Jump to content

Vann i tresnekker


TKL

Recommended Posts

Det er helt normalt at de tar inn noen liter pr dag ved bruk. i min båt ligger altid 5-6cm vann langs bunnen, no som skyldes at jeg har montert nivåbryteren såpass høyt..

 

Det er jo selfølgelig noen som er helt tørre også, men det hører til skjeldenhetene...

 

uansett; tar hun inn litt vann gjennom hele sesongen er ikke noen grunn til angst..

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Det vil alltid være vann i kjølen på alle båter så lenge lufta er fuktig nok... Husker jeg hadde en Firling seilbåt i plast, på et døgn samla det seg opptil et par liter selv når den lå stille...

 

Noe annet er at det ofte er alt for skittent i kjølen på mange båter (min inkludert) - noe treverket selvsagt ikke har så godt av...?

Link to post
Share on other sites

Hadde ikke pumpe i rundt et døgn....da stod vannet oppunder dørken på båten. Dette til tross for at sprekker er tettet og vi har tatt tettemasse mellom bordgangene (dette gjorde vi etter at båten var trutnet). Dette kan vel ikke være riktig? Noen tips om hva som kan være feilen, etv hvordan man kan lokalisere lekkasjer??? Hvis ikke får vi bare lense oss gjennom sommeren... :confused:

Link to post
Share on other sites

Du får prøve å lense tomt for vann og så se eller lytte om du hører hvor det kommer inn vann, hvis det er mulig i din båt.

Dette måtte jeg gjøre da det plutselig komm inn masse vann, jeg fant lekasjen under motoren så jeg måtte få båten på slipp for å tette.

 

Det du evt kan gjøre er å ta den opp og spyle med vannslange inni båten mens en står ute og hvor det kommer ut.

 

Det er vel ingen fasit for hvor mye vann som skal komme inn i en trebåt, men det bør ikke komme mer enn at lensepumpa starter maks en gang for dag. Helst ikke mer enn et par ganger i uken når båten er ferdi trutnet.

 

Hvor lurt det er å tette mellom bordgangene etter at båten er trutnet vet jeg ikke, men det gjorde vi og fikk enda mer lekkasje, sannsynligvis ble bordene presset fra hverandre igjen da, men det fant vi aldrig ut av, den blei tett til slutt.

Link to post
Share on other sites

Du kan også "maure" båten med sagmugg for å få den tett. Det gjøres ved å fylle en plastpose (bærepose) med sagmugg (fin sagflis) sammen med en stein, feste posen med to tau og et slippstikk på toppen av posen. Da kan du dra posen med de to tauene under båten, åpne posen med slippstikket når den er under området du antar den lekker og åpne den så sagflisen flyter opp. Hvis du har noen lekkasjer vil dette som oftest virke umiddelbart. Hvis ikke, prøv en gang til. Dette er en effektiv metode, men flisen kan forsvinne når du kjører, så det kan hende at det må gjentas. Pass imidlertid på at det ikke tetter kjølevannsinntaket.

 

Fred Ivar

Link to post
Share on other sites

Hadde ikke pumpe i rundt et døgn....da stod vannet oppunder dørken på båten. Dette til tross for at sprekker er tettet og vi har tatt tettemasse mellom bordgangene (dette gjorde vi etter at båten var trutnet). Dette kan vel ikke være riktig? Noen tips om hva som kan være feilen, etv hvordan man kan lokalisere lekkasjer??? Hvis ikke får vi bare lense oss gjennom sommeren.

<{POST_SNAPBACK}>

Lens båten helt tørr, bruk klut på slutten. Da vil du se hvor det pipler inn. Hvis nivået liksom bare siger på, uten at det er mulig å se noe, kommer vannet sannsynligvis inn bak daumannen. Dette er det kneet som forsterker skjøten mellom stilk og kjølplanke. I denne skjøten mellom stilk og kjølplanke skal det sitte en sålkalt waternagle. Det man gjør når man bygger, er å bore tvers gjennom båten etter at kjølbordene er satt. Boret går i skjøten mellom stilk og kjølplanke og tar gjerne også med seg en snipp av bunnbordet. Denne naglen ble gjerne laget i et materiale som eks. furu. Hensikten med denne nalgen er at den skal tette lekkasjen som vil komme gjennom skjøten. Det er lurt å ikke impregnere (olje) denne waternaglen så den blir komplett død når det gjelder trutning. Videre går naturligvis propellhylsa gjennom daumannen. Dette er også et egnet sted for "umulig å finne" type lekkasje.

 

Hvorvidt det skal være vann i bunnen av trebåter får en hver ha sin egen oppfatning om. En båt som kommer fra en båtbygger og ikke er spuns tett når den ligger stille, er det noe galt med. Min gamle Caroline bygget på 20- eller 30-tallet lakk som en sil. Jeg byttet kjølplanken som var markspist, daumann for og akter og nye kjølbord. Etter dette tørket den gamle holken, altså null bunnvann når den lå stille. Uansett om det var sommer eller vinter. Den var vel kanskje tettere om vinteren enn om sommeren.

 

Båten du beskriver lekker jo som en sil. Hvis den har ligget ute, la oss si tre uker, burde den være tett. Hvis ikke er det bare å ta den på land og tette med smørefett. Det er uendelig mange bra greier og fine produkter. Et par kg smørefett av simpleste sort har over tid vist seg å være det beste, pris konta effekt tatt i betraktning. Mauring er helt ok hvis båten mer eller mindre er erklært død. Mauring holder tett så lenge båten ligger stille. Hvis mauringen ikke ødelegger der den legger seg, blir det skylt vekk når båten beveger seg. Gamlingene sa, for 45 år siden det var da det var gamlinger, at mauringen var effektiv hvis sagmuggen kom inn i båten. Da, sa de, var også båten påført skade. Caroline ble mauret før jeg tok jobben med restaurering undr vannlinjen.

Link to post
Share on other sites

Min Matilda lekker nok også som en sil etter din beskrivelse, Hulda. Jeg har en lekkasje som kommer fra akterenden, helt nede ved kjølen. Der er det så trangt at det er umulig å se noen verdens ting, bare at det kommer vann derfra. Hadde vært fint om du, som tydeligvis har god kjennskap til konstruksjonene i en trebåt, kunne legge ut noen bilder eller skisser av de tingene du beskriver. Det er nok ikke alle, meg selv inkludert, som kjenner til alle fagutrykk innen båtbygging. :confused:

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Hei. Jeg hadde inntil nylig i en del år en kravellbygd snekke med 10 hk sabbdiesel. Den var fin i skroget, men lekket som en sil da jeg overtok den. Bare regnvann sa selger, men det var salt regnvann........

 

I alle fall, det med å finne lekkasjer innenfra var ikke så givende selv om jeg brukte mye tid på det, da båten må opp for å tette uansett. Best var det å være til stede når båten tas opp, sørge for at det er en del vann i den, og se hvor det lekker ut. Lekkasjene satt merker som viste dette også når bunnen var tørket, men merk av for sikkerhets skyld . Disse stedene viste det seg at natingen mellom bordene var for dårlig. Jeg fjernet gammel tjæredrev i de områdene - det var lett å se hva som var dårlig, det var råtnet, og jeg tok det ut til jeg kom til friskt drev som satt godt. Mine lekkasjer var verst under motoren. Den rister mye, er fast skrudd til båten osv. og under der var mellomrommene mellom bordene blitt vel store. De skal også smalne av mot innsiden slik at man får klemt drevet godt fast. Mine var blitt nærmest parallelle. Jeg leste en del om dette, smurte lakk i natet først, la drevet inn mens lakken var våt. Oppå dette brukte jeg Farm (eller man kan bruke annet stoff) før grunning og bunnsmøring. Rett under motoren der faren var størst for at vannet skulle trykke inn drevet stiftet jeg en lengde med tilpasset kobberplate (Clas Ohlsson), med tjæret filtduk mellom kobber og tre ( filtduken får du bl.a. hos spesialforretninger som fokuserer litt på trebåt). Det samme gjorde jeg bak mot stokken propellhylsen kommer ut av. Båten ble til slutt helt tett og fin etter to/tre slippsettinger. Disse måtte til fordi jeg ikke gjorde det grundig og omfattende nok første gangen, skiftet drev på for få områder.

 

Hvis du har klinkbygd båt blir ovenstående lite matnyttig, bortsett fra det at båten må opp uansett, og at lettvinte tetteløsninger ikke holder.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...