bilde av 6LPA-plasseringen, men på 4-ern må vi få hjelp av andre her inne. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 2.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 blue moon skrev for 1 time siden: LØST... badebilde kommer @Mix ? Det er bra ! Tipper du er letta nå. Det er lett å få griller i huet og overanalysere og skru ihjel ett problem, til og med proffer gjør den tabben. Når det gjelder badinga hadde jeg utsatt den til sommeren. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 blue moon skrev for 4 timer siden: Målte dynamo ut med et tangamparmeter det viste 4,3A når ettervarmingen pågikk. Det der skjønte jeg ikke helt. Lader dynamoen din bare med 4,3 ampere når etterglødingen er koblet inn? Med så lav spenning som du har da (11,8V) skulle jo dynamoen ha pøset på med det den kan. @VegJoh: Som nevnt tidligere i tråden. Hvis du følger ledningen fra glødepluggen finner du releet. Da drar du bare ut ledningen til styrestrømmen. Hvis du ikke finner den skal jeg hjelpe deg Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
SoBo Svart 3.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2018 Dersom dynamoen er "treg" med å starte lading på tomgang, prøv å rus motoren litt opp i turtall og så ned igjen. En del dynamoer trenger litt turtall for å "tenne" Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.